PDA

Vis full versjon : V50 1.6D Stoppet opp - Antisladd funksjon avslått+++++



marius@foldoy.no
29/01/13, 07:32
Bilen min stoppet opp i dag. Forbanna møkkabil, hatt mye trøbbel med den nå.
Startet med at det kom opp "Anti-sladd funksjon avslått" eller noe i den duren.
Deretter slo den av airbag.
Deretter kom det "El-feil, kontakt service"
Så blinker det diverse for så at den blir hard på rattet, men klarer å komme meg til parkeringsplassen.

2006 mod forresten som har gjort alle servicer o.l.

Noen tips?
Kan det være så enktelt som batteri? Eller er det dynamo og alt annet dritt?

marius@foldoy.no
29/01/13, 07:47
Den er helt død nå forresten. Batteriet er helt tomt

marius@foldoy.no
29/01/13, 08:59
"Bromsfel stanna snarast" kom også opp kom jeg på.

-Tommy
29/01/13, 09:36
Gammelt batteri på den? Vet at dårlig batteri kan gi alle slags mulige feilkoder på disse bilene.

marius@foldoy.no
29/01/13, 09:40
Det er vel det som fulgte med bilen :P
7 år gammelt....så er vel dags for bytte :P

marius@foldoy.no
29/01/13, 09:48
Stopper bilen bare opp da? Trodde den holdt seg gående når den først var i gang, eller er det anderledes på diesel? Har hørt snakk om at det var noe med vacuum o.l.
Har desverre alt for liten erfaring med diesel :(

todleif
29/01/13, 09:57
Sikkert batteri.

Må antagligt byttes, men du kan prøve å lade det. Sjekk og ladingen.

marius@foldoy.no
29/01/13, 10:02
Da satser vi på det :)

Noen gode tips til bra batteri? Og minimum AH på ett batteri her i Norge? Jeg kjører en del og trenger ett batteri som får gang på bilen i selv -35 og +25 :)
Biltema er vel bare å holde seg borte fra eller?

Braathen142
29/01/13, 10:20
Da satser vi på det :)

Noen gode tips til bra batteri? Og minimum AH på ett batteri her i Norge? Jeg kjører en del og trenger ett batteri som får gang på bilen i selv -35 og +25 :)
Biltema er vel bare å holde seg borte fra eller?

Ikke noe problem og kjøpe batteri på Biltema de har jo 4års garanti eller noe sånt, Har alltid brukt de selv og ingen problem har jeg hatt. Kjenner flere som også kjøper der uten problemer :)

marius@foldoy.no
29/01/13, 10:35
OK :)
Da prøver vi det. Er heldigvis gå-avstand fra jobb til Biltema :) Max 5 min :)

marius@foldoy.no
29/01/13, 14:45
Hvor stor forskjell vil jeg merke mellom 75, 80 og 90 AH?

marius@foldoy.no
29/01/13, 15:22
Startet, men etter stans gikk de
t en time så var batteri utladet. helt dødt.

Braathen142
29/01/13, 20:49
nye batteri?

marius@foldoy.no
29/01/13, 20:53
Ja, det ble tappet rimelig fort :(
Kan det være en kortslutning eller er det noen kjente feil med disse bilene som jeg kan prøve ut?

gswede
29/01/13, 21:41
Satte du i ett nytt toppladet batteri? Sjekket du ladinga?
Når spenninga synker under et visst nivå vil ECU kutte "ikke-kritiske" systemer.

marius@foldoy.no
29/01/13, 23:24
Det var helt nytt.
Glemte desverre å sjekke ladinga. Skal sette i batteriet i morgen da det ligger til lading nå.

Merket meg det at motstanden var rimelig høy. Noe som på tidligere biler har tydet på kortslutning en plass. Fordelen med tidligere biler har da vært at mye ekstrautstyr kan feilsøkes. Har ingenting av slikt her. Alt er org. Volvo.
En annen ting var at det gnistet kraftig når jeg koblet til nytt batteri. Har dette noe å si? Tør heller ikke å bruke startkabler da disse ble varme og kom røyk fra håndtakene på kablene.
Hvordan ville dere feilsøkt slikt?

Hassel
30/01/13, 07:03
vedder på at det er dynamoen din! Vært en del problemer rundt det, setter en dress feilkilder, dem må du inn på verkstedet for å få sletta. må også noen oppgraderinger til!

marius@foldoy.no
30/01/13, 08:17
crap...noen som vet om dette er dyrt`? litt low on cash i slutten av mnd :P

marius@foldoy.no
30/01/13, 14:44
Bytter de bare dynamo og sletter OBD2 feilkoder eller? For disse tingene er null stress å gjøre selv.

