PDA

Vis full versjon : Lys til Volvo 850



Turbovogn850
04/02/13, 09:27
Hei,
Tenkte å gå til investering til å bytte ut alle lampene, interiør lys, altså innvendig (Utvendig) Alle brytere og etc.

Vet at instrumentlysene er T10, disse ble byttet til Led-pærer fra Osram på 6000K.
Men de små varsel,- og servicelampene kan disse kobles over til led, isåfall uten motstand?

Er det noen som kunne vist noen bilder av noen som har gjort dette, og gitt linker til led-pærene? :)


Mvh Christian

Turbovogn850
04/02/13, 20:33
Bump.

Svirre
05/02/13, 22:07
De små varsellampene i instrumentpanelet er T4 (http://img.alibaba.com/photo/425265984/Miniature_Meter_Bulbs_T5_Clear_12V_1_2W.jpg) pærer. Kan bruke led, men det blir veldig stygge farger! ;) Ang. til brytere på dashbordet så må du nok lage til noe selv siden disse er genuint laga av Volvo. Sett flere som har gjort det, så det er fullt mulig. Bare vær krativ.

Takbelysning + pas. bak - Bau9 (http://www.rrd-preparation.com/5048/product-5499.jpg)

Innstegsbelysning - T10 (https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR6Lc_5jkmdimdCPwa8dxYVUFK_91KT3 s15Nx7Iw52EZol9yLnmEg)?

Bryterpærene ser slik ut i fast sokkel (http://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&docid=WBUB93Omh1WsEM&tbnid=6xog7AJZxekNRM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fitm%2FNEW-Genuine-Volvo-Switch-Bulb-17mm-white-base-9148906-%2F121043129593&ei=EXQRUb3GL6eq4ATSm4CQCA&bvm=bv.41934586,d.bGE&psig=AFQjCNFRfTim7T8Ket1wGLSruiAilHGPaw&ust=1360184710639567)

Her er et forslag til hvordan man kan gjøre det med singel LED pære + motstand for 12v (http://www.matthewsvolvosite.com/images/led_switch_light.jpg)

Blir slik (http://i51.photobucket.com/albums/f384/dirtyserby/test2.jpg)

Bassan
06/02/13, 07:09
NOE3 eller et lingende navn er for bryterne i dashen

Sent from my GT-I9300 not using Tapatalk 2

TheStig
06/02/13, 11:07
NEO3 til bryterne ja http://bildioder.se/

Søren.. Gikk ikke å linke direkte til pæra.. Gå inn på linken, velg LED pærer fra menyen til venstre, så 12V, deretter NEO.. ;)

TheStig
06/02/13, 11:17
Og hvis du ønsker sånn neonblått/turkis farget lys som jeg har så må du velge hvite pærer. Det er grønn film i selve bryteren så hvitfargen forvrenges til blåaktig. :)

2473

TheStig
06/02/13, 11:26
Jeg bestillte ikke fra bildioder.se selv, for de hadde ikke på lager da jeg skulle bestille. Jeg fant ikke igjen siden jeg bestillte fra først, men når jeg leita litt mer så fant jeg den. :)

Here you go: http://www.superbrightleds.com/cat/led-vehicle-replacement-bulbs/filter/Cross_Reference_Number,NEO3,21,241:

Ingenting å utsette på denne leverandøren, rask levering og helt greie priser. :)

Turbovogn850
06/02/13, 11:48
Takk for svar folkens!
Nå har virkelig alt dødd av belysning i dashen, eneste som fungerer nå er venstre setevarmer, varselblink og grønn lampe for å indikere grøftelys på!
Og det er drøyt lite!!
Men tror ingen har byttet dette på bilen tidligere, så noen av lysa har holdt i 17 år da ;)
Ikke værst for Volvokvaliteten det! :)

Men angående de pærene du anbefalte The Stig,
De blå du hadde ser jo veldig tøft ut! Er det de du har linka til, som koster dollar?
Og du ville ikke bestilt de fra bildioder.se
Eventuelt hvordan pære er det du har da, den som er øverst på siden eller den nummer 2?
Og hvordan er dette med tanke på motstand?

