PDA

Vis full versjon : hvilken kam til dette oppsette?



tarb3rg
01/02/13, 09:14
b230fk
530 topp
t3t4 kina turbo 63komp 56eksos @ 1.2bar
org grenrør
3" luft, IC, lmm og eksos
968 dyser
TLAO chipper
polvendt triggersensor

hvilken kam vil passe best sammen med dette?

Takker for svar på forhånd:)

tarb3rg
01/02/13, 09:58
såg nå at her var 100 tråder om akkurat dette så har nå lest meg litt fram på me dette me kam å tror jeg går for A-kam.. slliter litt med at turboen ladder seint så da er vell A-kam det beste. men kom gjerne med innvendinger vist du er uenig!:)

Batland
01/02/13, 12:00
Det kommer an på hvilket resultat du vil ha.
A-kammen er helt grei.
Hvis du vil gjøre motoren turtallsvillig så kan du vurdere T5 kammen på 267 grader.
Mange snakker negativt om denne kammen, men pga at oppsettene sjelden eller aldri er i nærheten av å være så gode og effektive som disse optimistene tror, så funker T5 kammen godt likevel forutsatt at man IKKE har 531 topp og alt for svær turbo.

Kina dritt er Kina dritt så du får leve med valget. En grei måte å kompensere er med lettere diff. utveksling. Kjører du 3,31:1 i dag eller?

tarb3rg
01/02/13, 12:24
har aksling fra en 740 89mod manuell (har ikke peilling på utveksling) under 940en nå. men har gamle akslingen tror jeg, der var automat utveksling så kansje jeg skal prøve den igjenn..

men du mener T5 framfor A?
er A et dårli valg på dette oppsette?

å når de gjelder turbo valg var vell dette mer som å bruke de jeg hadde for hånd der og da. men det blir ikke flere sånne tror jeg :D

Batland
01/02/13, 14:11
Jeg er enig med Volvo som mener at A-kam alltid er ett trygt og god valg på milde oppsett.
Hvis du derimot ønsker en motor som er noe mer turtallsvillig enn det som er mulig med en A-kam, da kan T5 kammen vurderes.

Njål Nilssen
01/02/13, 17:38
Et lite tips... ikke bruk 968 dysene.. de er twinspray (laga for 4v), og har fløde nok til greit over 300hk, da med margin også. De fløder 413cc @ 3bar hvis det er de grønne 968, de finnes nemmelig i lyseblå og en grå-hvit utgave også som fløder noe helt annet enn de grønne... http://www.fiveomotorsport.com/fuel-injectors/ har mange dyser å velge mellom. Velg Gen III og noen med et fløde rundt 350cc og som har singel spray :) De er også MEGET greie priser på, alle dyser er genueine bosch, denso osv FiveO spesialdysene er også spesiallaget av disse fabrikentene spesifikt for FiveO...

tarb3rg
02/02/13, 01:50
takker for tips og svar:) blir nåkk A-kam å så må jeg lete etter dyser jeg nå.. vet du motstand på de lyseblå dysene?

Njål Nilssen
02/02/13, 19:53
takker for tips og svar:) blir nåkk A-kam å så må jeg lete etter dyser jeg nå.. vet du motstand på de lyseblå dysene? Samtlige av de tre utgavene av 968 har 12ohm, altså du slipper peak 'n hold funksjon eller formotstander... Men du må også tenke på hvilken chip du skal bruke, er feks chip'en laga for grønn 968 med 3"lmm så får den ALT for lite suppe selv med lyseblå 968 (noe mindre fløde enn de grønne) Putter du feks da på de samme dysene som jeg skal bruke på F'en min hvilket er Five-O sine "red-devils, samme fløde som originale ft/fk dyser altså 246cc @ 3 bar, bare i EV6 Gen III forpakning, med single-spray og bedre forstøving og respons... Så vil du få totalcrash med en chip som har åpningstider for dyser med mye større kapasitet. Om ikke annet kan du da få FRPE82 eller TLAO til å lage en av sine "vanlige" chip'er bare med dysetider for noen injectorer som passer de du skal bruke. Med A kam kan du ikke forvente all verden av effekt og "300" oppsettet og tilsvarnede gir sjeldent mere enn 220 reelle hk... da holder det med 246cc dyser...

Modalen
02/02/13, 21:12
Samtlige av de tre utgavene av 968 har 12ohm, altså du slipper peak 'n hold funksjon eller formotstander... Men du må også tenke på hvilken chip du skal bruke, er feks chip'en laga for grønn 968 med 3"lmm så får den ALT for lite suppe selv med lyseblå 968 (noe mindre fløde enn de grønne) Putter du feks da på de samme dysene som jeg skal bruke på F'en min hvilket er Five-O sine "red-devils, samme fløde som originale ft/fk dyser altså 246cc @ 3 bar, bare i EV6 Gen III forpakning, med single-spray og bedre forstøving og respons... Så vil du få totalcrash med en chip som har åpningstider for dyser med mye større kapasitet. Om ikke annet kan du da få FRPE82 eller TLAO til å lage en av sine "vanlige" chip'er bare med dysetider for noen injectorer som passer de du skal bruke. Med A kam kan du ikke forvente all verden av effekt og "300" oppsettet og tilsvarnede gir sjeldent mere enn 220 reelle hk... da holder det med 246cc dyser...

Dysene fra FK/FT har aldri vært 246cc/min @ 3 bar, men omtrent 90cc/min større. Synes også 246cc var et skremmende lavt estimat for 220 reelle hk på svinghjulet. :)
Bestille super-spesial-skreddersydd-chip til et one off oppsett er ikke å anbefale heller.

Njål Nilssen
03/02/13, 18:25
Dysene fra FK/FT har aldri vært 246cc/min @ 3 bar, men omtrent 90cc/min større. Synes også 246cc var et skremmende lavt estimat for 220 reelle hk på svinghjulet. :)
Bestille super-spesial-skreddersydd-chip til et one off oppsett er ikke å anbefale heller.
Tar det på min kappe :) Glemte av i farta at det er 4 sylindra det er snakk om... Anbefaler somregel ikke noe som helst til LH, men jeg tolka det til at han vil bruke LH 2.4, og om han kan få noen til å brenne en chip ut fra den motorkarakteristikken han ca. får så er det bedre enn std. chip. Dog er igrunn ettermarkedsmotorstyring noe jeg bruker å anbefale normalt sett om motoren skal forandres betydelig fra originalt.

Batland
03/02/13, 19:21
Dysene fra FK/FT har aldri vært 246cc/min @ 3 bar, men omtrent 90cc/min større. Synes også 246cc var et skremmende lavt estimat for 220 reelle hk på svinghjulet. :)
Enig med du der.
246 ccm dyser er korrekt valg til en 6 syl. motor på ca. 246 hk.
Til 220 reelle hk trenger man altså 6 stk. 220 ccm dyser eller 4 stk 330 ccm dyser.