PDA

Vis full versjon : [LØST] Dårlig gange etter luftfilter bytte og andre spørsmål.



th3-1nonly
27/01/13, 05:10
Hei Folkens!

Jeg må igjen komme til dere for mer visdom, dere har ikke skuffet meg så langt, så jeg kommer tilbake som lovet!

Byttet til et Sports filter på min 855 idag, standard sugemotor, 2,5 liter, en B5252S, 1994 modell. Det gikk ikke akkurat som planlagt, etter jeg hadde montert filteret, så koblet jeg til LMM og greier. Når jeg startet bilen hoppet den til 2000 RPM og fikk deretter variabelt turtal mellom 1000 og 1500 på tomgang. Tenkte at det måtte være jeg som var idiot og ikke koblet fra batteriet før jeg monterte greiene. Så jeg koblet fra, og koblet tilbake batteriet, og prøvde igjen. Ingen ujevn tomgang, startet og gikk fint, og la seg på 850 RPM. Suksess tenkte jeg, men så fort jeg kom meg ut på veien merket jeg at noe ikke var som det skulle.

Til å begynne med, de første 100 meterne gikk den greit, grei respons, ikke store forskjellen fra før. Men etter jeg hadde kjørt noen minutter til begynte den å gå ujevnt gjennom hele registeret, være så den stod på tomgang, eller gikk i 80 på 5. giret med 2000 rpm. Prøvde å slå den av og på, bytte til annen LMM og sjekke feilkodene. A2 gav 3-2-3 og A3 gav 4-4-4 (ABS systemet, urellevant, men har noen et svar til hvorfor dette skjer, gi meg en lyd, irriterende når ABS ikke funker) Uansett! 3-2-3 er for en eller annen miljølampe, men denne feilen har jeg hatt en stund nå, og bilen gikk veldig godt før jeg byttet filteret.

Meh, ja, det åpenbare svaret er vel egentlig, bytt tilbake, og se om feilen vedvarer. Ville dog høre med dere først i tilfelle dette ikke løser problemet, eller dersom jeg bytter tilbake til gammelt filter og det går godt hva er da grunnen til at sportsfilteret ikke klarte å drive bilen ? (Recap: Bilen hakker, rister og har ujevn gange uansett hastighet og turtall, kan ikke kjøre på samme gir som tidligere fordi det blir for tungt for bilen. Dette etter filterbytte)

Mitt andre spørsmål handler om en pussig ting jeg fikk vite av muttern etter jeg tok over bilen. Hun sa at det kunne være at bilen hakket litt rundt 90 og noe. Når hun for noen år siden på et Volvo verksted i Førde hadde konfrontert de om dette, sa de at det var en sikkerhetsfunksjon som var til for å holde farten nede eller noe. Jeg skal dog si at jeg merker at noe skjer rundt 90, og kan bekrefte at ytelsen synker litt, og muligens hakker, men bare av og til. Jeg tror ikke helt på det Volvo verkstedet sa, det virker litt rart for min smak. Men mulig dere har et klarere svar til meg ? I tilfelle det er en "sikkerhets funksjon" her, så hvordan fjerner jeg den om mulig ? OCD sansene mine liker ikke helt om noen plomberer bilen min som sikkerhetsfunksjon....

Takk på forhånd, og beklager veggen!

Madice
27/01/13, 15:14
Innsatsfilter eller konfilter du har montert?
Kan jo være LMM som har gått til helvete...
Jeg byttet til konfilter på min Audi, og har hittil rasert ikke mindre enn 5 LMM:p
Så konfilter er egentlig ikke noe godt valg!

ola normann
27/01/13, 16:21
Hvis motorkoden du har skrevet er riktig så har du ikke lmm men en lufttemp føler i innsuget (10v motorene har ikke lmm), og hvis jeg husker riktig så bruker ikke motorstyringen innsugstemperaturen hvis motoren har en lavere temperatur en 20 grader.

Du har fått på plass alt av ledninger og vakumslanger? (hvis du har tatt av noe :) )

th3-1nonly
27/01/13, 18:42
Hvis motorkoden du har skrevet er riktig så har du ikke lmm men en lufttemp føler i innsuget (10v motorene har ikke lmm), og hvis jeg husker riktig så bruker ikke motorstyringen innsugstemperaturen hvis motoren har en lavere temperatur en 20 grader.

