PDA

Vis full versjon : Smidde fk stempel?



nyborg
28/01/13, 20:38
Stemmer det at fk stempel er smidd???

Jonas Soldal
28/01/13, 21:01
Nope. Er vel i b23ET, mener det er mahle stempler i de ;)

nyborg
28/01/13, 21:27
Å det er du sikker på? :)

Jonas Soldal
28/01/13, 21:32
Fk stemplene er støypte de ;)

nyborg
28/01/13, 22:12
Mente å skrive, er du sikker på at B23ET stemplene er smidde :p
Vet du kanskje dele nr på de? :)

Jonas Soldal
28/01/13, 22:17
Ja de er smidde. Er også 24mm kryssbolt i de. B230 har 23mm.
B23ET hadde også m-radene som skal være de sterkeste orginale rådene.
Dele nr har jeg ingen info om...

Jan van Vurpa
29/01/13, 21:40
Ja de er smidde. Er også 24mm kryssbolt i de. B230 har 23mm.
B23ET hadde også m-radene som skal være de sterkeste orginale rådene.
Dele nr har jeg ingen info om...

Jo smidd är dom men som sagt 24mm kryssbolt men problemet är kompression hjöden är 46mm och alla B230 kolvar är 39,7mm så dom kommer att sticka ut ur blocket ca 6,7mm..

Jag tror set kommer att vara lite för hög komp, och det kan hända att kolvarna slå i locket, och topplocksbultartna blir kanske lite för kort...

Tur nog det finns folk som kan leverera smidda kolvar in valfri storlek, o utformning av krönet till skapligt priser om man vill spara en bra slant...Jag tror det är 5-6 styken här på forumet som har fått bra CP Pistons från nån kille nånstans i NordVästra delen av USA.... och killen läser norska rätt bra, men konstigt nog han skriver jämt på svenska...Va fan heter han? Jan eller Jon eller nått konstigt.....(rykten är han åkter moto-cross för 20 år och har slagit huvudet i backen en gång för mycket...:o

Jan van Vurpa
29/01/13, 21:42
Och sen problemt med M råder är dom passar till en vevtapp some är 54mm och B230 tapp är 49mm. Blir lite för mycket glapp, olje trycket blir svårt att hålla uppe med 6mm spel.

turbohaugen
29/01/13, 21:52
sten parner har H-råder med som passer i 230 blokk med ET stempler så det er ikke no problem;-)

Jan van Vurpa
29/01/13, 22:05
sten parner har H-råder med som passer i 230 blokk med ET stempler så det er ikke no problem;-)


Bra grejor har han. Dom är tillverkat i samma fabrik som mina Rödmotor stakar. Min är nog lite starkare pga jag använder större bultar---hela 7/16 ARP som är samma som Top Fuel dragsters. varför inte?

Men om frågan är smidda kolvar, jag föredrar CP Pistons som jag anser är det bästa på marknaden härborta, lika bra som nån andra t.ex. Cosworth smidda...
Anledning är dom arbeta med även små grabbar som mig vad det gäller utforming av krönet eller skålet...dom andra har deras skål och du har inte val...
Se jag går ut på att vi åker omkring 99% i buss-bilar och kör med ''pump-gas'' dvs vanligt soppa så stösta problemet är att motverka spikningen och jag vill har bredare spalt runt kanten att utnytta s.k. ''quench effect''....

Och sen själva utformning eller radius av skålet jag specificera ett rundare profil mellean kolv top och skålet...rundare är bättre än en enkelt kant..

nyborg
29/01/13, 22:16
Men står det ikke mahle på org fk stempler og? Eller tar jeg feil?

kermitt
29/01/13, 22:47
De kan godt være lagd av mahle, men det er ikke med det sagt at det er smidde.