Logg inn

Vis full versjon : Hvor stor dim på olje til Turbo?



E.Winjum
08/02/13, 20:20
Hei,

Lurer litt på hvem dim jeg burde bruke på olje inn og ut til min T3/T4 turbo :) Har hørt at dette er en viktig faktor for tidligere spool up, og siden den turboen jeg har ikke begynte å lade før på rundt 3.000 ish vil jeg prøve å få den til å spoole tidligere nå som jeg bygger den opp helt fra bunn av. Det er en B230FK blokk med 530 Topp og A-Kam.

Mvh,
E.Winjum

VolvoR-Sport
08/02/13, 20:31
Sjekk på sia til de som leverer turbon din?
Mener holset var så små som rundt 0.2mm

gl740turbo
08/02/13, 20:35
Bruk restriktor med 0.4mm hull :) Slangen kan være an3 foreksempel

MGP
08/02/13, 21:45
Har du glidelager eller kulelagra turbo da?

Jeg tipper glidelager, da kan du kjøre an3-an4 slange rett inn i turbon UTEN restriktor, restriktorer på minder 1mm, altså typ 0.4mm osv skal sitte på kulelager turboer HVIS man har mere enn 4bar oljetrykk på fullgass, noe de fleste har, man skal ikke ha så liten restriktor på en glidelager turbo, har man en glidelager turbo kan man kjøre 6-10mm slange om man vil helt fram med typ 2mm restriktor før turbon, men en glide lager turbo tar den oljen den trenger, så om man har an4 lr an10 på din turbo tror jeg ikke du merker noe spool forksjell, da må du ha betydlig større turbo får og eventuelt merke forskjell, jeg har aldri opplevd forskjell med mindre/større slange evnt restriktor på glidelager, men IKKE kjør 0.4mm på en glidelager, da tror jeg den raser ;)

kjører selv an4 uten restriktor på min s300 turbo med glidelager.

/MGP

E.Winjum
08/02/13, 22:15
Dette er en glidelager turbo av ukjent kina merke som fulgte med FK'n når jeg kjøpte den. Jeg lurer litt på om jeg ikke skal kvitte meg med den og kjøpe noe av kvalitet og som spoler litt kjappere enn på 3,000 ish.. Jeg har ikke så mye peiling på forskjellige turbo'er da jeg er ny innen å bygge/ trimme motorer, men jeg ønsker å lære! :) Jeg leste nemlig i en tråd her at ved å ha rett olje inn og ut så ville turbo spole lettere opp, så tenkte å finne ut litt mer om det. Er det noen som har ett alternativ til turbo jeg kan gå for, som ikker er for dyr, spoler fort opp og som er mer enn god nok for ett oppsett for 200 ærlige hjul hester? :) Veit jeg glir litt Off-Topic nå men...

Riviera
09/02/13, 17:34
Har du glidelager eller kulelagra turbo da?

Jeg tipper glidelager, da kan du kjøre an3-an4 slange rett inn i turbon UTEN restriktor, restriktorer på minder 1mm, altså typ 0.4mm osv skal sitte på kulelager turboer HVIS man har mere enn 4bar oljetrykk på fullgass, noe de fleste har, man skal ikke ha så liten restriktor på en glidelager turbo, har man en glidelager turbo kan man kjøre 6-10mm slange om man vil helt fram med typ 2mm restriktor før turbon, men en glide lager turbo tar den oljen den trenger, så om man har an4 lr an10 på din turbo tror jeg ikke du merker noe spool forksjell, da må du ha betydlig større turbo får og eventuelt merke forskjell, jeg har aldri opplevd forskjell med mindre/større slange evnt restriktor på glidelager, men IKKE kjør 0.4mm på en glidelager, da tror jeg den raser ;)

kjører selv an4 uten restriktor på min s300 turbo med glidelager.

/MGP

På min nye netics T3 Super60 63'ar glidelagret var det montert inn dyse i messing med forsegling. I boksen lå det advarsel om at dyse IKKE måtte fjernes for å beholde garantien! Turbokongen HK hevdet derimot at dyse ikke fantes på netics, men mistenker det gjelder eldre modeller. Tipper dyse størrelsen er rundt 0,4mm, kraftig hardkjør med 1,3 i ladetrykk har gått fint så langt. Den er også vannkjølt, og gir maks ladetrykk fr 2500 rpm. Olje retur er Tess 1/2" slange. :) (Keramisk kulelagret koster 300 dollar ekstra og er neppe verdt det!)

MGP
09/02/13, 17:44
På min nye netics T3 Super60 63'ar glidelagret var det montert inn dyse i messing med forsegling. I boksen lå det advarsel om at dyse IKKE måtte fjernes for å beholde garantien! Turbokongen HK hevdet derimot at dyse ikke fantes på netics, men mistenker det gjelder eldre modeller. Tipper dyse størrelsen er rundt 0,4mm, kraftig hardkjør med 1,3 i ladetrykk har gått fint så langt. Den er også vannkjølt, og gir maks ladetrykk fr 2500 rpm. Olje retur er Tess 1/2" slange. :) (Keramisk kulelagret koster 300 dollar ekstra og er neppe verdt det!)

Det er ingen restriktor, men et oljefilter som står der, derfor gjelder ikke garantien om du fjerner den ;)

http://www.turboneticsinc.com/store/index.php?route=product/product&product_id=255

/MGP

Riviera
09/02/13, 18:03
Det er ingen restriktor, men et oljefilter som står der, derfor gjelder ikke garantien om du fjerner den ;)

http://www.turboneticsinc.com/store/index.php?route=product/product&product_id=255

/MGP

Okay, det er en "strainer" der men hullet der har ikke rare diameteren. Regner med oljefløden er bedre uten den installert, men jeg har min på plass.

MGP
09/02/13, 18:17
Den skal selfølgelig sitte på plass, jeg har hatt 10tals netics turboer, kule som gildelager, aldri fjerna den selfølgelig, men d kan ikke regnes som en restriktor som en dyse med 0.4mm hull vil være.

/MGP