PDA

Vis full versjon : Underspyling til 500hk et must?



Volvo360tic
03/02/13, 23:19
Er underspyling et må ha/must til 450/500 hk?

kermitt
04/02/13, 02:06
Nei, det er det ikke. Men skal du kjøre på bane så kan det være greit.

Volvo360tic
04/02/13, 10:43
Blir vell brukt til bane ja. Så sitter jeg egentli og tenker siden jeg har en uten underspylig som jeg har bejynt å stelle litt med. Også har jeg jo en komplett og bra fk motor stående i en bil akk nå. Så hadde vert greit å høre om jeg skal ta ut fk å borre den eller bruke mere tid og penger på den f motoren. Kan underspyling monteres på f blokka eller er det mye og avangSert jobb?

gl740turbo
04/02/13, 11:07
Du kan ettermontere underspyling ja ;) Du må måle deg fram på oljekanalen, frese deg ned så det blir plant i forhold til "kulen" som er der i dag. Borr hull og gjeng opp. Når det er gjort er det bare å skru fast dysene :)

Volvo360tic
04/02/13, 12:27
Off enda mere jobb. Men såtil spm er dette nødvendig eller ikke? Er jo ikke så ekstremt efektutak. Men nå må dere si hva jeg skal gjøre. Det hadde jo vert best og brukt den jeg allerede har startet på? Og brukt fk'n til noe annet. Har desverre ikke peling angående den underspylinga.

gl740turbo
04/02/13, 13:38
Off enda mere jobb. Men såtil spm er dette nødvendig eller ikke? Er jo ikke så ekstremt efektutak. Men nå må dere si hva jeg skal gjøre. Det hadde jo vert best og brukt den jeg allerede har startet på? Og brukt fk'n til noe annet. Har desverre ikke peling angående den underspylinga.

Folk har kjørt mye effekt på motorer uten underspyling så det er ikke nødvendig ;) Underspyling kom ikke før på 90tallet og du kan jo tenke deg til hvor mye volvo rødblokk fikk gjennomgå før den tid :P

kermitt
04/02/13, 13:45
Helt klart holdbart uten, men på bane selv uten høy effekt er det slettes ikke dumt å ha. Volvo tenkte jo ut dette til originale veigående motorer som slettes ikke får det samme stresset som en trimma rødblokk på bane, og det var det en grunn til.
Men selv skal jeg klare meg uten, kjører heller med litt større dyser for å kjøle stempler.

gl740turbo
04/02/13, 13:57
Eller kjør e85 :P Da sliter du ikke med kjøling iallefall :)

Volvo360tic
04/02/13, 20:38
Bør jeg gå for e85? Hva må modifiserest?

gl740turbo
04/02/13, 20:50
Bør jeg gå for e85? Hva må modifiserest?

Større dyser også må bensinpumpen og slanger tåle e85 ;)

Njål Nilssen
05/02/13, 18:48
Skal du ha 8v topp med brennkammer som har TREG forbrenning så er det absolutt en fordel hva banking angår å ha underspyling...

Volvo360tic
05/02/13, 19:24
hva mener du med dette ? ;)

Njål Nilssen
06/02/13, 02:36
hva mener du med dette ? ;) At urørt 8v brennkammer må ha rimelig feit blandig for å fungere uten fjusk og tenningsbank. feit blanding = tregere forbrenning, ergo det er mer tid for varmen å krype over til deler som er greit varme i utgangspunktet. Veldig varmt stempel gjør at det banker enda lettere... da er det en stor fordel å ha underspyling til å holde stempeltemperatur i sjakk feks... Beste løsninga er igrunn å gjøre at brennkammerer faktisk fungerer som det burdte ha gjort i utgangspunktet, noe som volvo ikke har fått til...

Volvo360tic
06/02/13, 17:26
må få noen til og gjøre noe med toppen såklart ;)

Turbosnurr
07/02/13, 04:55
kjør underspyling om du har tid og annledning til å lage til dette.. ALLTID en fordel å holde stempelet kjølig under plaging og hard kjøring !!!!!!!
Man får i tillegg mer olje ut til oljeringen slik at d blir bedre fordelt 360 grader i sylinderen ;-) en grei fordel med tanke på smøring og kjøling til ringene

Turbosnurr
07/02/13, 05:01
Men selv skal jeg klare meg uten, kjører heller med litt større dyser for å kjøle stempler.


Okey ??? hvordan da tenker du ???? Vet at mange kjører 11. 11.2 11.5 og 11.7 i AFR-verdi for at man skal ha greit med fuel for å holde eksos tempp nede men noe feitere enn det da snakker man om utvasking av sylindere over tid og etterhvert som bensin havner i oljen blir oljefilmen tynnet ut og lagre får etterhvert gjennomgå..

Njål Nilssen
07/02/13, 07:09
Okey ??? hvordan da tenker du ???? Vet at mange kjører 11. 11.2 11.5 og 11.7 i AFR-verdi for at man skal ha greit med fuel for å holde eksos tempp nede men noe feitere enn det da snakker man om utvasking av sylindere over tid og etterhvert som bensin havner i oljen blir oljefilmen tynnet ut og lagre får etterhvert gjennomgå.. fikser man brennkammeret kan man kjøre 12.5 eller høyere med samme tennpunkt = enda lavere egt :)

Volvo360tic
07/02/13, 09:33
Flyfaen har du noen tips til hva jeg må gjøre med toppen? Kan jeg kjøre std ventiler på så lite effekt? Snakk om fra 400/500hk kan jeg bruke nye org fk stempler eller må jeg kjøpe noe mer custom? Hvilken kam vil du ambefale?

