PDA

Vis full versjon : V70N 2.0T 2001, Automat girer fortsatt hardt etter flushing.



xphenz
08/02/13, 09:59
Hei,

Nå begynner jeg å bli veldig frustrert over bilen som har kosta meg 45000 etter jeg kjøpte den for 3 mnd siden.

Problemet nå er at den fortsatt girer hardt etter flushing av girkasse, oppgradering av software, og resatt adapsjon.
Har også byttet gasspjeld.

Når jeg kjører hardt så girer den fint, men ved bykjøring og finkjøring så girer den hardt. Kassa slurer ikke.
Kun gått 135000 km.

Kan det være en eller annen styreenhet/sensor som er gåen?
Har dere tips til hva det kan være?
Ingen feilkoder i vida.


Begynner å lure på om jeg skal selge hele dritten snart.

hgnubel
08/02/13, 10:30
Prøvd å inspisere eller bytte noen motorfester?

Kan du si litt mer om hvordan den girer hardt? Er det når den girer opp eller ned, alltid samme gir, er det når du har sluppet gassen litt (f.eks. foran lyskryss) og gir litt gass igjen, etc.. ?

Disse automatkassene har også et kjent problem med lokket til noe som heter B4 ventil, vet du om det er byttet?

xphenz
08/02/13, 10:46
Prøvd å inspisere eller bytte noen motorfester?

Kan du si litt mer om hvordan den girer hardt? Er det når den girer opp eller ned, alltid samme gir, er det når du har sluppet gassen litt (f.eks. foran lyskryss) og gir litt gass igjen, etc.. ?

Disse automatkassene har også et kjent problem med lokket til noe som heter B4 ventil, vet du om det er byttet?

B4 ventil er ikke byttet.

Byttet øvre motorfeste da det var slitt. Har hatt den på verksted til feilsøking men de fant ikke slitasje på andre motorfester.
Den girer generelt hardt både opp og ned mellom lave gir i lav hastighet, men mulig den er ekstra hard ved giring opp og ned mellom 2.-3. gir.
Er jeg hard på gassen så girer den fint opp, og merker det spesielt som du sier når jeg slipper gassen litt.
Kan også virke som den er litt nervøs på gassen hvis det har noen sammenheng. Akkurat som om gassen er av eller på. Ingen mellomting på en måte.

Fikk oppgradert programvaren i girkassa slik at den ikke går i nøytral ved stans, og det hjalp veldig da den smalt i gir når jeg slapp bremsen i f eks lyskryss.

hgnubel
08/02/13, 10:59
Etter resetting av adapsjon, vet du om det har blitt kjørt volvos rutine med å kjøre sånn og sånn for å la den adaptere seg hurtig?

Edit: Du har også et "motorfeste" i forkant av nedre del av girkassen, som fester foran i traversen. Dette er med på å hindre motor og gir i å rotere når du belaster den, så det kan ha mye av skylden for hard giring. Ikke lett å se om dette er slitt uten å ta det av, og mener et nytt koster ca en tusenlapp. Fire bolter for å bytte det, veldig fort og enkelt å gjøre selv... Ville ikke nødvendigvis stolt på at merkeverksted tar seg tid til å inspisere mer enn å se etter sprekker. De tjener mer på å selge deg en ny girkasse (uten at enkeltpersoner på verkstedet nødvendigvis tenker sånn såklart..).

xphenz
08/02/13, 11:07
Etter resetting av adapsjon, vet du om det har blitt kjørt volvos rutine med å kjøre sånn og sånn for å la den adaptere seg hurtig?

Ja, den ble kjørt i adapsjonsmodus.
Har ringt til verksted og bestilt time til bytting av nedre motorfeste og B4 ventildeksel. La oss håpe det gjør susen :)
Dumt at de ikke hadde ledig time før 6. mai da men.

hgnubel
08/02/13, 11:24
Jeg har byttet begge deler selv, og jeg har ti tommeltotter og sto i et parkeringshus.. så hvis du er litt nevenyttig kan du komme langt alene.

