Vis full versjon : Spørsmål om stikk på dynamo (13.2.12 - Nå også varierende ladespenning)
Hei.
Driver å bytter dynamo på 850en, og har for anledningen kjøpt en Biltema-dynamo siden den koster 1200,- kontra 4500,- på Volvo. Den nye er også Bosch, men de er litt forskjellige. På den originale er det to stikk, B+ og L. På den nye er det tre, B+, D+ og W.
Litt googling tyder på at L og D+ er det samme, og går til ladelampa, mens W er til turteller. Noen som kan bekrefte dette? Skjønner ikke helt hvorfor W-stikket er der, siden turtellersignalet kommer fra coilen? Ellers er reimhjulene og dynamoene like.
Ingen som har vært borti dette?
W er til bilar som ikkje har coil, altso dieselar.
Ah, selvfølgelig. Men kan noen bekrefte at L og D+ er samme stikket? Har lite lyst å montere alt igjen for å finne ut at det ikke funker. :p
Vel, jeg kan bekrefte det jeg spurte om. Bilen lader som aldri før og alt er i orden. :)
... og så lenge varte det. Nå angrer jeg muligens på å ha kjøpt en Biltema-dynamo, men skal prøve med et annet batteri for å være sikker, selv om jeg tviler siden det jeg har hviler på ca 12.4-12.5v.
Saken er at dynamoen lader for fullt rett etter oppstart, altså ca 14.2-14.3v. Så, når man kjører og får litt temperatur i bilen, så faller den til 13.6-13.7v. Nå har samboeren min kjørt den en del alene, og det har skjedd at den faller ned til 10.4-11.2v. Så kan man kjøre litt til, og den lader 14.0v igjen. Selvfølgelig, Biltema... Jada. Men hva pleier å være galt når dette skjer? Er det spenningsregulatoren? Er det børstene? Vurderer å bare kjøpe ny på Volvo nå og betale de 4500kr den koster. Virker som det kan være verdt det, for nå er jeg bare kjempeirritert.
Ville prøvd med et annet batteri først jeg ja. For hvis den ramler ned på 10-11 volt så er det sannsynligvis en celle som holder på å gå dukken. Og har du sånt "grønt øye" som indikerer status oppå batteriet så kan du se bort fra denne. Denne gjelder kun den ene cella den er montert i forbindelse med. Du har altså 5 andre som kan være deffekte likevell om du har grønt nerri der.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.