PDA

Vis full versjon : V50 T5 blir kun varm under belastning..



gswede
15/02/13, 17:01
Har en 2005 V50 T5, merket utover høsten at det tok lengre og lengre tid å få opp arbeidstemperatur.

Fikk i oktober byttet termostat hos volvo. Ingen forskjell. Byttet enda en gang rett over nyttår, byttet også temperaturgiver.
Termostaten kan kun monteres en vei, så blødehullet i termostaten står orientert rett vei.

Bilen blir kun varm under belastning, om den fra kald, settes på tomgang blir ikke motoren varm i det hele tatt.
Om bilen har oppnådd arbeidstemperatur og jeg f.eks skrur kupevarmen på fullt så synker motor temp med to hakk ganske fort.

Har forsøkt med ac av og på, ingen forskjell.
Har luftet etter alle kunstens regler.

Noen som har noen tanker om hva det kan være?

C.Erstad
15/02/13, 17:03
Hvor langt har den gått?
Kan være vannpumpe som ikke er med... kjenn på radiatorslangene dine om en av de er kald!
Samme med de på torpedoveggen!

gswede
15/02/13, 17:09
Den har gått 100tusen, 101 for å være nøyaktig;-)
Om vannpumpa er gåen, skulle ikke da bilen bli overopphetet? Den har så langt aldri passert midtmerket (tempnål i dash)
Når jeg har luftet med lokket på eksp tank åpen ser jeg at det flower..

gswede
15/02/13, 17:58
Var nettopp ute og kjørte den varm. Alle slangene i motorrommet er varme.

Agrostar
15/02/13, 20:53
Blir det heitt i kupen eller er den kald og?

gswede
16/02/13, 01:52
Det blir hett alt etter hvor varm motoren er. Så ja, kupevarmern funker som normal, bare litt redusert etter som motorvarmen dropper, ved for eks tomgang over litt tid..

Svirre
16/02/13, 12:59
For meg så høres det ut som om det er bra med kjøling via radiator, og da må det være noe med termostaten. Sjekket om den nye ikke er def? Og har du latt den stå på tomgang fra kald motor etter 10 min og kjent på slangene da? Vannpumpa fungerer jo som den skal, så for meg så er det foreløpig den eneste løsningen jeg kan komma med. Termostaten er vel 100% mekanisk så den styres vel ikke av noen ventiler heller?

gswede
16/02/13, 14:14
10 min tomgang coming up..

10 minutter tomgang og tempnåla har såvidt beveget seg over første streken.
Blokk og topp knapt lunk, det samme med slangene, den nedre store slangen inn på radiator, kald.

V90
14/03/13, 21:23
Fant du ut av problemet?

Svirre
14/03/13, 21:43
Høres ut som 100% åpen termostat hele tiden...