PDA

Vis full versjon : 850 GLT 2.5 20v bruker mye olje..



Mar1juzA
28/01/13, 21:57
Min 850 GLT 2.5 20v bruker utrolig mye olje. Fyller på så å si 1-2 ganger i uka. Kan det være ventil-tetterne som ødelagt? og evt hvor mye arbeid er det å skifte for en hobby mekaniker?

-Marius

gswede
28/01/13, 22:51
legger du igjen et røykteppe når du kjører? blårøyk

Mar1juzA
28/01/13, 23:07
Nei, kommer endel når den er kaldt, men det er jo normalt. Vill si det kommer normalt me eksos når den er varm.

gswede
28/01/13, 23:12
Sjekk slanger til oljekjøleren i radiator, når bilen sviver. Overgang gummi/metall på selve slangene. Sitter oljereturen fra turbo skikkelig, lekker ofte der da røret og skruene rett og slett ristes løs. Pakkbox på samme rør ned på blokka. O-ring nede på oljepeilepinne.
Har du olje på "halsen" hvor oljepåfyll lokket sitter, kanskje ikke fremme om du vasker motorrommet ofte, men se i bakkant.
Ligger det mye olje i bakkant på bunnpanna? Er det synlige flekker under bilen når parkert?

Har du brent oljelukt i kupeen ved f.eks køkjøring eller at du blir stående på tomgang?

Mar1juzA
29/01/13, 21:05
Sjekk slanger til oljekjøleren i radiator, når bilen sviver. Overgang gummi/metall på selve slangene. Sitter oljereturen fra turbo skikkelig, lekker ofte der da røret og skruene rett og slett ristes løs. Pakkbox på samme rør ned på blokka. O-ring nede på oljepeilepinne.
Har du olje på "halsen" hvor oljepåfyll lokket sitter, kanskje ikke fremme om du vasker motorrommet ofte, men se i bakkant.
Ligger det mye olje i bakkant på bunnpanna? Er det synlige flekker under bilen når parkert?

Har du brent oljelukt i kupeen ved f.eks køkjøring eller at du blir stående på tomgang?

Skal se på dette i morgen. Uteulkker at det er oljeretruren, siden det ikke er en turbo motor som står i bilen.
Det ligger olje på toppen rundt skruene.

Marius Skau
29/01/13, 21:09
Mistenker tett veivhus ventilation. Bytt den

gswede
29/01/13, 21:35
hehe dårlig med oljeretur fra turbo da ja. Fikk ikke med meg det :-)

Mar1juzA
31/01/13, 21:00
[QUOTE=gswede;705007]hehe dårlig med oljeretur fra turbo da ja. Fikk ikke med meg det :-)[/QUOTE
Hehe, blir det da ja :p men lukter brent olje når jeg har ene ruta åpen under kjøring. Den spytter litt når jeg ruser den på tomgang, har vært litt sånn før, men ikke sånn som det er nå. Også lugger den litt under kjøring, først drar den skikkelig, også daffer den av, også kommer den igjen. Det virker ikke som den gir alt under oppstart og i oppover bakker heller.....

gswede
31/01/13, 21:59
Se første bilde nederst i denne tråden http://forum.vccn.no/showthread.php?51435-L%C3%98ST-D%C3%A5rlig-gange-etter-luftfilter-bytte-og-andre-sp%C3%B8rsm%C3%A5l

Ser det slik under dekselet ditt, vil olja renne ned i bakkant og ned på eksosmanifoilen. Godlukta blir deretter dratt i kupeen.
Kan med 99,99% sikkerhet fortelle det at i dette tilfellet så stammer olja fra oljepåfyll-lokket. Det ligger en pakning på den, som ryker pga av varmesykluser, den blir hard og slutter å gjøre det den skal.
Pakninga koster 13 kroner på volvo og tar halvparten så mange sekunder å skifte.

Mar1juzA
01/02/13, 15:52
Se første bilde nederst i denne tråden http://forum.vccn.no/showthread.php?51435-L%C3%98ST-D%C3%A5rlig-gange-etter-luftfilter-bytte-og-andre-sp%C3%B8rsm%C3%A5l

Ser det slik under dekselet ditt, vil olja renne ned i bakkant og ned på eksosmanifoilen. Godlukta blir deretter dratt i kupeen.
Kan med 99,99% sikkerhet fortelle det at i dette tilfellet så stammer olja fra oljepåfyll-lokket. Det ligger en pakning på den, som ryker pga av varmesykluser, den blir hard og slutter å gjøre det den skal.
Pakninga koster 13 kroner på volvo og tar halvparten så mange sekunder å skifte.

Ja, men rart at så å si all oljen skal komme seg ut der ? Var ute å kjente på den nå nettopp. Var hard, men ikke stein hard :p

gswede
01/02/13, 16:35
Hvor skal den ellers komme fra?
Tar deg 5min å ta av pluggdekselet og sjekke.
Hvis du ser nøye på bildet jeg linker til, vil du se at det ligger olje i falsen på røret opp til påfyll-lokket. Gjett tre ganger hvor den olja kommer fra.. Over tid samles olja under dekselet, når det blir nok, renner det ned i bakkant og olja svis av på eksosmanifold.

Dette er ikke ett nytt fenomen. Pakninger varer ikke evig, ei heller på en volvo.

Mar1juzA
01/02/13, 18:53
Hvor skal den ellers komme fra?
Tar deg 5min å ta av pluggdekselet og sjekke.
Hvis du ser nøye på bildet jeg linker til, vil du se at det ligger olje i falsen på røret opp til påfyll-lokket. Gjett tre ganger hvor den olja kommer fra.. Over tid samles olja under dekselet, når det blir nok, renner det ned i bakkant og olja svis av på eksosmanifold.

