Vis full versjon : Svartedal's 240 GLT 1984 (Rust prosjekt).
Litt om bilen:
Modell: Volvo 244 GLT.
År: 1984.
Motor: B23E, 140hk.
Farge: Blå (metallic).
Etter hva jeg har hørt så er dette utstillingsbilen selgere brukte på Volvo i tønsberg når den kom.
Jeg kjøpte denne for 14år siden, den ble lånt bort og har stått ute i mange år nå..
Men jeg føler det er på tide å få pussa opp førstegangsbilen igjen ;)
Slenger ut litt mer info etterhvert, ettersom det er husbygging som er første prioritering akkurat nå.
Deler som er byttet:
Kommer etterhvert, ettersom bilen står i deler.
Planer:
Så original som mulig. :D
Her er noen bilder av bilen:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1322.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1323.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1324.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1325.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1326.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1327.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1328.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1329.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1330.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1331.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1332.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1333.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1334.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1335.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1336.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1337.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1338.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1339.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1340.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1341.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1342.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1343.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1344.jpg
Bra du tar jobben med å sette den tilbake i fint skikk!
Snasen bil på de to første bildene. Håper du fjerner tapen på frontruta... Blodharry etter mitt skjønn.
Også din GLT som står foran den blå?
Keep up the good work!
Den teipen i frontruta skal vekk ja, blei satt på når jeg lånte den bort ;)
Planen min er å få den så orginal som mulig, blir vell bare litt senk og turbo.
Den forran min er fattern sin, mener det er en 244 GLT med B21ET motor.
Jeg har et veldig personlig forhold til bilen, etter som det er første bilen min. Den kommer til å få "full service" når tiden rekker til :)
Fine planer for bilen.
Ser ut som du har en fin plass til å mekke! Mye plass rundt hele bilen... Liker!
Fine planer for bilen.
Ser ut som du har en fin plass til å mekke! Mye plass rundt hele bilen... Liker!
Jeg låner litt plass i verkstedet til brodern, er veldig god plass der. ;)
Marius Skau
23/02/13, 02:18
Må følges :)
Godt å sjå at nokon reddar desse sjeldne fuglane :) Kjem til å gå med litt sveisegass her.
Ser da ut som et godt utgangspunkt ;) Har ikke bare tenkt og beholde B23E motoren da?? ser du har planer om turbo motor.
Dette blir bra. :D
Godt å se gamle volvoer blir tatt vare på.
Detta blir bra:)
Takker!
Må følges :)
:D
Godt å sjå at nokon reddar desse sjeldne fuglane :) Kjem til å gå med litt sveisegass her.
Hehe, godt det ikke er jeg som skal sveise p denne ;) Blir nok jobb for brodern dette!
Ser da ut som et godt utgangspunkt ;) Har ikke bare tenkt og beholde B23E motoren da?? ser du har planer om turbo motor.
Den blir satt sammen så originalt som mulig, turbo kommer kanskje seinere. Er litt sjarm å ha den original også. :)
Dette blir bra. :D
Godt å se gamle volvoer blir tatt vare på.
Jepp, jeg har ikke hjerte til å se denne ruste bort! ;)
Ser da ut som et godt utgangspunkt ;) Har ikke bare tenkt og beholde B23E motoren da?? ser du har planer om turbo motor.
Er der 85, så er det B230E.
Er der 85, så er det B230E.
Det er 1985 model ja, hva er forskjellen på de motorene?
Det er 1985 model ja, hva er forskjellen på de motorene?
B230 var den nye generasjonen av den skakke raudblokka, dvs den som etterfølgte B21/B23. Hovudformålet med denne endringa, var å lage ein meir moderne motor som var meir effektiv på drivstoffet, samt at ein skifta til metriske dimensjonar på så godt som alt på motoren.
83 modellen var den siste skikkelege GLT-motoren, då var det B23E med 405-topp og K-kam. I 84 var det 398-topp og A-kam, på 85 er 530-topp og A-kam. Står litt her: http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/39781-b23-b230-de-generelle-forskjellene.html
Den forran min er fattern sin, mener det er en 264 GLT med B21ET motor.
240 GLT6 i følge regnr, er den fortsatt orginal? Det er ein veldig sjeldan bil i dag, og attpåtil i svart :D Den må vi også få vite meir om :D
240 GLT6 i følge regnr, er den fortsatt orginal? Det er ein veldig sjeldan bil i dag, og attpåtil i svart :D Den må vi også få vite meir om :D
Jeg spurte fattern, den er desverre solgt til en kamerat av brodern fra Holmestrand. Det sto en V6`er i den, var 100% original når den ble solgt.
