PDA

Vis full versjon : Dagen da varmen forsvant..... V70 '04 2,4D



Christian85
10/02/13, 12:55
Varmeapparatet sviktet meg igår.
Var ute å kjørte i ca -5, motoren var god og varm, og da var jeg så lur at jeg trykte på ac'n, siden den ikke var blitt brukt siden nov/des...
tenkte ikke no mer over det, blåste fortsatt varmt, men halvtimen senere kom det ikke no mer varme selv om varmen sto på max, verken med ac av eller på...

Er jeg avhengig av at ac'n virker for at varmeapparatet skal avgi varme?
Kan det være at gassen har lekt ut?

Og sist men ikke minst, hva kan dette koste å fikse?

gswede
10/02/13, 13:03
For det første, ac bør alltid stå på, uansett utetemperatur. Det værste du gjør mot et ac anlegg er å ikke bruke det i vinterhalvåret.
Finnes hvor mange grunner som helst for det.. tørre seal, oringer som gir opp, ingen smøring eller bruk av pressostater etc etc etc.
Umulig å si hva som har gått galt her. Kan være at du trenger kalibrering av spjella, fort gjort og billig. Kan være at kupevarmesensorene har tatt kvelden men ikke sannsynlig da det virker som du har mistet varme i begge soner..
Feilkoder?

Christian85
10/02/13, 14:08
Jeg bruker bilen en eller to ganger i uka, da bare en liten svipp ned på en byggvarehandel eller kjøpesenter 10 min unna, så trodde det ikke hadde noe å si om jeg brukte det eller ikke...
''Problemet'' er at jeg har bruktbilgaranti på bilen i 3 mnd til, med egenandel på 2000,-, dilemmaet er om jeg skal ta det på garantien eller betale selv, og håpe på at det blir billigere enn 2000...

Og hvordan er det egentlig med bruktbilgaranti, må jeg reise tilbake til merkeforhandleren i et annet fylke,
eller kan jeg kreve å få tatt det hos merkeforhandleren her i byen?
(må ta fri fra jobb og styre med transport frem og tilbake for å få bilen til der jeg kjøpte den)

gswede
10/02/13, 14:23
1 time arbeid hos volvo koster 1500,-. Ta det på garantien du
Forhandleren har vel rett til å utbedre saken selv, om de kan. Hvis ikke, står du fritt til å velge selv.
Bare feilsøkinga kommer til å koste mer enn egenandelen din..

gswede
10/02/13, 14:27
Ta i samme slengen en garantiutløpstest hos NAF, så får du ryddet opp i det som måtte være..
www.naf.no/Alle-saker/Produkter-og-tjenester/NAF-tester/Garantiutlopstest/?gclid=CNHI_fzrq7UCFUNa3godal8Ayg

Torsen67
10/02/13, 17:41
Jeg har lekkasje i min AC og er dermed tom for gass. Men varmeapparatet fungerer som det skal.

locked
11/02/13, 17:37
Varmeapparatet sviktet meg igår.
Var ute å kjørte i ca -5, motoren var god og varm, og da var jeg så lur at jeg trykte på ac'n, siden den ikke var blitt brukt siden nov/des...
tenkte ikke no mer over det, blåste fortsatt varmt, men halvtimen senere kom det ikke no mer varme selv om varmen sto på max, verken med ac av eller på...

Er jeg avhengig av at ac'n virker for at varmeapparatet skal avgi varme?
Kan det være at gassen har lekt ut?

Og sist men ikke minst, hva kan dette koste å fikse?
Eg trur du har mist sirkulasjonen i varmeapparatet ditt. Heilt uavhengig av at du var borti AC knappen.

Køyr motoren driftsvarm. Sett varmeapparatet på FULL VARME og VIFTEHASTIGHET-NULL.

La bilen gå på tomgang et halvt minutt, sett så viftehastigheten på trinn fem.

Dersom det no kjem varm luft, som gradvis blir kaldare så tyder det på sirkulasjonssvikt. Då er det nok pumpa til varmaren din som har streika.

Turbo Garage
15/02/13, 17:27
Les ut feilkoder. Hadde liknende på min 97 v70.
Det var det en elektronisk styrt motor på varmen som hadde hengt seg.
Da blåste det kaldt på ene siden selv om varmen sto på fult.
Dette kunne leses ut på bilia.
Lykke til.

Ola Hagen
16/02/13, 19:34
sjøl om ac bruker mer krefter av motoren for å holde i drift, så er det jo investering å la den stå på auto for å hindre feil med ac og slikt, ac gassen er ikke billig, også er det den drittjobben med å feilsøke etter lekkasjen ved reparasjon. AC apparater har slik vakum test, men på de to maskinene vi har på jobben så klarer den ikke å oppdage store lekkasjer, kun mindre lekkasjer. Jeg betaler heller litt ekstra i drivstoff utgifter enn ac anlegg reparasjoner, min v70n har gått 320 000 og jeg byttet ac kompressor ved 305 000km, betalte 3200 for ny kompressor på bcb med rabatter, så betaler heller det pluss å tappe anlegget for gass og fylle på igjen enn å betale bilia for feilsøking og reparasjon og påfyll av gass på grunn av lite bruk av ac.

Pluss at ac har positiv virkning mot dugg på ruter.

locked
16/02/13, 21:00
No er det ikkje prisen på gass som gjere at AC er dyrt, eg betalar 132kr/kg inkl. mva pluss klimaavgift som for 2013 er 297kr og 70øre per kg.

Ola Hagen
16/02/13, 22:32
Ok, da har det endret seg ja.