PDA

Vis full versjon : Kvinelyd fra Bakhjul ved Rygging. Volvo V70 D5 -07



Christer91
27/02/13, 00:00
Hei. Har oppdaget en stygg lyd ved rygging. merket det først i helgen. Skulle rygge ned en bakke og det kvein som bare det.
Hadde en kar med litt bilerfaring med meg som sa jeg måtte prøve og dra i håndbrekket, noe jeg gjorde , da forsvant lyden . kjørte 2 km å skulle prøve rygge igjen, men
da var lyden tilbake igjen. Gjorde samme prosedyre med håndbrekket , og da var lyden borte.
Er ingen lyd ved kjøring framover.
Har fått råd om å ha på håndbrekket så mye som mulig nå,
Tror dere dette blir dyrt eller?
Håper ikke det.
Kom igjen alle eksperter , gi meg et svar :)


-Christer.

boris2k
27/02/13, 00:25
Kan det være så enkelt som å bytte bremseskoene til håndbrekket?
Kan være en start å ta av dekket og bremseskiven å se hvordan det ser ut inni.

Her ser du hvordan det gjøres: LINK (http://www.youtube.com/watch?v=1t62t5vY_bA)

Er vel relativt sikkert at det er noe inni trommelen som er galt siden det løser seg ved å bruke håndbrekket litt..

Tace
27/02/13, 09:12
Hadde det slik på min V70 2.0 2004. Men dessverre gjorde jeg ikke noe med det. SÅ en dag i parkeringshuset stod bilen dønn fast. Måtte bare RIVE den i gang. Problemet er at bremsebanda bak på Volvo løsner svært lett etter noen år, pga. skit, salt og rust. Disse bremsebanda faller så ned og kiler seg fast inne i bremsetrommelen. Hos meg ble det så mye skade at jeg måtte bytte alt bak av tromler og bremseband. Etter dette har jeg startet å bruke håndbrekket litt hver uke jeg er ute å kjøre. Og åpner opp en gang i året for å sjekke tilstanden der inne. Har det siste året åpnet opp hos to andre V70 er og funnet det samme problemet der, bandet har løsnet fra bremseskoen og heldigvis bare smuldret opp og forsvunnet.

FroBe
27/02/13, 09:59
Unnlater man å gjøre noe med slike problemer kan man måtte bytte alt inne i hjulet. I noen tilfeller kan man kjøpe og skrue på en ny festebrakett hvis den faststøpte er revet løs, dermed tyder det på at dette ikke er et ukjent problem.

http://www.flickr.com/photos/rossendalewadey/5349570299/sizes/m/in/photostream/

Link (http://www.flickr.com/photos/rossendalewadey/5349570299/in/photostream/) til bilder.

Torsen67
27/02/13, 13:01
Hadde det samme på min gamle Freelander. Problemet oppsto fordi det var sprekker i brekkwiren rett før den gikk inn i trommelen. Da vil fuktighet trenge inn i wiren som igjen renner inn i trommelen. Da hjelper det kun en kort stund hvis man smører opp og bytter klosser. Så det er viktig å bytte wirene i samme operasjon.

Ola Hagen
01/03/13, 15:40
Regner med at du har automat i bilen? Er problem at folk bruker brekket for lite når de har automat egentlig.. Har tatt opp to v70n og på den ene satt alt fast fra wire og alt inni.. Og på den andre hadde bånda rett og slett sluppet av skoen.. Men hvis du er ganske hendig til å skru så kan du sjekke dette selv? Sette på bukker, skru av hjul, løsne kalippere også (hvis det er lik 850) så skal du se inni en av hjul bolt hulla og da ser du en slags hjul med tagger, denne dytter du på med skrutrekker til bånda har gått sammen igjen. Husker ikke hvilken vei.. Og da skal du klare å få av skivebremsen. Husk rustløser på navet, kan sitte godt på noen. Men på de jeg har skrudd på så har skiva vært løs så jeg kunne bare ta av de.

FroBe
01/03/13, 19:04
Det er ingen justering inne i bakhjulet, man kan kun justere håndbrekket under dekselet i kupeen. Linker til video og bilder tidligere i tråden bekrefter dette.
Derfor bør man slakke wire ved håndbrekket i kupeen før man tar av bremseskivene, jeg måtte bruke rustløser og hammer for å få dem løs.