Synd han solgte den uten å si noe, jeg ville jo ha den. ;)
Er dette fargekode 200? Har akkurat kjøpt ein 83 245 tic i USA, lik farge, men trur koda heiter 193 der.
Tror jeg må sjekke opp åssen motor det sto i den, står at det er B23E når jeg søker den opp..
Står også det er en 84 model, men det er en 85 model, førstegangsregistrert i 84.
http://webkat2.mekonomen.se/inetkat/default.asp?hbutik=6008-000&hsprak=N&htider=+Man+%2D+fre%3A+08%3A00+%2D+17%3A00+L%F8r%3 A+10%3A00+%2D+15%3A00+&hadress=Kilengt%2E+13%2C+3117+T%F8nsberg%2C+Tel%3A +33359070&hepost=tonsberg@mekonomen.no&hregnr=lh50760"] (http://webkat2.mekonomen.se/inetkat/default.asp?hbutik=6008-000&hsprak=N&htider=+Man+%2D+fre%3A+08%3A00+%2D+17%3A00+L%F8r%3 A+10%3A00+%2D+15%3A00+&hadress=Kilengt%2E+13%2C+3117+T%F8nsberg%2C+Tel%3A +33359070&hepost=tonsberg@mekonomen.no&hregnr=lh50760)
Skruvat:
Generell bilmodellinformasjon
Bilmodelltype VOLVO 240 136 Hk
Effekt hk 136
Volum cm3 2316
Sylindrer 4
Drivmiddel Bensin
Karosseritype Sedan
Motorkode B23E
TecDoc ID 2761
Informasjon om det valgte kjøretøyet
Reg.nr LH50760
Kjøretøy VOLVO GLT YV124484???
Kjøretøyslag Personbil
Chassisnummer YV1244842E0958109
Motorkode(r) B23E
Fabrikantkode VO
Gruppekode No5800
Reg.dato 1984/11/21
Import Nej
Karosseri Sedan
Farge BLÅ
Drivstoff Bensin
Motoreffekt 136 Hk (0 kW)
Dekk 185/70 HR 14
Apropos den bilen til far din, den er i høgste grad ikkje orginal lengre, Magnum her i klubben kjøpte denne uten motor, pussa den opp til søstra si, lakka den i raudt og satte i ein B230A-motor. Den var solgt til Vinstra etter det, og går no med ein B230FK (trur eg det var), ser bra ut no, men er på ingen måte ein orginalbil.
Er dette fargekode 200? Har akkurat kjøpt ein 83 245 tic i USA, lik farge, men trur koda heiter 193 der.
Den blå er blue metallic, tror det er fargekode 200-2 eller noe sånt. ;)
Apropos den bilen til far din, den er i høgste grad ikkje orginal lengre, Magnum her i klubben kjøpte denne uten motor, pussa den opp til søstra si, lakka den i raudt og satte i ein B230A-motor. Den var solgt til Vinstra etter det, og går no med ein B230FK (trur eg det var), ser bra ut no, men er på ingen måte ein orginalbil.
Har du en link til bilder av bilen sånn den ser ut nå?
I følge chassisnummeret, er det ikkje så mykje tvil om at dette er ein 84-årsmodell. Forskjellen på ein 84 og 85 er jo hovudsakleg motoren, så det betyr jo ikkje så veldig mykje.
I følge chassisnummeret, er det ikkje så mykje tvil om at dette er ein 84-årsmodell. Forskjellen på ein 84 og 85 er jo hovudsakleg motoren, så det betyr jo ikkje så veldig mykje.
Ok :)
volvoRsport
25/02/13, 10:28
Har du en link til bilder av bilen sånn den ser ut nå?
"Bruin" på forumet som har den nå: http://forum.vccn.no/showthread.php?10737-Min-volvo-240-Turbo
"Bruin" på forumet som har den nå: http://forum.vccn.no/showthread.php?10737-Min-volvo-240-Turbo
Takker!
"Bruin" på forumet som har den nå: http://forum.vccn.no/showthread.php?10737-Min-volvo-240-Turbo
Ganske ofte når eg tenker eg er volvo-nerd, så er du verre ;) Eg kom ikkje på nicket
I det verkstedet har jeg ælja rundt på gulvet med broren din :) Var hans sølvfarga 240 som fikk meg til å begynne med disse bilene :p
I det verkstedet har jeg ælja rundt på gulvet med broren din :) Var hans sølvfarga 240 som fikk meg til å begynne med disse bilene :p
hehe, det tviler jeg faktisk ikke noe på :p
Fikk henta rattet mitt i dag, blei veldig fint etter litt service ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1891.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1892.jpg
Angående "264GLT", var det nok en del som valgte å omtale dem som det. Jeg har i tidligere tider sett en og annen annonse på "264/265GLT". På mange 80-tallsmodeller kan en godt si at forskjellen på 240 og 260 var "tåkelagt", særlig på USA-modellene, men i en viss grad her også på dyrere versjoner.
