PDA

Vis full versjon : Bestille nye skilter til bilen.



adrian.k
28/02/13, 16:48
Hei!
Kjøpte en 940 for 2 uker sia. Siden jeg ønsker å fikse opp mye av bilen sjøl, og gjøre den strøken og da trenger man jo noen strøkne skilter og skiltholdere. Skiltholderne tenker jeg skal bestille fra clubshoppen her.
Skiltene som står på bilen min nå smått rusne og mangler den svarte markeringen av tall/bokstaver på flere av dem. Vi snakka litt om dette istad jeg og noen andre, og de mente jeg bare kunne ta med vognkort del 2, og levere inn skiltene på bilen. De mente også at prisen var veldig liten, kanskje under 200 lappen.
Noen som har erfaringer om dette?

Tinnsoldaten
28/02/13, 17:08
Ja. Gå på Biltilsynet, bestill skilter. Noen dager senere kan du stikke innom igjen med de gamle, stygge skiltene dine og 140 spenn, og få med deg nye, fine skilt. Tror ikke jeg viste vognkortet engang, men ta det med for sikkerhets skyld.

adrian.k
28/02/13, 17:10
Da får jeg gjøre dette snart da! Takker :)

larsverm
28/02/13, 20:28
Det forutsetter da at du synes det er "rett" med den nye typen skilt på en så gammel bil... :p

Olav'en
07/03/13, 00:43
www.showplates.se eller www.lator.no
Her får du tidsriktige skilt :)

space-ace
05/01/14, 13:04
er det lov og bruke slike skilt egentlig? kunne tenkt meg skilt uten de dumme euro greia på egentlig!

Lars R
05/01/14, 13:19
er det lov og bruke slike skilt egentlig? kunne tenkt meg skilt uten de dumme euro greia på egentlig!

nei, du har kun lov til å bruke skilter utstedt av BT.. desverre :p men om du kjøper tidsriktige skilt fra de sidene, og har på en eldre bil, tror jeg neppe noen vil se forskjell på det :p
eneste om skiltet er av uvanlig størrelse..
en kompis av meg som kjøpte mindre skilter som passet til fangeren på sin japse styla mitsu (japanske skilt er mye mindre en norske). han ble stoppa og måtte ta av de skiltene umiddelbart :p

knetrom
07/01/14, 18:59
Skilt fra Lator er lov på veteraner. Edit, ble plutselig usikker, mener at jeg har lest på Lator at det var litt omstendelig med veteranskilter pga Vegvesenet var involvert eller lignende, men jeg finner ikke det igjen nå.

larsverm
07/01/14, 20:06
Jeg oppfatter det slik at det er tillatt å bruke Lators (eller Skiltfabrikkens) skilt av korrekt type (matt 1971-1982, reflekterende 1982-2001) forutsatt at bilen har blitt veteran (minst 30 år fra registreringsår).

B230
24/06/14, 12:47
Hvis dere kan, ta heller vare på ordentlige skilt i metall! Enn å bytte til moderne, glorete skilt med EU-farge:(! Hvis skiltet har merker eller er bøyd kan det kanskje rettes ut, tall og bokstaver friskes opp med ny lakk. :)
I tillegg, skilt som sitter i en holder er vel enklere å stjele?

Daniel V
24/06/14, 14:43
Hvis dere kan, ta heller vare på ordentlige skilt i metall! Enn å bytte til moderne, glorete skilt med EU-farge:(! Hvis skiltet har merker eller er bøyd kan det kanskje rettes ut, tall og bokstaver friskes opp med ny lakk. :)
I tillegg, skilt som sitter i en holder er vel enklere å stjele?

Er begrenset hvor bra man kan få de. De nye euroskiltene er i metall.

larsverm
01/07/14, 23:45
Det er grenser for hvor bra man får de gamle skiltene hvis de har fått skader, ja.

