PDA

Vis full versjon : Volvo 850 BTCC - Test av prototypen



Karl
15/05/10, 18:23
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/862.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/863.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/864.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/865.jpg

Sjakalen
16/05/10, 10:49
Takk. Morro å lese. Mener en privat person har fått tak i en slik nå og kjørte fletta av mange på Nurburgring. Klippet ligger nok på youtube.

Lillevik
16/05/10, 11:36
Lå det ikke en slik rød på blocket.se for en liten tid tilbake, eller var det en kopi kanskje?

Joakim-G_R
16/05/10, 17:14
Jævelig fett utseende, mtp senk osv!

Karl
16/05/10, 18:26
Bilen som lå til salgs på Blocket var, (i følge selger), den første protoypen som ble laget for volvos debut i BTCC. Den var renovert og ble solgt med en nybyd motor som var betydelig sterkere, (425hk og 450Nm), en den opprinnelige. Girkassen var også byttet ut med en "dogringslåda" fra Tractive.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/905.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/906.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/907.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/908.jpg

Marius
16/05/10, 19:43
Lå det ikke en slik rød på blocket.se for en liten tid tilbake, eller var det en kopi kanskje?

stemmer bra det, var vel en orginal og ikke noe kopi denne

Kodja
18/05/10, 20:47
blDSStkV2m8
denne?

Morgis
18/05/10, 23:11
En ekte BTCC har ikke turbo :)

TeamBørnOut
19/05/10, 05:39
en ekte volvo er ingen racebil heller :P
Men det var heftig når volvo kjørte stv i racing. var ikke gammle sneipen da. men har minner fra lørdag / sødagene på tv3 med motorsport :D

Karl
19/05/10, 08:00
en ekte volvo er ingen racebil heller :P
Men det var heftig når volvo kjørte stv i racing. var ikke gammle sneipen da. men har minner fra lørdag / sødagene på tv3 med motorsport :D


Hva mener du egentlig med at "en ekte volvo er ingen racebil heller"? Mener du at bilene Volvo har brukt i motorsport har vært falske? Alle er klar over at en løpsbil er noe ganske annet enn en original bil men det gjelder absolutt alle merkene, ikke bare Volvo.

La nå folk som virkelig er glad i Volvo få være stolt av motorsporthistorien og ikke minst det som foregår for tiden både i Sverige og Belgia.

For å kommentere resten av innlegget ditt, Du snakker som om du har vært med siden tidenes morgen. Kommentarene dine minner meg mest av alt om Jokke og Valentinernesangen hvor de synger "for vi er gutta som har opplevd alt".

Volvo har vært involvert i motorsport siden 1928 så det har skjedd et par ting før din tid.

Det er ikke noe lov som sier at man MÅ kommentere alle innleggene på forum. Har man ikke noe fornuftig å si er det noen ganger like greit å la være.

Karl
19/05/10, 08:03
En ekte BTCC har ikke turbo :)

Den røde bilen har vel 200hk mer enn den hadde opprinnelig. Prototypen hadde 240hk. Men turbo er jo ikke helt ukjent for volvo i løpsbilsammenheng;)

Morgis
19/05/10, 08:05
Den røde bilen har vel 200hk mer enn den hadde opprinnelig. Prototypen hadde 240hk. Men turbo er jo ikke helt ukjent for volvo i løpsbilsammenheng;)

var vel 2liters motor med 300 sugehester i BTCC bilene. Var vel ikke lov med pustehjelp der :)

Karl
19/05/10, 08:09
var vel 2liters motor med 300 sugehester i BTCC bilene. Var vel ikke lov med pustehjelp der :)

Det er rett, det var heller ikke turbo i prototypen opprinnelig. Jeg tenkte på Gr.A historien da jeg sa at turbo ikke var helt fremmed.

TeamBørnOut
19/05/10, 08:47
Hva mener du egentlig med at "en ekte volvo er ingen racebil heller"? Mener du at bilene Volvo har brukt i motorsport har vært falske? Alle er klar over at en løpsbil er noe ganske annet enn en original bil men det gjelder absolutt alle merkene, ikke bare Volvo.

