Vis full versjon : Turtallsjaging og mister motoreffekt.
Hei. Har nettopp handlet meg en Volvo V50 2,0D 2006 mod. Rundet 200` km og er veldig velholdt.
Igår fikk jeg ett problem med motor/turbo... Når bilen står på tomgang og når jeg kjører med bilen så kommer feilen. Jeg trykker inn gasspedalen såvidt da skjer det ingenting. Når jeg botner gasspedalen så "lugger" det i noen sekunder før jeg ikke får mere turtall enn 3000rpm.
Neste gang jeg starter er feilen borte. Ikke noe form for feilmeldinger. Har koblet ut AC, og antiskrens uten hell, da dette kunne være feil.
Legger ved video.
http://www.youtube.com/watch?v=nsqakUxc9GM
http://www.youtube.com/watch?v=nsqakUxc9GM
gull pilen
19/02/13, 19:30
Det kan muligens være tett partikkelfilter.. Det ligger muligens feilkode inne på det selv om du ikke har fått opp noe feillys i displayet... Ene min oppførte seg slik når det var noe tull med en føler på systemet som leverer renseveske til partikkelfilteret..
Byttet du da føler og partikkelfiltret? Eller bare føleren? Er det noen som vet om jeg kan kjøpe diagonse verktøy selv? Orker ikke å dra på merkeverksted, da jeg ikke er helt fornøyd med hvordan de driver butikken...
gull pilen
20/02/13, 08:10
Byttet du da føler og partikkelfiltret? Eller bare føleren? Er det noen som vet om jeg kan kjøpe diagonse verktøy selv? Orker ikke å dra på merkeverksted, da jeg ikke er helt fornøyd med hvordan de driver butikken...
leverte bilen på merkeverksted da det fremdeles var reklamasjons tid igjen på bilen.. måtte betale for additiv vesken selv men feilsøking og ny giver tok volvo...
har du kjøpt denne bilen privat eller gjennom forhandler?? du har i teorien rett til å ta dette mot forje eier eller de som solgte deg bilen..
Jeg kjøpte bilen såpass billig at jeg sa ifra meg alt av garanti , og gjorde handelen privat. Betalte litt over 50'000. Syns selv dette var en god handel.?!
gull pilen
20/02/13, 14:28
Jeg kjøpte bilen såpass billig at jeg sa ifra meg alt av garanti , og gjorde handelen privat. Betalte litt over 50'000. Syns selv dette var en god handel.?!
riktig.. tror du må bite i det sure eplet å ta deg en tur på volvo.. ryker sikkert 5-10 000kr på den jobben hvis det er det som jeg har nevnt som er feil..
riktig.. tror du må bite i det sure eplet å ta deg en tur på volvo.. ryker sikkert 5-10 000kr på den jobben hvis det er det som jeg har nevnt som er feil..
Gjør meg ikke'no . Det som er surt er evt motorbytte. Da tar jeg bilen på henger til polen :) var igrunn det jeg fryktet :p
Før du bytter motor ville jeg sjekket ut enveisventilen på turboen, er ikke sikker på at du har en men om du har, kan den være gåen.
Fant min i uorden i dag, intet trykk om den ikke fungerer.. bilder? Såklart..:-)
Ps, ventilen koster 420,- hos Bilia
Vanligvis er enveisventiler utsyrt med en ballventil, som ligger mot et sete under trykk. På min T5 er selve ventilen en gummibit krympet til et kryss inni hylsa, som du ser på bildene. Når denne treffer trykk klemmes krysset sammen og stenge. Om den ikke stenger vil ikke turboen din klare å bygge trykk.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1231.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1232.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1233.jpg
Gummikrysset ser egentlig helt ok ut, men der gummibiten er festet til metallhylsa, 2cm inn i hylsa - var det hull. Jeg kunne blåse min i begge retninger.
Takk for meeeeeget bra innlegg :) skal til volvodoktoren imorgen så får jeg vell høre da . Er vell en smal sak. Har kanskje bruk for diagnoseverktøy selv .. Er det noe jeg får kjøpt? Er volvofan , så er ikke første volvoen jeg eier, og absolutt ikke den siste :)
Bare hyggelig. Det kan også være at magnetventilen din er sliten.. enkelt og billig det og. Du får krysse fingra :-)
Kjøpsloven gjelder selv ved bruktbilkjøp av private, selv om du for eksempel har kontrakt av typen "kjøpes som den er".
Dette vil frafalle, som ved de fleste kontrakter - om vi snakker om slitedeler. Men er det store feil oppstått over tid, som kjøper ikke naturlig kan tenkes å oppdage ved prøvekjøring/besiktigelse, kan selger bli belastet utlegg du måtte ha. Kall det gjerne for prisavslag, noe du ville fått om skaden var "kjent".
Men skjønner ikke hvorfor den skal være så agressiv på cruise-kontrollen da ? Er ute å kjører nå :)
Er litt usikker, så nettopp turtallsjaginga di. Har du fått sjekket feilkoder?
