PDA

Vis full versjon : Bytte bremsevæske



coche
13/05/10, 09:03
Fikk beskjed på sist service at jeg må bytte bremsevæske i løpet av sommeren.
Er det så enkelt at man bare løsner bremseslangen på kalipperen og pumper ut med bremsepedalen, for så og fylle på i beholderen i motorrommet og lufte systemet?
Er det Dot 4 som brukes på disse bilene?



Volvo V70N
2000 mod 2,5 tdi

ChrML
13/05/10, 09:09
Nei, det er ikke riktig så enkelt. En må pumpe trykk i bremsepedalen, så åpner du luftenippelen så det spruter ut, så stenger du igjen og han må slippe pedalen. Sånn må dere gjøre ørten milliioner ganger på hvert hjul for å ha byttet ut all gamle bremsevæsken med ny. Og selvfølgelig etterfylle reservoaret litt før det er tomt, ellers suger du bare ny luft inn i røra.

Men stikk på Biltema å kjøp et lufteverktøy på trykkluft som du kobler på luftenippelen og suger ut bremsevæsken igjennom. Da ser du i slangen når du er ferdig og du har tatt et hjul på 5 minutter istedenfor 1.5 time... Verdt de 300 kronene.

locked
13/05/10, 11:45
bremselufteren til biltema koster 699kr

men verdt penga :)

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremselufter-trykkluftdrevet/

ChrML
13/05/10, 12:05
bremselufteren til biltema koster 699kr

men verdt penga :)

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremselufter-trykkluftdrevet/
Oh, da husket jeg feil :p. Den sparer deg hvertfall for MYE tid!

GeTReibeAktienGesellschaf
13/05/10, 12:24
Viss man har tid og vil gjøre det ekstra nøye så kan man drive stemplene i kaliperne tilbake å låse de mens man lufter.
Gjør man dette så vil man sikre at man bytter ut det som ligger bak stempelene, særlig vis klossene ikke er helt nye.

ChrML
13/05/10, 12:26
Viss man har tid og vil gjøre det ekstra nøye så kan man drive stemplene i kaliperne tilbake å låse de mens man lufter.
Gjør man dette så vil man sikre at man bytter ut det som ligger bak stempelene, særlig vis klossene ikke er helt nye.
Ah, det var lurt :). Er jo det som eventuellt vil koke først og hvis bremsevæska er gammel.

TeamBørnOut
13/05/10, 13:06
Den blir automatisk byttet hvis man lufter på den vanligste måten (når folk løsner skruen bak). da vil ny veskei slangen presse den gammle ut. . men hvis man bruker "sperre ventiler" etc så er det ikke sikkert alt blir byttet.
Det viktigste er å ta vekk den gammle vesken som er i tanken(sug opp via en slange eller lignende). hell på ny veske og pump ut et og et rør til den nye veska kommer. pass ALLTID på å ha nok veske i beholderen. Kjøp ikke bremseveske på biltema (jeg driter i hvor den kommer fra. den varierer veldig i kvalitet).

Bytt også veske etter hver "banedag" eller bytt hvis du har rævkjørt bilen i noen uker. koster ikke mange kronene og minuttene å bytte..

TeamBørnOut
13/05/10, 13:07
Ah, det var lurt :). Er jo det som eventuellt vil koke først og hvis bremsevæska er gammel.

Husk at noen stempler ikke er helt flate bak. men alt hjelper

coche
13/05/10, 14:18
Takk for tips:)
Og det er Dot 4 som brukes?

GeTReibeAktienGesellschaf
13/05/10, 23:52
Dot4 ja.
Og som det ble sagt biltema sin er ikke noe særlig selv om den heter det samme som volvo sin (dot4+) kjentes ut som det var litt luft i systemet selv om jeg hadde lufta grundig.

Mekonomen sin lokheed?dot4 gul flaske bedre enn biltema sin men når jeg bytta castrol super respons? så blei pedalen fastere og ga generelt en bedre følelse men den kosta ca.dobbelt så mye.

Neste gang skal jeg teste Ate sin blå bremse væske hørt bra ting om den og man ser tydelig at ny væske har kommi igjennom systemet siden den er blå.

Det med å presse stemplene tilbake er prosedyre i volvo verksted håndbok ved skifte av bremsevæske til en rekke modeller.
Om det er nødvendig eller om det blir gjort av verksteder er noe annet.
Skifter man ofte så er ikke dette så viktig, men siden du har beskjed om å skifte så har vel verkstedet målt mye vann i bremse væska di.

JørnM_940
14/05/10, 00:03
bremselufteren til biltema koster 699kr

men verdt penga :)

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremselufter-trykkluftdrevet/
Smart dette:) Ikke umulig å lage selv heller.

coche
14/05/10, 19:29
Da spørs det om det ikke blir en tur innom biltema for å kjøpe "luftern". :)
Hvor mye væske er det i systemet? 2 liter, 3 liter..?

TeamBørnOut
14/05/10, 19:36
kjøp 2 liter... så går du ihvertfall ikke tom under utskiftning. men ikke kjøp på biltema...

Mr. Crepsley
14/05/10, 20:56
Enn sånn lufter er vel bare en ejektor? Er vel igrunn veldig enkelt å lage selv.