PDA

Vis full versjon : Skjøting av LMM



gasgasboy
12/05/10, 21:49
Har lett rundt, men finner ikke mye om akkurat kjøting av LMM, så tenkte det kan være greit å lage en tråd om akkurat dette.

Hvis jeg har forstått riktig, så må man flytte LMM over på trykksiden etter intercooleren for og kunne ha åpen dumpventil på FK/FT motorer, og kjøte på ledningene. Hvordan burde man kjøte på ledningene ?

Bruker dere bare kjøtehylser, og lodder dem litt, også krympestrømpe over ? Hvordan kabel burde brukes ?

Ang silicon slanger, er det bare og finne noen tilsvarende, og gjøre det pent og ryddig ? Evnt T stykke til dumpventilen ? :)

Lagt merke til mye ledninger som går inn i silicon slangen forand turboen, er det bare la dette være der det er, og sette inn alu rør inni slangen, og kjøpe en lengde videre bort til filteret ? :)


STOR pris på svar !



Mvh Magnus

ChrML
13/05/10, 09:22
Kjøte ledningene, hahaha! :cool:

Anyway :p, det enkleste og beste er bare å kjøpe vanlige røde isolerte skjøtehylser fra en elektriker. Du lodder ikke dem etterpå, du bare presser dem på med en skikkelig kabelskotang. Beste måten å skjøte holdbart på.

Det beste er nok å bruke en skjermet kabel fra der LMM var til der den skal. For eksempel Ølfleks. Er ikke sikker på hvilket tverrsnitt som ligger der originalt, men det er vel noe ala 0.75. Så bare trer du en krympestrømpe med lim over den skjerma kabelen og den gamle strømpa før du skjøter og krymper det godt over alt sammen etterpå. Da får du ikke fukt i skjøtene dine som ikke er bra å få!

Hvis du skal være litt ekstra nøye med skjermingen kan du ta skjermen fra den siden av kabelen hvor LMM-en står, samle den sammen, tvinne og presse i en skjøtehylse og legg en RK ledning bort til et jordingspunkt i chassi. Press på kabelsko der. For å jorde skjermen.

Bortsett fra det kan du bare gjøre det samme i andre enden. Presskjøte på pluggen du klipte av en litt god lengde på og krympe over der på samme måte. Pass på at du ikke får deler av skjermen til kabelen inni skjøtehylsene.

henrik940
13/05/10, 09:50
Jeg har ikke skjerma kabel, og det fungerer fint her :)

TeamBørnOut
13/05/10, 13:12
Det vet du ikke. selv om du ikke merker noe feil så kan den fortsatt gi litt feilsignaler.
Lmm er veldig sårbar for dette. ihvertfall hvis dysereleet sitter i nærheten (noe det gjør når man flytter lmm). Det sitter på forskjellige plasser orginal pga dette

henrik940
13/05/10, 13:42
Har ihvertfall ikke merka noe problem med det = dermed har jeg ikke noe problem med det.

Ola Hagen
13/05/10, 14:55
eller så kan du bruke slik spesiell skjøtekobling som er slik gummi/plast hylse med kobber inni i midten som du varmer opp sånn at kobberet varmes opp og smelter sammen ledningskjøtene.

Men IKKE varm opp for fort for da smelter du bort gummi/plasten før kobberet smelter ;)

Men funker knall, vi har det på verkstedet. Regner med at de fleste bilverksteder har slike liggende.

ChrML
13/05/10, 15:49
eller så kan du bruke slik spesiell skjøtekobling som er slik gummi/plast hylse med kobber inni i midten som du varmer opp sånn at kobberet varmes opp og smelter sammen ledningskjøtene.

Men IKKE varm opp for fort for da smelter du bort gummi/plasten før kobberet smelter ;)

Men funker knall, vi har det på verkstedet. Regner med at de fleste bilverksteder har slike liggende.
Kobberet smelter ikke :p, regner med du prater om loddetinn som ligger i midten der.

