PDA

Vis full versjon : VIDA - Hjelp, jeg får det ikke til!



vikry
10/02/13, 22:46
At det skal være så vanskelig å komme i gang med Vida – det er til å bli sprø av!
Kjøpte Vida/Dice forleden på nettet. Skjønte fort at ingen av mine fire maskiner taklet utfordringen. Prøvde så etter anbefaling å laste Xp mode fra nettet med håp om å kunne kjøre Vida på virtuel Win Xp pro.
Der fikk jeg til svar at jeg måtte ha win7 pro. for å laste ned Xp mode. Godag mann økseskaft. Med win7 pro ville jeg jo ikke trengt virtuel Xp for å kjøre Vida.

Det endte med at jeg fikk tak i en gammel gampe-maskin på Finn oppgradert til win7 pro og med krefter til å takle Vida. Det så ut til å fungere. Vida aksepterte maskinen og nedlasting kom i gang.

Omsider var nedlastingen ferdig og et vindu kom opp med beskjed om at nedlastingen var vellykket, og at jeg skulle restarte.
Så ble gjort, og jeg fikk fire nye ikoner på skrivebordet. Humøret steg, og jeg trykket på Vida All-in-one ikonet. Regnet med at nå skulle Vida åpne seg i all sin prakt.
Men nei takk. Åpningsbildet med bil som kjører langs sjøen kom opp, og beskjed om å logge inn med brukernavn .
Jeg hadde ingen av delene, og dessuten var vinduet dødt, det nyttet ikke å forsøke å skrive noe i boksene.
Da så jeg nederst til venstre at det sto noe om Java. Hm, tenkte jeg, kanskje det trengs java til dette, det hadde jeg ikke på denne ny-renoverte maskinen. Så java ble lastet, men uten at det gjorde noen forskjell.

Så fant jeg en liten installations manual for Vida på på disc’en som viste at jeg hadde gjort rett fram til restarten, men at jeg så skulle ha kjørt filen VIDA 2012D.exe.
Hvor skulle så den filen ligge? Ingen exe-fil å finne noe sted. På disc’en ligger en fil som heter VIDA 2012D. Jeg greide å unzippe den. Da skjedde det noe, og det ble liv i åpningsvinduet med bilen, og jeg kunne skrive inn brukernavn(admin) og trykke Log In. Da kommer det opp et nytt vindu , WSL Login, med bilde av en volvo bakfra, med boks for USER ID og Password. Samtidig med liten skrift: Problems with Login? Please contact your local helpdesk.

Da er det jeg begynner å lure…. Hva er dette for noe? Jeg har for det første ikke noe passord. Og hva skal jeg på nettet etter, med bruker- ID og passord?
Skulle ikke VIDA ligge på disc’en, og skulle ikke den åpne seg på en forståelig måte etter at meldingen vellykket innlasting kom opp?

Men så tenker jeg, hvor ligger VIDA egentlig? Kravet er 20-40 Gb diskplass på laptoppen. Men jeg finner bare filer på til sammen 1.7 Gb innlastet fra VIDA-disc’en til harddiscen på maskinen.
Samtidig viser maskinen at det ligger totalt 6Gb på Vida-disc’en. Ligger Vida igjen på disc’en som de resterende 4.3Gb jeg ikke finner innlastet? Og hvorfor kravet om 40Gb ledig HDD-plass når det ikke er bruk for den? Det er jo ikke plass til mer enn en brøkdel av dette på VIDA- disc’en uansett.
Så hvordan henger dette sammen. Ingen bruksanvisning, ingen readme filer utover den lille installasjonsveiledningen som bare hjalp litt.

Nå vet jeg ikke hvordan jeg skal komme videre. Jeg mangler passord for å komme videre, men til hva…. Til VIDA på nettet?
Jeg har bare vanlige brukerkunnskaper om data og er avhengig av at brukergrensesnittet fungerer greit og tilforlatelig. Det kan man ikke si om dette sjarmtrollet VIDA/DICE, her er det snubletråder og f…skap hele vegen. Hodepine og flere k-lapper bortkastet om jeg må gi opp.
Så dermed er håpet at noen her kan si noe forståelig som kan hjelpe meg videre. Men da må det både være detaljert og forståelig, ikke noen halve setninger med fag- sjargong. PLEASE!!!

Anders Dybvadsskog
11/02/13, 07:37
Den andre ruta som kommer opp er egentlig bare å krysse ut, gjør det selv.

vikry
11/02/13, 16:31
Den andre ruta som kommer opp er egentlig bare å krysse ut, gjør det selv.
Ja, men så da?

Anders Dybvadsskog
12/02/13, 17:43
Jeg trykker inn admin med små bokstaver på login. Også krysser jeg ut siden som kommer opp og da er jeg inlogget. Sikker på at du har lagt inn alt? Skal ta en time ca å installere.

vikry
13/02/13, 11:40
Jeg trykker inn admin med små bokstaver på login. Også krysser jeg ut siden som kommer opp og da er jeg inlogget. Sikker på at du har lagt inn alt? Skal ta en time ca å installere.

