PDA

Vis full versjon : Problemer med Xenon etter montering.



Torsen67
17/02/13, 12:14
Dette gjelder lampene man fikk som ekstrautstyr på mod 03-04. Etter at jeg monterte så fikk jeg "fel på halvljus". Jeg har ikke satt inn pærer for langlys enda da disse må kjøpes inn. Merkelig at jeg da ikke fikk feilmelding på de i steden for nærlysene?

Har også forskjellig fargenyanser på pærene ser jeg. Står det på selve pæren hvilke kelvin det er?

Edit: husker jo nå at shunt må endres;)

Christian
17/02/13, 12:18
Hvis du har forskjellig fargenyanse er den ene pæren iferd med å ryke.

Grunnen til at du fikk feil på halvljus, er fordi du har ettermontert xenon. Det ligger et triks på det her inne. :)

Torsen67
17/02/13, 12:53
Ja tenkte på det jeg og, men er jo ikke sikkert det er samme kelvin hvis en av pærene er byttet ut. Det vet jeg jo ikke.
Det lyser ikke rosa som jeg ser andre sliter med. Det er litt som den ene er 4300k og den andre 5000k.

Torsen67
17/02/13, 17:55
Ser nå at det er litt rosa skjær i den ene lampa. Hvilket merke Xenon er det dere kjøper? Ser det er mange merker og stor prisforskjell der ute. Regner med at det er D1R jeg skal? Eller hva er egentlig forskjell på D1, 2 og 3?

immortal92
17/02/13, 18:27
Du skal ha D2R. Jeg har billigpærer og de har funket bra i over et år nå, men skulle jeg kjøpt nå hadde jeg kjøpt skikkelige pærer for noen lapper ekstra for å være sikker på å ikke skade reflektoren.

FroBe
17/02/13, 19:17
Ser nå at det er litt rosa skjær i den ene lampa. Hvilket merke Xenon er det dere kjøper? Ser det er mange merker og stor prisforskjell der ute. Regner med at det er D1R jeg skal? Eller hva er egentlig forskjell på D1, 2 og 3?

Jeg ville holdt meg til kjente merkevarer (tråd om hvorfo (http://forum.vccn.no/showthread.php?38230-Sotlag-p%C3%A5-xenon-reflektorer-2007-V70n&highlight=xenon)r), og byttet begge to samtidig. Da kan du ta vare på den beste av de gamle som reservepære.
Et par originale Philips D2R-pærer koster kr 390 inkludert frakt (+ mva + gebyr) på eBay (http://www.ebay.co.uk/itm/2x-PHILIPS-D2R-XENON-HEADLIGHT-LAMPS-WARRANTY-BMW-AUDI-MERCEDES-VW-JAGUAR-FORD-/221185989656?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item337fb65c18).

D1S pærer har innebygget tenner (brukes i Volvo sine aktive Xenon-lykter med linser), D2R brukes i Volvo sine reflektorlykter for Xenon. D3S brukes ikke i Volvo, det er en moderne kvikksølvfri variant av D1S og pga annen pærespenning krever den tilpasset ballast.
4300K og 5000K gir sterkest lys men likevel minst plagsom blending for andre bilister, derfor er det bare disse fargetemperaturene som er lovlig på offentlig vei. Xenon-pærer mister lysstyrke og blir blåere når de blir gamle, og linselykter ser ofte mer blåfarget ut i ytterkantene pga linsen virker som lysbrytende prisme med regnbue-effekt.

http://www.molalla.net/members/leeper/d2slumen.jpg

Torsen67
17/02/13, 20:23
Ok, og det er 35w jeg skal ha og ikke 55w? Jeg trenger også pærer til fjernlysa, hvilke skal jeg bruke her? De i originallampa passet ikke over i de nye.

FroBe
17/02/13, 21:02
35W Xenon gir tre ganger så mye lys som 55W halogen, derfor er det ikke lovlig med kraftigere Xenon. 55W Xenon bruker sannsynligvis samme pærer, men kraftigere ballast.

Når det gjelder andre fjernlyspærer har jeg ingen anelse, da instruksjonsboken for 2004-modeller sier at både Xenon og halogen-lyktene bruker samme HB3 pærer som 2001-2004. (Link til instruksjonsbok (http://esd.volvocars.com/site/owners-information/MY04/V70/V70_XC70_owners_manual_MY04_EN_tp6726.pdf), side 118-119).

Torsen67
18/02/13, 22:28
Satte inn fjernlys i dag. Vanlig Osram H7. Makan til gult og dårlig lys:D Tar gjerne i mot tips om bedre pærer.

Så også at det har begynt å dugge i den høyre lykta. Surt...

boris2k
23/02/13, 11:26
Ettermonter xenon i fjernlyset også ;)
Gir et veldig godt fjernlys, nesten så man ikke trenger ekstralys i den mørke perioden av året.

Volvoholic
27/02/13, 19:33
Feilmeldingen i DIM kan fjernes ved å klippe av en kabelsko på motstanden i CEM. Se gjennom prosjekttråden min, så finner du forklaring :) du skal ta bort den minste kabelskoen som står ytterst :)

Torsen67
27/02/13, 20:03
Ok? Jeg trodde jeg bare skulle flytte over kabelskoen til den ved siden av?

Volvoholic
27/02/13, 20:15
Jeg prøvde ut mye vendinger først. Men fant ut at den ene (av 2) småkabelsko måtte ikke i kontakt med CEM :) tilslutt endte det med at jeg måtte kutte den ytterste av de 2 små kabelskoene på motstanden :)