PDA

Vis full versjon : 20A sikringene til nærlys på begge sider foran går ved prøvemontering av xenonkit...? V70 -07



Anders Mathiesen
01/03/13, 17:14
Hei.
Enda en tråd med xenon-spørsmål. Har sett mange tråder med dette som tema (montering av uoriginalt xenonkit).
Men, finner ikke noen med akkurat mitt problem. Jeg veit også at dette ikke er lov å montere i nærlys på biler uten automatisk høydejustering osv osv, så ingen vits i å poengtere det ;)
I nærlysa skulle jeg prøvemontere et 35W H7 (canbus, siden det er nærlys) xenonkit i dag. Kobla dette bare opp med ledninger og og prøvde lysa - hvorpå ingen av dem lyste.
Etter litt kødding og bytting tilbake til halogen-pærene (disse funka jo nå heller ikke), fant jeg to sikringer som var gått.
Etter bytte fungerer halogen normalt.
Kan jeg bare bytte sikringene til noen større? Eller står jeg i fare for å "svi" noe annet utstyr? Har xenonpærene høy startstrøm som gjør at sikringene går? noen som har peiling? :)

Anders

Ola Hagen
01/03/13, 17:23
ikke sett på noen større sikring her, det fører bare til en lang rekke med problemer, både for deg og fremtidige eiere av bilen. Er du sikkert på at du har montert polene på ledningen riktig? balastene er riktig montert? ikke mulig å få prøvd kitet på en annan 12v batteri for å være sikker på at den fungere?

Anders Mathiesen
01/03/13, 17:34
ikke sett på noen større sikring her, det fører bare til en lang rekke med problemer, både for deg og fremtidige eiere av bilen. Er du sikkert på at du har montert polene på ledningen riktig? balastene er riktig montert? ikke mulig å få prøvd kitet på en annan 12v batteri for å være sikker på at den fungere?

Jeg monterte også kit i nærlys i dag. Dette fungerer helt fint, uten problemer, så jeg ser det svært usannsynlig at jeg skal kunne ha gjort noe alvorlig feil med nærlysa. Men det jeg synes var rart var at de ikke tente i det hele tatt, fikk ikke et lysglimt engang. Har ikke prøvd på et annet batteri, men det kan jo gå an å prøve. Originalpæra er 55w, og xenon er 35w, noe med det å gjøre, kanskje?

Anders Mathiesen
01/03/13, 18:13
Irriterte meg over at ikke jeg fikk det til, så jeg testa den ene delen av settet på et batteri, noe som funka greit. Så målte jeg og kobla det inn på nærlys på den ene siden av bilen. Nå tenner pæra, men slukker etter ca 1 sekund. Er det da fordi det er 35w og ikke 55w, så "canbus" registrerer og kutter strømmen?

FroBe
01/03/13, 19:30
Mangel på automatisk høydejustering er ikke det største problemet med ulovlig Xenon i halogenlykter, det største problemet med feil type nærlyspærer er at fokus i reflektoren blir feil og det spres lys ukontrollert både i høyde og sideveis.
Xenon-pærer lyser sterkest i endene av lysbuen, mens halogenpærer lyser sterkest i midten av glødetråden. Derfor må reflektorene for halogen og for xenon lages forskjellig for å få korrekte lysbilder, og derfor vil feil type pære i nærlysreflektoren blende andre trafikanter. Lovlige reflektorer for xenon må også tilfredsstille strengere krav til lysavblending enn kravene til halogenreflektorene da xenon-pærene gir opp til 3 ganger så sterkt lys.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/486.jpg

ovlov86
01/03/13, 20:18
Løp! Xenonpolitiet er her!

Børge Vikebø
01/03/13, 21:51
Om du har 35w , så kan det hende den kutter ja. Der finnes et triks for modifisering av shunt, mener at om du sjekker prosjekttråden til MisterJ så finner du noe der :)

Børge Vikebø
01/03/13, 21:54
http://www.volvoforum.no/tips_triks/s60-xenonfix.htm

C.Erstad
01/03/13, 22:07
Hei.
Jeg veit også at dette ikke er lov å montere i nærlys på biler uten automatisk høydejustering osv osv, så ingen vits i å poengtere det ;)


Anders


Mangel på automatisk høydejustering er ikke det største problemet med ulovlig Xenon i halogenlykter, det største problemet med feil type nærlyspærer er at fokus i reflektoren blir feil og det spres lys ukontrollert både i høyde og sideveis.
Xenon-pærer lyser sterkest i endene av lysbuen, mens halogenpærer lyser sterkest i midten av glødetråden. Derfor må reflektorene for halogen og for xenon lages forskjellig for å få korrekte lysbilder, og derfor vil feil type pære i nærlysreflektoren blende andre trafikanter. Lovlige reflektorer for xenon må også tilfredsstille strengere krav til lysavblending enn kravene til halogenreflektorene da xenon-pærene gir opp til 3 ganger så sterkt lys.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/486.jpg

Er jo ikke dette han spør om... han driter jo hundre null i loven.
Så da kan du heller komme med et skikkeligt svar og hjelpe han.