Har nyss levert den inn til diagnose . Får se hva di finner ut av :)
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?trel=freetext_resultpage_clicked_item&finnkode=39663384&sort=5&keyword=Mini+elm+327
Passer denne min bil ? :-)
gull pilen
21/02/13, 10:57
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?trel=freetext_resultpage_clicked_item&finnkode=39663384&sort=5&keyword=Mini+elm+327
Passer denne min bil ? :-)
Den kan du nok mest sansynlig bruke..
Har hentet bilen og er så utrolig glad for di beskjedene verkstedet kom med . Alt skyldes et "drop" i dynamoen. Var endel feilkoder der, og di ble slettet. Bilen er nå heelt frisk. :) dette betalte jeg 1300,- for og er helt fornøyd med det ;-)
Hva mener de med et "drop i dynamoen"?
Godt du fikk fixet.
Regner med at dynamoen ikke klarte å levere det som er forventet av diverse utstyr.
Fikk en ny feil på 2 kjøretur idag .. :( Denne gangen så vil den ikke over 3000rpm og nå jager den ikke. Det forblir på samme turtal.
Video
http://youtu.be/I-LawC-IV1E
Hmm tror kanskje det kan ha noe med EGR ventilen eller tilhørende trykksensor på partikkelfilter
Nedslående lesestoff men mulig verdt tiden www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=40613
Sjekk hvilken av disse anretningene du har, det er enten eller. Med og uten partikkelfilter visstnok.
Slangen som du ser innringet har løsnet for flere og har gitt symptomer du beskriver. På det siste bildet ser du at slangen er festet med en strips.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1345.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1346.jpg
Det finnes også dem som har funnet sprukne drivstoffrør, som ikke lekker drivstoff ut men som drar inn luft
Er dessverre utallige tråder som beskriver ditt problem, ikke alle produserer en løsning. Det er særs viktig at du poster løsningen, når du finner den.
Av det første bilde du publiserte , så har jeg to stk . Bilde kommer ikvell og disse var heeelt grei :-)
Merkeverksted sier at det er dieselfilter , det har jeg liten tro på ... 3 gang jeg er inne der med bilen............ Arg.
Hadde en lignende feil på min gamle 2.0D, bare at der var feilen konstant. Hos meg så var det bare dieselfilteret som var gått tett.
Hadde forstått det om feilen var konstant. Er på tur hjem fra påskeferie i oslo . Kjørt ca 1800 km nå med bilen og bare en gang har bilen fått tulltak. Har selv laget trafikkork med vogn på slep når det var tett dieselfilter. (Terrano2.7TDI) da var det tett. På volvoen så skrur jeg bare av og på tenninga så er bilen god igjen. Og man "resetter" jo ikke et dieselfilter.. Enten er det tett eller så er det åpent :-)
hadde en feil med liknende symptomer på min 2009 1,6D. Da var det for lavt dieseltrykk inn på common rail. Første gangen det skjedde mente volvo at det bare var tulltak, andre gangen det skjedde var det også feilkode på frikoblingshjulet på dynamoen. Dynamo ble skiftet og siden har det ikke skjedd.
Koster vell skjorta for ny dynamo? Holdte øye med ladespenninga i ca 400-500km og ikke en gang var den under 14,8 V.. Selv når feilen kom . Merkeverksted sa di hadde byttet endel dynamoer på 05-07 modellene.
Betalte 883,- for ny dynamo tror jeg. Reklamasjonssak, dynamo burde vare lengre enn 70 000km.
Det er også byttet registerreim på min (på reklamasjon) pga av denne var korrodert. Det ble gjort rett etter dynamo. Kan jo være mulig at reima strekker seg slik at det er en sensor som kommer ut av posisjon kanskje?
På gammel V70'n jeg hadde (2003) var det ikke byttet dynamo siden bilen var ny. Den hadde nesten gådd 200". Er ikke så nøye hva prisen er for ny dynamo. Er evig volvofanatiker :-D
Har vert i kontakt med Bilia i Drammen, og han fortalte at han kjente igjen dette problemet, og at jeg skulle ringe til Bilia på Økern for å bestille Aktuator Artnr: 31216025 til en pris av 727,50. Dette har blitt byttet på flere V50`er. Men hva er det denne aktuatoren gjør? han sa den sto ved turbo.
Men er det denne som styrer magnetventilen?
Magnetventilen styres av ECU. Aktuator er det sammme som magnetventil. Den kalles også TCV evnt BCS.
M.a.o det du trenger er en ny magnetventil.
Den gir ikke feilkode om den er kaputt, men defekt, kan den gi følgekoder som ikke nødvendigvis direkte kobles til ventilen. Mange som har byttet turboassy pga, av en feilfungerende tcv. En volvo "spesial"
www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/injectors/boost-pressure-control-valve/1036465/
Bare vær obs på å få resatt adapsjon etter ny magnetventil installeres.
Det er ikke sikkert ventilbytte vil være den endelige løsningen, volvos feilsøking er meg bekjent ytterst vag uten feilkoder.
Det er uansett en rimelig del å bytte, samt at det er kjent at disse svikter med tiden.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.