PDA

Vis full versjon : chip



asslak
13/02/13, 20:54
Hei!

Har ein 2000 mod volvo v70 med 2,4 liters motor på 144 hk. Har sett på bsr sin chip, den som øker effekten til 188 hk. http://www.bsr-tuning.no/produkter/t956/

Nokon som har erfaring med desse? Er det ulemper ved chip-tuning av disse motorene? :confused:

Setter stor pris på alle informasjon! :D

brynna
13/02/13, 21:58
Punkt 1 er at bilen har turbo. Har den også intercooler kan det påregnes inntil 30% effektøkning. Chip av sugemotor kan i beste fall gi 10-15 hk ekstra og et forbedret moment. Eksempel Volvo`s 170 hester`s (20 ventiler) sugemotor i 850 blir i beste fall 196 hk ved chiptuning

Tuning/chip fra BSR er vel en av de beste og mest proffe på området.

Ulemper er hvis du blir tatt inn på "rulla" av Biltilsynet.
Fordeler er mindre drivstofforbruk, trekker myyye bedre og får en dreiemomenttopp på et lavere turtall.

Er motoren i god stand har det lite å si at den har gått 350 000 km.

Egentlig bare fordeler:cool:

mrstfu
20/02/13, 10:00
Punkt 1 er at bilen har turbo. Har den også intercooler kan det påregnes inntil 30% effektøkning. Chip av sugemotor kan i beste fall gi 10-15 hk ekstra og et forbedret moment. Eksempel Volvo`s 180 hester`s (16 ventiler) sugemotor i 850 blir i beste fall 196 hk ved chiptuning

Tuning/chip fra BSR er vel en av de beste og mest proffe på området.

Ulemper er hvis du blir tatt inn på "rulla" av Biltilsynet.
Fordeler er mindre drivstofforbruk, trekker myyye bedre og får en dreiemomenttopp på et lavere turtall.

Er motoren i god stand har det lite å si at den har gått 350 000 km.

Egentlig bare fordeler:cool:

16V 180hk sugis i 850? Ikke fra fabrikk. 850 har KUN femmere.

BSR er pålitelige ja, men akkurat her velger jeg å tro at de har klipp og limt fra en annen produsent, eventuelt en seriøs trykkfeil. Har ingen tro på at man kan øke effekten på den motoren med 44hk kun med chip, i tilfelle må interne komponenter byttes og justeres kraftig for å oppnå noe slikt.

For all del, kan hende jeg tar feil og at BSR har kommet opp med en vidunderformel for sugetrim, men alle chip jeg har hørt og lest om før kan ikke gi mer enn 15% effektøkning, som på den motoren er rett oppunder 20hk, selvfølgelig forutsatt at absolutt alt annet ved motoren er i tipp topp stand, eller i såkalt "stage zero".

Har hatt den motoren selv i 850, er ikke mye å hente der, og tro meg... jeg har lett.

ThePlace
20/02/13, 15:34
Dette her har vært oppe og diskutert før.
Den motoren der på 140 hk (B5244S2) er egentlig en nedjustert 170 hk (B5244S).
Så JA, denne sugemotoren kan chippes til ca 188 hk med filter og eksos.
Disse motorene kom vel i '99 tror jeg.

mrstfu
20/02/13, 15:35
Så da er det et steg3-tiltak? Da koster det fort et par ganger mer enn bare chipen.

brynna
20/02/13, 16:35
16V 180hk sugis i 850? Ikke fra fabrikk. 850 har KUN femmere.

BSR er pålitelige ja, men akkurat her velger jeg å tro at de har klipp og limt fra en annen produsent, eventuelt en seriøs trykkfeil. Har ingen tro på at man kan øke effekten på den motoren med 44hk kun med chip, i tilfelle må interne komponenter byttes og justeres kraftig for å oppnå noe slikt.

For all del, kan hende jeg tar feil og at BSR har kommet opp med en vidunderformel for sugetrim, men alle chip jeg har hørt og lest om før kan ikke gi mer enn 15% effektøkning, som på den motoren er rett oppunder 20hk, selvfølgelig forutsatt at absolutt alt annet ved motoren er i tipp topp stand, eller i såkalt "stage zero".

Har hatt den motoren selv i 850, er ikke mye å hente der, og tro meg... jeg har lett.

Ble en skrivefeil eller et hjerneslag her ja på antall ventiler:rolleyes:. Er den originale GLT motoren på 170 hk (20 ventiler sugemotor) jeg mener.

Har fått pris fra seriøst verksted like ved Orkanger på innlodding av chip i denne bilen. De garanterte effektøkning og drivstoffbesparelse pga max dreiemoment på lavere turtall