TheStig
06/02/13, 12:01
Takk for svar folkens!
Nå har virkelig alt dødd av belysning i dashen, eneste som fungerer nå er venstre setevarmer, varselblink og grønn lampe for å indikere grøftelys på!
Og det er drøyt lite!!
Men tror ingen har byttet dette på bilen tidligere, så noen av lysa har holdt i 17 år da ;)
Ikke værst for Volvokvaliteten det! :)



Men angående de pærene du anbefalte The Stig,
De blå du hadde ser jo veldig tøft ut! Er det de du har linka til, som koster dollar?
Og du ville ikke bestilt de fra bildioder.se
Eventuelt hvordan pære er det du har da, den som er øverst på siden eller den nummer 2?
Og hvordan er dette med tanke på motstand?

Jeg bestillte fra superbrightleds.com ja.
Måtte klippe ut info fra eposten min for å få med type pære jeg valgte:

---------- PRODUCT INFORMATION ----------

Qty | Product / Options | Price/ea |
================================================== ==========
10 | NEOx-x: NEOx LED Instrument bulb | $ 1.29 |
NEO3-W: 3mm NEO3-x Cool White


Disse passet perfekt, og de funker helt fint ennå. Er nok ingen problem med motstanden på disse, kan dimme dem ned uten problemer også. Det eneste du må huske på når du monterer LED er at de kun funker hvis du setter dem rett vei. Så hvis ei pære ikke vil lyse så må du prøve å snu den 180grader. Ellers er det litt pirk med enkelte av bryterne, det kreves noe demontering på enkelte av dem som inkluderer små fjærer, plastglidere, kretskort osv. Så vær litt forsiktig når du åpner bryterne så det ikke spruter smådeler utover for deg. :)

Akkurat denne biten er forresten litt kjedelig på de bryterne som krever masse demontering, for hvis du setter pæra feil vei så må du inn igjen for å få snudd pæra. Men du får god trening i pirkearbeid da. ;)

Og pass på så du ikke har strøm på bryteren mens du monterer pæra, for da kan det gnistre noe voldsomt og led'en brenner opp. Få den helt på plass før du tester så den ikke kortslutter.

Mener å huske at det var lyktejusteringen og varme til speil og bakrute som var blant de verste å bytte pære i. Men de fleste kommer du rett til pæra på baksiden av bryteren uten å åpne den engang.

Turbovogn850
06/02/13, 18:42
Jeg bestillte fra superbrightleds.com ja.
Måtte klippe ut info fra eposten min for å få med type pære jeg valgte:

---------- PRODUCT INFORMATION ----------

Qty | Product / Options | Price/ea |
================================================== ==========
10 | NEOx-x: NEOx LED Instrument bulb | $ 1.29 |
NEO3-W: 3mm NEO3-x Cool White


Disse passet perfekt, og de funker helt fint ennå. Er nok ingen problem med motstanden på disse, kan dimme dem ned uten problemer også. Det eneste du må huske på når du monterer LED er at de kun funker hvis du setter dem rett vei. Så hvis ei pære ikke vil lyse så må du prøve å snu den 180grader. Ellers er det litt pirk med enkelte av bryterne, det kreves noe demontering på enkelte av dem som inkluderer små fjærer, plastglidere, kretskort osv. Så vær litt forsiktig når du åpner bryterne så det ikke spruter smådeler utover for deg. :)

Akkurat denne biten er forresten litt kjedelig på de bryterne som krever masse demontering, for hvis du setter pæra feil vei så må du inn igjen for å få snudd pæra. Men du får god trening i pirkearbeid da. ;)

Og pass på så du ikke har strøm på bryteren mens du monterer pæra, for da kan det gnistre noe voldsomt og led'en brenner opp. Få den helt på plass før du tester så den ikke kortslutter.

Mener å huske at det var lyktejusteringen og varme til speil og bakrute som var blant de verste å bytte pære i. Men de fleste kommer du rett til pæra på baksiden av bryteren uten å åpne den engang.




Takk for svarene dine The Stig,
Du gjør dette prosjektet lettere ;)
Skal nok bli morsomt å skru opp bryterne ja! Men du får ikke laget noe HOW TO eller noe sånt, eller noe link på dette. Eller har du noen bilder av når du gjorde det? Trenger egentlig bare på rutevarmeren da bilen min ikke har lyktejustering :P

Men ser at du har bestilt to forksjellig pærer stemmer dette?
Og tenkte på instrumentbelysning, har du led i de bitte små service-lampene også?

