PDA

Vis full versjon : 940 med merkelig problem.



E.Winjum
02/03/13, 17:41
Hallo,

Vi har en 940 her med noen særdeles merkelige problemer.. Vi henta den i trondheim for noen uker sida og da fungerte den nesten 100% eneste feilen var at den kvælte seg etter å ha dumpa trykket. Det sitter original resirk på den. Jeg nappa ut kontakta til tomgangsregulatoren slik at den ikke kvælte seg mer. Så over til nåværende problem, men først litt opplysninger om bilen. Dette er en 96. mod som har 3" eksos, 219 gullhjerne og chippa 962 hjerne med eco max. Den ladet 0.5 bar når vi henta den, og vi justerte til 1.0 bar og den fungerte bra noen dager før den begynte å kødde. Vi fikk høre den hadde noen problemer tidligere og at en volvo mekaniker hadde sagt at det var lambda som kødda med den. Problemet som oppstod etter å ha justert trykk er at den nekta å lade etter 3500 omdr. Vi bytta LMM igpr og da fungerte den over 3500, men lugga en del under 3500 og bytta da lambda sonden. Det gjorde ikke saken bedre. Så tok jeg ut tennplugga, de var sota helt ned og pussa dem reine (dem er forresten ikke veldig gamle). Den lugger enda og høres ut som den drukner. Du kan se at bensinnåla fløtter seg og den har brukt nesten halve tanken på 10 mil. Det som også er litt rart er at når den drunker og lugger så kan du sleppe gasspedalen og gi gass igjen så drar den avgårde opp til 3-4000 så kødder den igjen..

Er det noen som veit hva det kan væra som er feil? Beklager at det kanskje vart litt rotete..

kjappe stikkord:LMM er i orden, Lambda i orden, tennplugga er så godt som nye, brukt nesten halv tank på 10-12 mil, når den begynner å lugge så "dør" den ut og turbotrykk bygges opp, kan akse med full gass fra 1-3 så begynner lugginga fra 3-5.

Kommer ikke på mer opplysninger nå i farta.

Mvh,
E.Winjum og Elephant.

Jan turbo
02/03/13, 18:22
Er vel flere her i bygda som har hatt de chippene der som ikke er noe bra?
Prøv å kjøpe chip av enursen her på forumet. Bor i Fenstad.

E.Winjum
02/03/13, 20:05
Trur også at chippen er søppel... Men merkelig at den fungerte så fint i Værnes og hele veien hjemmat og en uke her nede før vi prøvde oss på litt høyere trykk :s Og nå er bilen satt tilbake til den standen den var når vi henta den. Jeg har BSR chip i min og den funker knall, men veit ikke om den er lodda inn eller ikke? Den står i en 984 hjerne nemlig. Tenkte å prøve hjernen min i bilen hans, men er startsperre i min så det funka ikke :p

Jan turbo
02/03/13, 20:20
Som sagt Enursen i Fenstad selger bra billige chip. Er ikke loddechip i disse hjernene her. Har en 962 hjerne liggende jeg,du kan ta en tur så kan vi prøve den.

E.Winjum
02/03/13, 20:28
Eieren skulle kjøpe noen chipper fra Gl740Turbo trur jeg det var. Skal til verkstedet imorra og prøve litt, får jeg det ikke til så kan jeg sikkert ta en tur innom så vi kan prøve.

Sondre93
03/03/13, 10:11
Diagnose?

elephant
03/03/13, 16:51
Kjøpte chip av enursen. Fortsatt ikke bedre.
Kan det være btr, coil, plugger, osv?
Ingen feilkoder.

Daruu
03/03/13, 16:59
Falskluft/ trykkrør som ikke er tett?

E.Winjum
03/03/13, 17:13
Skal sjekke opp etterpå. Kan det ha noe med EGR?

Jonas Soldal
03/03/13, 17:35
Er ikke tempsensoren i toppen som kødder her da?

René Fredriksen
03/03/13, 18:09
Ta og skjekk at lamda faktisk har kontakt, Pinnen på lamda kontakten hadde falt halveis ut av stikket hos meg, alt så normalt ut på utsiden av kontakten.. det samme med gasspjeld sensoren, og da drev bilen og tullet seg litt sånn som din gjør, Verd og bare plugge av og lyse nedi kontaktene og se at alt er som det skal der. =) Lykke til

elephant
03/03/13, 18:24
Temp sensor er ok, ingen falsk luft, stikkene og kontaktene til lambda er i orden, samme med spjeld sensor. Prøvde å koble ut EGR, men da begynte den å kødde litt med lambda lampa. Justerte også opp trykket til ca 1 bar istad, da funka den gull når vi aksa helt opp i 5te, og så begynte den å lugge igjen. Når den begynner å lugge i 3. og 4. gir så kan du gi bånn gass og du hører bilen kvæler seg samt turbotrykk bygges opp, og så kommer den seg litt igjen. Har ikke prøvd det i 5. gir da bilen lugger for mye da.

