PDA

Vis full versjon : Vindusvisker problemer (fremme) 240



smygen
24/02/13, 15:47
Sliter med at vindusviskerne på 240'en går meget tregt, de bråker også en god del når jeg kjører di. Høres ut som det kommer fra stagene. Noen som har noen erfaring med dette? Hvordan er det å komme til og evt. skifte de stagene?

gaupe
24/02/13, 16:32
Tippar på at det er lagera, staga er nok grei.

Raymond Langførr
24/02/13, 17:08
Samma er det på min, og je har nettopp bytta overføringane, Det er nok motoren din som snart tar kvelden ;)

Hvis du vil prøve å bytte overføringane så må du ut med dashn din, så kommer du til dem, di sitter i 3 skruer på venstre side og 3 på høyre side ;)

smygen
25/02/13, 10:03
Er det ikke ett himla styr å ta ut dashn? :p
Og hvilke lager snakker du om Gaupe? Lager på motoren?

gaupe
25/02/13, 10:10
Er det ikke ett himla styr å ta ut dashn? :p
Og hvilke lager snakker du om Gaupe? Lager på motoren?

Du må ikkje ta ut dashen for å bytte desse, men det er ein del knot å gjere det utan. Du skal nå den på passasjersida ganske greitt når du tek ut hanskeromet, og den på førarsida er noko verre.

Kan ting seiast bedre enn dette? :)

http://www.youtube.com/watch?v=i98fHSExTf4

http://cleanflametrap.com/wiper.html

Er du heldig, så klarar du å smøre dei opp, ofte så går dei seg faste.

smygen
25/02/13, 12:00
Vi får håpe det bare er lagera! Takker for hjelpen :)

gaupe
25/02/13, 12:07
Vi får håpe det bare er lagera! Takker for hjelpen :)

Er ganske enkelt alt i hop, går ikkje deg på nokon stor smell her.

Raymond Langførr
25/02/13, 12:29
Hvis du skal ha ut dash'n så er det bare 7 skruer så er det ute, så det er en simpel sak :) Så HVIS du vil bytte dem så anbefaler jeg at du tar ut Dashbord, mye enklere da og du får en god oversikt :)

runemann
26/01/23, 02:07
Før dere skifter stag motor ol, sjekk magnetene inne i statorhuset. I de 36 år jeg har hatt bilen, 240-83, har en av de 2 magnetene løsnet (de er limt fast i statorhuset).
Magnetene skal sitte fast 180grader i forhold til hverandre. Skru ut de 2 lange som holder lokket og statorhuset fast. Løsne/ta av dekslet bak statorhuset. Plasser en finger bak på akslingen for rotoren for holde den på plass, samtidig som du trekker statorhuset bakover og ut. Om du ikke holder fast rotoren så vil den trakkes ut med statoren og ut av børstene,,, ingen big deal, men unødig prakk. Sjekk om magnetene inne i rotorhuset står 180 grader overfor hverandre og om de faktisk sitter fast med lim. Magnetene vil sitte fast i huset, men det er pga de magnetiske kreftene og ikke limet om dette har løsnet. Om magneten(e) har løstnet vil dette lage støy og motoren gå tregt om magnetene også har flyttet posisjon. Gjør skikkelig rent for dritt og magnetstøv, lim på magnetene i riktig posisjon til hverandre. Bruk kvalitets epoxy-lim og la det tørke tilstrekkelig. En helt kurrant rep, uten å ta av selve motoren (om den sitter lett tilgjengelig i motorrommet). Når du setter inn statorhuset igjen så husk da også og hold fast rotoren til huset er på plass....
Husk: Ikke roter rotoren OM den blir med ut med huset, fordi da blir kontaktposisjonen ukorrekt og må kanskje justeres