TheStig
06/02/13, 22:57
Jeg tok dessverre ingen bilder mens jeg holdt på, og jeg har ikke sett noen linker på akkurat dette heller. Så jeg var på ukjent grunn når jeg åpnet den første bryteren, men så var jo ingen av bryterne like inni da så jeg var jo like grønn når jeg åpnet den neste igjen. :p
Det som er felles for dem er at du behøver å bevæpne deg med et bittelite flattskrujern for å få has på dem, for baksiden og fronten av bryterne er klipset sammen på sidene med et mothakesystem. Så du må rett og slett bare bøye ut bittelitt på den ene siden så de går ut av lås, så gjøre det samme på motsatt side UTEN at den første siden går i lås igjen. Eller at du evt bryter istykker plastikken.. Og det vil man jo helst unngå.
Det er bare å få alle hakene ut av lås, så bare lirke bryteren ifra hverandre mens du følger med på løse deler som kan komme ramlende.

Jeg skal se om jeg får mulighet til å åpne opp en bryter eller to og ta noen bilder en dag, så du får se hvordan det ser ut inni dem. Har du flaks så har du ikke så mange av disse "problem-bryterne" i din bil heller.. :)

Ja jeg bestillte 2 typer pærer, NEO3 til alle bryterne i dash og midtkonsoll, og led'ene til instrumenthuset husker jeg ikke navnet på akkurat nå, var det wedge kanskje? Husker ikke akkurat nå.. Ser ut akkurat som de originale pærene komplett med sånn firkanta bakstykke og små vinger til +/-. Finner bare ikke igjen siden jeg bestillte disse fra, tror ikke jeg kjøpte disse fra superbrightleds.com..
Men det kan jeg kanskje finne ut av.

Og til vriderne i varmeapparatet er det vel også samme type mener jeg å huske, bare at her måtte jeg knekke bort noe plast for å få printplata på plass. Nå vet jeg bare hvordan dette ser ut hvis du har vanlig varmeapparat uten ac, og da er det 2 pærer der bakparten av pæra passer inn i hvert sitt hull når du smetter på plass printplata. Og for at pærene ikke skal kunne ramle ned på baksiden så er det støpt et kryss i plast inni dette hullet for å hindre pæra i å dette bak i midtkonsollen. Disse plastkryssene hindret meg i å få printplata helt på plass sånn at pærene fikk kontakt hos meg, (tydeligvis var baksiden på ledpærene en anelse større enn originalpærene) så her måtte jeg bare knekke bort disse kryssene for å få plata helt inntil.
Må bare passe på at pærene sitter godt før man trer de inn i disse hullene for ettertiden. :p

Ang servicelampene så har jeg kun originale pærer i dem, for alle disse har forskjellige farger og disse fargene vil bli forvrengt kraftig med led tror jeg. Fant det likegreit å bare la dem være som de var. :)
Og samme med nødblinken, den lot jeg også bare være vanlig pære i siden den er rød.
Jeg var kun ute etter det "magiske" lyseblå fra alle de andre bryterne. ;)

TheStig
06/02/13, 23:17
Rettelse: De 4 pærene til selve instrumenthuset benyttet jeg vel vanlig T10 som jeg satte i de originale pæreholderne kom jeg på, det var den mindre typen (til klokke og varmeapparat) at jeg kjøpte komplette led's med vrider. Er muligens T5 de het? Står helt stille her nå.. :p

Turbovogn850
07/02/13, 19:14
Jeg tok dessverre ingen bilder mens jeg holdt på, og jeg har ikke sett noen linker på akkurat dette heller. Så jeg var på ukjent grunn når jeg åpnet den første bryteren, men så var jo ingen av bryterne like inni da så jeg var jo like grønn når jeg åpnet den neste igjen. :p
Det som er felles for dem er at du behøver å bevæpne deg med et bittelite flattskrujern for å få has på dem, for baksiden og fronten av bryterne er klipset sammen på sidene med et mothakesystem. Så du må rett og slett bare bøye ut bittelitt på den ene siden så de går ut av lås, så gjøre det samme på motsatt side UTEN at den første siden går i lås igjen. Eller at du evt bryter istykker plastikken.. Og det vil man jo helst unngå.
Det er bare å få alle hakene ut av lås, så bare lirke bryteren ifra hverandre mens du følger med på løse deler som kan komme ramlende.

