Logg inn

Vis full versjon : Spørsmål om stikk på dynamo (13.2.12 - Nå også varierende ladespenning)

Straydog
10/02/13, 02:48
Hei.

Driver å bytter dynamo på 850en, og har for anledningen kjøpt en Biltema-dynamo siden den koster 1200,- kontra 4500,- på Volvo. Den nye er også Bosch, men de er litt forskjellige. På den originale er det to stikk, B+ og L. På den nye er det tre, B+, D+ og W.

Litt googling tyder på at L og D+ er det samme, og går til ladelampa, mens W er til turteller. Noen som kan bekrefte dette? Skjønner ikke helt hvorfor W-stikket er der, siden turtellersignalet kommer fra coilen? Ellers er reimhjulene og dynamoene like.

Straydog
10/02/13, 15:23
Ingen som har vært borti dette?

Agrostar
10/02/13, 15:42
W er til bilar som ikkje har coil, altso dieselar.

Straydog
10/02/13, 15:55
Ah, selvfølgelig. Men kan noen bekrefte at L og D+ er samme stikket? Har lite lyst å montere alt igjen for å finne ut at det ikke funker. :p

Straydog
11/02/13, 14:24
Vel, jeg kan bekrefte det jeg spurte om. Bilen lader som aldri før og alt er i orden. :)

Straydog
13/02/13, 23:28
... og så lenge varte det. Nå angrer jeg muligens på å ha kjøpt en Biltema-dynamo, men skal prøve med et annet batteri for å være sikker, selv om jeg tviler siden det jeg har hviler på ca 12.4-12.5v.

Saken er at dynamoen lader for fullt rett etter oppstart, altså ca 14.2-14.3v. Så, når man kjører og får litt temperatur i bilen, så faller den til 13.6-13.7v. Nå har samboeren min kjørt den en del alene, og det har skjedd at den faller ned til 10.4-11.2v. Så kan man kjøre litt til, og den lader 14.0v igjen. Selvfølgelig, Biltema... Jada. Men hva pleier å være galt når dette skjer? Er det spenningsregulatoren? Er det børstene? Vurderer å bare kjøpe ny på Volvo nå og betale de 4500kr den koster. Virker som det kan være verdt det, for nå er jeg bare kjempeirritert.

peri_lund
16/02/13, 23:43
Ville prøvd med et annet batteri først jeg ja. For hvis den ramler ned på 10-11 volt så er det sannsynligvis en celle som holder på å gå dukken. Og har du sånt "grønt øye" som indikerer status oppå batteriet så kan du se bort fra denne. Denne gjelder kun den ene cella den er montert i forbindelse med. Du har altså 5 andre som kan være deffekte likevell om du har grønt nerri der.