PDA

Vis full versjon : Ang. endring av turbotrykket



Svirre
05/02/13, 22:30
Har planer om å chippe bilen med tiden og da lurer jeg på om man må justere på wastegate staget for å kunne justere turbotrykket.

Her er et filmklipp fra IPd gutta:

Youtube link (https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ShldMVI2_cI#t=225s)

Her så stiller man trykket inn på 4 pund før den åpner. Er det slik at man kan gjøre denne prosedyren til den ønskede trykket man skulle ønske å ha? F.eks hvis man ønsker å doble? Kan man da justere wg-staget på denne måten? Eller må man til med ny wg-klokke?


En annen ting jeg har lurt på. Har TCV styring av turbo. Bør denne kobles vekk ved chipping og kjørt direkte mekanisk, eller vil hjernen ordne dette selv når den blir chippa?

skapeligt ladetrykk
05/02/13, 23:38
angåande TCV styring av turbo så veit jeg ikke kan godt hende at den stiller trykket automatisk når du chipper bilen :p

men om du kan fjerne TCV styringen så kan du kjøpe en sånn en:
http://www.nordicautoimport.no/nb-NO/produkter/performance/boost-kontroller/manual-boost-kontroller.aspx
da blir det mye lettere og stille trykket og eventuelt tilbakestilling ;) du får den sikkert billigere andre plasser!


når wastegaten får et vist trykk så åpner den en ventil så turboen ikke får mer trykk, men denne ventilen slipper ikke lufra igjennom før den når et vist trykk (justerbart) genialt og enkelt ;)

Svirre
06/02/13, 18:24
Boost controller trenger man vel kun hvis man skal justere til høyere trykk da? Fjerne TCV enheten er det samme som å koble til slanger før og etter spjeld.

Evolve_88
06/02/13, 19:33
turbo fungere vel fult mekanisk som alle andre turboer med intern wastegate. Men hvis det er en slik styring med elektroniske ting som går inn på wastegate slangen så er det godt mulig hjernen som styrer ladetrykk ja.. Men har ikke vært borti detta systemet før, men har tenkt på å kjøpe en V70 awd sjøl så er intresant det her :)

Svirre
06/02/13, 20:28
TCV styrer bare turbotrykket ut til innsuget igjen og kobler inn wg til det angitte trykket. Det er egentlig bare en elektronisk styring av reguleringen slik jeg har oppfatta det.

gswede
07/02/13, 11:55
Ville holdt meg unna WG justering til bilen er chippet, ikke sikkert du trenger røre den. Du kan uansett ikke justere maxtrykk ved å skru WG strammere. Med høyere grunntrykk (som du får om den strammes) vil turboens "tomgangstrykk" bli høyere, ikke nødvendigvis bra av mange årsaker.. Du bør ha en GOD grunn for å doble grunntrykket - hva er hensikten?

Ikke så lurt å ta bort TCV nei, ECU styrer pulsingen av TCV som igjen sørger for at trykket er riktig.
Om du chipper styres fremdeles trykket av ECU, som pulser TCV deretter. M.a.o behold alt som det er i dag, selv med chip.
TCV kan gjerne fornyes om den har noen år på baken. Koster 800+- på bilia.

Og til slutt et lite tips, jeg fikk 3psi ekstra ladetrykk når jeg skiftet til Forge sin CBV. Flere som melder om samme erfaring, jevnt over får du 2-3psi "gratis" ved montering av denne. 3 psi merkes godt!

Svirre
07/02/13, 18:26
Bilen skal chippes, og da kommer turbotrykk deretter. En dobling var bare for å illustrere, men kjører orginalt på 0,3bar og ser ikke bort i fra at jeg kommer til å ha den tett oppunder 1bar når den er chippa :) Der kommer dette inn over hva som er mest stabilt og best for systemet å kjøre med chip.

gswede
08/02/13, 00:47
Ok skjønner, tror vi blanda begreper her. Ladetrykk og grunntrykk.
Oftest lurt å beholde grunntrykket tilnærmet som originalt.
Kan være noe i en finjustering i blant. Fjæra på WG klokka slites den.

Det mest stabile er å holde seg til original tcv, evnt oppgradere cbv og se etter tenningsdeler etc iblant. Stage O generelt

Svirre
08/02/13, 16:46
Skjønner! Da prøver vi dette i første omgang. Blir det chip så forhører jeg meg litt med Jahn på SCstyling om han har noen tips til chip på denna motoren.

gswede
08/02/13, 19:01
Sånn bare for å ha det klart :-)
Du trimmer ikke bilen med justering av WG, du endrer grunntrykket men ikke max ladetrykk, det forblir det samme.
Skal du ha mere ladetrykk, må du chippe.

Svirre
09/02/13, 11:44
Sånn bare for å ha det klart :-)
Du trimmer ikke bilen med justering av WG, du endrer grunntrykket men ikke max ladetrykk, det forblir det samme.
Skal du ha mere ladetrykk, må du chippe.

Da bare spør jeg for å få det på det tørre: grunntrykk er det trykket som får wg til å begynne å åpne?

gswede
09/02/13, 11:47
jeppers :-)

Svirre
09/02/13, 11:54
Har fått med meg litt ;) Hehe. Så når jeg chipper bilen så kan jeg endre grunntrykket til det ladetrykket jeg ønsker? Tenkte jeg skulle prøve å få et ladetrykk på noen rundt 0,9-1bar.

gswede
09/02/13, 15:03
Har fått med meg litt ;) Hehe. Så når jeg chipper bilen så kan jeg endre grunntrykket til det ladetrykket jeg ønsker? Tenkte jeg skulle prøve å få et ladetrykk på noen rundt 0,9-1bar.
Nei, grunntrykket bør forbli originalt. Ladetrykket er bestemt av chippen. Om chippen gir 1 bar så får du 1bar, uansett hvor mye du justerer WG.
M.a.o du trenger bare å chippe. Ikke rør WG justeringa.