Jeg skal se om jeg får mulighet til å åpne opp en bryter eller to og ta noen bilder en dag, så du får se hvordan det ser ut inni dem. Har du flaks så har du ikke så mange av disse "problem-bryterne" i din bil heller.. :)

Ja jeg bestillte 2 typer pærer, NEO3 til alle bryterne i dash og midtkonsoll, og led'ene til instrumenthuset husker jeg ikke navnet på akkurat nå, var det wedge kanskje? Husker ikke akkurat nå.. Ser ut akkurat som de originale pærene komplett med sånn firkanta bakstykke og små vinger til +/-. Finner bare ikke igjen siden jeg bestillte disse fra, tror ikke jeg kjøpte disse fra superbrightleds.com..
Men det kan jeg kanskje finne ut av.

Og til vriderne i varmeapparatet er det vel også samme type mener jeg å huske, bare at her måtte jeg knekke bort noe plast for å få printplata på plass. Nå vet jeg bare hvordan dette ser ut hvis du har vanlig varmeapparat uten ac, og da er det 2 pærer der bakparten av pæra passer inn i hvert sitt hull når du smetter på plass printplata. Og for at pærene ikke skal kunne ramle ned på baksiden så er det støpt et kryss i plast inni dette hullet for å hindre pæra i å dette bak i midtkonsollen. Disse plastkryssene hindret meg i å få printplata helt på plass sånn at pærene fikk kontakt hos meg, (tydeligvis var baksiden på ledpærene en anelse større enn originalpærene) så her måtte jeg bare knekke bort disse kryssene for å få plata helt inntil.
Må bare passe på at pærene sitter godt før man trer de inn i disse hullene for ettertiden. :p

Ang servicelampene så har jeg kun originale pærer i dem, for alle disse har forskjellige farger og disse fargene vil bli forvrengt kraftig med led tror jeg. Fant det likegreit å bare la dem være som de var. :)
Og samme med nødblinken, den lot jeg også bare være vanlig pære i siden den er rød.
Jeg var kun ute etter det "magiske" lyseblå fra alle de andre bryterne. ;)

Tusen hjertelig takk for svarene dine The Stig, du er virkelig en livredder :) Med denne beskrivelsen kommer dette til å gå silkemykt :p
KAN si at bilen min ikke har så mange problem-brytere etter din beskrivelse ihvertfall, jeg har en 10 ventilers motor som er fra 1995 ;) uten ac også :P
Eneste jeg har er elektrisk vinduer, elektriske speiler med varme(også bakruta) og det er vel egentlig det :P Eller har også grøftelys da :D

Men det er en ting jeg lurer meg grønn over, den runde bryteren til kjørelysene og parklysa, skal det være noe pære/lys i den også? Isåfall er det samme prinsipp med klips på sidene?

Men om jeg har skjønt deg riktig skal jeg bestille et par NEO3 pærer fra det beste nettstedet (hva var det du anbefalte der igjen?)
Og trenger egentlig ikke å bestille til instrumenthuset, har Osram led der ;)
Hva slags pære sitter i varmeapperate uten ac, er det vanskelig jobb, eventult kunne du ikke få lagd en How to? :P
Og du hadde noe problemer med å knekke noe plast og sånn, hva slags pærer anbefaler du her for å ikke knekke noe som helst :)

Hva het de magiske blå? :)

TheStig
11/02/13, 16:17
Tusen hjertelig takk for svarene dine The Stig, du er virkelig en livredder :) Med denne beskrivelsen kommer dette til å gå silkemykt :p
KAN si at bilen min ikke har så mange problem-brytere etter din beskrivelse ihvertfall, jeg har en 10 ventilers motor som er fra 1995 ;) uten ac også :P
Eneste jeg har er elektrisk vinduer, elektriske speiler med varme(også bakruta) og det er vel egentlig det :P Eller har også grøftelys da :D

Men det er en ting jeg lurer meg grønn over, den runde bryteren til kjørelysene og parklysa, skal det være noe pære/lys i den også? Isåfall er det samme prinsipp med klips på sidene?

