PDA

Vis full versjon : Flytte batteriet til bagasjerommet. hvordan kobles det opp framme i motorrommet?



Kodja
20/02/13, 14:23
har litt lyst å få flytta batteriet til bagasjerommet for å få det litt mer ryddig frammi fronten på bilen. sparer litt plass og gir muligheter for andre ting frammi der som heller trenger plass...

hva trengs for å koble det opp og hvilke\hva skal kobles på hva frammi?

Anders Dybvadsskog
20/02/13, 17:38
Lag deg et plusspunkt forran der du kobler alt på som nyere biler. Også bare en pluss bakover. Bare å passe på at plusspunktet ikke får jord.

Svirre
20/02/13, 17:45
Samma prissippet som å legge opp strømkabler til basskasse, men legg 30-35mm2 så har du litt å gå på. + punktet foran bør bli isolert som AndersD sier her. Sikkert mulig å lage en plastikkboks med "knutepunkt" foran som er isolert tilstrekkelig. I en solid sikring! Hvis det i værstefall skulle forekomme en kortslutning så begynner det ikke å brenne :)

Anders Dybvadsskog
20/02/13, 19:49
Får sikkert kjøpt pluss punket i motorrommet fra myere volvo på en skrot eller volvo forhandler.

volvobrage
20/02/13, 19:49
Nåken som har bilder for og illustrere?:)

Anders Dybvadsskog
20/02/13, 20:14
https://www.google.no/search?hl=no&safe=off&client=safari&biw=1024&bih=672&tbm=isch&sa=1&q=v70+motorrom+sikringsboks&oq=v70+motorrom+sikringsboks&gs_l=img.3...92395.95713.0.96642.13.1.0.12.0.0.149 .149.0j1.1.0...0.0...1ac.1.4.img.xgUMza9NaQs#biv=i |1;d|8IPbxeL5lKFcHM:


Den luka åver sikringsboksen er et slikt pluss punkt, den er festa i plastikken for å unngå jord

kimove
20/02/13, 20:19
Trenger ikke gjøres vanskeligere enn dette :)

2522

Edit: husk at man må ha en batterikasse over batteriet og korrigertrør/strømpe rundt kabelen ellers så bli BT grinete :P

Lars R
20/02/13, 21:03
Detta var da ikke så ille som jeg hadde trodd!:)

Men kan noen forklare videre hvordan man kobler opp ekstra batteri?

kimove
20/02/13, 21:15
Detta var da ikke så ille som jeg hadde trodd!:)

Men kan noen forklare videre hvordan man kobler opp ekstra batteri?

Ekstra batteri må parallellkobles (fra + på det ene til + på det andre og - på det ene til - på det andre) men hvor bra dette er for dynamoen som får mere å ladde skal være usagt, er sikkert noen stereo guruer her som har prøvd dette i praksis

Lars R
20/02/13, 21:17
Ekstra batteri må parallellkobles (fra + på det ene til + på det andre og - på det ene til - på det andre) men hvor bra dette er for dynamoen som får mere å ladde skal være usagt, er sikkert noen stereo guruer her som har prøvd dette i praksis

ja jeg har hørt at man burde oppgradere dynamoen da også.. kan noen forfriske minnet mitt, er det 120 som er org. FK dynamo?

Svirre
20/02/13, 23:53
Dynamoen bør oppgraderes ja, men skal kunne takle det. Blir 2 batterier i bilen min til våren, og har 100A dynamo. Hadde ingen problem med å opprettholde volt over begge 2 med 80A dynamo i 940'n.

Ang. sikringa så bør den hvertfall være på 250A. 250-300A er helt kurrant da startreren skal ha mye strøm! Og om man velger 50mm2 (holder fint med 35mm2 også) så kan man slenge på en 300A sikring. Det skal gå høy strømføring i kun noen sekunder og kablen tar ikke skade av det. Blir det en kortslutning så ryker den lenge før det begynner å smelte eller noe lignende.

kimove
20/02/13, 23:56
Dynamoen bør oppgraderes ja, men skal kunne takle det. Blir 2 batterier i bilen min til våren, og har 100A dynamo. Hadde ingen problem med å opprettholde volt over begge 2 med 80A dynamo i 940'n.

Ang. sikringa så bør den hvertfall være på 250A. 250-300A er helt kurrant da startreren skal ha mye strøm! Og om man velger 50mm2 (holder fint med 35mm2 også) så kan man slenge på en 300A sikring. Det skal gå høy strømføring i kun noen sekunder og kablen tar ikke skade av det. Blir det en kortslutning så ryker den lenge før det begynner å smelte eller noe lignende.

Tenkte på det etterpå at jeg kanskje var litt snål på sikringsvalget :P

Svirre
20/02/13, 23:57
Tenkte på det etterpå at jeg kanskje var litt snål på sikringsvalget :P

Ja, var litt sparsom. Hehe

gl740turbo
21/02/13, 00:03
Om man skal ha 2 batterier får man ett skille relé som gjør at du kun lader begge batteriene når du kjører. Og når du står i ro å bruker anlegg med mer tappes kun et batteri slik at du alltid vil ha strøm til å starte ;)

Veldig enkelt å koble slikt relé ;)

Svirre
21/02/13, 00:09
http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-12V/Skillerele-25230/

volvo242
21/02/13, 00:36
og så må man altid ha samme type batterier om man skal ha 2! man kan ikke blande AGM / Bly / Gelebatterier!

gl740turbo
21/02/13, 00:41
og så må man altid ha samme type batterier om man skal ha 2! man kan ikke blande AGM / Bly / Gelebatterier!

Aldri hatt problem med dette så lenge de har like spesifikasjoner?

kermitt
21/02/13, 01:24
Det pluss punktet er å få på verksteder/forhandlere av lastebiler. Brukes mye på diverse påbygg og hengere. Evt bare dekke ei kobberskinne i plastidip?

Svirre
21/02/13, 01:49
Aldri hatt problem med dette så lenge de har like spesifikasjoner?

Ved nærmere ettertanke så er det vel greit med rimelig like batterier Ah-messig?

volvo242
21/02/13, 19:29
det som KAN skje om du blander 2 typer er at de lader ut hverandre! det har vist noe med indre motstand osv.. uansett så vil begge batteriene tappes ned og det betyr varmgang!

Har selv prøv 1 blybatteri og et agm batteri, begge var tomme for strøm iløpet av få timer.. lada de opp og det samme skjedde igjen! begge batteriene fungerer fremdeles hver for seg

JChE
21/02/13, 19:50
Ved bruk av det nevnte skillereleet trenger ikke batteriene å være like.