PDA

Vis full versjon : Rwd ombygging av 854



Reppemarkus
11/02/13, 20:02
Har begynt og lekt med tanker om og konvertere slitern til RWD nå som jeg går skole igjenn.. Har lest litt forskjellig fra folk i UK osv og ser de bruker bmw bakdeler til dette formålet, men som alt annet kreves dette en hel del tilpassning. Så jeg lurer på hva dere tror og tenker er den beste måten og få 850'n til og trekke i hekken?

Det kunne ha vært morsomt og fått det til men som sagt så leker jeg kun med tanken enda.. :P

Tanker så langt:
- 960 Multilink?
- 850 Awd modifisert drivverk?

Marius Skau
11/02/13, 20:04
Etter min mening er det nokk enklest og flytte karosseriet fra 850 over på en 2-7-900 serie som orginalt har Rwd

turb00le
11/02/13, 20:36
Tanken har slått meg også.
Ser for meg at det hadde vært smedig å bruke deler av gulvet (tunnelen) og torpedovegg fra 7/9 serie. Bak ville jeg prøvd å fått til en miks av 850 awd og 960s multilink.

Men dette blir nok aldri i verden mulig å godkjenne pga store inngrep samt kapping i torpedo.

Not sent using Tapatalk

Reppemarkus
11/02/13, 21:14
Tanken har slått meg også.
Ser for meg at det hadde vært smedig å bruke deler av gulvet (tunnelen) og torpedovegg fra 7/9 serie. Bak ville jeg prøvd å fått til en miks av 850 awd og 960s multilink.

Men dette blir nok aldri i verden mulig å godkjenne pga store inngrep samt kapping i torpedo.

Not sent using Tapatalk

Multilink fra 960 har streifet meg også.. Har sett noen bruke awd bakstilling men byttet diff osv :P Vedrørende godkjenning av dette må vi nok flytte til ett annet kontinent før det blir aktuelt og få igjennom papirmølla.. :/

gl740turbo
11/02/13, 21:44
Folk har fått forhånds godkjenning her i Norge på ombygging til RWD

Reppemarkus
12/02/13, 08:28
Folk har fått forhånds godkjenning her i Norge på ombygging til RWD

Dette hørtes spennende ut! Hvilket driverk og motor er utgangspunktet for dette? :)

Morgis
12/02/13, 08:34
har nogenlunde komplett AWD bakstilling til 850 stående hvis du vil ha.
erstatte viskosekobling med mellomaksel, så blir det bra.
dette passer nesten bolton

gaupe
12/02/13, 08:41
Korfor kan ein ikkje bruke vanleg awd bakstilling og drivverk? Skal ein gjere det veldig enkelt, må ein jo klare å få laga ein variant av vinkeldrevet med kun drift bakover.

Ikkje optimalt, men gjennomførbart.

Reppemarkus
12/02/13, 09:12
Korfor kan ein ikkje bruke vanleg awd bakstilling og drivverk? Skal ein gjere det veldig enkelt, må ein jo klare å få laga ein variant av vinkeldrevet med kun drift bakover.

Ikkje optimalt, men gjennomførbart.

Grunnen til at jeg ikke har tenkt så alt for mye på denne løsningen, er at jeg tror ikke at vinkeldrev osv vil tåle påkjenningen men som du sier gaupe så ville dette vært utrolig mye enklere...

Noen her inne som har god kontroll på dette systemet? og tror dette vil kunne tåle rwd? Har ikke satt meg så godt inn i dette annet enn at jeg vet det er styrt av en viskosekobling :p

C.Erstad
12/02/13, 09:21
Grunnen til at jeg ikke har tenkt så alt for mye på denne løsningen, er at jeg tror ikke at vinkeldrev osv vil tåle påkjenningen men som du sier gaupe så ville dette vært utrolig mye enklere...

Noen her inne som har god kontroll på dette systemet? og tror dette vil kunne tåle rwd? Har ikke satt meg så godt inn i dette annet enn at jeg vet det er styrt av en viskosekobling :p

Det nye systemet til haldex fører over 100% av kraften til bakhjulene hvis ikke fremhjulene har grep...
Men spørsmålet er hvordan dette vil være over tid!