Men om jeg har skjønt deg riktig skal jeg bestille et par NEO3 pærer fra det beste nettstedet (hva var det du anbefalte der igjen?)
Og trenger egentlig ikke å bestille til instrumenthuset, har Osram led der ;)
Hva slags pære sitter i varmeapperate uten ac, er det vanskelig jobb, eventult kunne du ikke få lagd en How to? :P
Og du hadde noe problemer med å knekke noe plast og sånn, hva slags pærer anbefaler du her for å ikke knekke noe som helst :)

Hva het de magiske blå? :)

Bare hyggelig å kunne være til hjelp. Har selv vært i situasjonen at jeg trengte hjelp for ikke så lenge siden, så bare kjekt å kunne få gi noe tilbake til forumet. :)
Nå har jeg dessverre vært litt for opptatt i det siste til å kunne demontere brytere og ta noen bilder enda, men skal prøve å få gjort dette en dag når temperaturen tillater det.
Den runde bryteren, regner med det er hovedlysbryteren du mener? Den har også NEO3 pære, men nå mener jeg å huske at denne var rimelig enkel å bytte pære i. Men kan ta noen bilder der også med det samme jeg holder på da.
Til varmeapparatet benyttet jeg samme type pære som sitter i klokka, eller en mindre variant av de som sitter i selve instrumenthuset. Jeg innbiller meg at det var T5 de het..? Om det finnes en bedre egnet variant her for å slippe å ødelegge noe plast er jeg ikke sikker på, det er godt mulig at det er forskjeller fra T5 til T5 mellom produsentene også. For her var det rett og slett bakdelen til pæra som stakk en halvmillimeter for langt ut i forhold til originalpæra. (Pærene til varmeapparatet sitter i ei printplate som er klipset fast, så pærene monteres inn bakfra og vrides i lås på plata før man klipser plata på plass sånn at pluss og minus til plata får kontakt.)
For å komme til denne plata må du aller først trekke av vriderne og knotten til vifta, disse er bare å dra rett ut. Sitter de veldig fast så kan du legge en klut over og dra forsiktig med ei knipetang. Innenfor der kommer det etpar skruer til syne, så når skruene er ute er det bare å lirke frontdekselet av så du kommer til printplata med pærene. ;)

Fargen på pærene jeg har brukt heter "cool-white". De lyser helt hvitt, men når du får dem på plass i bryterne blir lyset sånn magisk blått. ;)

Skal prøve å få satt av en dag til å ta noen bilder, men er sikker på at du får til dette selv uten bilder når du får ut bryterne. Har du først fått til en bryter blir det bare morsomt å fortsette med neste. ;)

Turbovogn850
11/02/13, 16:43
Bare hyggelig å kunne være til hjelp. Har selv vært i situasjonen at jeg trengte hjelp for ikke så lenge siden, så bare kjekt å kunne få gi noe tilbake til forumet. :)
Nå har jeg dessverre vært litt for opptatt i det siste til å kunne demontere brytere og ta noen bilder enda, men skal prøve å få gjort dette en dag når temperaturen tillater det.
Den runde bryteren, regner med det er hovedlysbryteren du mener? Den har også NEO3 pære, men nå mener jeg å huske at denne var rimelig enkel å bytte pære i. Men kan ta noen bilder der også med det samme jeg holder på da.
Til varmeapparatet benyttet jeg samme type pære som sitter i klokka, eller en mindre variant av de som sitter i selve instrumenthuset. Jeg innbiller meg at det var T5 de het..? Om det finnes en bedre egnet variant her for å slippe å ødelegge noe plast er jeg ikke sikker på, det er godt mulig at det er forskjeller fra T5 til T5 mellom produsentene også. For her var det rett og slett bakdelen til pæra som stakk en halvmillimeter for langt ut i forhold til originalpæra. (Pærene til varmeapparatet sitter i ei printplate som er klipset fast, så pærene monteres inn bakfra og vrides i lås på plata før man klipser plata på plass sånn at pluss og minus til plata får kontakt.)
For å komme til denne plata må du aller først trekke av vriderne og knotten til vifta, disse er bare å dra rett ut. Sitter de veldig fast så kan du legge en klut over og dra forsiktig med ei knipetang. Innenfor der kommer det etpar skruer til syne, så når skruene er ute er det bare å lirke frontdekselet av så du kommer til printplata med pærene. ;)

Fargen på pærene jeg har brukt heter "cool-white". De lyser helt hvitt, men når du får dem på plass i bryterne blir lyset sånn magisk blått. ;)

Skal prøve å få satt av en dag til å ta noen bilder, men er sikker på at du får til dette selv uten bilder når du får ut bryterne. Har du først fått til en bryter blir det bare morsomt å fortsette med neste. ;)