E.Winjum
03/03/13, 20:23
Har nå prøvd med annen coil, bensinrele og tenningsmodul, rensa plugga da dem soter no jæklig! Filma mens jeg kjørte istad, og du hører litt av symptonene der. Laster opp ikveld, så er vel lagt ut imorra. Syns den bare blir værre og værre, nå kan jeg ikke akse normalt fra 2-3, må vi flat fjøl for at den ikke skal lugge. En annen ting som skjer nå også er at når jeg dumper trykket så hender det at den dør ut ved å holde kløtsj inne og tomgangsregulatoren er koblet ut. Hender også at den detter såpass langt ned at lambda lampa blinker.

E.Winjum
03/03/13, 20:34
Forresten! Leste litt rundt på nettet, og tenkte litt på en par ting... kan det ha noe med dysene, originale btr, gass spjeld sensor eller triggerhjul sensor å gjøre? 940'n min står på bukker og er ikke i bruk så vi prøver litt deler ifra den på Elephant sin da min funker 100%. Etter jobb imorra tenkte jeg å sjekke fordeleren og rotoren. Det jeg syns er så rart også er at fjuskinga ikke har noe fast mønster, det skjer på forskjellige turtall hele tida.. Eneste fast mønster jeg har finni er at den ikke vil over 3500 i 3-5 og aldri noe særlig under 2000 i 3-5 da kødder den helt værst.

Daruu
03/03/13, 20:38
Har dere sjekka bensintilførselen? Pumpe, filter og btr?

elephant
03/03/13, 20:48
Kan jo sjekke bensinfilteret også.

Jonas Soldal
03/03/13, 21:05
Bensinfilteret er en meget fin plass å begynne ja :)

E.Winjum
03/03/13, 21:35
At jeg ikke tenkte på det sjøl -.- Får bytte filter og håpe det er noe så enkelt :)

Jan turbo
03/03/13, 22:21
Første bud her er at ALLE komponenter som har med drift av motor å gjøre MÅ være innkoblet og virke,ellers går hjernen/systemet i nødmodus og da soter plugger og lambda ned. Så enkelt kan det være.:)

MadAss
03/03/13, 23:26
Er LMM og Lamda fra Bosch/Volvo?
Uoriginale sensorer, spesielt LMM, kan funke særs dårlig

Sent from my GT-I9100

elephant
03/03/13, 23:32
Alt er orginalt, altså Bosch/Volvo.

gaupe
04/03/13, 10:50
Ved 3500 o/min, går ein frå lambdaregulert drift, til kun å gå via LMM. Derfor så kan grunnen vere at ein av desse to sensorane er på tur. Men det kan jo også vere ein lekkasje i systemet.

elephant
04/03/13, 11:52
Har jo bytta begge deler. Bytta jo til LMM til Emil, og den fungerte jo i hans bil. Da kan jo kontakta videre være ødelagt i min bil?
Satt jo inn splitter ny lambda fra volvo, og det ble nada forskjell.

gaupe
04/03/13, 12:03
Har jo bytta begge deler. Bytta jo til LMM til Emil, og den fungerte jo i hans bil. Da kan jo kontakta videre være ødelagt i min bil?
Satt jo inn splitter ny lambda fra volvo, og det ble nada forskjell.

Om du har to like bilar, så går det ann å sette seg til å måle ved kontaktene, dette finn ein ein tabell på i vida/vadis/ditt nærmaste volvoverkstad, for å sjå om du har kontakt med alle sensorar. Enkelte må ein ha drift på, for å få eit fornuftig signal. Husk også testmoduset i LH 2.4, for å sjekke enkelte sensorar.

elephant
04/03/13, 14:11
Eneste forskjellen mellom min og Emil sin bil er årsmodel. Min 96 og hans 98.

Er det mulig å bare levere hele bilen på volvo, så kan de finne det enkelt og greit?
Avhengi av bilen hver dag, så har ikke tid til å tulle sånn.

Skal prøve med litt diverse i dag, så får jeg se.