La nå folk som virkelig er glad i Volvo få være stolt av motorsporthistorien og ikke minst det som foregår for tiden både i Sverige og Belgia.

For å kommentere resten av innlegget ditt, Du snakker som om du har vært med siden tidenes morgen. Kommentarene dine minner meg mest av alt om Jokke og Valentinernesangen hvor de synger "for vi er gutta som har opplevd alt".

Volvo har vært involvert i motorsport siden 1928 så det har skjedd et par ting før din tid.

Det er ikke noe lov som sier at man MÅ kommentere alle innleggene på forum. Har man ikke noe fornuftig å si er det noen ganger like greit å la være.
Nå må vi slutte å røyke gress her. Jeg vet volvo har vært medi racing i mange år. derfor jeg skrev "stv i racing". Hvis du syns at tidenes morgen var på den tid så er det opp til deg.
Klipp håret. kast jokke plata og slutt å røyk. Du måtte heller ikke kommentere mitt innlegg. men på samme måte som meg. tok du valget å gjorde det :)

Folk med litt åpent sinn skjønner nok hva jeg mente med innlegget mitt. men jeg kan ta meg tid for å forklare det til deg senere...

gaupe
19/05/10, 14:25
760en som er nemnt i artikkelen der, har igrunnen fått alt for lite oppmerksomheit.

Morgis
19/05/10, 14:46
Den ble vel aldri noe særlig brukt av volvo?
Det gikk vel omtrendt fra 240 til 850 såvidt jeg husker...

gaupe
19/05/10, 14:47
Den ble vel aldri noe særlig brukt av volvo?
Det gikk vel omtrendt fra 240 til 850 såvidt jeg husker...

Eg trudde den vart laga til gruppe A i staden for 240en, men p.g.a at den var 2,3l, så vart den straffa hardare. Samt at 242-karosseriet er suverent i forhold til 764-karosseriet.

Morgis
19/05/10, 14:49
ja mulig det var slik det var. Den ble hvertfall ikke noe særlig "oppgradering" for volvo

Karl
19/05/10, 17:32
Nå må vi slutte å røyke gress her. Jeg vet volvo har vært medi racing i mange år. derfor jeg skrev "stv i racing". Hvis du syns at tidenes morgen var på den tid så er det opp til deg.
Klipp håret. kast jokke plata og slutt å røyk. Du måtte heller ikke kommentere mitt innlegg. men på samme måte som meg. tok du valget å gjorde det :)

Folk med litt åpent sinn skjønner nok hva jeg mente med innlegget mitt. men jeg kan ta meg tid for å forklare det til deg senere...

Du kommer med masse svada og kvikke vendinger og sier egentlig ingen ting her. Minner meg litt om en jeg diskuterte litt med en gang på volvoforum, var det deg?

Hovedgrunnen til at jeg kommenterte innlegget ditt var at det kom i en tråd jeg startet og at jeg synes det var en dårlig og litt "anti-volvo" kommentar som jeg syntes du kunne spart deg. Slikt gnål hører hjemme på et BMW-forum e.l.

En annen grunn er at du på måten du skriver innleggene dine får det til å høres ut som om du er 100år, vært med på det meste og vet stort sett alt som er verdt å vite. Det er noe jeg tviler veldig på er tilfelle mtp alderen din.

Til slutt kan du spare deg for slike kommentarer som "Klipp håret. kast jokke plata og slutt å røyk". Du vet ikke en dritt om meg. Din nedlatende måte å kommentere innlegg på er provoserende. Det funker kanskje fint med alle tilhengerne dine her inne men jeg er ikke en av de.

TeamBørnOut
19/05/10, 17:59
Du kommer med masse svada og kvikke vendinger og sier egentlig ingen ting her. Minner meg litt om en jeg diskuterte litt med en gang på volvoforum, var det deg?

