PDA

Vis full versjon : Litt bremseteori, tykkelse på skiver?



hgnubel
18/02/13, 12:55
Sitter og leser om et kommende big-brake kit for 850/x70 som skal passe bak de vanligste originale 17" felgene: http://www.vpcuk.org/forums/showthread.php?40382-Affordable-4-pot-brake-kit

De skal lage tre alternativer med samme caliper såvidt jeg forstår:

331.7x30 mm skive (krever fjerning av bremseskjold og kanskje små modifikasjoner av bærebro: fjerne noen mm gods)
330x22 mm skive (bolt-on)
330 mm V70R/S70R skive (men dette krever spacere)

Originalt har disse bilene 280x26 mm eller 302x26 mm skive. Er det noen med nok bremsekunnskaper eller fysikk-kunnskaper som kan si noe meningsfullt om det å ha 22 mm tykk skive i forhold til kjøling eller annet man bør tenke over?

Kunne vært artig å ha et bolt-on kit så lenge det ikke blir merkbart dårligere i daglig bruk på et eller annet, og kan kjapt og greit byttes tilbake til originalt. Bilen min vil nok aldri se innsiden av en bane, så for min del ville det nok vært mest for show hvis det ble noe av. Noe jeg egentlig tviler på.. men litt research må man ha :)

Sagen
19/02/13, 07:05
Veit ikke hva forskjellen på 30mm tykke og 22mm tykke skiver vil gjøre av forskjell på bremseeffekten. Antagelig liten.. De tåler muligens noe mer hardkjøring før de går varme, siden det er mer gods som må varmes. På den andre siden, vil de være avhengig av tilstrekkelig kjøling, de som alle andre skiver. Større bremser gir deg også mer uavfjæret vekt. Noe å ta i betrakting det og. Jeg bytta til 302*26 (Volvo orig.) da jeg måtte bytte skiver sist, og synes det duger mer enn nok til vanlig gatekjøring i tillegg til at de gir litt mer skrubb enn standard dimensjon. Skulle ikke forundre meg om det er en og annen i forumet her som har prøvd forskjellig, som kan hende har litt praktisk erfaring med enda større bremser. Det finnes jo et utall forskjellige typer bremseklosser også, som kan være verdt å teste?