Men du får også vanlige skjøtehylser med isolasjon rundt som krymper når du varmer. Får samme type med lim (som smelter når man varmer). Da blir hylsa helt tett. Man trenger jo ikke loddetinn i skjøten når den er presset :).

volvoRsport
13/05/10, 16:18
Man trenger jo ikke loddetinn i skjøten når den er presset :).

Det brukes vel istedenfor å presse.

gasgasboy
13/05/10, 16:22
Da tror jeg at jeg har forstått dette ! Er vel bare og snakke med en elektrikker om akkurat det her, så har vel han det meste jeg trenger tilgjengelig ? :)

Hvordan dumpventil er det som funker best ? Vil gjerne ha en med litt vass lyd, ikke sånn lyd som orginal dumpen har, men litt rundere, om dere skjønner :D

Christian
13/05/10, 16:33
Da tror jeg at jeg har forstått dette ! Er vel bare og snakke med en elektrikker om akkurat det her, så har vel han det meste jeg trenger tilgjengelig ? :)

Hvordan dumpventil er det som funker best ? Vil gjerne ha en med litt vass lyd, ikke sånn lyd som orginal dumpen har, men litt rundere, om dere skjønner :D

Du mener vel skarpere?
Finnes ikke kjipere lyd enn den som er i 13c orginalresirken. Den er laaat.

TurboXS RFL, det er fjortismagneten hvertfall.:cool:

gasgasboy
13/05/10, 20:21
Ja, skarpere er vel heller det jeg mente ja :p . Må ha en fjortiss magnet hvertfall ! Hvor er det dere kjøper diverse dumper ? Pedersen har jo mange utvalg, men de koster jo endel da. Vet ikke hva dumpventiler ligger på jeg ? De fra biltema koster jo 700 spenn, men ser ikke for meg at de er mye og samle på :D

Øyvind G
13/05/10, 20:29
skjøte hylser er ikke den beste måten og skjøte på men enkelt og kjapt. lodding er bedre og sikkrere + mere holdbart.

selv om man bruker såkalte krympeskjøter og krympestrømper, så kan det fortsatt komme fuktighet inn som fører til irr. vann og salt trenger inn de mest utrulige steder.

henrik940
13/05/10, 20:29
Alltid den samme diskusjonen :D

Martin.S
13/05/10, 20:29
Den som heter JBR-K25 har jeg gode erfaringer med. Bra kvalitet og fet lyd. Så om du skal montere dump, gå for den. http://www.pedersens-racing.no/bil/JBR/

Martin.S
13/05/10, 20:30
skjøte hylser er ikke den beste måten og skjøte på men enkelt og kjapt. lodding er bedre og sikkrere + mere holdbart.

selv om man bruker såkalte krympeskjøter og krympestrømper, så kan det fortsatt komme fuktighet inn som fører til irr. vann og salt trenger inn de mest utrulige steder.

Støtter deg der;)

TeamBørnOut
13/05/10, 20:31
stempel dumper lekker som oftest litt luft. membrann dumper er det beste

jonass
13/05/10, 20:36
Greddy har fine membran dumper.

gasgasboy
13/05/10, 20:37
Hvor er membrann dumper å få kjøpt ? Kan ikke si jeg har lest noe sted om membrann dumper ? :S

TeamBørnOut
13/05/10, 20:38
biltemas resirk ventil er fin. Men har man litt større turbo en orginal må man ha 2stk merket vi for noen uker siden :P de flødet dårlig hehe

gasgasboy
13/05/10, 20:41
Åh, så den funker ? Jeg har jo orginal turbo atm, men som vist ved mopedprosjektet mitt så blei den tilslutt ikke veldig orginal. Så skal ikke se bort i fra at jeg kommer til og stuke litt med bilen også, ettersom jeg lærer litt mer om detta turbo greine og generelt bil :)

Men selvom jeg fikser resirk dump, så flytter jeg lmm over på trykksiden ? :)

