PDA

Vis full versjon : B230F -> B230FK, diverse spørsmål.



The Bear
10/02/13, 21:17
Heisann. Skal bytte ut F motoren med ein FK motor om alt går etter planen. Har nokre spørsmål ang. bytte:

1. Når det skal settes inn turbomotor, må eksosen byttes, right? Går det bra på visninga etter bytte med 3'' hjemmesnekra eksos med rør, to lyddempere og katalysator fra Biltema? Eller må original turbo-eksos kjøpes og settes inn før visning?

2. Å lodde inn formotstander, er det enkelt?

3. Kan man plugge hjernene rett inn i det originale ledningsnettet (LH 2.4)?

Håper nokon kan svare meg på dette :)

Mvh Bjørn R

ellingsøyern
10/02/13, 22:21
lurer på det samme!!

samaron
10/02/13, 23:13
Eksosen burde ikke ha noe betydning. Så lenge det er en godkjent katalysator og lydnivået er innenfor kravene så skal det være godt nok. Sveis ting sammen ordentlig slik det ikke kommer lekkasjer. Hvertfall til 740 turbo er det ikke mulig å kjøpe komplett originalt eksosanlegg lenger, så er bare tullete om biltilsynet skulle kreve originalt.

Formotstander burde være en veldig enkel sak å lodde om du har brukt en loddebolt før. Om du ikke har så kan jeg si, ut i fra det jeg har sett i min egen bil, at det ikke er avansert på noen måte. Skulle gå helt fint for en nybegynner også. Bare pass på at du ikke får en kaldlodding, napp i ledningene etterpå for å se at dem henger fast.

The Bear
11/02/13, 07:58
Eksosen burde ikke ha noe betydning. Så lenge det er en godkjent katalysator og lydnivået er innenfor kravene så skal det være godt nok. Sveis ting sammen ordentlig slik det ikke kommer lekkasjer. Hvertfall til 740 turbo er det ikke mulig å kjøpe komplett originalt eksosanlegg lenger, så er bare tullete om biltilsynet skulle kreve originalt.

Formotstander burde være en veldig enkel sak å lodde om du har brukt en loddebolt før. Om du ikke har så kan jeg si, ut i fra det jeg har sett i min egen bil, at det ikke er avansert på noen måte. Skulle gå helt fint for en nybegynner også. Bare pass på at du ikke får en kaldlodding, napp i ledningene etterpå for å se at dem henger fast.

Er utslipps/støykravene strenge? Sånn at det vil gå bra med heimesnekra eksos fra Biltema? :)

Er fette dyrt med JT, iallefall for fattig skuleelev :p

Marius Skau
11/02/13, 08:17
1. Når det skal settes inn turbomotor, må eksosen byttes, right? Går det bra på visninga etter bytte med 3'' hjemmesnekra eksos med rør, to lyddempere og katalysator fra Biltema? Eller må original turbo-eksos kjøpes og settes inn før visning?

Dette burde ikke by på noen problemer så fremst det er skikkeli gjort.

2. Å lodde inn formotstander, er det enkelt?

Dette er en rimelig grei opperation ja, mener det ligger How to inne på forumet her. Muligens i tråden om motorbytte fra B230a til B230F(T)

3. Kan man plugge hjernene rett inn i det originale ledningsnettet (LH 2.4)?

Det kan du, LH 2.4 ledningsnettet er likt på sugemotor og turbomotor. Eneste forskjellen her så vidt meg kjent er hjærner
Håper nokon kan svare meg på dette :)

Sondre93
11/02/13, 17:49
Du kan fort få problem med godkjenning av motor ved bruk av 3". I værste fall kan du få krav om effektmåling.

Mitt tips er å kjøpe ein enkel overgang på biltema mellom orginal eksos og downpipe fra FK motoren. Så kan du helder bygge eksos når du har fått den godkjent.

Og lodde inn formotsander er veldig enkelt. Kutter bare litt i strømpa der ledningene til dysene går ned i ledningsnettet. Da kommer du til en kobling som går fra 4 ledninger til 1. Den eine skal kobles i midten på formotstanderen og 4 andre skal kobles på di 4 andre i kvart hjørne. Det er ofte lurt og forlenge disse lednignene med rundt 1m slik at du kan feste motstanderen ein luftig plass i motorrommet.

Hjernene er "plug and play" :)

The Bear
11/02/13, 17:53
Du kan fort få problem med godkjenning av motor ved bruk av 3". I værste fall kan du få krav om effektmåling.

Mitt tips er å kjøpe ein enkel overgang på biltema mellom orginal eksos og downpipe fra FK motoren. Så kan du helder bygge eksos når du har fått den godkjent.

Og lodde inn formotsander er veldig enkelt. Kutter bare litt i strømpa der ledningene til dysene går ned i ledningsnettet. Da kommer du til en kobling som går fra 4 ledninger til 1. Den eine skal kobles i midten på formotstanderen og 4 andre skal kobles på di 4 andre i kvart hjørne. Det er ofte lurt og forlenge disse lednignene med rundt 1m slik at du kan feste motstanderen ein luftig plass i motorrommet.

Hjernene er "plug and play" :)

Overgang vil sei? :)

Sondre93
11/02/13, 17:58
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Eksosanlegg/Eksosanlegg-Universal/STIGEOVERGANG-6356056MM-798476/

The Bear
11/02/13, 18:02
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Eksosanlegg/Eksosanlegg-Universal/STIGEOVERGANG-6356056MM-798476/

Åja, faen, ja det er jo ein mulighet :)

Sondre93
11/02/13, 18:03
Åja, faen, ja det er jo ein mulighet :)

Då blir iallefall biltilsynet veldigt fornøyde!

The Bear
11/02/13, 18:18
Då blir iallefall biltilsynet veldigt fornøyde!

Men eg kan då etterpå montera 3'' eksos uten noko meir tull frå deiras side? Eller må eg inn å visa han igjen? :)

Sondre93
11/02/13, 18:27
Men eg kan då etterpå montera 3'' eksos uten noko meir tull frå deiras side? Eller må eg inn å visa han igjen? :)

Du kan få visning pågrunn av bråk. Men så lenge det er gjort skikkelig og ikkje bråker for mykje pleier det sjelden bli problem på eu eller andre kontroller :) Med 2 lyddempere på 3" trur eg ikkje den bråker noko særs meir enn din bil gjorde no. Den kan du i værste fall få visning på også visst du treffer rette karen :)

Eg kjøre 3" med ein biltema lyddemper og sidepipe på 240en, og den bråker litt for mykje for min smak, så blir gjort noko med den snart :)

Arne94
11/02/13, 18:34
Overgang vil sei? :)

At ledningen går fra EN tykk kabel til FIRE mindre kabler ut til dysene :)

HUSK: kan være TO ledninger som går til FIRE, det var det iallefall på min bil! (grønn farge på kablene)