PDA

Vis full versjon : '93 245 B230F starter f@&n ikke...



kream
30/01/13, 02:42
Tengte jeg skulle klare å få den til å starte uten å spørre om særlig hjelp, men nå begynner jeg å lure..

Den har strøm, bensinen kommer seg helt frem til fuel rail, og gjennom dysene. Pluggene gnister, coil i orden og sender gnist. Pluggledninger er fine. Og seff: den cranker..

Sikkert mer som jeg ikke kommer på i farta.

Ber bare om ting jeg kan sjekke/fikse så jeg får starta den før jeg dauer av forvirring :)

(får ikke håpe det er noe teite greier jeg har glemt å sjekke :p)

Jan turbo
30/01/13, 17:43
Sjekk etter feilkoder på diagnoseboksen din. Dette står det skrevet mye om her på forumet.

Jannern
01/02/13, 11:00
kan ha hoppet over på regreima? da er det ikke sikkert den starter om tenningen blir feil? :P

paal-andre
01/02/13, 12:48
sjekk svinghjulssensor

kream
02/02/13, 18:55
Har tatt av gammel sensor (sprekker i isolasjon bl.a.), og klarte faen meg å knekke det støpejernsfeste som holder den fast -.-
Noen som har peil på serienummer på denne braketten/feste? Har ordnet med sensor på mekonomen :)

Starter den ikke med ny sensor skriver jeg meg inn på Lier Mentalsykehus!

volvo245gl
02/02/13, 22:14
Har tatt av gammel sensor (sprekker i isolasjon bl.a.), og klarte faen meg å knekke det støpejernsfeste som holder den fast -.-
Noen som har peil på serienummer på denne braketten/feste? Har ordnet med sensor på mekonomen :)

Starter den ikke med ny sensor skriver jeg meg inn på Lier Mentalsykehus!

Delenr er: 3507510

kream
04/02/13, 01:36
Delenr er: 3507510

Takk! :)

kream
08/02/13, 20:13
Da har jeg bytta sensor og brakett, men fortsatt ingenting... :(

Kan VIRKELIG ikke skjønne hva som foregår. Noen som har noen forslag?

volvo245gl
08/02/13, 21:10
Da har jeg bytta sensor og brakett, men fortsatt ingenting... :(

Kan VIRKELIG ikke skjønne hva som foregår. Noen som har noen forslag?

Prøvd å koble fra gasspjellpotensiometeret/bryteren som står ved "gasshjulet" (der som wireren fra gasspadalen kommer frem til motoren)
Er det dårlig kontakt i denne vil ikke bilen starte heller. Evt kobl fra lambdasensoren og se om du får start i nødmodus.

kream
08/02/13, 22:07
Prøvd å koble fra gasspjellpotensiometeret/bryteren som står ved "gasshjulet" (der som wireren fra gasspadalen kommer frem til motoren)
Er det dårlig kontakt i denne vil ikke bilen starte heller. Evt kobl fra lambdasensoren og se om du får start i nødmodus.

hm, høres ikke dumt ut, tenker jeg prøver det litt seinere i kveld :) takk for tips!


Sikkert verdt å nevne:

Jeg har kjøpt nytt bensinpumperelee, og det klikker når jeg vrir tenninga men det virker fortsatt ikke som om det gir noen effekt (gir ikke strømmen til pumpa). Når jeg 'jumper' kontakten den sitter i med en ledning kommer bensinen helt frem til fuel rail.

kermitt
08/02/13, 22:51
Prøvd no enkelt som å prøve med ny tenningsmodul?

kream
08/02/13, 23:28
Prøvd no enkelt som å prøve med ny tenningsmodul?

Nei, det har jeg ikke prøvd enda. Vet du om den går overens med en fra '94 850? isåfall kan jeg sikkert låne en av en kamerat.
Eller enda bedre: vet du hvordan jeg måler den, hvor mye ohm osv :)

volvo245gl
09/02/13, 08:06
hm, høres ikke dumt ut, tenker jeg prøver det litt seinere i kveld :) takk for tips!


Sikkert verdt å nevne:

Jeg har kjøpt nytt bensinpumperelee, og det klikker når jeg vrir tenninga men det virker fortsatt ikke som om det gir noen effekt (gir ikke strømmen til pumpa). Når jeg 'jumper' kontakten den sitter i med en ledning kommer bensinen helt frem til fuel rail.

Kjøpt rett type rele da?

kream
09/02/13, 18:45
Kjøpt rett type rele da?

jaja, skal jeg tro biltema, er det det rette releét :)

Jan turbo
09/02/13, 18:49
Har vel nevnt det før,men hva med å få hjelp til å lese ut om det ligger noen feilkoder i systemet ditt?
Må vel være noen i nærheten som kan dette,hvis du da ikke kan selv.

kream
09/02/13, 20:39
Har vel nevnt det før,men hva med å få hjelp til å lese ut om det ligger noen feilkoder i systemet ditt?
Må vel være noen i nærheten som kan dette,hvis du da ikke kan selv.