Her heime var det ikkje så vanskeleg å skilje 240 og 260, så sant du ikkje skal blande inn glt6 og d6.
Ja, her begrenser det seg jo til det. Det var nok en forholdsvis kjent sak at sifferet i midten "i prinsippet" sto for antall sylindre, og dermed kunne noen finne det for godt å kalle sin sekssylindrede Volvo uten synlig nummerbetegnelse for 264/265.
Fått tak i noen småting:
R-Sport setetrekk:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1276.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1277.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1278.jpg
Mynt og seddelholder til dash:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1279.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1280.jpg
Tatt fra en 940:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1281.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1282.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1283.jpg
Nyproduksjonen av "R-sport"-trekkene har ikke helt de samme merkene - de er vel ikke lenger et offisielt Volvo-produkt?
Jeg vet ikke, disse fikk jeg av min bror.
Sent from my HTC One X+
Nyproduksjonen av "R-sport"-trekkene har ikke helt de samme merkene - de er vel ikke lenger et offisielt Volvo-produkt?
btw, åssen ser man forskjellen? mener du de jeg fikk er reproduksjon? Jeg finner ikke noe info ang. dette.
volvoRsport
20/03/13, 09:44
btw, åssen ser man forskjellen? mener du de jeg fikk er reproduksjon? Jeg finner ikke noe info ang. dette.
De nyproduserte står det vel bare "Sport" på.
I følge boka "140-klubben" så kom r-sport-trekka våren 82 med "R-sport" på, mens mot slutten da trekket bare ble kalt for "sport"-trekk fjerna de R-en og bytta navn til "volvo-sport"
Hvis det er slik, kan nyproduksjonen altså eventuelt ha samme slags merke som de siste "originale".
btw, åssen ser man forskjellen? mener du de jeg fikk er reproduksjon? Jeg finner ikke noe info ang. dette.
Jeg skal ikke skryte på meg all verdens ekspertise på dette, men jeg oppfatter de du har som original vare (relativt tidlig type).
Dette skal følges med på! fineste 240 sedan jeg har sett av nyere utgave :) men er det noen som har spist av høyrespeilet ditt? :eek: :p
rustkongen
04/04/13, 19:59
digger du har førstebilen din enda!! alt for mange som selger dem :( kan tenke deg du har mye minner med den? :)
følges med her, gi den litt kjærlighet så blir den nok bra :D
Denne skal jeg følge med på! Digger at du skal ha den original. :)
Dette skal følges med på! fineste 240 sedan jeg har sett av nyere utgave :) men er det noen som har spist av høyrespeilet ditt? :eek: :p
Takker, jeg er faktisk helt enig ;D Speilet har fått seg en trøkk, er knust :p
digger du har førstebilen din enda!! alt for mange som selger dem :( kan tenke deg du har mye minner med den? :)
følges med her, gi den litt kjærlighet så blir den nok bra :D
Den skal få en haug med kjærlighet etterhvert, har litt lite tid til den akkurat nå :p
Er hus som tar opp tid og penger :p
Her er noen bilder av pengeslukeren:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/326.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/327.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/328.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/329.jpg
Denne skal jeg følge med på! Digger at du skal ha den original. :)
Den typen Volvo MÅ man ha original! :D
Ja, for det finnes nok av andre, mer ordinære 240er å tulle med, for dem som absolutt må det... :p
De setetrekka fikk broren din av meg, henta de ut av en bil på Grøstad for noen år siden :)
Ser ut til at du har nok å henge fingra i med huset også. Eternitplater ftw! :p
Rett og slett en hel del spesialavfall... :p
Nå er den GLT'n som står foran bilen din pp første bildene til salgs :)
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49290730&searchclickthrough=true
Nå er den GLT'n som står foran bilen din pp første bildene til salgs :)
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49290730&searchclickthrough=true
Akkurat, så her må en ny eier klare seg med å vite at bilen hadde en sekssylindret motor originalt. :p En historikk med flere motorbytter, tydeligvis. Tenkelig utgangspunkt for noen som vil sette en litt spesiell versjon tilbake til original stand...?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.