PDA

Vis full versjon : Like før Volvoen dør!



reyes
04/02/13, 23:13
Hei.

Har en Volvo S60 2002 2.4 170hk.
Når bilen er i fart og jeg tråkker inn clutchen og bremsen, som oftest inn mot et lyskryss etc.. går tomgangen først ned til 500 rpm forså komme sakte opp mot normale 700-800 rpm. Jeg føler at bilen sliter og nesten holder på å dø ut og observerer også kjørelys og dash lys blir svakere når den ligger så lavt. Men den har ikke stoppet.
Spesielt i kø kan tomgangen ligge lenge på 500 rpm. Det hjelper med å gi litt gass, men tomgangen stiger og senker seg.
Jeg fikk en gul trekant og en feil melding for noen dager siden :"Lav spenning". Men den fikk jeg bare engang.
Også i dag, mens bilen stod parkert inne i parkerings hus fikk jeg ikke start på den. Måtte låne "Batteri Booster" fra en bilrekvisita.

Jeg har sjekket batteriet og at bilen lader. Batteri, bil skrudd av= 12.26v Batteri, bil skrud på= 14.13v
Byttet faktisk batteri og batteri regulator i sommer.
Noen som har opplevd lignende? Evnt hva kan feilen være? Har nå plugget inn voltmeter i sigarettutaket.
På forhånd Takk.

Foe
05/02/13, 01:08
Mulig gasspjeldet ditt er fullt av avleiringer..
Søk på volvo rough idling problem av kris kasrazpak på youtube.
Ser oppførselen kjent ut følg instruksen hans om rens av etm

mvh Frode

reyes
18/03/13, 17:16
Nå skjedde det igjen, var ferdig på jobb og gledet meg til å komme hjem.
Men så vil ikke Volvoen starte. Heldigvis for snille kollegar som dyttet meg i gang.
Det som forundrer meg er at jeg får ingen feilmelding. Alt virker OK.
Bilen oppfører seg forsatt rart, turtallet går ned til 400-500 rpm forså sakte komme opp til 800 rpm.
Batteriet ble byttet i Juni 2012. Jeg vet dynamoen lader, siden jeg kjører med voltmeter i sigarettutaket.

Noen som har opplevd lignende før? Bilen er upålitelig nå.
Tenkte å sette bilen på Bosch service senter i Asker, istendenfor Volvo.?
Takk for svar.

gswede
18/03/13, 17:20
-Kjent symptom om vakumslangen til bremseforsterker er løs/lekker
Kan også være andre vakumlekkasjer. Tomgangsmotor..

reyes
18/03/13, 17:48
Takk for tipset, men feilmelding lyder "Lav spenning"
Synes det er så rart, batteriet er 12,8 volt når batteriet er kaldt.

gswede
18/03/13, 18:09
Lav spenning kan registreres på mange komponenter, vet du hvilken spesifikk kode du fikk?

reyes
19/03/13, 20:16
Har endelig fått start på bilen. Dunket lett på "startern" og bilen startet med engang :) Gjenstår å se om det er holdbart. Når det gjelder feilkode, har jeg ikke fysisk fått en feilkode lest. Men fikk meldingen "lav spenning" på kjøre computeren flere måneder siden... Er usikker på hva jeg burde gjøre? Sette bilen på verksted?
Og kan jeg lese feilkoder på andre måter?
Takk.

FroBe
19/03/13, 21:14
Hvis du bor i nærheten av Asker finnes det sikkert noen VCCN-medlemmer i nærheten som har kjøpt VIDA + DICE for en tusenlapp fra Kina og som er mulig å bestikke med et eller annet for å sjekke feilkoder på bilen din.

Enkelte feilkoder kan man få opp ved å trykke på knapper i bilen, men det er begrenset hva dette hjelper. Tilkobling med VIDA gir deg både alle feilmeldinger pluss forslag til hva som kan være feil.
Bruksanvisning her (http://forum.vccn.no/showthread.php?16850-S60-V70N-Lese-av-basic-feilkoder-med-innebygget-modul-)).

Sjakalen
26/03/13, 09:59
Akkurat det jeg hadde og standard feil var det hos meg. Dritt i spjeldet! Ta ut, rens og sett på ny pakning.

aarnes
26/03/13, 11:25
Har endelig fått start på bilen. Dunket lett på "startern" og bilen startet med engang :) Gjenstår å se om det er holdbart. Når det gjelder feilkode, har jeg ikke fysisk fått en feilkode lest. Men fikk meldingen "lav spenning" på kjøre computeren flere måneder siden... Er usikker på hva jeg burde gjøre? Sette bilen på verksted?
Og kan jeg lese feilkoder på andre måter?
Takk.

jeg bor på Tåsen, så det er bare å komme om du vil ha lest ut feilkoder :-)

Sjakalen
26/03/13, 11:44
For øvrig viste det også feil hos Volvo på spjeldet. God som gull etter rens.

Men det kan jo være andre ting også. Dra til Aarnes :D

Ikke sett bilen i Asker. Jeg var der og de brukte hele dagen på å ikke finne ut noen ting til flere tusen kroner! På Bilia skulle de lære meg noe og ga meg gratis diagnose pga. dette. Viste feilen med en gang.

Torsen67
26/03/13, 14:50
aarnes, kan vida lese av om LMM og Lambda er slitne? Btw, har ingen feilkoder på dette altså. (ikke meningen å kuppe tråden;)

aarnes
26/03/13, 15:06
kan kjøre live-grafer på alle mulige verdier, pleier å gi indikasjon på om noe er feil.

reyes
26/03/13, 18:20
Takk, hadde satt pris på om jeg kunne det ;)
Har akkurat renset spjeldet og gud så mye sot og avleiringer det hadde samlet seg. Tomgangen er stabil og holder ikke på å død lenger.
Men nå har jeg startet på et annet prosjekt mens jeg venter på ny starter. Siden jeg også må bytte starter, har jeg demontert frontfanger til å få adgang til hovedlyktene. Dem skal jeg bygge om til xenon lykter. Starter en ny tråd hvor dere kan følge med på :)

reyes
26/03/13, 18:22
For øvrig viste det også feil hos Volvo på spjeldet. God som gull etter rens.

Men det kan jo være andre ting også. Dra til Aarnes :D

Ikke sett bilen i Asker. Jeg var der og de brukte hele dagen på å ikke finne ut noen ting til flere tusen kroner! På Bilia skulle de lære meg noe og ga meg gratis diagnose pga. dette. Viste feilen med en gang.

Har renset spjeldet og tomgangen er stabil. Er spent på hvor lenge det varer. Gjenstår å ta en diagnose test, men først ombygging til xenon linser. Følg med ;)

reyes
28/03/13, 22:46
Har i dag byttet starter og bilen startet opp med engang. det var igrunn en smal sak, litt kronglete, trangt ;)
Har også renset spjeldhuset, så nå virker Volvoen tipp topp. Takk for inputt og hjelp folkens!