Er og en pære som heter H7R som er beregnet for reflektor slik at man slipper slike problemer!
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/13.jpg

boris2k
01/03/13, 23:34
at dette er 35W xenon skulle ikke ha noen betydning, er jo dette som er vanlig å etermontere.
Da jeg monterte oginale xenon lykter på min s60 lyste dem selv om pærevarslingen kom opp, men man får jo ikke varsel om pæren går da.

Har du koblet xenon kitet over et eget relè med styre strøm fra orginalt nærlys? dette kan kanskje være lurt.
Det at sikringen gikk første gang tror jeg kan være pga. feil polaritet inn på ballasten, har opplevd dette også. Dette kunne også ha ødelegt ballasten, men siden du fikk lysblink med den etterpå er dette lite trolig.
Det blinket du fikk da du prøvde på batteri kan være at du får for lite strøm fra batteriet, har opplevd at xenon slukker nesten umiddelbart om jeg tar av ladingen på batteriet.

Håper dette hjalp litt :)

Anders Mathiesen
02/03/13, 01:41
Takker for svar alle mann ;)

Problemet er løst, litt snodig, men løst.
Jeg irriterte meg enda litt til og stakk ned for å prøve noe nytt. Tok nå kitet uten canbus og monterte i nærlys. Dette viste seg å fungere helt supert! Fikk ingen feilmeldinger.
Kitet med canbus flyttet jeg til fjernlys, og da funket dette også helt supert.. INNTIL VIDERE...
Kjørte 300m på veien, før det begynte å blinke disko-lys i begge frontlykter (nærlys).. Den ene slukket, så den andre, så feilmeldinger osv osv.. Så jeg fikk låne et annet sett med ballaster (samme settet), koblet på og sånn står det nå. Xenon i nærlys funker helt fint, xenon i fjernlys funker helt fint, xenon i grøftelys funker helt fint, jeg er storfornøyd og får ingen feilmeldinger! Har kjørt nå 15 mil i kveld, uten noe som helst problemer etter dette :) Virker som om det kan være et sett med dårlig ballaster (uten canbus) og det er jo litt rart at det funker helt fint uten canbus i nærlys, men inntil videre funker det bra! ;)

breed
03/03/13, 19:34
35watt gir feilmelding i nærlys. For det trekker for lite strøm. Vist andre har problemer med feilmelding pga Xenon kit så finnes det ett "kretskort" eller hva jeg skal kalle det vednpedalene som man kan ta ut og borre ett hull på2mm så er dette fikset.

Torsen67
03/03/13, 23:38
Shunt heter det. Er visst nok ikke så lurt å borre i denne da den blir for varm og kan svi saker og ting i elektronikken der.

Anders Mathiesen
04/03/13, 07:49
Tror jeg lar vær å følge "kjerringråd" når det gjelder kretskort..
Har nå kjørt 3 dager og utallige kilometer siden jeg byttet, og har fortsatt et 35w kit i nærlysa uten canbus, som IKKE gir noe feilmelding i det hele tatt.

Anders Mathiesen
21/03/13, 21:12
Fortsatt ingen feilmeldinger! Og fortsatt xenon-kit UTEN canbus i nærlys på V70'n :)

locked
23/03/13, 14:37
Mykje ubrukeleg informasjon her. Skifte/borring av shunt virkar ikkje på 2007 modellen (Trur det gjeld 2005->>), den har ein heilt anna CEM som har desse shuntane innebygd i kretskortet.

I utgangspunktet skal det ikkje fungere det du har prøvd no, du kan vere heldig men mest truleg vil du oppleve problem på eit seinare tidspunkt.

Anders Mathiesen
25/03/13, 23:12
Mykje ubrukeleg informasjon her. Skifte/borring av shunt virkar ikkje på 2007 modellen (Trur det gjeld 2005->>), den har ein heilt anna CEM som har desse shuntane innebygd i kretskortet.

I utgangspunktet skal det ikkje fungere det du har prøvd no, du kan vere heldig men mest truleg vil du oppleve problem på eit seinare tidspunkt.

Det ble slik som det er nå av den enkle grunn at den ikke ville tenne nærlysene med et canbus-kit. Det fungerte rett og slett ikke, men kjører fortsatt med fullt fungerende nærlys uten canbus og uten feilmelding :) Så får vi se hva som skjer ^^