En sak som jeg vel å merke ikke har gjort selv, men tenkt: :D

Hvis man har for eksempel en 93-modell 240 med litt lurvete originale skilt, er det fortsatt lenge til bilen er veteran. Men hvis man bare kjøper og setter på rett type skilt fra Lator eller Skiltfabrikken uten å spørre noen - hvem kommer til å reagere?

Tinnsoldaten
04/07/14, 18:27
Sannsynligvis ikke en kjeft.

Daniel V
05/07/14, 09:44
Med mindre du skulle kollidere. Da kommer Statens Vegvesen og tar skiltene, og står det da Lator på baksiden, så blir det spennende :p Det er jo faktisk dokumentforfalskning av et offentlig dokument. :p

Christian
05/07/14, 10:39
Med mindre du skulle kollidere. Da kommer Statens Vegvesen og tar skiltene, og står det da Lator på baksiden, så blir det spennende :p Det er jo faktisk dokumentforfalskning av et offentlig dokument. :p

Hvorfor skal di ta skiltene?

Lars R
06/07/14, 11:41
Det som er synd med lator skilt, er at set står lator på forsiden også, der oblatet skulle vært.
Treffer du på riktige kjeften i kontroll da som ser det så mister du skilt umiddelbart.
Nå skal ikke jeg si for sikkert på veteraner.

Sitat fra en djevel på BT når jeg spurte om dette for noen år siden:
Det skal kun brukes skilter utstedt av statens vegvesen. Alt annet ses på som forfalskninger.

Daniel V
06/07/14, 12:25
På veteranbiler har du lov til å bruke tidsriktige skilt fra lator, men da MÅ bilen være 30 år eller eldre. Ble selv sendt til Lator fra Statens Vegvesen da vi skulle registrere PVen til Henrik V.S her inne.

Liland
08/07/14, 10:55
Er det ikke bedre å heller ha slitne skilter hvor skriften er påvei vekk? Ser for meg at man kan spare noen bompenger på slikt :P

larsverm
13/07/14, 21:17
I tillegg til Lator, som vanligvis nevnes, finnes det også det som heter Skiltfabrikken. Lurer på om dette er samme produsent som da denne typen skilter var nye, og kanskje disse er vanskeligere enn Lator-skiltene å identifisere som nyproduserte?

Lars R
13/07/14, 21:33
Jeg driter egentlig i disse reglene, bestilte riktige skilt til min veteran nå, så får de bare stoppe meg om de må :p

larsverm
13/07/14, 21:59
Slapp av, er bilen veteran, skal det uansett være greit. :)

Det mulige problemet her er om man skulle ønske å kjøpe slike skilter til for eksempel en 240 85-93.

Daruu
13/07/14, 22:02
Skiltfabrikken sender ihvertfall beskjed til svv om at de og de skiltene har blitt bestilt. Kjøpte skilt der til tempoen, dro til bt og henta vognkort og sa jeg hadde bestilt der, det var registrert i systemet og ok.
De skiltene var ihvertfall 100% like org skiltene, uten ekstra skrift eller lignende

larsverm
13/07/14, 22:17
Det kan jo være en grunn til å vurdere Skiltfabrikken, selv om det stempelet fra Lator sikkert er en bagatell.

Lars R
24/07/14, 19:23
Mottok skiltene mine fra lator i dag, disse var ikke merket noe sted, så dersom ikke BT har stempler på sine skilter så er det umulig å se hvor de kommer fra :p

Daniel V
24/07/14, 23:14
Mine skilter er stemplet på 340en. :) Samme på motorsykkelen også. Skiltet bak på 343en har sitter der siden 81, mens på MCen har det sittet der siden stykkelen var ny i 2000 :)

Cånkård
04/08/14, 23:16
er det lov og bruke slike skilt egentlig? kunne tenkt meg skilt uten de dumme euro greia på egentlig!
Beklager at jeg roter opp denne tråden igjen, men var faktisk på traffikstasjonen her i Tromsø og fikk sånne hvite reflekslapper for å klistre over det blå feltet. Passet ikke helt 100% her, så vurderer å lakke dette feltet i samme type lakk.