PDA

Vis full versjon : 740GL høyt bensiforbruk



ASevenfold
25/02/13, 23:46
Halla :) Sliter en del med fryyyktelig høyt bensinforbruk på 740'n min (B230A) :( usikker på eksakt hvor mye, men regner med ca. 1,3l på mila...
Har nylig bytta luftfilter og bensinfilter, uten hell, om noe så synes jeg at forbruket har steget. (Noe jeg ser på som logisk med tanke på at bensin strømmer bedre gjennom nytt filter)..
Bilen virker litt dau og med dårlig gassrespons, samt mangler lydpotte.

Satt akkurat og lurte på om jeg burde bytte dyser? Etter min tankegang vil feil/slitte/skitne dyser forårsake dårlig gassrespons og hvis de er for store; høyere forbruk på bekostning av dårligere respons.

Haka her er at jeg har null erfaring på å bytte/sjekke dyser på bil, noen som kan forklare litt?
Evt. nevne andre mulige årsaker?

Blir litt dyrt for en borteboende lærling dette her :p
Håper noen kan hjelpe :D

s4nd3r
26/02/13, 01:26
er det kalt hos deg? 1,3l er ikkje så veeldig gale.. er jo omtrent det en slitt b230a skall bruke...
er ikkje dyser på den. er forgasser..
du skriver den virker dau. hva sammenligner du den med? en bil på 200hk? :p er ingen reser bil du har...
men, de du kan gjør, er og bytte tennings deler (plugger, ledniger, rotor, fordeler lokk), skifter motor olje og filter (miniral olje børr brukes på en gammel motor, gjærne castrol). reg reim (rekner nesten med det er en god stund sia det har blitt gjort?) og menbran i gassern, (er 3 eller 4 skruer oppå gassern, skrur ut dem, så drar du den opp sammen med nåla kaste i søppla og på med ny.) og så fyller du gassern med motor olje, 5-40 eller noe lignende.. det gjør gassern blir litt seigere og du får pittelitt meir efekt.. og så børr du fylle 98, men, det koster litt mer en 95.. så er opp til deg.. :)

deler kan kjøpes hos bcb/skruvat/pedersens racing/volvo, eller lignende.. ikkje biltema... i gjenn,. ikkje biltema..........

Mr. RAH
26/02/13, 06:20
Forbruket på B230A er jo ikke så altfor gale viss det ikke er mer en 1.3, spørs jo selvsagt kjøringen eller kjørestil. Min gamle B230A som var gått 470000km den gikk på ca 1literen om vinteren - 1.2 viss det var glatt ute.... På lang kjøring så gikk den på 0.78 på orginal dimensjon dekk og 0.79 med 19'' og 265 bakdekk og 0.85 på sommeren med normal kjøring. Drev ikke med asvalt lakkering, spinning og herjing.

På min B230A byttet jeg, Nål og sete + membran justet av volvo. Senere byttet jeg flotør og alt i bunnen av forgasseren + bensinpumpe. Feste til flotør var knekt og da var forbruket 2.5liter på mila så det merker du. Kjørte aldri lenge på tenningsdeler(byttet coil, plugger, ledninger, fordelerlokk, rotor) eller oljen på motor, passet altid på at det var nok olje i forgasseren. Så godt vedlikehold på B230A så har du en litt mere snill motor og kjøre med, er mye som spiller inn når det gjelder forbruk. Dette er ikke så kostbart og bytte, kan være at du bare trenger og få den justert litt, men mestsannsynlig så er nål og sete slitt viss det ikke har vært byttet.

Jeg kjørte aldri no biltema tenningsdeler på min, kun kvalitets deler og olje, det har man igjen for koster litt mere men varer ivertfall

ASevenfold
26/02/13, 16:10
Takk for svar :) Selvfølgelig sammenligner jeg ikke med en 200hk bil, jeg er ikke helt naut ;) Min feil ang. dyser, visste ikke at forgassermotorer ikke har dyser... men dere snakker om å fikse på gasseren, vil da tro at det er mye bedre å bytte hele forgasseren da? ATF olje har blitt sjekket ofte. Skal ta en titt på det dere nevner...