Motorfestet bytter du på ti minutter inkludert å eventuelt jekke opp bilen. Bare å plukke av og sette på det nye, fire bolter. Motoren siger kanskje 3-5mm så greit å ha en liten jekk for å løfte den kontrollert de få millimeterene igjen.

B4-ventildekselet er litt vanskeligere, mest at det er ganske trangt, og ikke så lett å både holde det nye lokket på plass OG klare å lirke låseskiven inn riktig. Og så må du ta ut selve ventilen, og den er kalibrert til akkurat din girkasse så mister du den i bakken og skader den er det egentlig bare å bestille ny kasse. Men jeg klarte det som sagt, ikke uten banning men likevel... :)

Torsen67
08/02/13, 11:32
Det er nærmest litt galskap å la verkstedet bytte det fremre motorfeste ja. Dette bruker du maks ti minutter på å bytte. Jeg trengte heller ingen jekk for å gjøre dette. De tar vel fort 7-800,- for å gjøre jobben tenker jeg.

xphenz
08/02/13, 11:52
Etter resetting av adapsjon, vet du om det har blitt kjørt volvos rutine med å kjøre sånn og sånn for å la den adaptere seg hurtig?

Edit: Du har også et "motorfeste" i forkant av nedre del av girkassen, som fester foran i traversen. Dette er med på å hindre motor og gir i å rotere når du belaster den, så det kan ha mye av skylden for hard giring. Ikke lett å se om dette er slitt uten å ta det av, og mener et nytt koster ca en tusenlapp. Fire bolter for å bytte det, veldig fort og enkelt å gjøre selv... Ville ikke nødvendigvis stolt på at merkeverksted tar seg tid til å inspisere mer enn å se etter sprekker. De tjener mer på å selge deg en ny girkasse (uten at enkeltpersoner på verkstedet nødvendigvis tenker sånn såklart..).

Det er det staget du tenker på nå? I såfall så er det det som blir byttet sammen med B4 ventildeksel. 633 kroner koster festet hos volvo.

xphenz
08/02/13, 11:56
Jeg har byttet begge deler selv, og jeg har ti tommeltotter og sto i et parkeringshus.. så hvis du er litt nevenyttig kan du komme langt alene.

Motorfestet bytter du på ti minutter inkludert å eventuelt jekke opp bilen. Bare å plukke av og sette på det nye, fire bolter. Motoren siger kanskje 3-5mm så greit å ha en liten jekk for å løfte den kontrollert de få millimeterene igjen.

B4-ventildekselet er litt vanskeligere, mest at det er ganske trangt, og ikke så lett å både holde det nye lokket på plass OG klare å lirke låseskiven inn riktig. Og så må du ta ut selve ventilen, og den er kalibrert til akkurat din girkasse så mister du den i bakken og skader den er det egentlig bare å bestille ny kasse. Men jeg klarte det som sagt, ikke uten banning men likevel... :)

Jeg kunne sikkert klart det selv, men jeg har hverken tid, plass eller mulighet til å få gjort det. Har allerede kjøpt bilen 2 ganger nå, så hvorfor ikke bruke litt til på verksted. :rolleyes:
Merket du forskjell etter du byttet ventildeksel? Hva slags symptomer hadde du?

hgnubel
08/02/13, 12:47
Kassen min var for skadet til å kunne reddes fant jeg ut, så det hjalp lite. Fikk ny kasse i januar :)

Det største problemet med disse kassene i Volvo er i følge automatgirverkstedet varme. Det løser vel lite (med mindre du kanskje merker forskjell på varm og kald kasse), men de anbefaler alle å ha ekstra automatoljekjøler på disse enten du drar tungt eller ikke. Volvo har vel tradisjonelt ment man bør ha ekstra kjøler kun hvis man drar mye tilhenger/campingvogn.

Problem #2 er at Volvo lenge har ment at oljen er evigvarende, så din kan i verste fall ha gått helt til du fikk den på original olje.. der har du jo byttet og flushet nå, får bare håpe du er heldigere enn meg og ikke for sent ute.

Det dette fører til, skitten olje og varmgang, er at selve girkassehuset blir slitt rundt ventilene som skal styre girskiftene.