Dette er ikke ett nytt fenomen. Pakninger varer ikke evig, ei heller på en volvo.

Jeg vet ikke :p men du har sikkert rett. Men kan det være årsaken til at den ikke drar skikkelig ? såvidt at den kommer seg opp en slakk bakke med full bil :p

gswede
01/02/13, 19:11
Nei, det har ikke noe med manglende effekt å gjøre.
Lenge siden du kikket over tennings delene dine?

Mar1juzA
02/02/13, 12:29
Nei, det har ikke noe med manglende effekt å gjøre.
Lenge siden du kikket over tennings delene dine?

Har ikke sett noe på det under mitt eie, og vet ikke noe om forrige eier har gjort det. Det skjedde på vei hjem fra jobb torsdag denne uka..

Mar1juzA
02/02/13, 12:36
Kan det være ett lite forvarsel at topp pakningen begynner å bli ødelagt?

gswede
02/02/13, 14:03
Umulig å si når du ikke har sjekket noe som helst. Du kan ikke forvente at bilen blir fixet over nettet, du kan i det minste kontrollere selv. Gidder du ikke det, er det poengløst å fortsette dette over nett.
Ta av pluggdekselet og se etter olje, tar deg to minutt.
Dårlig toppakning gir deg garantert ikke olje oppå toppen, så sjekker du, har du eliminert en feilkilde. En toppakning begynner sjelden å bli ødelagt, enten er den det eller så er den det ikke.

Mulig du kan bøye deg ned og kikke under bilen og, kanskje du vil oppdage noe.

Mar1juzA
03/02/13, 02:18
Umulig å si når du ikke har sjekket noe som helst. Du kan ikke forvente at bilen blir fixet over nettet, du kan i det minste kontrollere selv. Gidder du ikke det, er det poengløst å fortsette dette over nett.
Ta av pluggdekselet og se etter olje, tar deg to minutt.
Dårlig toppakning gir deg garantert ikke olje oppå toppen, så sjekker du, har du eliminert en feilkilde. En toppakning begynner sjelden å bli ødelagt, enten er den det eller så er den det ikke.

Mulig du kan bøye deg ned og kikke under bilen og, kanskje du vil oppdage noe.

Altså, nå har jeg ikke noen aning på hva som er galt! Jeg spør bare hva som kan være galt. Er da normalt å spørre når man lurer på noe.

gswede
03/02/13, 04:11
Det kan være mange grunner til at du bruker olje, om du ikke gidder sjekke noen av dem som blir foreslått, så forblir dette en gjettelek hvor du ikke vil bli noe klokere.
Kan være smøringa på vakumjusterpulverventilen din som har tatt kveld

Haukefer
05/02/13, 12:19
Se første bilde nederst i denne tråden http://forum.vccn.no/showthread.php?51435-L%C3%98ST-D%C3%A5rlig-gange-etter-luftfilter-bytte-og-andre-sp%C3%B8rsm%C3%A5l

Ser det slik under dekselet ditt, vil olja renne ned i bakkant og ned på eksosmanifoilen. Godlukta blir deretter dratt i kupeen.
Kan med 99,99% sikkerhet fortelle det at i dette tilfellet så stammer olja fra oljepåfyll-lokket. Det ligger en pakning på den, som ryker pga av varmesykluser, den blir hard og slutter å gjøre det den skal.
Pakninga koster 13 kroner på volvo og tar halvparten så mange sekunder å skifte.
Det der skjedde nett med meg. Låg oljedammer under bilen...
Hadde og veldig problem med lugging, men dette gidde seg selv.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

ola normann
05/02/13, 19:35
Du skriver du fyller 1 til 2 ganger i uken, det blir da ca 1,5 - 3,0 liter hvis den er på min merket når du fyller. Det er MYE olje, og da burde det la seg lokalisere rimelig fort skulle man tro...

Ett eller annet sted burde det være skikkelig grisete....

Daniel V
13/02/13, 13:09
Hvis den ryker blått når du starter den er det ventiltetningene, av en enkel grunn, at olja renner inn i sylinderne mens bilen står pga det er sprekker i ventiltetningene.

En annen ting som kan være er jo en eller annen lekkasje. Hvor langt har bilen gått? Det kan jo selvfølgelig være stempelringer som også begynner å bli dårlige.

Ventiltetningene er litt arbeid. Du må ta av toppen på motoren, altså hele toppen, ikke bare toppdekselet. Du trenger da nye ventiltetninger, nye strekkbolter til toppen, ny toppakning, ny tetningsringer til kammene og ny flytende pakning til toppdekselet. Her må du bruke den originale rosa guffa til Volvo, den er mye bedre. Du må/bør også ta av insuget når du skal ta ut toppen, og da må du også bytte innsugspakningen. Benytt sjansen når du har alt ute til å bytte alle pakningene, og rens gasspjeldet ditt. Bytt også veivhusventilasjon. I og med at du må ha av registerreima så kan du like gjerne bytte den og vannpumpa også.

I og med at du først har ute ventiler og alt ville jeg nok kanskje sendt toppen til planing og frest alle ventilene og ventilsetene også. Da har du en topp som er så godt som ny. :)

Dette vil nok koste deg en rundt 2-3000,- i deler. Hvis du er intr. så har jeg 20 stk ventiltetninger originale nye fra Volvo Liggende som jeg ikke trenger. Uåpnet i posen. Disse koster 850,- hos Volvo, men du kan få dem for 500. Originaldeler er stort sett det beste, og det er hva jeg har på min.

Se i prosjekttråden min, der ligger det endel bilder fra jeg byttet tetninger i toppen min.

gswede
13/02/13, 13:19
Volvo selger verktøy sånn at du kan bytte ventiltetningene uten å måtte ta av toppen..