PDA

Vis full versjon : Lekkasje olje servostyring [LØST]



MortenKr
27/02/13, 08:33
Beholderen for servoolje er tom grunnet lekkasje. Først å fremt må jeg få tak i ny olje (pentosin CHF 11s) og fylle på, samt finne årsak til lekkasjen.
Men;
- er det stor sansynlighet for at servopumpa har gått føyken når den er kjørt tom?
- og hvor er dte mest sansynlig at lekkasjen ligger?

mrstfu
27/02/13, 09:04
Beholderen for servoolje er tom grunnet lekkasje. Først å fremt må jeg få tak i ny olje (pentosin CHF 11s) og fylle på, samt finne årsak til lekkasjen.
Men;
- er det stor sansynlighet for at servopumpa har gått føyken når den er kjørt tom?
- og hvor er dte mest sansynlig at lekkasjen ligger?


1: Nei. Pumpa er remdrevet, ikke elektrisk, og holder tilnærmet samme turtall både med og uten belastning.

2: Akkurat der hvor røra går inn på tannstanga di. Beklageligvis er det en dyr affære, overhalt kan en sånn en fort koste 5 lapper. Selv har jeg hatt stor suksess med Biltemas Servotätning, men det var lenge før tanken var tom.

MortenKr
04/03/13, 12:26
Fyllte på ny servoolje, startet opp og konstaterte at reservoaret ble tømt umiddelbart. En titt under bilen, og der renner oljen i strie strømmer ned litt til venstre under bilen (altså litt mot venstre forhjul). Så noe har sprunget lekk brått :-( Har ikke krøpet under og sett grundig da bilen står ute og det er snø og is der den står, men antar det er et rør som går inn i tannstanga eller selve tannstanga som er gått.

Så nå er spørsmålet, er dette noe som en hobbymekker kan gå i gang med sjøl eller er det idioti å gå igang med en sånn reparasjon selv. Dette blir jo fort 15' pluss på verksted :-(

mrstfu
04/03/13, 17:38
Det første du må gjøre, er å jekke opp bilen, sette den på bukker (ikke juks og la den stå på jekken), for å konstatere hvor lekkasjen kommer fra. Foran motor er det overgang mellom slange og rør, selv om dette er et usannsynlig lekkasjested, er det verdt å sjekke. Høyst sannsyng er lekkasjen på selve rørinnføringa til tannstanga, og her er jeg litt i tvil på om det finnes måter å reparer dette på, utover servotettning som nevnt over. Mulig de går an å bytte pakninger, men du burde forberede deg på å måtte bytte tannstanga. Prislappen for en overhalt en ligger på rundt 5 lapper, avhengig av hvor du spør.

Uansett, jekk opp og konstater feilen, tørk av gammel olje og hell på ny for å se akkurat hvor det lekker, ta gjerne bilder og legg ut her i tråden, så andre kan komme med innspill. Lykke til:D

Magnus-TIC
04/03/13, 18:31
Biltema sin servo tettning funker bra ja! :)

Men jeg ville jekket opp bilen som mrstfu sier og lokalisert lekkasjen..

er nok best og levere den inn på verksted hvis du hvis ha det 100%

men ofte er det ikke mere enn en pakning eller noe som er dårlig, eller noe som må etterstrammes.

på min gamle 240 var det ene røret som var knekkt, jeg tok en jallaløsning og kuttet rører akuratt der knekken var og tredde over en gummislange med 2 slangeklemmer, er ikke den beste løsningen, men den billigste :)

gswede
04/03/13, 20:41
Om reservoaret tømmes umiddelbart tviler jeg på at en servoolje stop leak fixer det...

mrstfu
04/03/13, 22:04
som gswede sier, tettemiddel funker nok ikke ved en såpass stor lekkasje. jekk opp og se, og om du har litt skrukompetanse, er det absolutt ikke nødvendig å levere inn på verksted. i tilfelle kan du greit regne 10 lapper for jobben.