TPS, kan den gi feil signaler til pumpe? Høres ut som bilen får suppe for å si det sånn, i mine ører drukner den. Så lukter skikkelig bensin i bilen når den begynner å kødde. Da kan det jo ikke være pumpa? Må jo være noe etter det. Lekker gjør den ihvertfall ikke.

Skifter dyser og filter i dag hvis de har filter inne på mekonomen/volvo.

elephant
04/03/13, 18:57
Da har vi prøvd med annen TPS, Dyser og BTR, tennplugger, rensa plugger. Er ikke noe bedre... Nå er det vel ikke mer å bytte?

Emil hadde med bilen på jobb idag, og når han skulle kjøre inn bilen så gikk den såvidt på 2 sylindre. Prøvde å starte på nytt 3 ganger hvor den bare kvalte seg med engang. Måtte trå gassen i bånn og da hosta denog røyk svart. Fikk den inn og holdt ca 2000-2500 omdr i ett minutt så kom den seg. Den får så sabla mye bensin at det smeller i potta innimellom også.

Ingen Volvomekanikere her inne som har lyst å tjene en slant?

Jan turbo
04/03/13, 19:14
Hallo!!!!!!!!!!!!! Er alle komponenter i lh 2,4 systemet innkoblet på den nå??????????. Hvis ikke så går den i nødprogram og da er det ikke rart at den er sånn.

enursen
04/03/13, 19:19
....BTR...er den iorden...bekreftet med riktig trykk?

7up
04/03/13, 19:42
hei ser du har 3 toms anlegg på bilen. jeg hadde noe av samme problemet på min. hvos sitter lambda. jeg mått flytte min til rett etter turbo. da min satt på katten og det ville den ikke for og si det sånn.

elephant
04/03/13, 19:43
Hei!
Alle skal være innkoblet, ja. Kan ikke skjønne noe annet. Kan jo kjøre opp til deg så kan du få prøve, og se over?

Orginal btr, så den skal jo ligge riktig. Har ikke noe manometer liggende. I orden er den.

kimlos
04/03/13, 23:52
Prøv med en anna turbo du! høres ut som turbohavari... prøv og kjør normalt, om du gir full gass dør bilen ut, men om du prøver og lure gassen opp og ned forsiktig så kommer trykket litt etter litt.

E.Winjum
05/03/13, 06:04
Turbo'n funker helt perfekt. Gir du flat pedal går bilen som ei kule! Ele leste litt om temp sensor i toppen og er nå ganske sikker på at det er den som kødder. Jeg hadde helt glemt symptomene den gir når den er defekt.

Jonas Soldal
05/03/13, 07:02
Var jo det jeg skreiv.... :P
Ved 20+ skal den ha 2200-2700 Ohm. rundt om der.
Ved 10- skal den ha rundt 8000 ohm

Men har dere gått over alle slanger og sett at det ikke er hull i noen av de?

elephant
05/03/13, 08:03
Det første du skrev forsto jeg ikke så mye av.

Jepp, trykkrør og ja, så og si alle rør.

gaupe
05/03/13, 08:54
Når du skal sjekke sensorar, mål dei heilt inne på jetronic-kontakta i bilen, så får du sjekka ledningsnett samtidig.

Men uansett, så må du få tak i manometer for å måle trykket.

elephant
05/03/13, 09:20
Ja, må ha manometer.

Har har troen på at det bare er tempsensoren i toppen som er ødelagt etter jeg leste denne tråden:
http://www.bilforumet.no/andre_forum/teknisk/18719-prob-med-temperatur-sensor.html

"Er nok den som er årsaken. ECU'en er ikke sikker på om motoren er kald eller varm, og for å være på den sikre siden så lesser den på mer bensin."

Kan tro at det er mitt problem også, skal bytte etterpå.

gaupe
05/03/13, 09:33
Ohm den ut, ingen vits i å bytte om den er i orden. Denne sensoren har to polar, ein til tenning og ein til bensinhjerne.

elephant
05/03/13, 13:46
Bytta tempsensor alikevel. Ble forbedring, men fortsatt ikke 100%. Noe annet som gjør at den leverer for mye fuel.

elephant
05/03/13, 19:09
Prøvde å kjøre uten lambda istad, fortsatt problemer.
Må jo være noe feil med selve nettet da?