MadAss
30/01/13, 17:12
Dynamo er vanlig synder ja. Har du en 120amp dynamo får du oppgradert til 150 amp (og en ny programvare må legges inn).
Ville ikke gått for uoriginal dynamo, da det er LIN (datakommunikasjon) mellom dynamo og motorstyreenhet.

marius@foldoy.no
31/01/13, 10:18
Hverken Bilia eller Kverneland(org. verksted) ville bytte til 150amp dynamo. Bilia ville t.o.m. bytte til en "gammel" med ny innmat. Og dette til den flotte pris av 6100,- WTF????
Mekonomen skal ha 4500,- for samme jobben, med en 120amp dynamo. Har ikke disse dynamoene kommunikasjon med ECU?

marius@foldoy.no
31/01/13, 10:20
Btw. Mekonomen snakket om at de brukte opp mot org. deler. I likhet med Snap Drive. Eller stemmer ikke dette? Er det lov å selge dette som "org." deler da?

Hassel
31/01/13, 17:22
Dem selger ikke org deler nei.. Ville absolutt anbefale org deler som nevnt tidligere her. Det er pga det er datanett som styrer kommunikasjonen her og er en styreenhet i dynamoen.

MadAss
31/01/13, 21:29
Tror ikke 120 amp dynamoen er råd å få tak i originalt lenger. Delenr er erstattet til 150 amp.
Mulig der står 120 amp i vida, men når de legger de inn i tacdis vil delenr automatisk bli erstattet.
Rart ikke org merkeverksted vet at delen er erstattet

Sent from my GT-I9100

gswede
31/01/13, 22:11
Mekonomen er tidenes bløff. Ikke er det økonomisk og ikke fører de originaldeler. Billigste sort til blodpris spør du meg..
Hadde en 94 velholdt scorpio som skulle på EU mekonomen på Åsen. De "fant" så mye galt at det tok to dager før de kunne gi meg et prisoverslag. Havna til slutt på 26tusen pluss no smått. Bare svada alt sammen. Tok bilen til naf for eu, de fant et ytre endeledd som burde byttes. Kjørte opp på Åsen og viste dem seddelen og krevde pengene tilbake for eukontrollen. Noe jeg fikk, av en lett rødmende fyr bak kassa.

For å si det sånn, hadde det vært kjerringa som leverte bilen, hadde alt blitt gjort til ingen nytte, og seff til blodpris.
Eneste jeg kjøper på mekonomen er olje, når de har kampanje. Makan!

marius@foldoy.no
01/02/13, 08:11
Men det overrasker meg litt at Bilia sier de skal bruke renoverte deler. Gamle deler med ny innmat. Da får enn jo bare "gammel" dritt uten at de følger med på eventuelle endringer som kommer.
Mekonomen var overraskende mye billigere enn org. verksted da.
Får heller bite i det sure eplet og fyke til Kverneland(går aldri til Bilia igjen, bare opplevd tull der)

gswede
01/02/13, 12:33
Altså, det er bare skallet på dynamoen som er brukt. All innmat og lagre er byttet til nytt. Ikke noe uvanlig det, ei heller noe dårligere.

Tore
01/02/13, 14:18
Hverken Bilia eller Kverneland(org. verksted) ville bytte til 150amp dynamo. Bilia ville t.o.m. bytte til en "gammel" med ny innmat. Og dette til den flotte pris av 6100,- WTF????
Mekonomen skal ha 4500,- for samme jobben, med en 120amp dynamo. Har ikke disse dynamoene kommunikasjon med ECU?

Som nevnt over er det LIN-Bus (http://www.interfacebus.com/Design_Connector_LIN_Bus.html) kommunikasjon mellom ECU og dynamo på disse bilene; dette for bl.a. å kontrollere laderegulatoren slik at denne øker ladespenningen jo kaldere det er. Enkelt standardisert grensesnitt som gjør at uorginale dynamoer vil kunne fungere, siden LIN-bus er standardisert og ikke har noen adressering som krever "merkeverkstedsprogrammering".

Hassel
01/02/13, 20:04
Men det overrasker meg litt at Bilia sier de skal bruke renoverte deler. Gamle deler med ny innmat. Da får enn jo bare "gammel" dritt uten at de følger med på eventuelle endringer som kommer.
Mekonomen var overraskende mye billigere enn org. verksted da.
Får heller bite i det sure eplet og fyke til Kverneland(går aldri til Bilia igjen, bare opplevd tull der)

Lyst til å fortelle hva som har skjedd med bilia og hvor?
Nysgjerrig gitt..