PDA

Vis full versjon : b21 med to gassere og turbo



Vovlo
18/02/13, 09:37
Har handlet en b21 motor med E topp, to 48 dellortoer og turbo. Er dette noe å sette i bil eller burde jeg dele det opp og selge ? Er litt skeptisk til driftssikkerhet mtp at jeg bruker bilen til dagen.
Har per i dag en 230f motor med automat.
Kunne jeg f,eks sette topp ,turbo og forgassere over på eksisterende motor i bilen ?

mvh
nybegynner på volvo :)

Njål Nilssen
18/02/13, 18:42
Har handlet en b21 motor med E topp, to 48 dellortoer og turbo. Er dette noe å sette i bil eller burde jeg dele det opp og selge ? Er litt skeptisk til driftssikkerhet mtp at jeg bruker bilen til dagen.
Har per i dag en 230f motor med automat.
Kunne jeg f,eks sette topp ,turbo og forgassere over på eksisterende motor i bilen ?

mvh
nybegynner på volvo :) Forgasserturbo og 9,8:1 i komp med urørte brennkammer går ikke helt godt sammen. Forøvrig tror jeg Batland her inne har fikkla mest med turbo og forgasser i samme settninga her inne så om du MÅ ha forgasser og turbo i samme settning, så er vel han typen å spørre. Du kan turbokonvertere F motoren også, og bruk gjerne toppen fra E-motoren, modifiserer du hullene til K-jet dysene og flytter originaldysene dit og kjører VEDLIG LAVT (typ 0,1-0,2 bar elns) laddetrykk kan det gå, men originaldysene er bare 246cc så de holder bare til rundt 160 hk i turboformat. Du blir også banna nødt å kjøre en god 98 oktan bensin ala Nitro+'en til shell... LH 2.4 er dessuten ikke særlig glad i forandringer utover original motorkarakteristikk, så du blir igrunn mest plaget. Igrunn er det letteste (og kanskje billigste og det du blir mest fornøyd med) å skaffe en motor/gir messig komplett turbo delebil å flyte over ALT av motor og relatert ledningsnett (det inkluderer dashen også) over i din bil. delebilen kan også fint være en 940 hvis det er 740 du har fra før feks. Hva du må gjøre med en 240 av slikt har jeg heller dårlig peil på. Forgassertubo kan funke OK, men du må også være klar over at drivstofforbruket blir der etter også, og min erfaring etter å ha sett andre prøve med forgasserturbo, er at de blir minst like plaget som de som prøver på å turbokonvertere sugemotorer med LH 2.4. Har du en bil med B230F originalt HAR den katalysator (eller SKAL ha det) og du kan bare glemme å prøve stille opp med forgasserturbo på EU...

Vovlo
18/02/13, 19:56
takker for godt svar. Løste en hel del problemstillinger hos meg :)

Njål Nilssen
18/02/13, 20:24
Prøver å svare så godt som mulig, men må beklage om jeg viker litt brutal, men det har sin bakgrunn i at jeg har prøvd å kjøre modda motor med LH, og selv med mildt modda sugemotor SLITER LH'n. Prøver å gi deg noen realistiske alternativ, da jeg vet hvor fort kronene ruller når man skal begynne å forandre ting... er du ikke ute etter den helt store effekten, og det er snakk om førstebil eller noe slikt, ville jeg satsa på å bare putte inn en i orden, men kliss original turbomotor, mindre trøbbel, slipper startproblemer og alt annet som gjerne følger med ombygginger når motoren forandres av en viss karakter. Skaff også heller ei rødblokk av nyere dato, da da elektronikken (især ECU og EZK) bare har en levetid på litt over 20 år... Hvis du har lyst til å eksperimentere med motorer osv, lag deg en testplattform (bil feks.) som du kan utforske litt på. Er denne bilen du snakker om din førstebil eller bruksbil, skån den, den trenger ikke så mye effekt og det er greit at den helst bare funker, så kan du heller mikse å triske på en annen bil som du ikke er "avhengig" av (her snakker jeg av egen erfaring... KJIPT å være uten transportmiddel). Prøver igrunn bare å være litt realistisk, så du slipper å gjøre så mange tabber som noen andre har prøvd ut før deg :)

Vovlo
18/02/13, 22:49
Er bruksbil så jeg ser poengene dine. Får heller være på utkikk etter en morsom "ferdig" bil som kan plystre langs veien. Igjen tusen takk for fyldig svar . :)

Batland
19/02/13, 11:59
Har handlet en b21 motor med E topp, to 48 dellortoer og turbo. Er dette noe å sette i bil eller burde jeg dele det opp og selge ? Er litt skeptisk til driftssikkerhet mtp at jeg bruker bilen til dagen.
Har per i dag en 230f motor med automat.
Kunne jeg f,eks sette topp ,turbo og forgassere over på eksisterende motor i bilen ?

mvh
nybegynner på volvo :)
En god forgasserturbo-sats er gode greier. Dessverre finnes det mye skrot der ute som er satt sammen av helt tilfeldig kombinerte deler.
48 mm Dellorto og turbo tyder på at du har sistnevnte. Unntaket er om du har en gedigen turbo.
Synes at han som har solgt deg dette har vært hensynsløst egoistisk og/eller helt uten peiling.

Vovlo
12/04/13, 09:16
Før jeg hentet denne motoren snakket jeg med en lokal volvomann og ble frarådet dette ... heldigvis som flere av dere her har hintet om..så kjøpet ble kansellert .
blir nok å skaffe noe innsprøytningsgreier på sikt :) takk for innspill .. er mest bevandret i folkevognsboble krestser og der er forgasser turbo fremdeles i bruk om enn ikke beste alternativ :)

Batland
12/04/13, 12:20
Godt. Det var helt korrekt avgjørelse for 2 x 48 mm forgassere er alt for stort for en 4 syl. gate-turbomotor.