Hovedgrunnen til at jeg kommenterte innlegget ditt var at det kom i en tråd jeg startet og at jeg synes det var en dårlig og litt "anti-volvo" kommentar som jeg syntes du kunne spart deg. Slikt gnål hører hjemme på et BMW-forum e.l.

En annen grunn er at du på måten du skriver innleggene dine får det til å høres ut som om du er 100år, vært med på det meste og vet stort sett alt som er verdt å vite. Det er noe jeg tviler veldig på er tilfelle mtp alderen din.

Til slutt kan du spare deg for slike kommentarer som "Klipp håret. kast jokke plata og slutt å røyk". Du vet ikke en dritt om meg. Din nedlatende måte å kommentere innlegg på er provoserende. Det funker kanskje fint med alle tilhengerne dine her inne men jeg er ikke en av de.

Volvoforum? hmmms har du skrevet noe like dustete som du gjorde her så kan det stemme..
At du syns det var dårlig å "anti volvo" er jo litt spesielt mtp
Men det var heftig når volvo kjørte stv i racing
Mulig det høres ut som om jeg er 100år. er bare momsen av det. Men har vært med på mye! Lært mye. Men sugen på å lære mere :) Kunnskap er makt vettu :)
Nei, jeg vet ikke en dritt om deg. men jeg tror jeg traff noen såre punkter.
Til slutt så kan DU spare deg slike kommentarer som
For å kommentere resten av innlegget ditt, Du snakker som om du har vært med siden tidenes morgen. Kommentarene dine minner meg mest av alt om Jokke og Valentinernesangen hvor de synger "for vi er gutta som har opplevd alt"


Hvis du fortsatt ikke skjønner hva jeg mente med "en ekte volvo er ingen race bil" så kan jeg jo forklare det for deg mens du har munch.
Jeg mener hvis du slenger deg i en volvo (uansett modell) så finnes det ikke noe sportslig med de. det nærmeste man kommer er en knapp hvor det står "sport" på "girvelgeren" til automaten. De fleste tok nok den. men ikke du. Selv ikke " :P " på enden av settningen tok du. I tillegg var det ment som en liten "tilleggs setning" til det jeg skrev under..

Men jeg skriver det en gang til her. så du ikke tror det er noe "anti volvo heia bmw" innlegg.
Jeg syns det var jævlig moro å følge med på volvos satsing med stv som mindre. Antagelig fordi vi kjørte volvo selv da. <---------- ikke et "anti volvo" innlegg! Selv om jeg var 10år yngre + + så syns jeg det var moro med racing :) Har hatt en god far :) (han lærte meg også at jeg skulle holde meg unna hasj og sånt også)

(Ps: har neppe noen tilhengere her, Men hvis det er så, Så håper jeg det er fordi jeg slår til med et knakende bra innlegg i ny å ne med gode fakta eller tips og triks!)

http://www.simonlewis.com/ebay3/ph-Volvo-14-Lammers-Thruxton-BTCC-April-94.jpg
vakker sak :)

edit: Prøv heller å kom med noen positive kommentarer når folk nevner de fulgte med som mindre. Uansett hvor gammle de var da..
Please ikke fortsett med å søpple ned tråden med slike innlegg som du kom med først her...

Karl
19/05/10, 19:54
Jeg var først litt i tvil om det var deg jeg diskuterte med en gang på Volvoforum. Etter at du nå avslutter innlegget ditt med noe som liksom skal avslutte diskusjonen og la deg få det siste ordet så er tvilen stort sett borte. Dette var noe du gjorde gjentatte ganger sist også. Liret av deg en masse og avsluttet innlegget med ting som "nå må det ikke bli mer nedsøpling av tråden" osv. for å slippe å få svar på tiltale.

For å ta det første først - å bryte ned det første innlegget ditt i flere deler med klipp og lim er jo en grei måte å prøve å få fram nye meninger med det du skrev og for å få det til å framstå på en mer volvovennlig måte. Bra forsøk. Det var ikke setningen "Men det var heftig når volvo kjørte stv i racing" jeg synes er "anti-volvo" men den første setningen i innlegget ditt. Det skjønner du vel?

