PDA

Vis full versjon : Problemstilling: Dekk "spretter" ikke helt ut mot felg!



Instruktionsbok
12/05/10, 20:33
Jau, som topic sier, har et dekk som ikke legger seg ordentlig ut mot felgen. Satte det på på mandag, merket at det var et av disse som er litt vonde å få ut til felgen, men de pleier å sprette etter ei stund. Men hadde ikke tid til mer enn å trø i 50 pund i det å legge det i bilen. Så hadde jeg i opp mot 80 pund(!) i det hjemme i garasjen, og siden har det stått og ingenting har skjedd. Satte det på bilen nå, i håp om at det skulle hjelpe, men nei.
Så er det noen som vet om noen triks for å få det ut?
Skal ikke på jobb igjen før på tirsdag, men da tar jeg det med å bearbeider det litt mer om det ikke har hoppet ut.
Legger v/ et par bilder om folk ikke skjønner hva jeg vil frem til ;)
http://i592.photobucket.com/albums/tt2/JohanJakobsen/th_IMG_0484.jpg (http://s592.photobucket.com/albums/tt2/JohanJakobsen/?action=view&current=IMG_0484.jpg)
http://i592.photobucket.com/albums/tt2/JohanJakobsen/th_IMG_0483.jpg (http://s592.photobucket.com/albums/tt2/JohanJakobsen/?action=view&current=IMG_0483.jpg) http://i592.photobucket.com/albums/tt2/JohanJakobsen/th_IMG_0482.jpg (http://s592.photobucket.com/albums/tt2/JohanJakobsen/?action=view&current=IMG_0482.jpg)

Takk :-)
Mvh Johan

TeamBørnOut
12/05/10, 20:35
Kjør på alt trykk kompressoren klarer. så kommer det nok.
du kan du først tappe det helt for luft. få på noe "olje" eller noe smørende. for å så fylle 10-12 bar i det. skal nok sprette ut etterhvert da.

Øyvind G
12/05/10, 20:41
veit at noen bruker sprayer startgass i dekket og tenner på (f.eks hvis man har mye dekkstrekk og skal fylle det uten skjokkfylling). høres drastisk ut, men det skal vist funke veldig bra. bare PASS FINGRA!

JørnM_940
12/05/10, 20:41
Plages med dette selv noen ganger.. bare å slippe ut lufta å smøre godt med dekksåpe langs hele kanten og prøve igjen så kommer det somregel til slutt:)

Turbokassa
12/05/10, 20:41
Er som folk sier over her.
Ha på noe smøremiddel av noe slag, og fyll masse luft.
10-12 bar hørtes jøtt ut. Værste jeg noen gang har vært borti er vel 6 bar.
Det er MØE, smeller noe innstinnigamperæva.
Evt sprett hjul litt (med mye luft i) for å få litt bevegelse i dekket.

Martin.S
12/05/10, 20:42
Tapp det for luft, og spray stargass rundt dekket inn i felgen. Tenn på med en peislighter, stå klar til å fylle luft etter dekket har smelt på plass. To mutch dekkstrekk Trikset.

Instruktionsbok
12/05/10, 20:42
Løper ut å prøver litt! Ser om det er noe å smøre med tilgjengelig. Lite startgass på huset, uheldigvis. Jau, kasta det rundt halve verkstedet på mandag, lite reaksjon :\

Agrostar
12/05/10, 20:43
Grønnsåpe funkar og fint som glidemiddel ;)

JørnM_940
12/05/10, 20:43
veit at noen bruker sprayer startgass i dekket og tenner på (f.eks hvis man har mye dekkstrekk og skal fylle det uten skjokkfylling). høres drastisk ut, men det skal vist funke veldig bra. bare PASS FINGRA!
Det brukes når du ikke klarer å få luft i dekket, altså at det er utett mellom dekk og felg. Tror ikke det vil hjelpe i dette tilfellet... isåfall skal det være veldig kraftig om det skal klare å smelle dekket helt på plass overalt.

TeamBørnOut
12/05/10, 20:43
har måttet fylle 8-10 bar jeg. man blir litt usikker på om "dekket tåler" det. men et dekk tåler nok 15-20bar før man ikke opplever noe mer. Husk også å tapp luft etter å ha fått ut dekket :P

Holten
12/05/10, 21:01
veit at noen bruker sprayer startgass i dekket og tenner på (f.eks hvis man har mye dekkstrekk og skal fylle det uten skjokkfylling). høres drastisk ut, men det skal vist funke veldig bra. bare PASS FINGRA!

