PDA

Vis full versjon : Eukontroll Håndbrekk krav. EU om 2 dager!



Bassan
05/02/13, 23:03
Skal straks ha EU på bilen. Hva er kravene for EU'n? hørt at det er greit så lenge den ikke rører seg når nesa står først i nede overbakke.. men i bakover er det ikke så farlig.. er jeg helt på jorde eller?

Og eventulet hva kan være grunnen til at dne ikke tar noe i det hele tatt når bilen står med rompa først i nedover bakke?

Daniel V
06/02/13, 01:33
De kjører ikke til en fast bakke å tester brekket der :p Hvis de gjør det etter boka, så skal det testes i en såkalt bremsebenk. Den måler forskjellen på bremsekraften på de forskjellige hjulene, og hvor mye brekket bremser. Det er det er verdiene der som avgjør, ikke hvor bratt bakken er :p Kan godt være at bilen din er for tung så den ville trillet avgårde i en nedoverbakke, men det bryr ikke EU seg om så lenge bremseverdiene på brekket er innenfor fastsatte krav. Det går minst like mye på fordelingen av bremsekraft mellom høyre og venstre side.

Hadde BMWen til en kamerat på kontroll nå, og den stod fint i bratte nedoverbakker den, men det var for stor forskjell mellom brekkeffekten på høyre og venstre side, så det endte med en 2'er feil med bremsekraft - parkbrems - forskjellig bremsekraft mer enn 30% i høyeste verdi. Så at bilen din kan stå i en bratt bakke i fri, betyr ikke nødvendigvis at det ikke er feil på brekket :p

kermitt
06/02/13, 01:43
Ordnes lett med å pusse bremseband og smøre opp glideren. Hjelper vær eneste gang for meg. Om ikke skoene er slitt. Uansett så er trommelbrems noe dritt å få igjennom kontroll, for selv om det funker som faen så ser det så dårlig ut i verdier på ett papir.

locked
06/02/13, 14:10
Uansett så er bremsetesteren laga sånn at den testar bremseeffekten under nedbremsing når du "køyrer" framover. Så dersom det er innanfor kravet så går det bra sjølv om den ikkje virkar bakover i det heile tatt.

Handbremsa sug uansett, eg har en '99 V70, der er OVERHODET null virkning bakover, men framover fungerar det som berre juling.... Satans dårleg patent. Må vel åpne og sjå korleis det ser ut baki der.

JK91
06/02/13, 19:26
Sliter med det samme på min 854! Den er ikke direkte bra fremover, og bakover er det omtrent null effekt. Har ikke fått mot nok til å åpne å sjekke etter... Er dette egentlig en lett sak å fikse?

locked
06/02/13, 19:57
Er dette egentlig en lett sak å fikse?
Ikkje spesielt enkelt, men dyrt. Viss du skiftar ALLE beveglege delar baki der, bremsesko og handbremsewira så har du eit godt utgangspunkt.

Så kjem jobben med å justere skoa slik at du får god effekt både framover og bakover og like mykje kraft på begge sider. Lykke til...

JK91
06/02/13, 20:59
huffa....blir dyrt nok som det er akkurat nå.. Driver å skal skifte ut alt av dempere og fjærer....Så håndbrekket blir nok utsatt da :P

Dudden
06/02/13, 23:22
Hei eg gjorde denne jobben på ein 850 for 2 år siden. Det einaste som hjalp meg, var å bruke orginaldeler fra Volvo.. Prøvde biltema, men då fekk eg ikkje bremsevirkning bakover..

Bytta vaier, sko og tromler, samt returfjærar.. Kosta rundt 2500 med noke rabbata meina eg.

Dimmern
06/02/13, 23:42
skal ikke være mer enn 50% forskjell bremsekraft på håndbrekk, det "måles" i bremserulla :) skal du kjøpe nye bremseband, så kjøp for all del originalt. alt annet er SØPPEL..
snakker av erfaring fra jobben = )

Bassan
07/02/13, 08:30
Jepp.. fikk stramma brekket i går og det virka bedre.. men om det er nok for EU godkjenning. får vi se i mora. unasett skal det byttas litt avhvert baki der =P

MadAss
09/02/13, 12:02
Jepp.. fikk stramma brekket i går og det virka bedre.. men om det er nok for EU godkjenning. får vi se i mora. unasett skal det byttas litt avhvert baki der =P

Stramma du vaieren eller bak i trommelen? Trommelen skal alltid justeres først!
Viss ikke må du slakke vaieren igjen og deretter stramme trommelen, for så å justere vaieren igjen.

Sent from my GT-I9100

Nilsebu
09/02/13, 19:53
Jepp.. fikk stramma brekket i går og det virka bedre.. men om det er nok for EU godkjenning. får vi se i mora. unasett skal det byttas litt avhvert baki der =P

Brekket mitt gikk gjennom. Låser verken bakover eller framover :p

Bassan
09/02/13, 21:09
Mitt gikk igjennnom det også:-) hadde bare en feil og det var slakk i indre endeledd på venstre side :-)

Sent from my GT-I9300 not using Tapatalk 2

Scania143
10/02/13, 11:40
Hadde min på EU, hadde mer en 30% forskjell på brekket... De målte på rulla.

Bytta bremsesko og alt av fjører i forkant, kosta vel 500 kr på mekonomen..

Må vel sikkert bytte wirer å nå, iogmed at det bare bremser på ene sida omtrent