Når det gjelder å spare seg kommentarer; JEG kommenterte måten du forfattet innleggene dine på. DU kommer med personangrep, noe som ikke er helt i tråd med forumreglene her, og det synes jeg du kan spare deg for. Du mer enn antyder i innleggene dine at jeg bruker narkotika og det er noe du skal være JÆVLIG forsiktig med.

Forklaringen på hva du mente med at "en ekte volvo er ingen racebil" holder ikke mål i det hele tatt. INGEN personbiler som kommer fra fabrikk er rendyrkede løpsbiler, (nei, ikke BMW M3 heller). Selv Ferrari og lignende biler som er rendyrkede sportsbiler er ganske så modifisert i løpsklare utgaver. Setningen din kan med andre ord ikke oppfattes på en annen måte enn en håning av kjøreegenskapene til volvo. Dette er forøvrig noe du driver med over hele linja og som i lengden er nokså unødvendig og irriterende.

At jeg tror at innlegget ditt er "anti volvo heia bmw" som du skriver er vel ikke så rart. Du har selv gjentatte ganger utbasunert at Volvo bare er noe du har fordi du ikke har råd til å kjøpe deg BMW. At du nå plutselig har fått et bankende volvohjerte er bare noe jeg ikke kjøper sånn helt uten videre.

Positiv kommentar fra meg skal du få den dagen du kommer med et troverdig og positivt innlegg, uten sleivete bemerkninger og den nedlatende holdningen din. At du fulgte så voldsomt med på Volvo`s satsing på BTCC med 850stv synes jeg ikke høres så veldig sannsynlig ut. Du var vel rundt 8-9år gammel da. Det går vel mer i at du har hørt faren din har snakket om det, (det er ingen skam å innrømme det).

P.S. Nå var også jeg nedlatende ;)

TeamBørnOut
19/05/10, 20:36
for å slippe å få svar på tiltale
Kjenner du meg igjen så vet du vell at jeg syns sånt som dette er veldig moro. rettogslett fordi jeg "kjenner musa på gangen" ;) Men jeg prøver å være litt seriøst å ikke ødelegge en tråd med masse fin info.. At du kommenterte dette en gang til var vell fordi jeg traff deg på et ømt pungt ;) (å nå bekreftet du vell dette... "det er ingen skam å innrømme det ;))

Det er faktisk flere produsenter som leverer ferdige løps biler. Men ikke volvo. bu hu! At jeg raker ned på volvos kjøreegenskaper er fordi jeg syns de er dårlige (de er veldig dårlige også) orginalt. Men bare se hvor lite som skal til for å få de til å ligge klistret på veien :) At en m3 ikke er en "løpsbil" vet jeg godt. Det er en bare en herlig kjøremaskin med komför. Men hvorfor drar du opp dette? Hvordan kan du henge deg opp i dette?
At jeg ikke har råd til å kjøpe en ny m3 har da ingenting med min interesse ovenfor volvo å gjøre? Ingen her inne hadde sagt nei til en slik bil. Mulig en 18år gammel gutt som tror volvo 240 er verdens beste bil. men om 2 år så har han en annen mening også..
Syns du det ser ut på mine prosjekter som om jeg har en lidenskap for bmw og mazda? ellers faller det litt igjennom hele tiden at jeg er interesert i volvo? Vil du se kjøkken bordet mitt? Du burde kanskje "kjøpt" mitt bankende volvo hjerte å ikke andre saker... ..
Du får sjekke opp litt så kanskje du finner noen innlegg fra meg med troverdighet (og noe positivt). At jeg fulgte voldsomt meg på volvos satsning i btcc har jeg ikke sagt. men jeg satt nå ihvertfall å så på :) Samme har jeg gjort med formula 1 siden jeg var sneip også:)
Den dagen min far ser på racing med fwd biler så snør det i helvette :)

For å legge litt spennende lesning!
http://www.volvoclub.org.uk/press/pdf/850-BTCC-PressRelease1995.pdf

Finner ikke igjen en annen pdf jeg har. men den forklarer litt mer om hvordan de bygget toppene etc.!