FroBe
08/02/13, 13:01
B4 ventildeksel, symptomer og monteringsanvisning står omtalt her (http://www.ipdusa.com/products/5538/107960-automatic-transmission-b4-servo-cover-update-aw55-50-51) hos IPD.

Det er en forbedret versjon av det originale dekselet, og er ment å hjelpe på giring til og fra 3. gir.

Torsen67
08/02/13, 14:22
Til trådstarter: Jo mer kassa slurer jo mer slites olja. På min gamle Freelander TD4 auto, så oppførte kassa seg akkurat som du forklarer. Den var programert slik for å unngå varmegang. Girte som smør når jeg dro på.

FroBe: er det sånn at Volvo leverer ekstra oljekjøler til kassa?

Fikk lyst til å bytte dette B4 lokket. Vet du om olja må tappes først?

FroBe
08/02/13, 14:38
Jeg har ingen anelse om Volvo leverer kjøler, har mistanke om at man må skaffe dette fra tredjepart og tilpasse til bilen.

Det står ingenting om å tappe av eller søle olje, men punkt 13 i instruksjonen (http://www.ipdusa.com/files/product/242/PI-391%20B4%20SERVO%20COVER%20UPDATE%20INSTALL%20GUID E.PDF) sier at man likevel skal sjekke oljenivået før første kjøreturen.

Torsen67
08/02/13, 15:16
Ok, koster jo ikke all verden denne. Tar den med neste gang jeg skal ha noe ifra IPD.

xphenz
11/02/13, 08:13
Jeg håper jeg ikke er for sent ute.
Oljen ble byttet litt før 130000km, og jeg mener at intervallen er 120000?

Jeg merker ikke noe særlig forskjell på varm og kald kasse. Den kan kanskje henge litt mer før den girer når den er kald.
Det jeg merket var betydelig finere giring etter flushing. Før flushing så smalt det noe jævlig i kassa en gang eller to. Trodde jeg hadde kjørt over noen.

Hvor mye koster det å bytte girkasse hvis jeg skulle være så uheldig?

VolvoForsell
11/02/13, 08:54
Ja, den ble kjørt i adapsjonsmodus.
Har ringt til verksted og bestilt time til bytting av nedre motorfeste og B4 ventildeksel. La oss håpe det gjør susen :)
Dumt at de ikke hadde ledig time før 6. mai da men.


Hei far har samme problem på sin V70 01 modell han også. tror vi skal prøve på det samme! :)
si ifra hvordan den ble etter reprasjon ;)

Daniel V
11/02/13, 09:24
Bytte av kasse i Norge på Volvo koster vel fort en 35-40 000,- :(

Volvo har vel en original kjøler til disse om jeg husker rett :)

VolvoForsell
11/02/13, 09:30
Bytte av kasse i Norge på Volvo koster vel fort en 35-40 000,- :(

Volvo har vel en original kjøler til disse om jeg husker rett :)

Men denne må det lages fester til eller?

xphenz
11/02/13, 09:55
Hei far har samme problem på sin V70 01 modell han også. tror vi skal prøve på det samme! :)
si ifra hvordan den ble etter reprasjon ;)

Jeg skal si ifra :)

hgnubel
11/02/13, 09:59
Bytte av kasse i Norge på Volvo koster vel fort en 35-40 000,- :(

Tror det er et ganske optimistisk anslag? De ville ha like over 55.000,- for å bytte på min, men der er nok lagt på en tusenlapp eller fem siden jeg har AWD. Men tror ikke prisforskjellen på eventuelle forskjellige versjoner av kassen er veldig kostnadsdrivende, men det kan naturligvis være mindre arbeidstimer å bytte kassen på P2 vs P80-platformen?