Jeg er vel ikke sikker på noe egentlig. Men mye tyder på at noe går galt med installasjonen. Det tar en halv time. Så får jeg ok og restarter og trykker all.in.one ikonet, men så kommer jeg ikke lenger enn til innloggingsvinduet. Skriver inn admin. og trykker login, og så kommer spørsmål om ID og passord for å komme til Volvo Vida på nett. Men det er jo ikke dit jeg skal.
En manual jeg fant på nettet sier at etter innlasting skal man også laste Volvo Vida MVCI driver. Det kommer ikke opp noe slikt vindu hos meg, og jeg finner ingen driver filer blant de innlastede fra disc’en.
På nettet myldrer det av driver-tilbud, men jeg har ikke funnet noe seriøst nedlastings sted for
denne driveren. Jeg lurer på, kan det være noe feil med vida-discen jeg fikk fra Kina? Det skal da ikke være så vanskelig som dette? Men nå ser jeg discen er "double layer". Kan det være at maskinen min ikke leser begge lagene? Men da burde jeg fått en feilmelding og ikke at innlastingen var ok.

Anders Dybvadsskog
13/02/13, 22:22
Er flere setup filer på plata som skal instaleres hver for seg, fant en fantastiks how too når jeg gjorde dette, skal se om jeg finner den igjen

nilsern
15/12/14, 13:29
Hei ja!
Som fersk Volvoeier (2009 xc60), så vurderer jeg kjøp av noe diagnoseutstyr/Vida, hva anbefales?
Som installert på PC, eller håndholdt?
Hvor bør man bestille f.eks.?
Hvilken pris er grei?
Takker for alle svar!

Svirre
15/12/14, 16:30
Når du formatterte pc-en og la inn Win7 pro, innstallerte du oppdateringer og drivere da? VIDA er et sært og krevende program. Jeg sleit lenge med dette selv, men har en egen pc til dette (enkleste er ofte det beste). Grunnen til at VIDA krever såpass stor plass på HDD er ikke bare for selve programmet, men også for innstallasjonsfiler, back-up, midlertidige filer etc. I tillegg så bør man ha ekstra kapasitet slik at man slipper tullball.
Når du reinnstallerer til Win7 pro, så må du huske på å innstallere VIDA med en gang slik at programmet selv innstallerer java, IsoViewer og .netFramework. Da får du alt som det skal være. Du får ikke feilmeld så sant ikke systemkravene ikke holder mål. Om du har nyere versjon av f.eks .netFramework, så får du ikke opp noen feilmld.
Når du skal logge inn med admin, så er det viktig at pc-en er satt opp på "Intranet". Velger du online-funksjon så vil pc-en logge seg på serveren i Sverige, så det funker dårlig ;)

Pc-en jeg har har kun innstallert Win7 Pro uten noen form for oppdateringer, drivere etc. (bortsett fra skjermdriver). Har VIDA kjørende på den og fungerer smertefritt! Cd-en som fulgte med var blank, så ble ordnet på en annen måte.

Svirre
15/12/14, 16:37
Hei ja!
Som fersk Volvoeier (2009 xc60), så vurderer jeg kjøp av noe diagnoseutstyr/Vida, hva anbefales?
Som installert på PC, eller håndholdt?
Hvor bør man bestille f.eks.?
Hvilken pris er grei?
Takker for alle svar!

Gratulerer så mye med bra valg av bil :)

Av oss som har VIDA bruker dette på en egen pc. Som nevnt i tidligere innlegg så blir det pc-en veldig begrenset, siden det lønner seg ikke å innstallere noe mer enn VIDA på den. Dice (diagnoseutstyret til Volvo) får man kjøpt på forskjellige steder på eBay, men dette er piratversjoner og ikke orginalvare. De koster FLESK! Jeg kjøpte meg en ebay-dice for ca. et halvt år siden og fungert uten problemer hittil. Platen som fulgte med var tom/uleselig, så programvaren ble skaffet på alternativ måte.
Om VIDA har kommet til håndholdte enheter er jeg veldig tvilen på, og VIDA krever så en del så en bærbar pc er det eneste alternativet der. Har sett noen annonser ute på finn.no hvor det blir solgt som komplett utstyr til 3-4000kr. Det er bærbar pc som er ferdig innstallert med VIDA, i tillegg følger diagnoseverktøyet med.

Kan linke til Dice på eBay forresten:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0&_nkw=volvo+dice&_sacat=0

Håper du finner ut av det :)

degocostly
15/12/14, 18:24
Låner denne tråden litt :)
Nå har jeg fått mitt første problem med Vida. Når jeg prøver å logge inn så får jeg:
Login failed. The computer is specifying a time that is at least one day earlier than the latest login. Adjust the computer's time and date setting or contact your local system administrator.
Har prøvd litt forskjellige datoer, men får det ikke til...

Morgis
15/12/14, 18:27
Vriene saker å få til disse boksene.
Med nyinstallert win7 pro, skal det fungere UTEN oppdateringer. Installerer du oppdateringer, kan det bli komplikasjoner.
Skype må ikke være installert.

Det skal ligge en patch som må installeres somregel.

degocostly
15/12/14, 18:47
Har win7 ultimate uten nettilgang, og det har virket fint i 2 år nå :-) Men nå har dette dato-problemet kommet.. Får prøve å avinnstallere å legge det inn på nytt