Tenkte å levere den på et verksted som kan ta diagnose.

elephant
07/03/13, 23:12
Vært bort'på og knota litt i dag også.
Var innom Jan Turbo forrige dagen og fant ut at jeg hadde bytta feil sensor.
Så var å bestilte ny i dag, men tenkte prøve den Emil hadde på bilen sin først.
Fikk av på Emil sin enkelt og greit, og med det flotte egr systemet på bilen min var det kamp om å få bytta. Fikk da dritten på plass og fyra opp på to av fire sylindere. De to siste kasta seg på i dansen litt etter. Bytta så til lambdan som sto der før, da den nye var noe universal møkk. Så klinte jeg i tomgangsregulatoren igjen, og fyra opp, det likte den ikke for å si det sånn. Ut igjen med den, så ut på tur og til den store skuffelsen ingen bedring.

Skal bytte tempsensor igjen på lørdag for da ankommer den nye, lite tro på at det blir noe bedre med den, men verdt et forsøk.

Nå er jeg helt ute av forslag, om det er nettet eller motor som har skylden aner jeg ikke.

Christian
07/03/13, 23:18
Må nesten begynne i "andre enden", putte på èn orginal del etter den andre.
Og hvis den ikke er frisk når den er helt orginal heller kan man jo begynne å lure litt.

elephant
07/03/13, 23:23
Den er jo så og si helt orginal.

Får ta bort luftfilterkittet og prøve en annen bensinhjerne, da er alt originalt.
Tviler på at 3" eksos har noe å si.

E.Winjum
08/03/13, 08:40
Kan det være at det er noen tregheter i ventilene? At noen av ventilene ikke returnerer helt elns? Nå mangler vi bare å prøve en annen fordeler, svinghjulsensor og bankesensor så er alle sensorer bytta.. og alle delene som er brukt er originale deler fra nyere 940. Ellers er det kun bytta chip, jt eksos og bsr filterkit som er uoriginalt.

Daruu
08/03/13, 10:02
Det er ikke knekk på slangen mellom filter og turboen da? Så den klapper sammen når dere får litt trykk

E.Winjum
08/03/13, 16:13
Niks, da ville jeg ha sliti med samma problem på min siden det er filterkittet ifra min og det er montert på samma måte.

Christian
08/03/13, 18:51
Selve innsugslangen til turbo, også?

elephant
08/03/13, 20:17
Nei. Den er min.

Kan jo bare prøve å ta av hele kittet, og se hva som skjer.

Christian
09/03/13, 00:08
Innsugs-slangen kan suge seg sammen ved pådrag, og da skjer det mye rart med gangen. Den kan bli myk over tid.

Prøv med en annen slange.

elephant
11/03/13, 09:13
Si at jeg har en mega eksoslekkasje fra manifold til turbo, kan det være problemet?
Bilen blir ihvertfall bare verre og verre.

E.Winjum
11/03/13, 10:53
Har du lekkasje der også? Er jo en lekkasje mellom turbo og DP også. Det vil jo gi en lambda feil da ikke all eksosen passerer sonden.

elephant
11/03/13, 11:12
Haha, ja. Har jo nevnt det, vi så på det sammen. Anygays, tenkte jeg skulle sjekke slangen Christian nevnte, fyra opp bilen og titta under huven. Kan trygt si at det ikke var tett mellom manifold og turbo.

gaupe
11/03/13, 11:31
Har du lekkasje der også? Er jo en lekkasje mellom turbo og DP også. Det vil jo gi en lambda feil da ikke all eksosen passerer sonden.

At ikkje all eksosen passerar, er eit mindre problem enn at det fører til at ein trekk falskluft, ein får inn luft frå omgivelsane, som fører til at lambdasonda måler for mager blanding, og at ein då pøser på med meir bensin.

E.Winjum
11/03/13, 11:55
Haha, ja. Har jo nevnt det, vi så på det sammen. Anygays, tenkte jeg skulle sjekke slangen Christian nevnte, fyra opp bilen og titta under huven. Kan trygt si at det ikke var tett mellom manifold og turbo.

Hmm, husker bare lekkasjen fra DP jeg. Der lakk det det jo en del. kan jo prøve nye eksos pakninger også, billig og lett å fikse.


At ikkje all eksosen passerar, er eit mindre problem enn at det fører til at ein trekk falskluft, ein får inn luft frå omgivelsane, som fører til at lambdasonda måler for mager blanding, og at ein då pøser på med meir bensin.

Trur kanskje at det er all eksos lekkasjen jeg som kødder det til. Det virker jo sånn, for bilen for for mye suppe og det er det jo lambda og lmm som kontrollerer...

elephant
11/03/13, 18:20
Klådde litt i dag også. Henta ut tempsensor i dag og fikk bytta den. Prøvde også å bytte den slangen Christian nevnte. Tok bort filterkittet også.
Fortsatt ingen bedring.

Bilen vil ikke gå med tomgangsregulator i, hvorfor ikke? Går fint uten.