Volvo har vel en original kjøler til disse om jeg husker rett :)

Ikke til V70 av denne generasjonen hvis du spør Volvo, men den som egentlig hører til XC90 skal være mulig å montere "med litt knot": http://forum.vccn.no/showthread.php?50839-Sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-har-havarert-automatkasse-i-hovedsak-geartronic&p=695840&viewfull=1#post695840

Ellers kan ganske sikkert et automatgirverksted selge og montere ikke-originale kjølere som antagelig virker minst like bra :)

xphenz
11/02/13, 10:02
Bytte av kasse i Norge på Volvo koster vel fort en 35-40 000,- :(

Volvo har vel en original kjøler til disse om jeg husker rett :)

Da krysser jeg fingrene for at kassa ikke har pådratt seg skader enda!

Børge Vikebø
11/02/13, 10:43
Pristilbud byttekasse hos Volvo som jeg fikk var 47k for kun kasse, arbeid tilkommer.. Dette sjekket jeg før kjøpet, men jeg har vært heldig og fått en kasse som girer fint:) Har byttet B4-lokket, litt knot med låseringen men det gikk greit. Dette gjorde jeg i forbindelse med motorskifte.

hgnubel
11/02/13, 13:00
Pristilbud byttekasse hos Volvo som jeg fikk var 47k for kun kasse, arbeid tilkommer.. Dette sjekket jeg før kjøpet, men jeg har vært heldig og fått en kasse som girer fint:) Har byttet B4-lokket, litt knot med låseringen men det gikk greit. Dette gjorde jeg i forbindelse med motorskifte.

Du har ikke lov til å skrive "litt knot med låseringen" hvis du hadde nede hele traversen med girkasse og alt!

"Litt knot" er å slite som faen med å få tak på låseringen du ikke kan se med en hånd inn i hjulbuen, og når du endelig får den av og lirket lokket ut så mangler det to mm klaring til motorfestet for å få det av, så du må holde på lokket med ene hånden mens du skrur av og fjerner motorfestet med andre ,gjennom et hull som egentlig bare har plass til en hånd om gangen... :p

xphenz
21/02/13, 10:09
Jeg kom til å tenke på en ting.. for en tur tilbake så byttet jeg MAF på mistanke da bilen til tider var tungstartet og luggete. Det viste seg å være gasspjeldet i ettertid (tror jeg).
Kan en uorginal MAF forårsake at girkassa blir forvirra og girer litt hardere?

hgnubel
21/02/13, 10:30
Jeg kom til å tenke på en ting.. for en tur tilbake så byttet jeg MAF på mistanke da bilen til tider var tungstartet og luggete. Det viste seg å være gasspjeldet i ettertid (tror jeg).
Kan en uorginal MAF forårsake at girkassa blir forvirra og girer litt hardere?

Hvis det er helt feil MAF kanskje, men jeg tviler egentlig. Da burde du nok merket det på gangen til motoren helt generelt og ikke bare giringen. Når du skriver uoriginal, da mener du en som er kjøpt fra andre enn Volvo? Hvis det er Bosch og samme nummer som den gamle så er den like original som de Volvo selger...

xphenz
21/02/13, 10:38
Hvis det er helt feil MAF kanskje, men jeg tviler egentlig. Da burde du nok merket det på gangen til motoren helt generelt og ikke bare giringen. Når du skriver uoriginal, da mener du en som er kjøpt fra andre enn Volvo? Hvis det er Bosch og samme nummer som den gamle så er den like original som de Volvo selger...

Det står Pro parts Sweden på MAf'en, ikke Bosch.
Den kostet 800 kr på skruvat.se, så jeg tviler på at den er "orginal"

De siste dagene har bilen begynt å gå høyere på tomgang (1100 rpm) og den feiltenner innimellom.

FroBe
21/02/13, 10:43
Hvis du ikke har kastet den originale MAF er det bare å bytte tilbake for å teste om det forandrer seg.

Jeg byttet både MAF, TCR og Lambda på grunn av kjørelengde og usikkerhet på hva som gav ujevn gassing ved belastning, og har tatt vare på de gamle delene da jeg tror både MAF og Lambda var gode nok.

xphenz
21/02/13, 10:55
Hvis du ikke har kastet den originale MAF er det bare å bytte tilbake for å teste om det forandrer seg.

Jeg byttet både MAF, TCR og Lambda på grunn av kjørelengde og usikkerhet på hva som gav ujevn gassing ved belastning, og har tatt vare på de gamle delene da jeg tror både MAF og Lambda var gode nok.