Reppemarkus
12/02/13, 09:22
har nogenlunde komplett AWD bakstilling til 850 stående hvis du vil ha.
erstatte viskosekobling med mellomaksel, så blir det bra.
dette passer nesten bolton

Synd du bor i kr.sand Morgis.. Ellers hadde nok dette kunne vært et godt utgangspunkt for videre "prosjektering" :P Men skal huske på det, man vet jo aldri :)

gaupe
12/02/13, 09:42
Ein må fjerne viskose og frihjul, som ein start. Vinkeldrevet er driven av ei hylse som overfører krefter mellom girkasse og mellomaksling, denne er det svake leddet. Vinkeldrevet er heilt sikkert ikkje kraftig nok til å overføre så mykje krefter. Ein annan ting, er jo at ein då får andre krefter på motorrama, enn når ein har drivakslingane framme i bruk.

Har ein noko håp om å få ei girkasse inn i tunellen på 850? Sikkert greitt å behalde wireoverføring for enkelheits skyld, og eit håp om godkjenning.

LOB
12/02/13, 09:52
Litt off topic men hvorfor er det en kardantunnel på 850 fra 1991-1997. AWD kom i 1996 (?) var plattformen tilrettelagt for AWD allerede i 1991? det hadde jo vært bedre benplass i mitten bak uten den....

Reppemarkus
12/02/13, 10:15
Litt off topic men hvorfor er det en kardantunnel på 850 fra 1991-1997. AWD kom i 1996 (?) var plattformen tilrettelagt for AWD allerede i 1991? det hadde jo vært bedre benplass i mitten bak uten den....

Vil tro at din mistanke stemmer, de hadde nok en plan med og bruke den samme plattformen på 850 og den kommende v70 og legge til rette for plass til AWD..

Reppemarkus
12/02/13, 10:22
Ein må fjerne viskose og frihjul, som ein start. Vinkeldrevet er driven av ei hylse som overfører krefter mellom girkasse og mellomaksling, denne er det svake leddet. Vinkeldrevet er heilt sikkert ikkje kraftig nok til å overføre så mykje krefter. Ein annan ting, er jo at ein då får andre krefter på motorrama, enn når ein har drivakslingane framme i bruk.

Har ein noko håp om å få ei girkasse inn i tunellen på 850? Sikkert greitt å behalde wireoverføring for enkelheits skyld, og eit håp om godkjenning.

Det høres kansje "enklest" ut og rettstille 5'ern og presse inne en eller annen rwd girkasse og trikse til overføringen videre bakover til en eventuell awd bakstilling?

Reppemarkus
12/02/13, 10:46
http://www.awdwiki.com/en/volvo/ Her ser man AWD'n enkelt forklart..

gaupe
12/02/13, 11:28
Kardantunellen er der som ein del av styrken i bilen.

julen
12/02/13, 21:08
Synd du bor i kr.sand Morgis.. Ellers hadde nok dette kunne vært et godt utgangspunkt for videre "prosjektering" :P Men skal huske på det, man vet jo aldri :)

wahl på forumet kjøpte ei komplett bakstilling av meg til et lingnende "bilcrossprosjekt" jeg tror han har dømtav med...
hør med han så tror jeg du får den rimelig hvis han skal kvitte seg med den:)
den befinner seg evt på steinkjer.

Reppemarkus
13/02/13, 09:11
wahl på forumet kjøpte ei komplett bakstilling av meg til et lingnende "bilcrossprosjekt" jeg tror han har dømtav med...
hør med han så tror jeg du får den rimelig hvis han skal kvitte seg med den:)
den befinner seg evt på steinkjer.

Høres intresangt ut julen :D takk for tipset :)

OlavS.
18/02/13, 23:04
bakdiffen på en 850AWD er vel lik en vanlig bakdiff, altså er viskosen på "mellomakselen"? da er det vel bare å montere bakstillinga, snu 5'ern, og bruke ei 960 girkasse, og custom mellomaksel? det er vel det enkleste? kanskje ikke enklest mtp. godkjenning?