Okei, dette høres jo greit ut dette ;)
Men hadde du giddet å sende en link til de magiske blå igjen, tror du har gjort det men ble så mange til slutt :p

Men åpnet løsnet en bryter i går bare for å se på den, og hvor liten skruttekker er det snakk om her da, bitte små klips jo :p

TheStig
11/02/13, 18:41
Okei, dette høres jo greit ut dette ;)
Men hadde du giddet å sende en link til de magiske blå igjen, tror du har gjort det men ble så mange til slutt :p

Men åpnet løsnet en bryter i går bare for å se på den, og hvor liten skruttekker er det snakk om her da, bitte små klips jo :p

Her er linken: http://www.superbrightleds.com/cat/led-vehicle-replacement-bulbs/filter/Cross_Reference_Number,NEO3,21,241

Og skrutrekkeren jeg brukte var et bittelite flattjern på etpar mm, det må være såpass lite for å få lirket til en åpning ved de små klipsene. Det var litt knotete skal jeg innrømme, men jeg fikk det til med mine tommeltotter uten å ødelegge så da burde det være mulig for de aller fleste andre også.. :p

Turbovogn850
12/02/13, 17:58
Her er linken: http://www.superbrightleds.com/cat/led-vehicle-replacement-bulbs/filter/Cross_Reference_Number,NEO3,21,241

Og skrutrekkeren jeg brukte var et bittelite flattjern på etpar mm, det må være såpass lite for å få lirket til en åpning ved de små klipsene. Det var litt knotete skal jeg innrømme, men jeg fikk det til med mine tommeltotter uten å ødelegge så da burde det være mulig for de aller fleste andre også.. :p

Hehe, det lar seg nok gjøre!
Må bare få lagt inn bestilling av led-pærene og finne fram bitte små skruterekkere :p
Og demontere brytere :)

Men lurer på en ting, dimmeren av instrumentlyset skal det være noe lys i den?
Isåfall, får du ordnet et bilde av demontering av den? ;)

Turbovogn850
12/02/13, 18:07
Edit* leste i en tråd at pærer til klokke og radio ikke kunne være lenger en 6 mm ellers ble de for lange, for vil helst unngå å knekke noe som helst av plast, har du noe anelse om dette?

TheStig
14/02/13, 09:29
Det er pga avstanden til lcd displayet, det er lengden på selve glasskuppelen på pæra som ikke må overstige 6mm før tuppen på pæra trykker mot baksiden av displayet. Er sjeldent at 1 led pærer er så lange, de med flere leds kan være lengre.

Til varmeapparatet jeg snakka om er det utstikket på bakdelen av pæra som ble problemet. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

TheStig
14/02/13, 09:41
Angående dimmeren så har jeg ikke lys i den, og jeg er heller ikke sikker på om det skal være det.. Prøvde å åpne den for å se men der stoppet jeg før jeg ødela den. Trodde det var mulig å dra av knotten på den, men da knaket den stygt så jeg lot den bare være..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Turbovogn850
15/02/13, 14:34
Det er pga avstanden til lcd displayet, det er lengden på selve glasskuppelen på pæra som ikke må overstige 6mm før tuppen på pæra trykker mot baksiden av displayet. Er sjeldent at 1 led pærer er så lange, de med flere leds kan være lengre.

Til varmeapparatet jeg snakka om er det utstikket på bakdelen av pæra som ble problemet. :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2


Okei ja, men det LCD-displayet er det radioen det er snakk om her?
Og ikke noe med varmeapperatet å gjøre, her har det ikke noe å si om hvilken pære man putter inn da?
Men hvis jeg bestiller en 3mm led-pære NEO-3 vil ikke den passe uten å knekke noe?