Bilen går som et skudd når man drar på skikkelig, men om du cruiser kødder den, men om du da igjen går av gassen fyker den avgårde.
Blir ikke klok på det. Frister nesten å løfte ut motor og bygge t5 eller noe sånt.

gaupe
11/03/13, 20:21
Bilen går som et skudd når man drar på skikkelig, men om du cruiser kødder den, men om du da igjen går av gassen fyker den avgårde.
Blir ikke klok på det. Frister nesten å løfte ut motor og bygge t5 eller noe sånt.

Bytt til ei frisk orginal (Volvo/Bosch) lamdbasonde!

elephant
11/03/13, 20:27
Yes sir!

elephant
12/03/13, 18:30
Har bytta lambda i dag, trodde nesten det var problemet for den virka bedre, men gleden var kortvarig.

Satt i tomgangsregulatoren igjen, og da går bilen på 2000 omdreininger på tomgang?

Jonas Soldal
12/03/13, 18:37
Har dere prøvd en annen hjerne, og en annen tomgangsregulator?

elephant
12/03/13, 18:52
Det som er merkelig er at den fungerte før vi tok den ut, så kan ikke se for meg at det er problemet.
Kan jo bytte hjerne bare for å sjekke.

E.Winjum
12/03/13, 20:24
Den fungerte jo ikke smertefritt når vi henta den da, den kvælte bilen etter dumping av trykk. en annen ting jeg syns er rart er at når vi satte på dump lokk så kom ikke den 'sssswrrrrr" lyden som på min 940 :s

Jonas Soldal
12/03/13, 20:27
Er ikke tett eksosanlegg da i og med pakningene hadde blåst seg på manifoilen???

Jan turbo
12/03/13, 20:46
Har du sjekket slangen fra tomgangsmotoren og opp til innsuget? Hvis den har en sprekk så øker tomgangen din.

Ola Hagen
12/03/13, 20:46
på mutter'n sin 760tic med FT motor så fusket den slik avogtil uavhengig av temp og vær og lengden på kjøreturen, byttet det meste, men hadde en del givere og slikt fra en annen motor jeg hadde kjøpt til min egen 940.

Men etter flere uker med prøve og feiling, og etter å ha koblet forbi start sperra, så fant vi ut av det var svinghjul sensor som køddet, det var en liten klump/rift i kabelen fra sensoren, som antakelig endret seg i kontakt av varme utvikling, og etter vi byttet denne så gikk bilen som en skudd.

elephant
12/03/13, 20:56
Kan hende katalysatoren er tett nå etter alt dette, skal se på det i morgen. Kjøpe et rør så jeg kan erstatte katten.
Det er mulig, Jan! Skal se på det.
Hm, svinghjulssensoren har jeg ikke byttet, så er verdt et forsøk.

Jonas Soldal
12/03/13, 21:06
Prøv svinghjulssensoren før du Kjøper noe til eksosen da :)

elephant
12/03/13, 21:13
Kjapp forklaring på hvor den sitter? Ved kassa et sted? Lett å bytte?

Jonas Soldal
12/03/13, 21:18
Sitter rett under fordeleren. Står på en brakett på motoren i en utsparing på girkassen :)

elephant
12/03/13, 21:20
Åjaa, det er den altså! Tusen takk.

9førrlars
13/03/13, 05:02
Rart det der, Jeg fikk akkurat samme problemene med min bil da jeg byttet LMM, Biltema LMM funka overhode ikke. Drukna, og bare kødda, bytta til bosch lmm og alt var strålende igjen. hmm

gaupe
13/03/13, 09:05
Korfor har du ikkje tomgangsregulator, har den hengt seg?

elephant
13/03/13, 11:23
Kjører med bare orginal volvo/bosch ting.

Fordi vi tok den ut pga bilen kvelte seg når man dumpet den.

gaupe
13/03/13, 11:24
Kjører med bare orginal volvo/bosch ting.

Fordi vi tok den ut pga bilen kvelte seg når man dumpet den.

Fjern dumpen når du feilsøker, absolutt alt som er uorginalt, så kan du sjekke om du fortsatt har feil.

elephant
13/03/13, 14:11
Har ikke dump, men når jeg slepper gassen og trår inn clutchen dør den. Slepper du clutchen igjen lever den. (Feil ordvalg med dumpe)
Tror det er pakningen til resirken som er ferdig.

gaupe
13/03/13, 15:14
Har ikke dump, men når jeg slepper gassen og trår inn clutchen dør den. Slepper du clutchen igjen lever den. (Feil ordvalg med dumpe)
Tror det er pakningen til resirken som er ferdig.