Tenkte jeg skulle prøve å swappe i dag etter jobb. Kan også nevne at bilen er litt nervøs på gassen. Lugger når jeg slipper/gir gass.
Kan dette skyldes MAF?

Edit: Den er også ujevn på gassen.

Torsen67
21/02/13, 13:36
Bestilte B4-ventil hos Bilia nå. Artillelnr: 30751262

xphenz
21/02/13, 14:44
Bestilte B4-ventil hos Bilia nå. Artillelnr: 30751262

Jeg får min forhåpentligvis i morgen.

xphenz
22/02/13, 08:24
Byttet MAF i går, og bilen ble helt annerledes. Girer mye finere, og går renere.
Har fortsatt den aggressive giringa rundt 3. gir, så B4 dekselet blir fortsatt byttet.

Torsen67
22/02/13, 12:32
Ok, så bra! Byttet du den ut med den gamle? Rengjorde du den før du satte den inn?

xphenz
22/02/13, 13:30
Ok, så bra! Byttet du den ut med den gamle? Rengjorde du den før du satte den inn?

Den som sto på er uorginal, så satte på den orginale Bosch MAF'en.
Tenkte jeg skulle rengjøre den med startgass, men har lest om litt forskjellige resultater så jeg sparte meg for det.

Grunnen til at jeg tok av den orginale i utgangspunktet var at bilen fjusket og var luggete. Men dette viste seg å være gasspjeld i ettertid, og tenkte ikke på å sette tilbake den orginale maf'en etterpå.

Bilen er på verksted as we speak, så det blir spennende å se etterpå om det blir noe forskjell i giringa :rolleyes:

64PV
22/02/13, 14:21
Har fortsatt den aggressive giringa rundt 3. gir, så B4 dekselet blir fortsatt byttet.

Hva slags kjøremønster har du?
Har selv en 2001 S60 2,4T. Nytt B4 lokk gjorde ingen forskjell på min.
Den hadde det med å slå inn 3 og 4 gir alt for hardt av og til. Men på service for et år siden, oppgraderte de softwaren på hele bilen.
Det gjorde underverker med giringen!
Den er fortsatt litt hard med skifte fra 2 til 3 gir etter ei uke eller to med bare bykjøring. Virker som om adapsjonen ikke helt takler småkjøring over tid.
Det er da snakk om rusling i bygater under 60 km/t. Men da er det bare å ta seg en god landeveistur, gjerne med litt aktiv kjørestil, så blir girkskiftene myke og fine igjen :-)

FroBe
22/02/13, 14:35
Bytte av B4-lokk hjelper bare hvis det gamle B4-lokket er blitt ødelagt (innvendig skive har løsnet fra festene og beveger seg inne i lokket).

Jeg fikk også oppdatert software på motoren i fjor som gjorde den mer medgjørlig og mindre aggressiv. Det er mulig min motor har vært chippet av en tidligere eier? Etter denne oppdateringen og bytte av TCR har det ikke vært antydning til ujevn gassing ved belastning.

xphenz
22/02/13, 14:59
Hva slags kjøremønster har du?
Har selv en 2001 S60 2,4T. Nytt B4 lokk gjorde ingen forskjell på min.
Den hadde det med å slå inn 3 og 4 gir alt for hardt av og til. Men på service for et år siden, oppgraderte de softwaren på hele bilen.
Det gjorde underverker med giringen!
Den er fortsatt litt hard med skifte fra 2 til 3 gir etter ei uke eller to med bare bykjøring. Virker som om adapsjonen ikke helt takler småkjøring over tid.
Det er da snakk om rusling i bygater under 60 km/t. Men da er det bare å ta seg en god landeveistur, gjerne med litt aktiv kjørestil, så blir girkskiftene myke og fine igjen :-)

Hentet den akkurat på verksted, ser ikke ut som det har gjort noen forskjell på min heller. Jeg har nyeste software.
Jeg kjører 10 mil om dagen til og fra jobb, så stort sett langkjøring. Noe bykjøring på ettermiddagene.
Kan sies at jeg kjører litt hardt til tider.

xphenz
22/02/13, 15:01
Bytte av B4-lokk hjelper bare hvis det gamle B4-lokket er blitt ødelagt (innvendig skive har løsnet fra festene og beveger seg inne i lokket).