Morgis
19/02/13, 15:49
ja viskoserøret er en seperat del foran diffen, og kan fjernes. M90 kasse vil i teorien gå, men er redd det trengs større modifikasjoner av girkassetunellen, da den ikke bygger like mye som på en 960.
på 850 er det bare plass til vinkeldrevet, mellomaksel og eksos..

lettere å handle seg 960 å hive i en femmer? ;)

Sollien
19/02/13, 19:03
ja viskoserøret er en seperat del foran diffen, og kan fjernes. M90 kasse vil i teorien gå, men er redd det trengs større modifikasjoner av girkassetunellen, da den ikke bygger like mye som på en 960.
på 850 er det bare plass til vinkeldrevet, mellomaksel og eksos..

lettere å handle seg 960 å hive i en femmer? ;)

det er jo noe alle gjør :P

Reppemarkus
19/02/13, 22:03
det er jo noe alle gjør :P

Akkurat! Hadde vært artig med noe litt "annerledes" :-D

locked
22/02/13, 17:19
Ein Volvo med AWD blir RWD viss ein tek vekk stikkekslingane framme og berre beheld knutane i hjulspindelen og girkassen. Vinkelgiret får kreftene sine "før" framdiffen slik at du vil få kreftene ut bak. Særleg nyttig vert det nok ikkje uansett.

På ein med viskose vil du få alle kreftene bak når viskosen er varm (det går fort) og på ein med Haldex vil du få overført eit gitt moment før det byrjar å slure. Så lenge haldexen ikke vert overoppheta har du kontinuerleg drift bak.

Kor lenge vinkeldrevet og overføringshylsa taklar dette skal vere usagt, men mellomaksel, haldex, viskosen og sjølve bakhjulsopphenget skal ikkje ha noko problem. Muleg stikkakslingane bak er i svakaste laget på dei med viskose, dei med haldex har jo allerede eit begrensa moment.

mrstfu
22/02/13, 19:49
Ein Volvo med AWD blir RWD viss ein tek vekk stikkekslingane framme og berre beheld knutane i hjulspindelen og girkassen. Vinkelgiret får kreftene sine "før" framdiffen slik at du vil få kreftene ut bak. Særleg nyttig vert det nok ikkje uansett.

På ein med viskose vil du få alle kreftene bak når viskosen er varm (det går fort) og på ein med Haldex vil du få overført eit gitt moment før det byrjar å slure. Så lenge haldexen ikke vert overoppheta har du kontinuerleg drift bak.

Kor lenge vinkeldrevet og overføringshylsa taklar dette skal vere usagt, men mellomaksel, haldex, viskosen og sjølve bakhjulsopphenget skal ikkje ha noko problem. Muleg stikkakslingane bak er i svakaste laget på dei med viskose, dei med haldex har jo allerede eit begrensa moment.

Som du sier, det er et par ledd i drivlinja som høyst sannsynlig ikke takler dette, men spennende tenking er det læll. Når jeg blir millionær skal jeg prøve, kun for opplysningens skyld.

Svirre
26/02/13, 10:56
Bare for å ta opp noe inndirekte off-topic: hvis jeg som har orginal AWD, fjerner viskosekoblinga, så får jeg 50/50 drift, men det vil slite i stykker hylsa på rimelig kort tid?

Reppemarkus
26/02/13, 11:11
Bare for å ta opp noe inndirekte off-topic: hvis jeg som har orginal AWD, fjerner viskosekoblinga, så får jeg 50/50 drift, men det vil slite i stykker hylsa på rimelig kort tid?

Viskosekoblingen fungerer vel som en slags "senterdiff"? så visst denne blir borte får man vell 50/50 som du sier.. Men hylsa og vinkeldrev blir vell ikke spesielt gla i deg på tørr asfalt :p

Svirre
26/02/13, 11:20
Viskosekoblingen fungerer vel som en slags "senterdiff"? så visst denne blir borte får man vell 50/50 som du sier.. Men hylsa og vinkeldrev blir vell ikke spesielt gla i deg på tørr asfalt :p

Var det jeg regna med ;)