PDA

Vis full versjon : ekstralys på v70 07mod



tigergutt89
09/02/13, 14:00
har orginalt montert ekstralys (halogen). en idiot rygga på meg i går og jeg fikk de erstattet med nye, men skal montere med HID nå. det følger med eget kabelsett pr. lykt, med relle osv. kan jeg bruke det orginale kabelsettet som er i bilen fra før av? er disse lyktene jeg skal montere http://www.visionxusa.com/HID-6500/c3_11/index.html

Børge Vikebø
10/02/13, 09:52
Du kan ved visse modifikasjoner bruke det. Modifikasjonen jeg tenker på er strømmen ut til ekstralysene fra releet kan du bruke som styrestrøm til xenonsettets relepakke. Årsaken til at du ikke kan bruke originalnettet direkte på xenonsatsen er på grunn av strømtrekket når du slår de på, du vil blåse sikringer hele tiden.

Xenonsettet kopler du på +polen du finner ved venstre fjærbeinstårn under plasten ved sikringsboksen, og styrestrøm fra volvos ekstralysnett. Jording bør du ta direkte i godt, ikke i volvonettet. Skal se om jeg ikke får laget et enkelt skjema som viser hva jeg mener om det er vanskelig å skjønne.

tigergutt89
10/02/13, 10:14
det sitter 20Ah i dag og det nye settet har 30Ah, har det så mye å si?

Børge Vikebø
10/02/13, 10:23
Ja, det har litt å si.

Se for deg et sugerør. Du skal blåse en liter vann gjennom det, f.eks 30 sekunder. Tenk deg så at du skal øke mengden til 2 liter, blåse det i det samme røret på samme tiden. Det krever mere kraft, og omregnet til strøm/spenning så er mengden vann det samme som ampere. Mere ampere gir mere varme, på grunn av at ledningsnettet gir mere mottand (sugerøret som det blir tyngre å få væsken gjennom fra..) som igjen fører til sikringer som ryker da kretsen i bilen er 15A.

'Bruker du HID-settets nett så har du sørget for at ledningsnettet er optimalisert for bruken du har, og ikke er underdimensjonert.

Laget et kjapt utkast i paint for å forklare hvordan du kan kople det :)

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/549434_10151267174506566_299633223_n.jpg

tigergutt89
10/02/13, 10:29
tusen takk :D detta var til STOR hjelp :D og forresten, kretsen i bilen har 20A ikke 15A :P

Børge Vikebø
10/02/13, 10:30
Ok :) Jeg har et xenonsett liggende med 2x20A releer, derfor jeg aldri ville koplet trafoene direkte på volvonettet :)