Har prøvd det, men får bare opp 3-1-3 :confused: Den har stått i 1.5 år uten strøm/uten å starte hvis dette har noe å si? Har hvertfall lest at kodene blir slettet om man tar av minus på batteri.

Jan turbo
09/02/13, 21:00
Veit du om bilen hadde vært skrudd på av noen da den ble parkert for 1-2 år siden som du sier. Evt om den hadde en feil da?
Hvis den har gnist og tilsynelatende har bensin,så kan dette være f.eks feilmontert svinghjul el at registeret er timet feil.

kream
11/02/13, 13:13
Bilen stoppet for forrige eier for ca. 1.5 år siden, og han tok seg aldri tid til å fikse det. Så det er nok ikke noe galt med svinghjulet.

Jan turbo
12/02/13, 19:34
Da er det å sjekke registerreima da? Kan jo hoppe over hvis reima er litt slakk. Har sett dette før. For hvis du er sikker på at den får bensin og det er gnist,så skal den jo gå???? Hmm?

kermitt
17/02/13, 05:12
Om reima har hoppa så sjekk om kilen på nedre regreim drev er ødelagt.

kream
22/02/13, 21:30
Var ute å sjekke på bilen idag. Tenkte jeg skulle sjekke regreima, men tok en ordentlig titt på fuelrailen først siden det er lettere. Og jaggu: den får ikke bensin når jeg prøver å starte.
Det kommer bensin i railen men ikke gjennom dysene.

Men én ting jeg lurer på; skal det komme bensin gjennom de 4 vanlige dysene når man starter bilen? eller bare kaldstartdysa? :confused:

I starten skrev jeg at den fikk bensin, men det var en misforståelse fra min side, siden det hadde lekket noen dråper gjennom dysene når jeg tok de av :rolleyes:

kream
25/02/13, 21:20
Bump! Den som hjelper meg å løse problemet, får prinsessen og halve kongeriket! lover ;)

volvo245gl
26/02/13, 15:42
Det høres ut som om dysene ikke åpner. Har du sjekket hjernen som sitter under dashbordet på høyre side. (passasjersiden)
Bør prøvebytte med en bil som funker og har samme nr på hjernen.

kream
08/03/13, 18:50
Det høres ut som om dysene ikke åpner. Har du sjekket hjernen som sitter under dashbordet på høyre side. (passasjersiden)
Bør prøvebytte med en bil som funker og har samme nr på hjernen.

jadda, funker nå! med ny hjerne :D takk for svar alle sammen!

volvo245gl
09/03/13, 07:42
Bump! Den som hjelper meg å løse problemet, får prinsessen og halve kongeriket! lover ;)

Tror jeg hadde fått problemer hvis jeg får prinsessen, for da hadde vel konemor tørnet! Men tar gjerne halve kongeriket!;)

kream
12/03/13, 21:22
Nå som bilen går har jeg drivi å fiksa litt småting. B.l.a en bensinlekkasje ved filteret (se bilde)

http://imgur.com/d7ChQSF

http://imgur.com/gpFZBqC

Det jeg lurer på er om jeg må kjøpe den delen med pil på bilde 1 (aner ikke hva den heter) ny. Eller om jeg kan skaffe noen skiver i et annet materiale enn kobber, som tetter bedre.
Som dere ser i den fantastiske illustrasjonen min ( ;) ) er det ikke store lekkasjen. Det er nesten så det sprayer ut, så hullet/sprekken kan ikke være mye stor.

Noen som har noen meninger..? :)

Jan turbo
12/03/13, 22:07
Det følger med nye skiver når du kjøper filter. De gamle blir harde når de blir klemt sammen,men du kan få de myke igjen ved å varme de opp. F.eks ved å legge de på plata på steikeovnen.

kream
13/03/13, 01:56
ja, glemte å si dette; har kjøpt nytt filter og det stemmer at det følger med skiver :)
men det sprayer faen meg fortsatt :p

ellingsøyern
13/03/13, 07:04
husker jeg slet forferdelig med dette, fant meg en ny kobberskivet og strammet (godt) til. men vær forsiktig når du strammer, banjoskruen kan ryke

kream
14/03/13, 19:55
Prøvde i et desperat førsøk i dag nylonskiver. Det lakk like mye, hvis ikke mer.
Blir å kjøpe ny banjobolt og div. i morgen. Håper det hjelper! :)

kermitt
14/03/13, 20:16
Glød skivene godt og stram til så mye som du tørr! gjerne ny banjo bolt ja ;)

kream
15/03/13, 17:31
Ny banjo gjorde susen! Fortsatt litt klamt rundt den nye, men tviler på at det er svetting, da både filteret, skivene og banjobolten er nye :)
Får sjekke ordentlig en dag det er tørt. Men nå blir ikke gårdsplassen spraya ned lengre hvertfall! ;)

Takker for svar!