TheStig
16/02/13, 13:49
Lcd displayet til radioen ja, og det samme til klokka. Det er flytende krystaller som gjør at tallene vises. (Liquid Crystal Display)
Og her passer ikke neo3 pærene, dem passer bare til bryterne. Er T5 til klokke og radio, samme type som til instrumenthuset bare en litt mindre variant. Det er ingen plastikk å ta hensyn til, trenger kun å være sikker på at tuppen på pæra ikke presser istykker displayet fra baksiden. Derfor de 6mm som maksimal lengde på pæra.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

TheStig
16/02/13, 13:57
Det er T5 til varmeapparatet også, men de pærene jeg kjøpte stakk altså litt for langt ut på baksiden. Så det du kan gjøre er å ta ut de pærene før du bestiller og ta mål av dem, eller om du er litt hendig så er en annen mulighet å fjerne glasspæra fra holderen og lodde inn led selv. Da er du sikker på at de passer.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Svirre
16/02/13, 13:57
Men de pærene som du får kjøpt på biltema passer til kjørecomputeren! Kjøpte et par slike der og dytta de inn og så ingen merker på at disse ville by på problemer :)

Turbovogn850
16/02/13, 14:02
Men når vi snakker om kjørecomputer og LCD display og sånn, så er vel dette orginal spiller og kjørecomputer er ikke det den lille saken i instrumentlyset som kan måle bensinforbruket er det vi snakker om her?
Det er vel ikke noe jeg har, jeg har den med klokke og grader, og her satt det en bitteliten pære, tror det var t5 og t10 i instrumentet, hvertfall det var samme pære som i servicelampene som i klokka og gradene :)

Men The Stig,
Skal jeg bestille de NEO-3 pærene du har linka til og bruke i varmeanlegget men med disse måtte jeg knekke den plastplata bakom?

TheStig
16/02/13, 14:05
Er litt på gyngende grunn når jeg sier at disse pærene heter T5. For disse jeg mener er ikke løse leds for å stikke inn i en holder, de er komplett med holder ferdig påmontert. Men det er uansett samme type pære som T5. Noen som kan si med sikkerhet at det er T5 som er riktig navn her?

Jeg vet bare med sikkerhet hvordan de ser ut, er navnene på dem jeg blander litt. :p

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

TheStig
17/02/13, 00:02
Men The Stig,
Skal jeg bestille de NEO-3 pærene du har linka til og bruke i varmeanlegget men med disse måtte jeg knekke den plastplata bakom?


Nei, NEO3 passer ikke i varmeapparatet. NEO3 er den bittelille typen som sitter i bryterne. Til varmeapparatet er det samme type pære som til klokka, men den plastfirkanten på bakenden som du holder når du vrir pæra i lås må være veldig kort. Så hvis du drar av vriderne til varmluft, knotten til vifta og løsner de skruene som kommer til syne så du får lirket av frontdekselet rundt varmeapparatet så kan du studere pærene som sitter der før du bestiller noe. Og hvis det ikke finnes leds som er korte nok så er det ikke værre enn å bruke de som står der originalt.
Bare dele selve pæra fra plastbakstykket og modde dit ledpæra enkelt med en loddebolt.

Og da ser du også hvilke "plastkryss" jeg snakker om, og kanskje finner du også ut at du greier å leve uten dem.. Det gjorde iallfall jeg, for det er ikke snakk om store greiene altså. De er der kun for å hindre at man skal kunne miste pæra inn bak midtkonsollen, men det gjør man jo ikke hvis man har vridd pæra fast skikkelig før man monterer på plass den plata som pærene sitter i.. Vanskelig å forklare, men du skjønner det når du åpner for å se. ;)

Turbovogn850
17/02/13, 01:04
Veldig bra beskrevet The Stig :)
Legger vel inn en bestilling på noen led's til uka ;)
Men jeg lettte etter disse små pærene som var i klokka og diverse i instrumentet men fant ikke disse i led...
Det blir vel som du sier at man klipper av den lille glødepæra og lodder på en liten led men hvor bra det vil bli aner jeg ikke!
Men faktisk så lyser varmeapperatet mitt originalt, men hadde du giddi bryet med å lodde og sånn? :p

TheStig
17/02/13, 01:40
Veldig bra beskrevet The Stig :)
Legger vel inn en bestilling på noen led's til uka ;)
Men jeg lettte etter disse små pærene som var i klokka og diverse i instrumentet men fant ikke disse i led...
Det blir vel som du sier at man klipper av den lille glødepæra og lodder på en liten led men hvor bra det vil bli aner jeg ikke!
Men faktisk så lyser varmeapperatet mitt originalt, men hadde du giddi bryet med å lodde og sånn? :p

