PDA

Vis full versjon : Uler. Høres ut som det er skrukompressor på bilen. Nå med video.



GMV
26/02/13, 14:18
Bilen uler som om den har en lysholm skrukompressor montert og lyden er turtallsavhengig.
Sliter litt med å lokalisere feilkilden.
Feilen har vært der en stund så den er fullt kjørbar.
Demonterte multireima i dag og da forsvant lyden.
Det er da enten AC kompressor, Servopumpe, dynamo eller noen av løpehjulene. Klarer likom ikke helt å kjenne at noe er galt heller når jeg snurrer på de forskjellige komponentene. Noen som har vært borti noe lignende?
Bli litt dyrt å bare bytte ivei :p

9VAHzSX5Th8&feature

mrstfu
26/02/13, 14:37
Begynn med stramme/løpehjulene, disse er uansett slitedeler og burde byttes med jevne mellomrom. Godt mulig at ulinga er et tegn på at de burde byttes.

brynna
26/02/13, 14:39
At AC kompressorer hviner er ikke uvanlig. Sjekk når AC/klima er avslått. (Hvis dette ikke allerede er prøvd???) Da tror jeg nok du har utelukket AC. Kan være lager i frihjulkrans/reimhjulet i AC men det er sjelden

GMV
26/02/13, 14:42
Lyden er der uavsett om AC er på eller ikke.
Var litt dårlig det ene løpehjulet så jeg, men når jeg brukte skrujerntrikset. (Satte spissen på bolten i midten og la øret på skaftet så hørte jeg ingen verdens ting derifra. Skal se om jeg får byttet det uansett.

Christian
26/02/13, 15:17
Begynn med det billigste og jobb deg oppover. Alle enhetene på multireima er å anse som slitedeler i like stor grad, og hvis du ikke kan kjenne noe slakk i noen av lagrene kan det være vanskelig.

GMV
26/02/13, 16:50
Var ikke akkurat billig løpehjulet. 744kr.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

mrstfu
26/02/13, 16:53
Er ikke billig med vinterdekk heller, men må byttes med jevne mellomrom.

GMV
26/02/13, 18:07
Jojo, men må se på hva du får for pengene. Ett hjul i plast med ett kulelager. Heldigvis fant jeg ett til 34$.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

mrstfu
26/02/13, 18:24
Personlig synes jeg ikke 10 lapper for 4stk 18" Hakka R er noe bedre, basert på hva du får. Er jo mindre gummi enn 15" for pokker, som jeg selv har.

Men jeg ser poenget ditt. Den første prisen var vel kanskje på Volvo? FCP har mye bra priser.

qrius
26/02/13, 19:12
hadde slik lyd på en opel jeg hadde, og da var det dynamo. Alt kjentes bra ut, til og med dynamoen. Det var da det ene lagret inne i dynamoen som var synderen. Ofte dersom det er dynamoen kan det bli forstyrrelser som kan slå ut på radioen i bilen.

GMV
26/02/13, 19:21
hadde slik lyd på en opel jeg hadde, og da var det dynamo. Alt kjentes bra ut, til og med dynamoen. Det var da det ene lagret inne i dynamoen som var synderen. Ofte dersom det er dynamoen kan det bli forstyrrelser som kan slå ut på radioen i bilen.

Har vært inne på tanken. Ingenting slår ut på radioen, men den stopper/fusker av og til uten at det kommer opp noen feilkoder. Tror ikke det er tenningsfeil. Den kan stå å gå på tomgang ei stund og så stopper den helt uten grunn, akkurat som om noen slo av tenninga. Når jeg da starter den så hoster den til litt før den blir bra igjen, da kan det fort gå ei stund før det skjer igjen. Av og til skjer det under kjøring også, men aldri at den fusker på full gass. Trodde det var ett annet problem enn selve lyden.

gswede
27/02/13, 00:10
Er det ulyd hele tiden? Eller kun under belastning (bilen i gir)?
Jeg har nettopp byttet alt roterende på min, inkludert vannpumpe regreim alle løpehjul etc. Hadde samme lyden. Bare synd jeg ikke vet om den er borte da kjerringa har henta bilen og jeg er i nordsjøen.
Spurte hun om det var noe annerledes men hun skjønner ikke hva jeg prater om, blir spennende å starte opp når jeg kommer hjem..

GMV
27/02/13, 08:29
Den er der hele tiden kald som varm, lavt og høyt turtall. Vannpumpa eller strammehjulet til regreima er det ikke iogmed at lyden ble borte når jeg startet den uten multireima.
Skal se om jeg får lagt ut en liten filmsnutt.

GMV
27/02/13, 09:27
La til en video i 1. post. Ja den er like påtrengende som den høres ut for.

Erlend
27/02/13, 20:02
Det hørtes veldig ut som ett lager i dynamoen din eller noe fra servoen din.Men jeg kan jo selvfølgelig ta feil.

Jonas Soldal
27/02/13, 21:03
Høres virkelig ut som dynamoen på 940en min. Tok av dynamoen og demonterte den. Lagrene var blitt treige å da blir det en del friksjon. Når jeg snurret den var den ikke serlig tung å snurre men stoppet med en gang jeg slapp den :)
Håper du finner ut av det :)

gswede
27/02/13, 23:52
Enig med gutta over her ang dynamo. Men om jeg hadde byttet den vil jeg i samme slengen byttet reim seff :-) og strammer pluss løpehjul. Koster ikke all verdens..

GMV
28/02/13, 08:56
Reima er byttet for kort tid siden. Blir nok å skaffe tilveie en ny dynamo å det halv lurvete løpehjulet. Takker for innspill. :-)

GMV
17/04/13, 17:35
Kjøper kunne meddele at det var løpehjulet som var defekt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2