PDA

Vis full versjon : Mistet turbotrykk 2,0L T5



kirkis
09/02/13, 22:10
Har en 850 med en 94mod B5204T, 2,0L t5 motor i.
Denne har ligget med ett jevn trykk på rundt 0,7->0,8 bar. Plutselig en dag jeg startet den nektet den å gå over 0,2bar.
Jeg har sjekket endel i dag, når jeg blender av wastegaten ladet den 1,4bar(bare prøvde, kjørte ikke med så mye trykk), så da er vel ikke selve turboen ødelagt?
Jeg har sett over alt av slanger uten å finne noen lekasjer.

Noen som vet hva dette kan være? Er selve wastegate klokka ødelagt eller er det noe annet jeg burde sjekke?

gswede
10/02/13, 12:35
Høres ikke ut som det er noe i veien med turbo i hvertfall. Sjekk over alt av vakum slanger + styreliner til BCS. Kan være den har tatt kvelden, BCS altså. Ingen feilkode om den gir opp..

kirkis
10/02/13, 14:38
Har gått over alt av slanger uten å finne noe.
Er det noen måte å finne ut om det er BCS(regner med det er det samme som magnetventil?) som er ødelagt? Tenkte på om det går an å koble forbi den, ell må jeg skaffe en ny for å prøve?

gswede
10/02/13, 15:07
Magnetventil ja. Prøv en ny evnt en kompis sin.

kirkis
16/03/13, 17:44
Har nå prøvd med ny magnetventil, uten videre hell.
Noen tips til hva annet det kan være?

850GLTsilver
16/03/13, 20:13
Feilkoder avlest?

kirkis
17/03/13, 10:37
Har ingen feilkoder:/

Svirre
17/03/13, 12:31
Trur WG din kan være def. Siden du får 1,4 bar når du blender den, men får ikke noe mer orginalt.

gswede
17/03/13, 13:38
Tja, den lader jo basetrykk. Skulle tro WG er i orden da. Kan muligens ha satt seg fast i delvis åpen posisjon, men tvilsomt.
Uansett greit å sjekke at den beveger seg fritt, det skal være motstand i wg klokka når du drar i wg armen. Evnt løsne armen på selve wg på eksoshuset og sjekke at ventilen lukker og åpner uten motstand.
Høres ut som det er noe annet som holder igjen boosten din..

kirkis
15/04/13, 19:15
Har prøvd å bevege wg armen. Jeg klarer å bevege den, og det er mye motstand i klokka.

Magnetventilen er ny og jeg har sett over alt av slanger uten å finne noe lekasje.

Hva ellers er med å bestemmer turbotrykket?

Jeg har ca 0,4 bar trykk (gikk fra0,2 til 0,4 når jeg byttet magnetventil) , så trykket er ikke helt borte.

gswede
15/04/13, 19:49
Har du resatt adapsjon etter bytte av magnetventil?
Dette kan du gjøre med å koble ut batteriet over natten, husk minuspol av først.

Hvordan står det til med tenningsdeler? Detekteres dårlig tenning (bank) vil ecu holde boost tilbake.
Nye plugger, pluggkabler og lokk + rotor kan gjøre underverker med disse bilene.
Husk, kun originaldeler i tenninga..

En sliten TPS (throttle position sensor) kan også krølle det til for deg. Har du noen feilkoder?

Er bensintrykket i orden..?

kirkis
15/04/13, 20:09
Har ikke resatt noe etter magnetventilbytte nei, men skal prøve det.

Tenningsdeler er byttet for ikke så veldig lenge siden, så regner med det er i orden.

Har ingen feilkoder bortsett fra ABS, og det har vel ikke noe med dette å gjøre.

Har ikke sjekket noe bensintrykk.

kirkis
21/04/13, 19:40
Har nå prøvd å la batteriet stå frakoblet i ca 18timer, uten at det hjalp.

Skudde opp å så på tennpluggene i dag, disse er helt nedsotet. Kan det være fordi jeg ikke har turbotrykk, eller har jeg ikke turbotrykk fordi de er helt nedsota? (Litt dårlig formulert)

Skal kjøpe å prøve med nye plugger over helga.

Vet ikke hvordan du sjekker bensintrykket, men den får tydligvis (mer enn) nok bensin da.

Svirre
21/04/13, 20:46
Trur det er resultatet av for mye bensin og for lite luft. Så jeg trur at din får for mye bensin? Ergo når med BTR (bensintrykksregulatoren) eller noe som har med tilførselen av drivstoff å gjøre.