PDA

Vis full versjon : Koblinger, spredere Volvo 740 88 mod



Harry
01/03/13, 17:51
Min Volvo har ikke spredere fra før av, men har lyst til å fikse det nå. Fattern er elektrikker så tror det skal gå fint, men en ting. Må sprederene kobles på tenningssystemet? Jeg skal bruke egen bryter til sprederne, holder det å koble de på batteriet, også til bryteren, eller vil det tappe strøm?

kimove
01/03/13, 18:06
Koble det sånn som dette du så blir det bra :)

2556

Edit: hvis du kobler det sånn som dette slukker de når du setter på nærlys, kobler du 86 til jord kan du bruke de sammen med nærlys

Edit 2: Firkanten er et helt vanlig lysrele og det bør være 30 amp :p

Harry
01/03/13, 18:30
Takker, nå ordner det seg! ER så grønn på elektronikk, glad fattern er elektrikker!

kimove
01/03/13, 18:34
Bare hyggelig :)

Ps: du må ha en sikring mellom batteriet og 30 på relet maks 20cm fra batteriet :p

Harry
01/03/13, 18:43
En ting, er det bare + som skal brukes?

kimove
01/03/13, 19:09
En ting, er det bare + som skal brukes?

selve lysene må selvfølgelig ha jord/minus i tillegg for å virke ja :p

kermitt
01/03/13, 19:16
Hva er greia med bryter fra parlys?

Harry
01/03/13, 19:53
Haha, selvfølgelig, kom på det. Greia med bryteren er at jeg syntes det er fett!

kermitt
01/03/13, 20:15
Det jeg lurte på var hvorfor det var lagt opp sånn på koblings skjema at sprederne alltid vil være på så fort parklys blir skrudd på. Hadde vært mer kurrant å hatt dem på egen bryter, så man beholder den originale funksjonen på parklys som parklys. Med spredere er de å regne som kjørelys.

Harry
01/03/13, 20:37
Åja, men trodde det koblingsskjemaet gjorde at jeg kunne skru sprederne av/på med bryter, siden bryteren var lagt inn

kermitt
01/03/13, 21:54
Det er ikke inn på det skjemaet. Men det er ikke noe værre enn at du legger det opp til en egen bryter i stedet for opp til parklys :p

Harry
01/03/13, 23:00
Må jeg ha nytt lysrele eller kan jeg plugge på det jeg har?

kimove
02/03/13, 13:05
Det er ikke inn på det skjemaet. Men det er ikke noe værre enn at du legger det opp til en egen bryter i stedet for opp til parklys :p

Fordi det er påbudt med bryter på tåkelys :p sånn som det er tegnet inn på skjemaet skal du bare hente signal fra parklys via bryter til releet slik at du ikke kan tenne sprederne uten at parklysene er tent, henter du signalet rett fra batteri via bryter så kan man glemme sprederne på når man stopper bilen.

Grunnen til at at 86 er tegnet inn med signal fra + til nærlys er for å få til at sprederne skal slukke når man vrir over til nærlys slik at man ikke trenger å huske på å vri over bryteren når det blir mørkt sånn at man slipper å få bøter for å kjøre med nærlysene tent samtidig som sprederne

kimove
02/03/13, 13:07
Må jeg ha nytt lysrele eller kan jeg plugge på det jeg har?

Hvilket lysrele er det du har da ?

Harry
02/03/13, 17:46
Hakke peiling, hvor ser jeg det? (er helt grønn på sånne elektriske greier :( )

kimove
03/03/13, 12:49
Hakke peiling, hvor ser jeg det? (er helt grønn på sånne elektriske greier :( )

Ta et bilde av toppen og legg det ut her så kan jeg svare på det :P