PDA

Vis full versjon : Har bilimporten lønt seg? Hva er min bil verdt? Volvo 855



LOB
11/02/13, 15:00
USA-utgave av 850 "GLT" fra 1997 importert fra Sverige. Forrige eier tok den fra USA til Sverige som flyttegods. 78,000 km (dokumentert),1 eier. 2435 cc med lavtryksturbo, 193 hk. Automat. All mulig utstyr foruten grøftelys og kjørecommputer, dvs helskinn (som fortsatt er strøkent), ACC, takluke, el-heiser x 4, avtagbart tilhengerfeste, Premium soundsystem etc, etc.
Bilen har vært parkert i garage og er naturligtvis strøken. På Dinitrolsenteret sa de at det var den minst rustne 16 år gamle bil de hadde sett, dvs 100% rustfri.
Ja, hva hadde den kostet i Norge? Jeg ga 39000 SEK = 33 0000 NOK for den og betalt x antall kroner til staten for å få norske skilter... :cool:

gswede
11/02/13, 15:21
Nå er ikke 850 kjent for å være plaget med rust akkurat. Om importen svarte seg kommer an på hvor mange X kroner du betalte til staten..

LOB
11/02/13, 15:43
Nå er ikke 850 kjent for å være plaget med rust akkurat. Om importen svarte seg kommer an på hvor mange X kroner du betalte til staten..


ja, men hva tror den hadde den kostet i Norge? Har aldri sett noen 850 med < 150000 km på finn, autodb etc.

gswede
11/02/13, 15:47
Legger jeg inn dine data i importkalkulatoren til tollvesenet har du havnet på en totalpris=100+-tusen.
Så om dette stemmer vil jeg ikke si at du har tjent noe. Heller det motsatte. Disse bilene liggeri 40-50+- avhengig av stand.

gswede
11/02/13, 16:05
Om bilen er gått 150 eller 200 er det ikke store forskjellen i pris. Bilen er nå 16 år gammel, virker som det styrer prisvivået vel så mye som km stand. En bil som har gått 400+ er nok en del lavere i pris, men ikke mye.

LOB
11/02/13, 16:17
Legger jeg inn dine data i importkalkulatoren til tollvesenet har du havnet på en totalpris=100+-tusen.
Så om dette stemmer vil jeg ikke si at du har tjent noe. Heller det motsatte. Disse bilene liggeri 40-50+- avhengig av stand.

Det ble 61 000 kr i avgift med ordinær beregning. 22 500 kr med alternativ beregning... Da det nesten ikke finnes eldre biler med lavt miltall i Norge er det vanskelig å vite hva en slik er verdt her til lands. Den har ikke gått 150-200000 uten 78000 km. Jeg mener det er en væsentlig forskjell på 78 og 200 i antall problemfrie fremtidige mil. Vanligvis er det jo dobble prisen på bruktbiler sammenlikna med Sverige.

Dobbel kjørelengde, uten utstyr og bare 140 hk: 49 000 kr (40-45 000 ved salg?)
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39528908

Jeg foretrekker lav km-stand foran nyere årsmodell, kanskje er jeg alene om det... Nå skal jeg ikke selge de neste 10 årene men det hadde vært interessant å vite hva den er verdt...

hgnubel
11/02/13, 16:28
Er vel de færreste som ville brydd seg, men den motoren på 850 i norge kom vel bare på AWD-bilene i 1997, så det er en relativt sjelden sak sånn sett. Bør vel kunne sammenlignes omtrent med T-5? Litt mindre effekt på topp, men litt mer på bunn. Er jo en del sprekere enn både "vår" GLT motor (170hk sugis) og 2.0 turbo. Med spesielt lav kilometerstand og spesielt godt holdt burde den ha en spesielt høy verdi i hvert fall, men er nok ikke veldig mange som er villig til å betale spesielt høy pris :(

Jeg vil si det sånn at det har "lønt seg" med importen fordi du har en litt sjelden og veldig bra bil som du antagelig aldri ville funnet på det norske markedet og som du kan kose deg med i mange år fremover :) Men ikke hvis du bare skal selge den..

The Sven
11/02/13, 17:04
Jeg syns det høres ut som du har fått en bra bil til prisen, 55000 for en spesielt pen 850 2,4T med mye utstyr og nærmest unikt lav km stand er vel ikke avskrekkende akkurat.

gswede
11/02/13, 17:25
Enig, har du samlet sett fått bilen på norske skilter for 55 alt inkludert så er det nok en god deal. Om bilen bare er gått 78, så har du MYE bil igjen for penga.

LOB
11/02/13, 21:43
Ja, 55000 + moms som er litt avhengig av hva som står på kvitteringen. ... Takk for innspillene!