Då er det første du treng å fikse :-)

elephant
13/03/13, 18:12
Bytta svinghjulssensor også nå, fortsatt ikke bedring.

Lambdalampa kommer om jeg lar den stå på tomgang en liten periode.

elephant
13/03/13, 22:59
Fra man starter opp bilen går den som den skal i to minutter, så begynner den å kødde.
Begynte å bruke enda mer bensin etter jeg bytta svinghjulssensor også.

Føler for å kjøpe ny bruksbil og heller bygge noe ut av denne. Er clueless nå.

M.Stensrud
15/03/13, 18:28
Ikke blitt bytte clutch etc i forkant av kjøpet så svinghjul kan stå feil? Reg-reim? Tvilsomt, men..

elephant
15/03/13, 18:30
Clutchen er faktisk byttet, men aner ikke hvor lenge siden.

E.Winjum
15/03/13, 18:32
Om svinghjul står feil, så burde vel bilen ha kødda med engang? Bilen funka jo når den vart henta i værnes.

M.Stensrud
15/03/13, 21:09
Sant det. Reima kan jo ha hoppa over i etterkant. Ingen feilkoder på blinkkode-boksen?

elephant
15/03/13, 21:13
Må innom Volvo for å få lest av feilkoder.

Voolvoo
15/03/13, 22:00
Bensintrykk?

E.Winjum
18/03/13, 22:51
Fant en youtube link fra en scooby med samma lyd som vi får i denna 940'n. Her var dog problemet at han hadde bytta innsug, men er ihvertfall sånn 940'n oppfører seg!

http://www.youtube.com/watch?v=N7ok3AmTSyk

M.Stensrud
19/03/13, 07:49
Virker forpumpa i tanken? Sikkert i orden men. Jeg hadde prøvd med et manometer for å se hva som skjer med trykket når feilen oppstår.

gaupe
19/03/13, 10:37
Virker forpumpa i tanken? Sikkert i orden men. Jeg hadde prøvd med et manometer for å se hva som skjer med trykket når feilen oppstår.

Ingen forpumpe på bilar etter 95, berre hovudpumpe.

elephant
19/03/13, 12:11
Kan det være noe med toppen? Noe som henger igjen?

gaupe
19/03/13, 12:18
Kan det være noe med toppen? Noe som henger igjen?

Vil eg ikkje tru. Eg har eit manometer som er berre å hekte rett på railen, kan prøve med det.

elephant
19/03/13, 14:20
Innsug eller wastegate?
Slik som Emil linket til.

Ja, det hadde vært ålreit. For å se hva trykket ligger på.
Si trykket er for høyt, hva kan føre til det?
Er jo byttet dyser og fuelrail til noe som fungerer ihvertfall.

E.Winjum
19/03/13, 19:42
For å være LITT mer tydelig på hvordan 940'n reagerer så se på den video'n her! Sånn er det den oppfører seg i 3-5 gir! Nå bør det ikke komme spørsmål som allerede er stilt tidligere om chip, sensorer og bensinpumper etc.


http://www.youtube.com/watch?v=nCj6Spwl1CU

elephant
20/03/13, 16:53
Nå vil den heller ikke starte...

oppeez
20/03/13, 16:57
Denne 940'en det er snakk om her du har lagt ut for salg til 80k eller?

elephant
20/03/13, 17:05
Jepp. Selvfølgelig i orden da...
Alle som har vært interessert har fått vite at det feiler den noe, hvis det var det som plaget deg.

catoers
20/03/13, 17:58
WG som lekker ?

elephant
20/03/13, 18:29
Kan den gjøre så mye?
Skal bytte wg og innsug i helgen, og kanskje pumpa i tanken.
Nå starter ikke bilen heller, høres ikke ut som pumpa er helt med, men ikke vet jeg.

catoers
20/03/13, 18:33
jeg sliter med at WG slipper ut trykket fra turbo, så mister trekkkraft mellom 0,5-1 bar ladetrykk. skjedde etter jeg justerte trykket på turboen ;)

Martin.S
20/03/13, 19:12
Var mysterium dette her. Som det er nevnt over her så slo det meg ganske tidlig i tråden at kanskje reg-reima hadde hoppet over en tann eller to. Har du sjekka dette? Har nok mest sannsynlig ikke noe med saken å gjøre, men er veldig fort gjort å sjekke.

elephant
20/03/13, 19:20
Sliter du med dette i alle gir Catoers? Slik jeg har skjønt det, jo høyere gir jo tidligere lader du, så kanskje derfor jeg sliter ifra 3-5.