TeamBørnOut
13/05/10, 20:45
Ja. men jeg pleier å bruke biltema sine som åpne dumper. gir en høy plystrelyd. + at man kan montere trakt på den hvis man vil. eller bore ekstra hull i den. billige + at de fungerer bra. Men med litt størrelse på turbon så merket vi at det måtte 2stk for å få kul lyd + at turbon ikke skulle "slå tilbake". men finnes jo dyrere membrann dumper ute også som fløder en del bedre :D

gasgasboy
13/05/10, 20:51
Ok ! Så jeg får samma høye plystrelyden som av en åpen dump, OM jeg kjøper ei trakt og setter på ? Har biltema disse traktene, eller kjøper jeg fra pedersen etc ? :)

Da vet jeg det, så slipper jeg og stuke over lengere tid om jeg bytter turbo og ikke får noen grom lyd :P

Takker for svar :D

ChrML
13/05/10, 20:55
skjøte hylser er ikke den beste måten og skjøte på men enkelt og kjapt. lodding er bedre og sikkrere + mere holdbart.

selv om man bruker såkalte krympeskjøter og krympestrømper, så kan det fortsatt komme fuktighet inn som fører til irr. vann og salt trenger inn de mest utrulige steder.
Alltid samme diskusjonen :p.

Er jo veldig rart at man gikk bort fra loddeskjøter rundt på boliginstallasjoner der det trengs da, fex ledninger som er for korte når man bytter sikringsskap hvis det er så mye sikrere og mer holdbart :p. Lodding er hvertfall ikke mer holdbart på en bil hvor det er vibrasjoner, fukt og kraftige temperatursvingninger.

Uansett hvordan man vrir og vender på det så er press og sveiseskjøter det eneste som kan regnes som permanent holdbart. Problemet med loddede skjøter på en bil er at dem blir for stive. Ta en loddet skjøt og bøy den frem og tilbake nok så knekker den til slutt. Det er i praksis det som skjer med tiden etter nok vibrasjoner selv om det tar lang tid hvis skjøten er loddet skikkelig. En press skjøt kan du dra og vri så hardt du kan i så lenge du vil og den vil aldri ryke. Ledningen ryker først. Er du litt nøye med strømper så vil fukt og dårlig kontakt pga irr aldri være noe problem eller.

Så lodding på bil er oppskrytt og tidkrevende! Gjør det enkelt og sikkert.

Testdriver
13/05/10, 21:02
Ja. men jeg pleier å bruke biltema sine som åpne dumper. gir en høy plystrelyd. + at man kan montere trakt på den hvis man vil. eller bore ekstra hull i den. billige + at de fungerer bra. Men med litt størrelse på turbon så merket vi at det måtte 2stk for å få kul lyd + at turbon ikke skulle "slå tilbake". men finnes jo dyrere membrann dumper ute også som fløder en del bedre :D
Kan du linke til en membran dump?

Jeg har selv kjennskap til Turboxs RFL dump, både original og uoriginal og dette er vertfall såkalte "fjortissmagneter" :)

Har også hatt en JBR dump på gamlebilen, men er ikke sikker på akkurat hvilken JBR type. Den funket vertfall dårlig på 740 Tic med original ladetrykk, fjæra var sikkert alt for stram så jeg burde ha kappet litt. Men jeg kjøpte meg en RFL og det gjorde susen :D

TeamBørnOut
13/05/10, 21:04
Ok ! Så jeg får samma høye plystrelyden som av en åpen dump, OM jeg kjøper ei trakt og setter på ? Har biltema disse traktene, eller kjøper jeg fra pedersen etc ? :)

Da vet jeg det, så slipper jeg og stuke over lengere tid om jeg bytter turbo og ikke får noen grom lyd :P

Takker for svar :D

en resirk ventil som ikke går noen steder blir jo som en åpen dump :) trakter selges ikke. men man kan jo bare montere på hva som helst egentlig. bruk fantasien :P
Har hatt ørten forskjellige ventiler i min tid. men tial membranndumpen og biltemas resirk har vært de som har fungert best. ingen lekasje og utløses kjapt. ikke noe stempel som blir slitt og suger falskluft / slipper ut luft.
Med resirkventil kan du legge opp slange du kan sette i grillen hvis du vil også :P dama likte biltema sin ventil best. men jeg syns den ble for skarp. den bilen kunne man høre kom på mange hundre meters avstand.