Husk å ta ut ventilen når denne metoden brukes..hvis ikke vil den bli ødelagt!

Oldren
12/05/10, 21:16
Tapp det for luft, og spray stargass rundt dekket inn i felgen. Tenn på med en peislighter, stå klar til å fylle luft etter dekket har smelt på plass. To mutch dekkstrekk Trikset.

Dette er en veldig kjent metode hos offroad folka. Da de kjører med lite luft i dekka, så vrenger dem av felgen ganske ofte midt ute i skauen:p

Christian
12/05/10, 21:37
Jeg pleier å sprette hjulet litt akkurat der det ikke har satt seg, også litt uttover etterpå, også kline til med trykk. Pleier å hjelpe.

Ellers er det startgass som er tingen, ja.
NP-L-49K6VA&

Turbokassa
12/05/10, 21:55
så vidt jeg vet så er startgassmetoden til å blåse opp ett tomt dekk. f.eks. hvis du slår lufta ut av hjulet langs veien, eller må lappe det, og ikke har pumpe/trykkluft til å få det på igjen.
Da sprenger man opp dekket og det blir ett trykk der, greit nok til nesten bensinstasjon.

Trådstarter har fått luft i dekket, men det er ikke helt på plass.
Så denne sprengemetoden er vel egentlig ikke noe han trenger tenke på.

EDIT: slik som videoen til Christian

Oldren
13/05/10, 01:42
så vidt jeg vet så er startgassmetoden til å blåse opp ett tomt dekk. f.eks. hvis du slår lufta ut av hjulet langs veien, eller må lappe det, og ikke har pumpe/trykkluft til å få det på igjen.
Da sprenger man opp dekket og det blir ett trykk der, greit nok til nesten bensinstasjon.

Trådstarter har fått luft i dekket, men det er ikke helt på plass.
Så denne sprengemetoden er vel egentlig ikke noe han trenger tenke på.

EDIT: slik som videoen til Christian

Det er ikke derfor, du må egentlig rett på med luftslangen da du gjør det der.
Det er for å få beaden på dekket ut mot felgen, og med et stort dekk så har du ikke sjangs til å få den ut med trykkluft.

Turbokassa
13/05/10, 10:43
aha...
MY bad.
Har man ikke disse "ringene" så trenger man startgass.. hehe

Men som sagt, dette er ikke noe trådstarter trenger å bry seg om.
Vil tvilsomt hjelpe han..

J-A-E
13/05/10, 22:41
Jeg har 9x18 og 8x18 felger på min bil, med 215/40-18 dekk. På 9" felgen smatt dekke på uten noe problem, men på 8" felgen var det ikke lett. Prøvde med 90PSI, det hjalp ikke. Men når Polaken på Dekk1 dro til med 133PSI, da smatt de på :)

JørnM_940
13/05/10, 22:48
Jeg har 9x18 og 8x18 felger på min bil, med 215/40-18 dekk. På 9" felgen smatt dekke på uten noe problem, men på 8" felgen var det ikke lett. Prøvde med 90PSI, det hjalp ikke. Men når Polaken på Dekk1 dro til med 133PSI, da smatt de på :)
Hehe, det var da voldsomt:p Tåler et dekk mye før det sprenges sånn ca?

ChrML
13/05/10, 22:59
Hehe, det var da voldsomt:p Tåler et dekk mye før det sprenges sånn ca?
For å si det sånn, hørselvern er et must sånn i tilfelle :).

henrik940
13/05/10, 23:22
For å si det sånn, hørselvern er et must sånn i tilfelle :).

Man vil ikke stå i nærheten, for å si det sånn ;)

En kompis sto ved et lastebilhjul som smalt. Han fløy bokstavelig talt 2 meter og inn i et skap..

Sjukehus i 3 dager :)

Oldren
13/05/10, 23:39
Man vil ikke stå i nærheten, for å si det sånn ;)

En kompis sto ved et lastebilhjul som smalt. Han fløy bokstavelig talt 2 meter og inn i et skap..

Sjukehus i 3 dager :)

På et firma her flytta dem veggen som var 4 meter unna en god halvmeter da et busshjul sprengtes. Da investerte dem i bur til hjula:p

Instruktionsbok
13/05/10, 23:44
Saft suse! Høres ganske heftigt ut med busshjul! Godt det bare er en 16 tommeri mitt tilfelle. Blir småtteri i forhold :)

Turbokassa
13/05/10, 23:49
Det står vel ett maxtrykk på dekket (?)
men om det er over tid eller er max av hva dekket i det heletatt tåler vet itte je...