Mr. RAH
26/02/13, 19:18
Er en ganske grei jobb det og bytte nål og sete på disse, bedre med helt nytt eller nytt brukt vil jeg si, er ikke så kostbart vil jeg tro er noen år siden jeg hadde denne bilen så jeg husker ikke hva jeg betalte, delene mine ble byttet på volvo verksted fikk byttet og justert samtidigt da(men har demontert og montert det selv når jeg byttet flotør i forgasseren). Bytter du delene selv ville fått noen som kan til og justere det inn igjen etter delene er byttet slik at alt blir optimalt. Tror det står grunn innstillingen til forgasseren i disse Haynes rep.bøkene. Viss du skal bestille deler til forgasseren hos volvo så skal det være en liten stål lapp på en av de 3skruene på toppen av forgasseren som de brukte til referanse til delene som ble byttet hos meg(er ett nummer på den stål lappen)

Harry
28/02/13, 20:47
er det kalt hos deg? 1,3l er ikkje så veeldig gale.. er jo omtrent det en slitt b230a skall bruke...
er ikkje dyser på den. er forgasser..
du skriver den virker dau. hva sammenligner du den med? en bil på 200hk? :p er ingen reser bil du har...
men, de du kan gjør, er og bytte tennings deler (plugger, ledniger, rotor, fordeler lokk), skifter motor olje og filter (miniral olje børr brukes på en gammel motor, gjærne castrol). reg reim (rekner nesten med det er en god stund sia det har blitt gjort?) og menbran i gassern, (er 3 eller 4 skruer oppå gassern, skrur ut dem, så drar du den opp sammen med nåla kaste i søppla og på med ny.) og så fyller du gassern med motor olje, 5-40 eller noe lignende.. det gjør gassern blir litt seigere og du får pittelitt meir efekt.. og så børr du fylle 98, men, det koster litt mer en 95.. så er opp til deg.. :)

deler kan kjøpes hos bcb/skruvat/pedersens racing/volvo, eller lignende.. ikkje biltema... i gjenn,. ikkje biltema..........
Forgasser har dyse den å! Ikke samme type dyser som innsprøytning, men forgasseren har dyser inni sjølve forgasseren. Anngående forbruk syntes ikke jeg det var så dårlig, min b230f bruker ca. 1,5 på mila nå i kulda!

Mr. RAH
01/03/13, 06:30
Dyse har dem ja eller hva jeg kalte sete, men er riktig det, de har dyse ja. B230F'en som fattern hadde gikk på ca 0.8 på vinteren den, men der er jo det meste byttet av tenningsdeler og lamda osv + den er voksen kjørt de 150000km den er gått. Så det som bestemmer mest av forbruk er hvor man har gassen. 1.3 er ikke galt viss man skal sammenligne med feks min B280E - 1.3 på langkjøring og 2,5 på råning og det var om sommeren uten spinning osv kun kjøring, tørr ikke tenke på hva den hadde brukt på vinterstid

larsverm
01/03/13, 21:42
Jeg ville ikke tenke på 1,3 som urimelig mye nå på vinteren, hvis det ikke nærmest utelukkende dreier seg om jevn langkjøring. :p

R.G
02/03/13, 08:33
1,3 er levelig forbruk på en b230a syns nå jeg. og 1,3 er vel på småkjøring/blandakjøring? bruker den det på langkjøring, da over noen mil, så er det igrunn mye.

Lasse B
09/03/13, 11:25
Dyse har dem ja eller hva jeg kalte sete, men er riktig det, de har dyse ja. B230F'en som fattern hadde gikk på ca 0.8 på vinteren den, men der er jo det meste byttet av tenningsdeler og lamda osv + den er voksen kjørt de 150000km den er gått. Så det som bestemmer mest av forbruk er hvor man har gassen. 1.3 er ikke galt viss man skal sammenligne med feks min B280E - 1.3 på langkjøring og 2,5 på råning og det var om sommeren uten spinning osv kun kjøring, tørr ikke tenke på hva den hadde brukt på vinterstid
1.3 og 2.5?????? Måtte jo vært lekkasje en plass? ????

Batland
09/03/13, 12:01
Bilen virker litt dau og med dårlig gassrespons, samt mangler lydpotte.
ATF olje har blitt sjekket ofte. :D
Det som da skjer er at man må gi mer gass og åpne gasspjeldet unødvendig mye. Dette øker forbruket.

Har du sjekket tenningstidspunkt og slangen til fordelerens vakumklokke?

Mr. RAH
09/03/13, 15:54
Bare dårlig stilt motor - han som hadde bilen før meg, han var en tur på volvo for den brukte over 3liter på milen, volvos konklusjon var LMM og denne ble byttet og justert, men var fortsatt ikke bra, så turen gikk til volvo høggern og der fikk han en ny bensinregulator alt ok men ble aldri justert etter på så men kjenner at den går litt ''rikt'' kan man si. På ekstremt fin kjøring fra bergen til oslo gikk den på akkurat 1.04 på milen da var den akkurat ny servicet før turen.