TeamBørnOut
13/05/10, 21:10
Kan du linke til en membran dump?

Jeg har selv kjennskap til Turboxs RFL dump, både original og uoriginal og dette er vertfall såkalte "fjortissmagneter" :)

Har også hatt en JBR dump på gamlebilen, men er ikke sikker på akkurat hvilken JBR type. Den funket vertfall dårlig på 740 Tic med original ladetrykk, fjæra var sikkert alt for stram så jeg burde ha kappet litt. Men jeg kjøpte meg en RFL og det gjorde susen :D


JBR som pedersen selger er jo faktisk noe av det dårligste som er laget. aldri sett en slik ventil som ikke lekker. Hester spart er hester tjent :)
Tial selger membrandumper.
RFL dumpene lekker litt etter en stund de også.. er som sagt stempel..
De gir jo høy lyd. men med litt fantasi så kan man ta hvilkensomhelst dump å montere trakt på.
Det jeg syns er litt moro med resirk ventiler er at man kan slenge lufta som er tilovers inn i eksosen :D Da forbrenner man alt som finnes av bensin og med Lh2.4 så står flammene fint ut av potta :D

Testdriver
13/05/10, 21:32
Kanskje verdt å få prøvd en Tial dump en gang da :)

Denne Tial Q dumpen høres bra ut :cool:
3AfXY_q_l6Y

Øyvind G
13/05/10, 21:39
Alltid samme diskusjonen :p.

Er jo veldig rart at man gikk bort fra loddeskjøter rundt på boliginstallasjoner der det trengs da, fex ledninger som er for korte når man bytter sikringsskap hvis det er så mye sikrere og mer holdbart :p. Lodding er hvertfall ikke mer holdbart på en bil hvor det er vibrasjoner, fukt og kraftige temperatursvingninger.

Uansett hvordan man vrir og vender på det så er press og sveiseskjøter det eneste som kan regnes som permanent holdbart. Problemet med loddede skjøter på en bil er at dem blir for stive. Ta en loddet skjøt og bøy den frem og tilbake nok så knekker den til slutt. Det er i praksis det som skjer med tiden etter nok vibrasjoner selv om det tar lang tid hvis skjøten er loddet skikkelig. En press skjøt kan du dra og vri så hardt du kan i så lenge du vil og den vil aldri ryke. Ledningen ryker først. Er du litt nøye med strømper så vil fukt og dårlig kontakt pga irr aldri være noe problem eller.

Så lodding på bil er oppskrytt og tidkrevende! Gjør det enkelt og sikkert.

tenkte ikke på loddeskjøter tenkte på å lodde med loddebolt.

hvis du aldri har sett irr i en smelteskjøt, så kan jeg ta bilde neste gang jeg er borti det på jobben for det er ikke akkurat skjeldent jeg ser det.

mik4oj
13/05/10, 22:28
er det denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Tuning/Dumpventil-resirkulerende/ biltema dumpen dere snakker om?

gasgasboy
14/05/10, 01:05
JBR som pedersen selger er jo faktisk noe av det dårligste som er laget. aldri sett en slik ventil som ikke lekker. Hester spart er hester tjent :)
Tial selger membrandumper.
RFL dumpene lekker litt etter en stund de også.. er som sagt stempel..
De gir jo høy lyd. men med litt fantasi så kan man ta hvilkensomhelst dump å montere trakt på.
Det jeg syns er litt moro med resirk ventiler er at man kan slenge lufta som er tilovers inn i eksosen :D Da forbrenner man alt som finnes av bensin og med Lh2.4 så står flammene fint ut av potta :D



Høres bra ut !
Men altså, vil du gå lit dypere inn i hvordan du slenger lufta inn i eksosen ? Sveiser du på en nippel på downpipen ? Hva gjør du så videre? :D Og hva mener du med Lh2.4 ? Beklager mye spørsmål :confused:

Takker for svar !! :D

TeamBørnOut
14/05/10, 05:49
Hvordan kan en seriøs bedrift skrive sånt?