Sollien
04/03/13, 22:26
om den tømmes umidelbart, høres det ikke ut som den tar turen innom tannstanga di engang.. setter ei krone på ødelagt rør før ts :)

MortenKr
05/03/13, 09:41
om den tømmes umidelbart, høres det ikke ut som den tar turen innom tannstanga di engang.. setter ei krone på ødelagt rør før ts :)

Her er det fri flyt ut, så det er en massiv lekkasje som tømmer systemet for olje umiddelbart. Noe tetningsmiddel er utelukket. Så det kan godt være et rørbrudd. Jeg vet ikke om i det hele tatt er mulig at det kan lekke så mye olje ut av tannstanga dersom det er lekk noe sted i den?????????

mrstfu
05/03/13, 12:11
Her er det fri flyt ut, så det er en massiv lekkasje som tømmer systemet for olje umiddelbart. Noe tetningsmiddel er utelukket. Så det kan godt være et rørbrudd. Jeg vet ikke om i det hele tatt er mulig at det kan lekke så mye olje ut av tannstanga dersom det er lekk noe sted i den?????????

Måtte eventulet være knekt rørinnføring eller noe i den gata. Jekk opp, ha med deg litt slange og noen kraftige slangeklemmer, så ordner det seg sikkert.

MortenKr
07/03/13, 22:26
Da har jeg vært under bilen og feilen var åpenbar ....... trykkrøret inn i tannstanga hadde løsnet og faktisk nesten skrudd seg helt ut. Synes det er merkelig og skjønner ikke helt hvorfor den løsnet nå, men klarer ikke å la være å tenke på at jeg hadde bilen på service rett før feilen der en oljelekkasje i turboen ble fikset. Men de løsner vel ikke trykkrøret ifm en turbojobb, så det er vel egentlig en lite sannsynlig årsak. Uansett, jeg klarte etterhvert å skru trykkrøret fast i tannstanga igjen, etter å ha kjøpt diverse 19mm spesialnøkler som jeg klarte å manøvrere, for det var jo ikke mye plass til verktøy akkurat der. Var ikke veldig lysten å løsne stabstag eller andre ting for å komme til. MEn det gikk, jeg fikk fylt på ny olje og det ser tett ut og servostyringen fungerer helt som den skal.

Så så langt ser da dette ut til å ha ordnet seg greit. Lurer litt på servopumpa som hadde litt ekle hylelyder inntill olje fikk fordelt seg skikkelig i systemet, men etter at motoren hadde gått litt forsvant ulydene. Blir spennende neste gang jeg starter bilen når den er kald om hylelyden er der da. Da er vel pumpa moden for utskiftning, antar jeg.

mrstfu
08/03/13, 09:32
tviler på at punpa di er gåen, har aldri vært borti en gåen servopumpe på disse bilene. ettersom den er remdrevet, er drt ingen elektriske svakheter på de heller. for all del, jeg utelukker det ikke, men jeg hadde heller prioritert å sjekke, eventuelt bytte ut strammehjul og løpehjul på aggregatreima, de lager ulyd rett som det er, både på tomgang og turtall.

MortenKr
08/03/13, 09:42
tviler på at punpa di er gåen, har aldri vært borti en gåen servopumpe på disse bilene. ettersom den er remdrevet, er drt ingen elektriske svakheter på de heller. for all del, jeg utelukker det ikke, men jeg hadde heller prioritert å sjekke, eventuelt bytte ut strammehjul og løpehjul på aggregatreima, de lager ulyd rett som det er, både på tomgang og turtall.

Høres betryggende ut. Som sagt forsvant alle ulyder etter at jeg hadde fyllt på servoolje og systemet hadde kjørt seg inn igjen. Regner med at jeg har luftet systemet godt nok ved å svinge frem og tilbake en hel haug med ganger. Alt funker ihvertfall som det skal nå.
Strammehjulet for remmen ble byttet bare for et par måneder siden, så det er ok. Det gamle var skikkelig slarkete, så det var på tide. Men er det flere "hjul" som bør byttes? De sa ikke noe om det på Turressons Bil ved servicen .......

mrstfu
08/03/13, 10:16
er et løpehjul der og, samt alle hjul på alt annet som sitter på den reima, altså dynamo og AC. alt er å betrakte som slitdeler, ikke uvanlig at AC lager ulyd. sjekk mekonomen, hva de har av reservedeler til multireima til din bil, kanskje de har noe i greit prislage. prøv deg frem med stetoskopmetoden og, for å lokalisere ulyden.