Ja, Martin. Drit kjedelig. Kan sjekke over det i helgen. Nå kan den bare stå utpå gårdsplassen der den stoppa...

catoers
20/03/13, 19:39
dette skjer i alle gir ja

elephant
20/03/13, 19:48
Da skal den byttes i helgen, pluss jeg må ha en ny resirk så jeg får satt inn igjen tomgangsregulatoren.

M.Stensrud
20/03/13, 21:07
Skift filter samtidig som du bytter bensinpumpa, billig gardering :)

gl740turbo
20/03/13, 22:41
Prøv å sett LMM på trykksiden før gasspjeld ;)

elephant
25/03/13, 15:06
Som Emil sa, jeg har jo EGR. Nå som bilen har sotet så fært har jeg vel fylt opp alt som er med sot?

E.Winjum
25/03/13, 20:27
Idag bytta vi fordeler lokk, rotor og plugger. Da fyra bilen med engang :) Så kjørte vi den inn i verkstedet og bytta WG, innsug og spjeld. Siden jeg måtte flytte over spjeld sensoren så fikk jeg den ikke riktig.. bilen spratt rett opp på 2000 omd/r og når jeg vrei litt på den stod den å jaga fra 500-1500 omd/r.. jeg prøvde å ruse den litt og da smalt det litt i eksosen.. Noen som veit hvordan man setter den senoren rett?

elephant
26/03/13, 16:52
Da har vi justert TPS riktig med bladsøker og tomgangen blei fin. Men bilen fjusker enda.. ikke noe bedre i det hele tatt... nå mangler vi bare å skifte turbo, grenrør, topp og blokk så er alt bytta... neste nå blir å låne turbo og grenrør av Emil og se om det hjelper.

gaupe
26/03/13, 17:40
Er katalysator sjekka?

elephant
26/03/13, 20:11
Skal sjekkes i morgen. Har fått av turbo i dag, så må kjøpe en ny.

elephant
29/03/13, 19:16
Da er katalysator sjekka. Den var det en del bøss i. Blåste den med luftpistol og da sto svart røyken. Har lest litt rundt på nettet og leste at den kan renses med glo varmt vann og sterk såpe. Dette er forresten en high-flow race cat.

Har fått tak i turbo i dag, så er vel bare å montere opp igjen.
Bare sette på katten igjen?

gaupe
30/03/13, 08:09
Klarar du å sjå gjennom katten? Sjekk tråden på den lyseblå classicen min, så ser du korleis min såg ut.

E.Winjum
30/03/13, 08:53
Ser igjennom den uten problemer ja. Men sist jeg sjekka igjennom en kat var på vgs og da mener jeg å huske at jeg så 4 små hull mens på denna ser jeg ett stort ett. Er det fordi det er en high-flow kat eller er det bare jeg som husker feil?

elephant
30/03/13, 14:36
Skal sjekke coolern også. Hvordan sjekker jeg om den er tett eller ikke?

Jonas Soldal
30/03/13, 15:13
Plugg ene siden, sett trykk på den andre siden og se om trykket faller :) Evt spray zalovann over alle skjøter for å se om det blir bobler :)

Martin.S
31/03/13, 18:14
Funnet ut noe mere?

elephant
31/03/13, 19:21
Arbeidslysta har vært på bånn. Skal prøve å få gjort litt i morgen.

Men har en tanke om at jeg har blåst intercoolern.

elephant
31/03/13, 21:46
Kan det være dette?

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2464.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2465.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2466.jpg

Dette er da intercoolern min.

E.Winjum
31/03/13, 21:51
Se der ja xD Da er nok feilen lokalisert ;)

Christian
31/03/13, 22:39
Har vært litt ladetrykk ute å går jeg ha. :)
Men dette har dere vel også hørt? Lager fiselyd når den lekker.

E.Winjum
31/03/13, 22:41
Vi har lada max 1 bar :p Eneste vi har hørt er den lyden i di klippa jeg delte tidligere her...

elephant
31/03/13, 22:44
Rett under en bar lada den. Satser på at det er feilen, så jeg får brukt den igjen.

henrik940
01/04/13, 00:39
Du kan også prøve å ta av hele eksosanlegget før du bytter turbo. Jeg fikk 0 bare ladetrykk nesten, tok av eksos og da var det igang :)

elephant
01/04/13, 14:56
Friskmeldt!

henrik940
01/04/13, 14:57
Bytta intercooler?

elephant
01/04/13, 15:00
Yes sir!