Jeg gadd ikke bryet med å lodde pga jeg hadde pærer som "nesten" passet, så jeg satte skrujernet mot de tynne plastgreiene og bare knekte de vekk. Men hvis jeg kun hadde hatt ledpærer som ikke hadde passet uansett så ville jeg nok ha satt igang med å flytte led over på originalpæreholderne framfor enda en runde på led-shopping ja. :p

Fant noen på ebay nå nettopp som du kan prøve: http://www.ebay.com/itm/W3LE-New-10x-T5-5050-B8-5D-1-SMD-LED-White-Car-Gauge-Side-Light-Lamp-Bulb-DC-12V-/400374826187?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item5d383304cb&vxp=mtr

Disse med SMD leds lyser bedre enn de med runde glass, jeg har testet begge typene. De med kuppel ble så svake at det ble knapt synlig lys til vriderne, men med SMD led ble det litt bedre. Men ikke forvent like skarpt lys som du vil få i brytere o.l. Det vil bli noe svakere lys til varmeapparatet bare så du er forberedt på det altså.

Jeg finner ikke igjen hvor jeg kjøpte mine fra, men de ser helt prikk like ut som disse.

Turbovogn850
17/02/13, 03:11
Disse led pærene så jo drit bra ut! :D
Og du tror de vil passe sånn nogenlunde til varmeapperatet uten å knekke masse skit? :p

TheStig
17/02/13, 03:30
Disse led pærene så jo drit bra ut! :D
Og du tror de vil passe sånn nogenlunde til varmeapperatet uten å knekke masse skit? :p

Ja det tror jeg skal gå bra. Men HVIS du skulle få samme problemet som meg og plata med pærene ikke vil klipse seg skikkelig i lås pga pærene butter imot, så er det også en mulighet å smi av litt plast av pæreholderen. Så lenge du ikke kutter tråden til led'en så har det ikke noe å si. Det er kun snakk om en halv mm i tilfelle, så da slipper du å ødelegge noe på bilen uansett. ;)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Turbovogn850
17/02/13, 03:34
Ja det tror jeg skal gå bra. Men HVIS du skulle få samme problemet som meg og plata med pærene ikke vil klipse seg skikkelig i lås pga pærene butter imot, så er det også en mulighet å smi av litt plast av pæreholderen. Så lenge du ikke kutter tråden til led'en så har det ikke noe å si. Det er kun snakk om en halv mm i tilfelle, så da slipper du å ødelegge noe på bilen uansett. ;)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Det får jeg legge inn noen bestillinger på de og da ;)
Lys skal det bli :D

TheStig
17/02/13, 03:37
Det blir bra tenker jeg. :)
Er 10 pærer i pakken på den siste linken der, så det burde holde til både prøving og feiling og enda ha noen igjen i reserve. ;)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Turbovogn850
17/02/13, 03:43
Det blir bra tenker jeg. :)
Er 10 pærer i pakken på den siste linken der, så det burde holde til både prøving og feiling og enda ha noen igjen i reserve. ;)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Det skal nok holde ja! :)
Men har jeg skjønt det riktig nå når det gjelder demontering av varmeapperatet?
Man drar av de tre runde for å justere temperatur og justere hvor blåsebehovet skal være
Og det er to skruer som holder den plata men hvordan er det med den lille for å justere vifta?
Du snakka om den, men det har blitt borte for meg :p

TheStig
17/02/13, 04:08
Det stemmer bra det. :)

Knotten til viftehastighet trekker du bare rett ut så skal den løsne. Det som sitter igjen av den da trenger du ikke gjøre noe med, det blir med ut sammen med fronten. Og den lille grønne pæra som sitter i den knotten vet jeg ikke om går an å bytte engang. Det går helt sikkert men jeg har ikke sjekket hvordan eller hvilken led som passer her. Det eneste jeg vet er at den er bitteliten.. :p

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Turbovogn850
22/03/13, 07:49
Du, The Stig!
Hvor lang tid bruke superbrightleds på å levere ledlysa til deg?
Er det uvanlig med drøy uke? :)

TheStig
22/03/13, 14:16
Du, The Stig!
Hvor lang tid bruke superbrightleds på å levere ledlysa til deg?
Er det uvanlig med drøy uke? :)

Tror det tok omtrent to uker til meg.

Sent from my ☆GT-I9100☆ using Tapatalk 2

Morgis
22/03/13, 14:31
http://forum.vccn.no/showthread.php?17638-850-x70-Konvertering-til-LED-instrumentbelysning