Njål Nilssen
07/02/13, 16:19
Flyfaen har du noen tips til hva jeg må gjøre med toppen? Kan jeg kjøre std ventiler på så lite effekt? Snakk om fra 400/500hk kan jeg bruke nye org fk stempler eller må jeg kjøpe noe mer custom? Hvilken kam vil du ambefale? Har mange tips jeg, noen av de som funker best deler jeg ikke åpent her, eller direkte på PM heller. Helst fordi mye av det jeg har lært, har jeg lært av noen som faktisk lever av dette og prøver å få endene til å møtes, og spre vedkommendes triks blir som å piratkopiere. Gåter og hint kan gis på PM, så du kan tenke deg litt fram selv, men ikke noe detaljer eller konkret "bruksanvisning" :) Skal du ha en motor som funger bra holder det bare ikke å smekke noe sammen, de små grå må settes i aksjon og brukes litt ;) å bruke 44mm ventiler til 400-500hk KAN gå, men er langt fra å anbefale på noen som helst måte, da kan du også hvertfall glemme originale stempler for da jobber motoren under høyt press...

Volvo360tic
07/02/13, 18:30
den er grei.

Turbosnurr
07/02/13, 20:09
du må slette pm
:-)

Njål Nilssen
07/02/13, 22:24
den er grei. Ikke hør så oppgitt ut da :p Hvis du vil kan jeg sende deg en PM med hint og noen pointere i riktig rettning, eller så kan du sende toppen opp til meg, så skal jeg "trikse" med den for deg, for en veldig symbolsk sum. Haken er at du IKKE får ta bilder av toppen å legge ut på nettet, og at du garrantert blir å tro at den er ødelagt. Da enkelte ting på den rett og slett kommer til å se helt jævlig/ødelagt ut (men funke over middels bra). Du bør helst ikke vise for mye av den til folk før du monterer og "lukker" motoren. "kopimaskiner" finnes det nok av der ute selv om de kanskje ikke helt skjønner HVORFOR ting er gjort, slik de er gjort, men har fått med seg at det funker. Er jo morro å kjøre rundt i noe som funker bedre enn "resten av gjengen" eller hva? Så kommer det til om hva du kan ta deg råd til av typ ventiler og tilbehør? Større ventiler må du ikke ha om ikke effekten skal være for høy, men vil du ha nærmere 500hk av en 8v fyker penga fort. Uansett er større ventiler en fordel hva motorkarakteristikk angår, uansett effekt. Med bedre fløde og større ventiler kan man bruke kortere durasjon for ellers samme effekt, og dermed gjøre effekt/momentregister brendere, samtidig som du får mere bunndrag. Å gjøre "standard" og kun montere inn større eksosventil er nødvendigvis ikke riktig i alle situasjoner. Forholdet mellom inn og ut ventilene avhenger i stor grad av ekspansjonsforhold og forbrenningseffektivitet, og type drivstoff. Send meg en PM så kan vi ta det derfra.

Volvo360tic
08/02/13, 08:23
vi får ta dette på en pm da. er ikke oppgjitt men vil ha hjelp akkutat med toppen der jeg selv ikke har nooe kunskap! klarer jo altis å polere kanaler og høvle den. skifte ventiler og seter/styringer har jeg selv utstyr for. samt sliping av ventil og sete ;) men akkurat den derre portinga og det har jeg ikke så mye kunskap til. men om noen her inne er villig til og hjelpe meg med det så hadde jo det vert enklest. siden vi alle her inne driver med VOLVO. har jo en i trheim tore topplokk som er utrulig flink, men ville se om noen her inne ville gjøre seg noen kroner på noe de ser på som en hobby. eller så kunne en byttehandel vert en grei sak. da jeg jobber som sveiser ;) du får ta å sende en pm så får vi diskutere. ;) la oss si en efekt fra 400 til 500 hk ett sted imellom der er mitt mål.

Mathisen
03/03/13, 20:05
Du kan ettermontere underspyling ja ;) Du må måle deg fram på oljekanalen, frese deg ned så det blir plant i forhold til "kulen" som er der i dag. Borr hull og gjeng opp. Når det er gjort er det bare å skru fast dysene :)

Eller sånn eventuelt få tak i ei blokk som alt har det! sparer seg for utrulig mye jobb.

Jannern
04/03/13, 09:36
spør batland. han forteller deg hva du bør/må gjøre :) Det han ikke kan tror jeg ikke er verdt å vite haha

Batland
05/03/13, 18:46
spør batland. han forteller deg hva du bør/må gjøre :) Det han ikke kan tror jeg ikke er verdt å vite haha
Jo takk for det.
Skal innrømme at jeg bruker en alternativ løsning til stempelkjøling i mine B21 motorer.

Enklere og billigere enn normalen, men godt nok samt at "selvgjort er velgjort". :)