The Volvo 850 Racing team is to take up the BTCC gauntlet again this year, with one aim
firmly in mind - the podium. The team took to Britain's racing circuits during the 1994
season with the Estate version of the highly successful Volvo 850, breaking all publicity
records with the interest that this choice attracted. The new aerodynamic and roof line
regulations in place for next season, however, have made the saloon the more competitive
version of the race car for 1995. The driver line-up, meanwhile, features former BTCC
Champion Tim Harvey and, for his second year on the team, Swede Rickard Rydell.
Tim Harvey, like his team mate, first made a name for himself in karting, making the
switch to Rover touring cars in 1986. Just a year later, three outright wins in a Vitesse
ensured that he was the BTCC class winner. Tim also clinched the BRDC Sports Car
Championship (198811989) and the British Touring Car Championship in 1992. In 1993
and 1994 he raced for the Renault BTCC team, achieving a maiden victory in each season.
"I am very pleased to be working with the 850 Racing team for 1995," says Harvey. "I
tested the Estate at the end of last year and was impressed with its handling. I've talked
with the design engineers, and they definitely know what they're doing with the new car."
Rickard Rydell made his debut in touring cars with the Volvo 850 Racing team in 1994.
The former Swedish kart champion (1984-1985) had raced successfully in F3 in his native
country, the UK and Japan; he is now making a name for himself in the UK motoring press
as the rising Scandinavian star of British Touring Cars. His best performances during his
first season included qualifying third during only the fourth round at Snetterton and
finishing in fifth place at Oulton Park. "My operation during October for a collapsed lung
set me back at the end of last season and, to be honest, I was a little down," says the
Swede, "but now I'm fighting fit and, with a promising new car, looking forward to next
season."

Marius
19/05/10, 23:01
brukte dem ikke stæsj fordi det ikke var lov med vinge på kofforten på den tiden?

Morgis
19/05/10, 23:03
Nja. Syntes å huske det var stasjonsvognene som ikke fikk bruke vinge da dem mente taket alene fungerte som en vinge... ?

Marius
19/05/10, 23:05
ok. godt mulig jeg tar feil. mange år siden jeg leste om disse osv.
husker godt ett bilsportblad for mange år siden. da fulgte det med prisliste over hva delene kostet på disse bilene. den blekka skulle vært artig å hatt i dag.
noen helt astronomiske summer på div deler i hvertfall

TeamBørnOut
20/05/10, 09:32
De toppene ble ikke utviklet på en uke nei :D
Deilig med maskinerte deler! Har en kjærlighet for vakkert arbeid :D


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/05/1.jpg?t=1268347357

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/49.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/50.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/51.jpg

Karl
20/05/10, 19:41
TBO:

Var litt vanskelig å forstå poengene dine i det forrige innlegget ditt pga. mange skrivefeil og litt smårare setninger. På grunn av det og fordi jeg tror du skjønner hva jeg mener så avstår jeg fra å svare på det.

MEN, (hold deg fast, her kommer litt skryt), resten av innlegget ditt, (linken), var bra og det siste om toppen var kjempebra og morsomt lesestoff. Der ser du, det er ikke så vanskelig å lage bra innlegg istedet for å bare slenge inn en kommentar her og der;)

God helg:)

Joakim-G_R
21/05/10, 21:21
TWR har hatt mye med Volvo å gjøre, men det vet vel hele gjengen her. :)

De var også med bl.annet i utviklingen av C70.

Lillevik
29/05/10, 18:22
http://www.blocket.se/vi/17986567.htm?ca=1_5_s&last=1

Fant igjen annonsen på blocket.

http://home.swipnet.se/850-styling/btcc.htm

Ottoturbo
30/05/10, 12:54
en ekte volvo er ingen racebil heller :P
Men det var heftig når volvo kjørte stv i racing. var ikke gammle sneipen da. men har minner fra lørdag / sødagene på tv3 med motorsport :D

240 er vel den mest vanlige racerbilen i Norden så Volvo og racing går hånd i hånd.