PDA

Vis full versjon : Borring osv av b230fk blokk



Jannern
01/02/13, 17:42
Om en skal bygge noe som tåler litt juling men samtidig vil ha noe som går litt, hva koster det da med råder, stempler som tåler mer (arp f.eks) og borre om blokka til 2,5 - 2,6 eller 2,7 om dette lar seg gjøre?
Ca pris på dette blir?

Batland
02/02/13, 00:31
Om en skal bygge noe som tåler litt juling men samtidig vil ha noe som går litt, hva koster det da med råder, stempler som tåler mer (arp f.eks) og borre om blokka til 2,5 - 2,6 eller 2,7 om dette lar seg gjøre?
Ca pris på dette blir?
Hvis man skal trimme en rødmotor på riktig vis så MÅ man bytte ut originalsølet med en ha en korrekt veiaksling.
Det er minimalt å borre på en B23(0) motor.
Hvis du skal ha en SOLID motor så MÅ du altså bygge på en B21 blokk og putte i en skikkelig strokerveiv for 2,5L.

cosse
03/02/13, 14:38
Jeg snakka med Cylmo ang. borring av blokk, planing av topp og blokk og med stempler og krysshoning.. 13.000, også H-råder får du på kimmit for 2700,- med arp bolter.. Så da har du ca. en pekepinn på hva det vil koste for en grei bunndel :) pluss lager osv. da!

Jannern
03/02/13, 18:33
men b21 er ikke det bare en oppborret b23? tenkte på b230fk grunnet underspylingen på stempler (fin som kjøling?) tenkte mest bare på borring av selve blokka, samt det som må gjøres att på til med den :) regnet med veiv, Batland, men totalpris på alt som bør gjøres for at en, tja si ca 300hk motor, holder så godt som evig da? :) fortsatt rundt 15k?

cosse
03/02/13, 19:05
Om du har nye lager, fine turbostempler og H-profil råder vil jeg tørre og påstå at bunndelen din skal lett holde til 300 :) Ikke nødvendig men noe borring da om blokka er fin :)
Om du vil ver helt sikker kan jo du kjøpe sett med H-råder og smidde stempler fra bcb til den hyggelige prisen av 9500,-

Jannern
04/02/13, 12:47
ja vet de er dyre :/ oppborring var mest fordi jeg kunne tenkt meg mer bunndrag.

turb00le
04/02/13, 13:29
Du ønsker ikke å borre mere enn nødvendig på en turbomotor. Grunnen er at sylinderne mister mye av stabiliteten sin
som du trenger ved høye sylindertrykk.

Om du skal gå for 2,5l eller ikke må du velge litt, det koster en god del mere enn å bygge en potent 2,3l maskin.
En vanlig b230 motor med h-råder og en hederlig renovering holder fint for mye effekt.

Batland
04/02/13, 16:40
men b21 er ikke det bare en oppborret b23? tenkte på b230fk grunnet underspylingen på stempler (fin som kjøling?) tenkte mest bare på borring av selve blokka, samt det som må gjøres att på til med den :) regnet med veiv, Batland, men totalpris på alt som bør gjøres for at en, tja si ca 300hk motor, holder så godt som evig da? :) fortsatt rundt 15k?
300 hk er så lite at du ikke trenger noe annet enn orignaldeler. Du må bare passe på to ting.
1. Unngå tenningsbank.
2. Unngå termisk overbelastning av motoren, dvs du må unngå eksostemperaturer over 900 grader. En chippet originalmotor på rundt 190 hk ligger over dette så noe MÅ endres.