Jeg fikk også oppdatert software på motoren i fjor som gjorde den mer medgjørlig og mindre aggressiv. Det er mulig min motor har vært chippet av en tidligere eier? Etter denne oppdateringen og bytte av TCR har det ikke vært antydning til ujevn gassing ved belastning.

Jeg byttet som sagt tilbake til orginal maf i går, og den ble mye mer medgjørlig og jevn på gassen, men jeg er fortsatt ikke fornøyd med giringen.
Bytte av B4 deksel hjalp ikke på min heller :(

xphenz
22/02/13, 15:30
Hva i alle dager kan det være som gjør at bilen min fortsatt girer hardt da tro?
Har feilsøkt for snart 50.000 kr, noe som er ganske sure penger.

Torsen67
22/02/13, 15:44
Surt! Kanskje du skulle tatt en tlf til RATS og forklare for de? Tenkte det kunne være lurt slik at du fikk en annen versjon enn det du får på ditt lokale verksted. Koster deg jo bare en tlf. Se rats.no

aarnes
23/02/13, 10:55
Jeg fikk oppgradert SW på kassa mi tidligere i uka, etter noen mil kjøring har den blitt helt annerledes. den girer bedre og drar mye lenger på gira.
Imidlertid sa mekaniker til meg at det IKKE var anbefalt å kjøre en adapsjon på en kasse, med mindre du har bytta komponenter som hele kassa, kontrollsystemet, styreenhet etc. dette fordi (rett meg om jeg skriver feil); lamellene kan brenne seg siden de egentlig er brukt/slitt, men styreenheten som gjør adapsjonen tror at noen komponenter er bytta ut, og da vil kassa jobbe hardere. hverken nullstilling eller adapsjonsprosedyren er anbefallt i det hele tatt.
Det kan man fint se på olja etter at den er flushet, om den er svart/brent eller fin og rød.
i tillegg sier de at kassene kan begynne å gire hardt fordi ventilene blir en smule tette etter år med olje, spesielt om kassa ikke har blitt flushet i det hele tatt før 135k. det er mulig å bytte selve kontrollsystemet, koster rundt 10k, men de anbefaller ikke det når kassa har gått mer enn 10000km . hvorvidt noe av dette stemmer vet jeg ikke, men mtp at gustavsson er et kjent verksted med mye kompetanse så ser jeg ikke for meg at dette bare er svada.

Har du chippa bilen din? det pleier å sørge for litt hardere giring. spørsmålet er også hva du definerer som hard giring. jeg har vært overnervøs i flere mnd fordi jeg trodde kassa vi var på vei til å ta kvelden, helt til en mekanikerkompis prøvekjørte og fastslo at den gira akkurat som den skulle. det er trossalt mekaniske deler som rører på seg inni der.

kom på en ting til: sjekk at du har nok olje på kassa, det fikk jeg beskjed om at verksted.
KJør bilen god og varm, la den stå på tomgang i 5min, deretter drar du den igjennom alle girene med girspaken, la den stå i hvert gir ca 3 sekunder, dra den tilbake til park, vent et par minutter og ta ut peilepinnen mens motor står på tomgang. tørk av pinnen, putt den nedi og ta opp igjen. ifg gustavsson var det ofte at man peila olje når motoren var avslått og da kunne du risikere for lite/mye olje.

xphenz
25/02/13, 09:16
Surt! Kanskje du skulle tatt en tlf til RATS og forklare for de? Tenkte det kunne være lurt slik at du fikk en annen versjon enn det du får på ditt lokale verksted. Koster deg jo bare en tlf. Se rats.no

