PDA

Vis full versjon : Rart "problem" feil lysbilde på nærlys.



Håkon77
29/01/13, 15:55
Jeg har satt inn nye fjærer bak på V70n 01 mod for en tid tilbake. Etter det har jeg syntes at lysene har vært litt lave pga at bilen ble en del høyere bak. Dærfor dro jeg innom mekonomen i dag for å få justert litt.
De fikk faktisk ikke justert det helt riktig for de at det ble feil lysbilde. Det blir bare en rett strek fra begge lyktene. Ikke noe vipp opp på høyre side. Ser det samme om jeg kjører mot en vegg også. Synes dette er litt rart.

Har orginale lykter fra 2001 med riller i glasset. Phillips bluevision pære 55w som er riktig montert.

Hvordan kan det gå ann?

immortal92
29/01/13, 16:08
Nå husker jeg ikke akkurat hvordan det er på halogen lyktene, men er iallefall en liten hvit plastikk "mutter" på oversiden av høydejusteringmotoren du kan stille på, tror også det er en borde med blinklyset en plass. Let og se om du finner dem, da skal du kunne justere de.

Håkon77
29/01/13, 17:35
Ja. Jeg vet hvordan man gjør det. Var ikke det jeg mente.
Problemet er at selve lykta lyser bare flatt. Ikke på skrått ut til siden som det skal.

Svirre
29/01/13, 18:00
Et bilde illustrer mer enn jeg kan skjønne helt her :p

immortal92
29/01/13, 19:32
lysbildet ble iallefall annerledes sist jeg skrudde på de på mine lykter, men det er xenon, men da er det annerledes.

Svirre
29/01/13, 19:50
Om du har bytta pære før lysbildet endra seg, så sammenlign den gamle med den nye pæra. Kan hende brennpunktet er misplassert. Var det som var årsaken til at jeg fikk dårligere lys med xenon.

Håkon77
30/01/13, 10:59
Ok. Kan justere opp, ned og sideveis ja, men ingen justering pa selve lysbildet.
Det blir også en irriterende lys flekk midt i lysfeltet når man kjører på en mørk vei.
Tyder vel kanskje på at brennpungtet som Svirre sier er feil. Får kjøpe en pære til å samenligne med.