PDA

Vis full versjon : Fk stopper på 3500?



elephant
25/02/13, 14:44
Har et problem med min 940lt 96 mod.

1bar ladetrøkk.
Ecomax.

Bilen bare kutter, nesten som om ladetrøkket forsvinner?
På tur ned fra Trondheim ladet den 0.6bar og da fungerte den fint.
Stilte opp til 1bar da jeg kom hjem og fungerte fint en periode, men så begynte det å kødde.
Wastegaten som er ferdig? Kutter på et bestemt turtall.

henrik940
25/02/13, 14:55
Lmm kanskje?

Steffen91
25/02/13, 15:22
har samme problemet.. lader til 3500, så blir den helt flat "/

henrik940
25/02/13, 15:23
Går den å skyter fusker ved 3500?

Steffen91
25/02/13, 15:26
på min detter måleren rett ned på vakum sia.. høres forsåvidt normal ut, bare at turtallet øker ikke..med mindre jeg pumper på gassen og lurer den opp litt..

sorry hviss jeg stjeler tråden litt nå :P

Steffen91
25/02/13, 15:31
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=205432

kan dette være no?

Jonas Soldal
25/02/13, 16:10
Bensinfilteret??

elephant
26/02/13, 00:12
Ikke lmm, Henrik. Forrige eier sa han hadde testet det, men kan jo for all del prøve en gang til. Bensinfilteret kan jeg jo se etter. Forrige eier nevnte noe om lambdan.
Virker nesten som om wastegaten slipper ut alt trykk.
Videre kjører jeg med Bsr sitt filterkit, og satt på blendelokk på turboen.

Tenkte kanskje å prøve en annen chip, for å se om det kan være feilen.

Steffen91
26/02/13, 10:49
sjekka du linken ? prater om en overboost switch. den gjør at bensinen kutter ved overtrykk.. skal vist gå en slange til tenningshjernen som bare må blendes, så er problem vekk :)

elephant
26/02/13, 11:32
Ahaaa! Hjertlig! Da er det helt sikkert det. Men overboost? Lader jo ikke verre enn 1bar.

Fant faktisk en tråd akkurat om det samme: http://forum.vccn.no/showthread.php?42181-Original-B230FK-vil-ikke-over-3500-rpm
Men der var det LMM, noe det ikke er her gitt.

henrik940
26/02/13, 16:02
Har du prøvd å bytte da? Lambda er det hvertfall ikke :) Den kan man kjøre uten, uten at det gjør noe.

andersg
26/02/13, 22:52
Lambda tar over ved rundt 3500, så burde ikke være LMM. Skal i teorien ikke gå ann å få vakuum når du gir full øs, høres nesten ut som innsugsslangen din sutter seg sammen. Husk at den er i gummi og er virkelig ikke glad i olje, da blir den myk som en smelta snickers!

henrik940
27/02/13, 06:53
Jeg har kjørt uten lambda siden november, no problem. Koble vekk LMM og du kan gi full gass, men den byner å kutte/skyte ved 3500rpm.

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1866.jpg

gaupe
27/02/13, 08:01
Lambda tar over ved rundt 3500, så burde ikke være LMM. Skal i teorien ikke gå ann å få vakuum når du gir full øs, høres nesten ut som innsugsslangen din sutter seg sammen. Husk at den er i gummi og er virkelig ikke glad i olje, da blir den myk som en smelta snickers!

Omvendt, lambdareguleringa skal ta slutt ved 3500 o/min, og du går på rein LMM-regulering.

elephant
01/03/13, 20:18
Prøvde å bytte LMM og det fungerte et drag, men begynte å kutte igjen. Justerte ned trykket til 0.5 bar ish, ingen forskjell. Altså der den sto da jeg kjøpte den. Nå kødder den også under 3500, har ny lambda, så skal bytte den også.
Kan umulig ødelegge LMM etter LMM?

Må da ha skjedd noe tull, da bilen fungerte smertefritt ned fra Trondheim?
Kan det være chippen?

gaupe
01/03/13, 22:01
Kva lambdasonde er det du har bytta til? Orginal?

elephant
01/03/13, 22:33
Har ikke byttet den enda, men har en ny liggende. Orginal. Vurderer å kjøpe noe dyrere.

Jannern
04/03/13, 09:06
sjekk ladingen på bilen :) Min var akkurat slik når dynamoen gikk til hel**te :) den ga ikke pluggene nok strøm til å tenne skikkelig og da bare dabbet den ut med en litt snodig lyd pga turboen ga seg haha :)

Øyvind G
04/03/13, 09:22
Du kan prøve å ta av kontaktstykket på LMM. Da vil bilen somregel gå litt rart på tomgang. Går bilen godt (bortsett fra tomgang) uten kontakten på, så har du defelt LMM.
En annen ting å tenke på er, har du nok bensin på tanken? Min bil kutter ved pådrag hvis tankmåleren står på rødmerket (dette gjelder min 240).

Siden problemet forstatt er der når du justerer ned trykket igjen, så tror jeg ikke dette har noen med ladetrykk å gjøre. Det har tilfeldigvis kommet en feil akkurat når du justerte opp trykket.
Har du chip i bensinhjernen din?

elephant
04/03/13, 09:28
Tok ut kontakten av LMM, da gikk den roligere på tomgang. (Har tatt ut tomgangsregulatoren da bilen stopper når jeg dumpern den og trår inn clutchen.) Så bilen ligger egentlig på 1500 o/min, gikk ned på 1000 o/min etter jeg tok ut kontakten. Fikk "lambda" lampa med engang.

Full tank. Har testet med en annen chip nå også, fortsatt lei. Kjørte med ecomax, men har byttet til de chippene "enursen" på formuet selger.

Skal prøve å bytte dyser og litt forskjellig i dag.

Øyvind G
04/03/13, 09:31
Tok ut kontakten av LMM, da gikk den roligere på tomgang. (Har tatt ut tomgangsregulatoren da bilen stopper når jeg dumpern den og trår inn clutchen.) Så bilen ligger egentlig på 1500 o/min, gikk ned på 1000 o/min etter jeg tok ut kontakten. Fikk "lambda" lampa med engang.

Full tank. Har testet med en annen chip nå også, fortsatt lei. Kjørte med ecomax, men har byttet til de chippene "enursen" på formuet selger.

Skal prøve å bytte dyser og litt forskjellig i dag.

Å ta av kontakt på LMM er kun for å feilsøke. Tomgangen sier ingenting om LMM er problemet eller ikke. Det som er interessant å vite er om bilen drar godt uten kontakten på.


En annen tanke. Har du måler i bilen? Hvis ladetrykket synker med tiden (f.eks du lader en bar og etter noen dager/uker ligger maks trykk på 0,8 og etterhvert klattrer nedover) kan det være defekt/tett katalysator.

gaupe
04/03/13, 09:45
Min har oppført seg slik, har ikkje fått sett noko meir på dette i seinare tid, men hos meg hadde katakysatoren gått totalt i oppløysing.

Men eg held også ein knapp på at lambdasonda er sjuk.

elephant
04/03/13, 10:22
Lambdan har jeg bytta.

Emil laget en mer oversiktelig tråd, så denne kan stenges. Ser også at jeg postet feil.

Her er den nye tråden: http://forum.vccn.no/showthread.php?52654-940-med-merkelig-problem