PDA

Vis full versjon : hvordan stille inn clutch ? b230f



cossykiller
12/05/10, 22:46
skal bytte motor i 740en, den andre er klar til og hives ut, men har aldri bytta clutch før. Er automatkasse, er det noe jeg trenger for og gjøre det ? lettere og ta ut både motor og girkasse og justere den utafor bilen ? en step by step som forklarer litt hva jeg må gjøre rett og slett:)

Takker for svar

-Shark-
12/05/10, 23:04
Hva skal du justere?

Christian
12/05/10, 23:04
Justere?
Hva mener du?

Hvis det er wiren du tenker på, så må den justeres når du sitter i bilen.

cossykiller
12/05/10, 23:08
sentrere clutchen var det jeg tenkte på

Christian
12/05/10, 23:12
sentrere clutchen var det jeg tenkte på

Ah! Da blir det hele noe annet. ;)
Det er endel lettere å gjøre med motor ute av bil, ja. Det er uansett enklest å senke inn motor med kassa på.

Det kan gjøres på øyemål (ikke noe problem egentlig), eller med sentreringsverktøy (fåes på biltema)..

Eller, hvis du har en gammal, gåen volvo girkasse liggende, kapp av inngående aksel. Beste som finns egentlig. ;)

cossykiller
12/05/10, 23:13
har ikke det, men kan jeg lage et sentreringsverktøy ? er likssom ikke åpent på biltema imorgen heller... har desverre ingen raste kasser heller...

Christian
12/05/10, 23:19
har ikke det, men kan jeg lage et sentreringsverktøy ? er likssom ikke åpent på biltema imorgen heller... har desverre ingen raste kasser heller...

Du klarer det fint uten verktøy og, det er bare litt mer prøv å feil, i værste fall.
Kosteskaft ser jeg folk bruker og, jeg pleier bare å bruke øye.

cossykiller
12/05/10, 23:24
men bruker kosteskaft i forhold til hva da egentlig ? regner med jeg ser det når jeg står der, men er ikke nett, så hadde vært fint og visst det litt på forhånd ihvertfall :p, kan vel bare ta ett rør og tape til ønsket dim også ?

JørnM_940
12/05/10, 23:27
men bruker kosteskaft i forhold til hva da egentlig ? regner med jeg ser det når jeg står der, men er ikke nett, så hadde vært fint og visst det litt på forhånd ihvertfall :p, kan vel bare ta ett rør og tape til ønsket dim også ?
Kan bruke hva som helst egentli, i ca rett dimensjon (må jo sikte litt også). Jeg bruker en forlenger og en bit av ei fille som jeg taper på med isolasjonstape foran. Gått på 1.forsøk hver gang:)

Christian
12/05/10, 23:27
Eller et annet triks du kan bruke, er å ikke stramme trykkplata skikkelig. Bare skru den såvidt inn, sånn at lamellen liggerl øst inni der, hvis du skjønner.

Når du da skal tre i girkassa, kan du "justere" fritt, og når du treffer på, er det bare å skru fast kassa.

Også strammer du trykkplata inn via "utløser-hullet" i clutchhuset.

TeamBørnOut
12/05/10, 23:43
Dette tar man jo på øya... hvis man ikke er helt tangerud så får man det nok sentrert at kassa går på.

cossykiller
13/05/10, 00:14
får ikke håpe at det er tangerudbakken racing du mener, for den cossyen i gatebil var nokså frekk, men er det slik at den kun passer på 1 bestemt plass ? eller er det noen spor den skal inni ? får vel prøve og ta det på øyemålet først da :p

Oldren
13/05/10, 01:39
Jeg brukte skrujern da jeg sentrerte kløtsjen på min, og traff på med girkassen på første forsøk:)

ArneR
13/05/10, 02:37
Er det virkelig bare jeg som leser automatkasse i øverste innlegg?

Går ikke an å bomme der ihvertfall.. Da er det bare å levere inn verktøyet.. :p

Christian
13/05/10, 02:38
Er det virkelig bare jeg som leser automatkasse i øverste innlegg?

Går ikke an å bomme der ihvertfall.. Da er det bare å levere inn verktøyet.. :p

Leste det sjøl, men konkluderte med at det er manuell-konvertering? :p

ArneR
13/05/10, 02:44
Sentreringsverktøy har de uansett på biltema, funker fint..

Men om det er bytte fra automat til manuell det er snakk om, må du ikke glemme å bytte ut den styrehylsa til converteren i enden av veiva med et lager og låseklips. Ellers blir ikke inngående aksel på kasa sentrert, og den blir kortlivet.. Det selger de på Volvo.

cossykiller
13/05/10, 09:41
nei er autolat som står i nå, og som skal i etterpå

Berg Performance
13/05/10, 10:29
Hvilken clutch skal du justere da? =P

cossykiller
13/05/10, 10:39
skal ha svinghjulet fra den andre motoren... men slipper jeg og gjøre det da ?

Berg Performance
13/05/10, 11:09
Tenker du på å sentrere svinghjulet ?

cossykiller
13/05/10, 11:14
det trengs vel ikke ? men svinghjulet skal ifra den motoren som står i bilen nå, med kassen på, når jeg tar svinghjulet over på den andre motoren, er jeg da nødt til og sentrere clutchen ?

trond745
13/05/10, 11:16
Ta og skru av converter, og heng/tre den på automatkassa først. den skal IKKE stå på fleksplata når du monterer motor og auto sammen. Det er bare og tre den inn på aksetappen og dreie sakte rundt. Du ser/kjenner når den går i ingrep, og den sklir litt lenger inn. Convertern skrur du fast i fleksplata etter at du har skrudd motor og auto sammen.

ArneR
13/05/10, 11:24
Kjøp haynesbok på biltema!

Er ikke clutch på en automatgiret bil, det er en converter som gjør jobben med å overføre kraften fra motoren til kassa.

Det er heller ikke et svinghjul i ordets rette forstand, men en tynn plate kalt flexplate på engelsk. Converteren fungerer som svinghjul i dette tilfellet.

Det er viktig at converteren treffer begge sporene inn på kassen, det er to inngående akslinger i en, den ene driver oljepumpa i kassa, og den andre girene. Bom på en av dem og bilen går ikke noen steder.

Sett inn kassa med converteren på plass, under kassa har du to plastgriller som du når tak i skruene denne festes i flexplata ("svinghjulet" til automaten) med. Vri på startkransen med et stort flattskrujern for å komme til neste skrue osv.

Få noen som har skrudd før til å hjelpe deg med dette, dette er ingen jobb for amatører.

Har sett mange her som har vært nødt til å demontere kassen fra motoren for at de har gjort 1 liten feil.

EDIT: Ble for treg med det lange innlegget gitt..

cossykiller
13/05/10, 11:25
hva er converteren ? og fleksplata ? har liksom aldri hatt motor og gir fra hverandre... men står dette forklart i haynes manualen ?

cossykiller
13/05/10, 11:28
har haynes manualen liggende der nede, er ikke avhengig av at den skal svive fort, da dette er bruksbil nr2. men har litt lyst og finne ut av dette på egenhånd, driter jeg fullstendig på draget så får jeg heller få en til og hjelpe meg

ArneR
13/05/10, 11:29
Ja, der står det hvordan denne jobben gjøres, samt mye annet som er kjekt å vite om skruing på den modellen du har.