Vis full versjon : Hva feiler girene på bilen min? Volvo 850 '95. Problem funnet :D
Hei
Jeg skulle kjøre meg en tur med bilen min i dag, men oppdaget at det var vanskelig å skifte gir. Når jeg skal skifte til neste gir, så "stopper" liksom girstanga i det jeg skal sette den i et nytt gir. Når jeg skal sette den i 3. giret, så "raper" den.
Noen som vet hva dette kan være?
Er det clutchen som er for "slapp"?
Har sjekket oljenivået på kassa, å det var slik det skulle være.
Hvis dette var noe som skjedde "over natta" må du sjekke opp giroverføringer. Hvis de er ok må du videre til clutch.
Sjekk bremsevæskenivå og evt lufte clutchpedal/sylinder.
Det er ikke noe problem å gire når bilen står i ro. Er det noen typisk plass at giråverføringa bli slitt?
Det er ikke noe problem å gire når bilen står i ro. Er det noen typisk plass at giråverføringa bli slitt?
Hvis det er lett å gire med motor i gang og bilen står stille høres det ut litt værre. Da kan det være synkroniseringa i girkassen som er årsaken, altså må du opp med kassa eller ny/brukt
No har det skjedd det store... Når jeg slipper clutchen, så skjer det ingen ting. Jeg kan stå i ro med motor i gang og fortsatt gire uten at jeg trenger å trø inn clutchen.
Hva kan være feil? :O
ville tippe på clurts havari... et skikkelig et ;)
Hvordan er det å komme frem til clutcen på disse da? Stor sak?
Er litt jobb for å bytte clutch på disse ja. Ligger noen guider rundt på forumet her, hvis du søker litt.
For eks: http://forum.vccn.no/archive/index.php/t-10662.html
sjekket slaven? er ikke uvanlig at simringen på den ryker:)
Takker for linken :D
Tru ikke det er slaven :p det går greit å gire uten clutch, men den tar ikke tak. Bra kjæresten har en bil jeg kan låne. Irriterende å ha to biler som ikke kan brukes...
Ta turen innom Biltema og kjøp Haynes rephåndbok. Følges boka er det en grei jobb men ikke rask. Brukte 10-12 timer selv. Hobbyskruer jeg da.
Standard verktøybehov generelt, men det kreves enten motorjekk eller 2 stk garasjejekker og stabile støttebukker. Viktig å få bilen høyt opp foran hvis du ikke har løftebukk
No har det skjedd det store... Når jeg slipper clutchen, så skjer det ingen ting. Jeg kan stå i ro med motor i gang og fortsatt gire uten at jeg trenger å trø inn clutchen.
Hva kan være feil? :O
Ta en ekstra sjekk for å være sikker på at overføringene oppå kassa har bevegelse når du beveger girstanga.
Jeg har Haynes boka :D
Har sjekket overføringene, og di virker som di skal. Det var det første jeg sjekket, for jeg håpet at det bare var det som var feil :D
Begynte og plukke synd bilen i går, så jeg forventer at girkassen skal være ut i dag :D
Fant ut hva som feilet bilen min i går. Man kan vell trykt si at det var et clutch havari :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/453.jpg
Bilen er no god som ny, byttet semiringen på veiva med det samme jeg var ut med girkassen :D
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.