9førrlars
01/04/13, 16:26
Bilen funker bra etter cooler bytte?:)

elephant
01/04/13, 17:43
Jepp!

andersg
01/04/13, 20:23
Blåste to org. selv med max 1bar, bare å få seg modelltilpassa :)

elephant
01/04/13, 20:28
Blir på den nye! Godt å kjøre 940 igjen for å si det sånn.

9førrlars
01/04/13, 22:33
Ikke bare Anders som har klart å blåse org cooler:P blåste min i fjor sommer... Kan umulig tåle mer enn 1 bar di der.

Christian
01/04/13, 22:40
Er veeeeeldig vanlig at de sprekker.. Tok tre coolere ifjord sommer på 945'en.
Fort gjort at de ser sånn ut!

http://i5.photobucket.com/albums/y164/chrizz_g/DSCN3706.jpg

elephant
01/04/13, 22:46
Haha, der snakker vi! Min var puslete i forhold! Nesten flau over at jeg ikke sjekka coolern, har jo skifta alt annet. Men fikk da lært å skru litt, så kom da godt ut av det på en måte.

Christian
01/04/13, 22:47
Lada 1.8 når den sprakk riktignok da. :p Vakumslangen smelta og vi fikk maks ladetrykk..
Du får se det fra den lyse siden, nå er alt nytt. :D

E.Winjum
01/04/13, 22:48
Jeg hadde jo heeelt glemt at original IC ikke tåler en dritt. så tenkte ikke over å sjekke den.. Vi har gått den tungvinne veien og prøvd oss fram bare :p Har jo lært en GOD del begge to så har ikke vært helt bortkasta tid.. Men gud så godt det var å kjenne at bilen var friskmeldt når jeg tok den på en prøve tur og sjekka at alt var i orden tidligere idag med ele :)

elephant
01/04/13, 22:53
Rart hvordan arbeidslysta kommer når det går riktig vei!

elephant
01/04/13, 22:54
Lada 1.8 når den sprakk riktignok da. :p Vakumslangen smelta og vi fikk maks ladetrykk..
Du får se det fra den lyse siden, nå er alt nytt. :D

Apropo det! Ta med 945en på treffa på Gardermoen i sommer a! Satt på med Lars en gang, og det var faen meg moro.

Christian
01/04/13, 22:55
Han som eier den har kommet hjem fra militæret, maser på han om å bruke den selv, men det er uvisst enda.
Jeg kommer med varebilen! Tilsvarende oppsett. :D

E.Winjum
01/04/13, 22:58
Gromt! Satt på en tur eller to med den 945'n, skikkelig moro! Men litt mer OT, hvordan går det med V8'rn? Den var jo skam rå å sitta på med når den først funka :D

elephant
01/04/13, 23:02
Han som eier den har kommet hjem fra militæret, maser på han om å bruke den selv, men det er uvisst enda.
Jeg kommer med varebilen! Tilsvarende oppsett. :D

Må få sitta på en tur da, dere kan å kjøre bil. :)

Christian
01/04/13, 23:09
Den var relativt frisk, men samtidig gikk den skikkelig dårlig.. 13c'en var nok ganske maksa, og bakakselen røyk jo på første gardermoen treffet, og den jeg satt på hadde 4.10 utveksling. Så havnet imellom to gir hele tiden. På Gardermoen var 2. for lett og 3. for tungt, og på Rudskogen var 3. for lett og 4. for tungt. Blir større turbo på varebilen, så den blir garantert friskere. Har allerede satt i en V kam, så har fått et litt bedre turtall å jobbe med. Det er som vanlig bare å ta plass i pasasjerstolen!


V8 volvoen ble hogd, karosseriet var jo ikke noe spesielt i det hele tatt. Motor + gir er tatt vare på (og oppgradert, selvfølgelig) i påvente av et karosseri. Kjøpte veteran-760'en for å bygge om til V8, men hadde ikke hjerte til å ødelegge den, så den er fortsatt orginal. Vurderer å bygge en bil på lisens, med V8 oppsettet. Den har "noen hundre" nm mer enn hva som lar seg godkjenne, så det er det ikke noe vits i å tenke på en gang. :p

Understellet fra V8 volvoen (bilstein, poly, etc) blir flyttet over på varebilen. Har sendt masse understell til sandblåsing, satser på å ha det klart før første treffet på gardermoen.

elephant
01/04/13, 23:11
Gleder meg!

Christian
01/04/13, 23:22
Jeg og! Må bare få tak i en turbo, nå. Også blir coolern stripsa denne gangen! Forsterkning alà The Sven.