1. Fjær med tråddiameter Ø 2,2 mm gir et ladetrykk på 2,0 - 3,2 bar.
2. Fjær med tråddiameter Ø 2,4 mm gir et ladetrykk på 2,4 - 2,8 bar.
3. Fjær med tråddiameter Ø 2,8 mm gir et ladetrykk på 3,0 - 3,2 bar.

nippel på downpipen etter lamdasonden ja. Lh.2.4 er motorstyringa. den er glad i å kjøre på litt ekstra suppe :P

gasgasboy
14/05/10, 16:53
Ok ! Så når jeg kjøper meg biltema dumpen, så sveiser jeg på en nippel etter lamda, og så vil jeg få flammer iblant, og få brent opp alt av bensin ? :)

Men takker for svar hvertfall, skal ta og handle meg biltema resirk dumpen, og fikse alle siliconslanger, og flytte lmm over på trykksiden :)

henrik940
14/05/10, 18:30
Biltema resirk er jo teit lyd i..

TeamBørnOut
14/05/10, 18:41
nevn en dump med høyere lyd da? orginale bosch plastikk resirk er vell den eneste som kan hevde seg. ofte høyest lyd folk vil ha.. men poenget med biltema sin er at man kan montere trakt hvis man vil. endre lyden selv.
+ at det er en "bra" dump ventil..
slipper ut akkurat det den skal og suger ikke falsk luft....

er som med pikken vettu henrik. spørs på bruken :D

henrik940
14/05/10, 18:44
Ok.

Syntes ihvertfall det er teit lyd i den..

TeamBørnOut
14/05/10, 18:54
Trukke du har eksperiment så mye med den at det gjør noe ;)
Mulig den ikke fungerer noe særlig på 13c. de gir jo ikke akkurat et overskudd av luft :P
mulighetene er mange med en sånn type ventil. å man behøver ikke være lassie for å montere en trakt på den hvis man vil ha litt "dypere" lyd. men for de av oss som har vokst fra den lyden så er det moro å slenge den ned i DP. har man litt størrelse på turbon så må man jo ha 2 slike.. så da man man jo ha litt lyd også.

henrik940
14/05/10, 19:23
SirKim la jo ut på Youtube:

FZ0I1e5GRTk

Jeg likte hvertfall ikke lyden :)

TeamBørnOut
14/05/10, 19:34
som jeg skrev lengre opp.. de er litt små og vi måtte ta 2stk for å få skikkelig lyd på en større turbo. + at sirkim sikkert monterte sin rett på uten å tre på slange eller lignende..

Man hører jo godt på filmen at den kunne trengt en kammerat :D rart turbon ikke slo tilbake :) men portet shroud huset hjalp vell til litt..

gasgasboy
14/05/10, 21:25
Enig i at den lyden der var litt spesiel, men kan jo ha noe med at han burde hatt to stykker, som TBO sier ?

Jeg vil heller ha en dumpventil som er bruksvennlig og ikke kødder, istedenfor og ha en som koster flesk, har fet lyd i noen uker, for også slippe ut luft og trekke falsk luft .. Mulighetene er jo mange for og endre lyden i resirk dumpen, kan jo sette på trakt osv.

Men har det seg sånn at resirk dumpen fra biltema bruker så lang tid på og slippe ut trykket ? Jeg liker hvertfall at trykket blir slippi ut FORT, men en fin lyd. Det har nok noe med hvem som har montert den også, er vel mye man kan endre på ang det der? Vet ikke åssen det er med 13c turboen og resirk ventilen jeg, syntes hvertfall orginal dumpen bruker mer enn lang nok tid på og slippe ut :p Likte lyden i den Tial dumpen :D