Takk for tipset :)

xphenz
25/02/13, 09:38
Jeg fikk oppgradert SW på kassa mi tidligere i uka, etter noen mil kjøring har den blitt helt annerledes. den girer bedre og drar mye lenger på gira.
Imidlertid sa mekaniker til meg at det IKKE var anbefalt å kjøre en adapsjon på en kasse, med mindre du har bytta komponenter som hele kassa, kontrollsystemet, styreenhet etc. dette fordi (rett meg om jeg skriver feil); lamellene kan brenne seg siden de egentlig er brukt/slitt, men styreenheten som gjør adapsjonen tror at noen komponenter er bytta ut, og da vil kassa jobbe hardere. hverken nullstilling eller adapsjonsprosedyren er anbefallt i det hele tatt.
Det kan man fint se på olja etter at den er flushet, om den er svart/brent eller fin og rød.
i tillegg sier de at kassene kan begynne å gire hardt fordi ventilene blir en smule tette etter år med olje, spesielt om kassa ikke har blitt flushet i det hele tatt før 135k. det er mulig å bytte selve kontrollsystemet, koster rundt 10k, men de anbefaller ikke det når kassa har gått mer enn 10000km . hvorvidt noe av dette stemmer vet jeg ikke, men mtp at gustavsson er et kjent verksted med mye kompetanse så ser jeg ikke for meg at dette bare er svada.

Har du chippa bilen din? det pleier å sørge for litt hardere giring. spørsmålet er også hva du definerer som hard giring. jeg har vært overnervøs i flere mnd fordi jeg trodde kassa vi var på vei til å ta kvelden, helt til en mekanikerkompis prøvekjørte og fastslo at den gira akkurat som den skulle. det er trossalt mekaniske deler som rører på seg inni der.

kom på en ting til: sjekk at du har nok olje på kassa, det fikk jeg beskjed om at verksted.
KJør bilen god og varm, la den stå på tomgang i 5min, deretter drar du den igjennom alle girene med girspaken, la den stå i hvert gir ca 3 sekunder, dra den tilbake til park, vent et par minutter og ta ut peilepinnen mens motor står på tomgang. tørk av pinnen, putt den nedi og ta opp igjen. ifg gustavsson var det ofte at man peila olje når motoren var avslått og da kunne du risikere for lite/mye olje.

Jeg fikk også oppgradert ifm gasspjeld bytte. Jeg merket ikke noe forskjell, selv etter 5000 km. Jeg har nullstillt adapsjon fler ganger, men ikke hatt den opplærings prosessen.
Olja var kastanjebrun før den ble flushet, men luktet ikke brent. Det var også noe lite olje i kassa. Har ikke sjekket nivået etter flushing. Har kjørt ca 5000 km etter det.

Den er ikke chippet så vidt jeg vet. Har hatt 2 voksne eiere før meg, så jeg tror ikke det.
Jeg definerer hard giring med at den brågirer enkelte ganger, og da smeller det i kassa, og gir et lite rykk i bilen.
Kjører jeg med litt gasspådrag så girer den fint hele veien, men ved småkjøring og oppbremsinger så tar den seg ikke tid til å gire, den bare brågirer uten å "slippe opp" på turtallet.
Akkurat som om ventilene suger luft? Jeg skal ta å peile kassa i dag. Hadde vært rart om den magler olje så kort etter flushing, men det kan jo hende det er en lekkasje der.

Etter bytte av B4 ventil før helga så innbiller jeg meg at den ble litt bedre å kjøre etter hvert. Den harde giringa er ikke like hyppig lengre.

En annen ting som kan relateres er at jeg får det samme smellet i kassa ved garasjegiring. Fra park/fri til gir.

Nå har jeg snart byttet alt som kan relateres, så jeg må jo være ganske nær løsningen nå.

xphenz
26/02/13, 12:22
Jammen var det for lite olje på kassa. Er på verksted igjen nå.

Edit: verkstedet mener at det er nok olje på kassa.

Har tøyset litt rundt på nettet og lest noe om en vacuum sensor. Er det noe som er på Volvo ifm girkasse?

Jeg kjører hele faenskapet på fjorden snart hvis jeg ikke blir kvitt den harde giringa!

Edit 2: Bilia har konstantert at kassa må byttes... Noen som har en svensk verkstedpris på dette?