JørnM_940
13/05/10, 23:54
Det står vel ett maxtrykk på dekket (?)
men om det er over tid eller er max av hva dekket i det heletatt tåler vet itte je...
Så er det vel lagt inn en sikkerhetsfaktor også i det tallet... tåler sikkert dobbelt så mye før det sprenges:)

TeamBørnOut
14/05/10, 05:53
Det er ikke farlig med bilhjul.. men lastebil hjul som det blir nevnt her skal man ikke kødde med.. det er flere en 1 person i norge som har daua av sånt

Joakim-G_R
17/05/10, 13:54
Stefaren min som driver verksted blåste et bilhjul en gang, 15 eller 16" antar jeg. Han ble rimelig øm i kroppen etterpå, og revna hele kjeledressen..

Men han overlevde.

Turbokassa
17/05/10, 21:58
Det er ikke farlig med bilhjul.. men lastebil hjul som det blir nevnt her skal man ikke kødde med.. det er flere en 1 person i norge som har daua av sånt

Det ikke direkte farlig, men er som lastebilhjul. Alltid en viss risiko.
Er veldig lite som skiller mellom uskadet og alvorlig skadet om det ene eller andre skulle ryke.

Ikke til å tulle med noe av det.

ChrML
17/05/10, 22:00
Det farligste man kan trykksette er jo gass/vanlig luft. Jo flere liter eller høyere trykk, jo farligere er det. Lufta fjører såpass at hvis det går i filler så er det greit å ikke være i nærheten. Derfor er dekk som rommer mye luft naturligvis farligere enn dekk som rommer lite luft.

Shaiko
17/05/10, 22:07
pleier og klemme dekket fra felgen og kline på med masse kjedefett. da kommer alltid dekket på for min del iallefall

Turbokassa
18/05/10, 00:52
Det farligste man kan trykksette er jo gass/vanlig luft. Jo flere liter eller høyere trykk, jo farligere er det. Lufta fjører såpass at hvis det går i filler så er det greit å ikke være i nærheten. Derfor er dekk som rommer mye luft naturligvis farligere enn dekk som rommer lite luft.

Ja, naturligvis.
Det jeg prøvde å få frem er at det ikke er direkte trygt når du begyner å bælje på noe hinnsides trykk på ett bilhjul heller.
Om det smeller, så smeller det relativt godt.
Så for all del, bruk hue !

gull pilen
18/05/10, 07:20
e stortsett bare å smøre så fylle så mye luft som du tørr så kommer det seg nok ska du se.... jobber med dette til dagen og er mangen typer dekk som e vanskelig å få til å sprette ut... hender titt og ofte at vi må opp i en 8-9 bar for å få dette til:p

Instruktionsbok
19/05/10, 18:34
Tja, litt oppdatering skader vel ikke..
Hadde en halvtime ekstra på jobb idag, og fikk dekket på plass idag, smalt noe hinsides. Ved å snu det. Lett nok, bare det at nå har jeg to til som eg like forbanna vrange :-) Men vi får se i morgen, skrukveld på jobb så har noen timer på meg.

Edit: Er forøvrig Federal SuperSteel 595 tror jeg, om noen har vært bort dem før ;-)

_s90r_
25/05/10, 23:43
Jobber som dekkmann selv. Hender seg noen ganger at dekkene er helt vrien (skjeldent) men det skjer.

Fyll 120psi og la det stå over natta..

Instruktionsbok
29/05/10, 20:41
Lenge siden jeg fikk de to siste på plass nå da men, smurte de godt inn med dekksåpe der de ikke ville ut, satte kompressor slangen rett på ventilen og fylte til jeg skjems :-) Hadde ikke måleur, men tipper det var en god del luft i, ettersom kompressoren begynte å sakke av de siste sekundene. Men, men =)
Takker for alle tips, prøvde noen av dem

Mvh Johan :-)

Langedal
30/05/10, 00:15
Edit: Er forøvrig Federal SuperSteel 595 tror jeg, om noen har vært bort dem før ;-)

Joda, kjører med slike på 740'en. Fikk de lagt på hos et lokalt dekkfirma. Tror ikke de hadde noe problem med de, da jeg akkurat fikk tatt en røyk og gått på befaring i butikken når bilen var klar.