Du har fått på plass alt av ledninger og vakumslanger? (hvis du har tatt av noe :) )

Så 10 ventilern har ikke LMM gjerne ? Den ser slik ut hvertfal http://no.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/101/bil/lgnr/229840_1.jpg&width=370&height= har to stykker av den, har byttet om på de, og har også prøvd å koble den ut når den står i, men oppfører seg like rart. Skal ellers ha fått på alt så vidt jeg kan huske, alt jeg tok av var var luftfilterboks, byttet den ut med universal konfilter og rør som jeg hadde fra Stratusen, og monterte de og målern.

Byttet forøvrig tilbake til den gamle filterboksen med gamle målern, og var ingen forandring. Må dog nevne at jeg igår under montering kom borti en plugg som ser lik ut som de til tennkablene på coilen(?) på venstre side i motor rommet ved støtdemper tårnet, fikk et lite støt når jeg kom borti denne, men hva den er for noe er hinsides meg. Utenom den ble ingenting plukket av.

Fylte også olje på bilen igår når jeg likevel holdt på.

Litt mer beskrivelse av symptomene, på tomgang kjennes den ut som en Diesel, og når man gir gass så hopper den seg fremover til du kommer til rundt 1600-2000RPM på giret. Kan heller ikke ha den på 2. giret i 20, det var alt for tung for den av en eller annen grunn, og det gikk for fort til at jeg kunne legge den i 1. Tomgangsmotoren er det futt i, så denne funker som den skal. OG nærmeste jeg kan beskrive lyden er om du "bludrer" med leppene, og denne blir høyere dess mer gass jeg har.

Oh, en ting til, lukten fra avgassene er ikke helt bra den heller, nesten som den lukter svidd plast av den, og det kan virke som den bruker noe mer bensin.

Er det mulig at det er tenningsdelene ?

Erlend
27/01/13, 18:45
Den lille der er innsugstempføler ;) b5252s har ikke lmm. Sjekk om du tennpluggledningene sitter ordentlig på rotoren ;)

th3-1nonly
27/01/13, 18:48
Innsatsfilter eller konfilter du har montert?
Kan jo være LMM som har gått til helvete...
Jeg byttet til konfilter på min Audi, og har hittil rasert ikke mindre enn 5 LMM:p
Så konfilter er egentlig ikke noe godt valg!

Nei, konfilteret hørtes loads bedre ut på lille to-litern til Stratusen enn den gjorde på volvoen, så tror jeg kommer til å muligens holde meg til standard filter, med mindre det er hvordan motoren går nå som får den til å høres så dårlig ut. Som han andre karen i tråden nevnte er det mulig bilen ikke har en LMM, så alternativt noe annet som er galt. Takk for svaret hvertfal, tok det i betraktning og byttet tilbake til original filter, men uten hell.

th3-1nonly
27/01/13, 18:52
Den lille der er innsugstempføler ;) b5252s har ikke lmm. Sjekk om du tennpluggledningene sitter ordentlig på rotoren ;)

Takk! Alt for å vite mer om bilen! Så da kan vi utelukke den :D. Neste blir å sjekke tennkablene da, har et ekstra sett jeg kan teste med, men den bilen jeg tok de fra gikk verre, så vet du hvilken OHM de skal ha, så kan jeg måle om de er i orden ?

hgnubel
27/01/13, 19:00
Aldri brydd meg om å måle motstand i pluggledninger, men det må jo være tilnærmet lik 0 ohm i en frisk kabel? Begynn med å koble de av en og en på pluggsiden og se etter merker/slitasje. Blir lett gnagsår omtrent der pluggene går ut fra under tennpluggdekselet.

Tenningsdeler på disse bilene er uansett slitedeler så jeg lever etter regelen om at hvis du ikke vet når det ble byttet sist så er det i hvert fall på tide... :)

th3-1nonly
27/01/13, 19:17
Aldri brydd meg om å måle motstand i pluggledninger, men det må jo være tilnærmet lik 0 ohm i en frisk kabel? Begynn med å koble de av en og en på pluggsiden og se etter merker/slitasje. Blir lett gnagsår omtrent der pluggene går ut fra under tennpluggdekselet.

Tenningsdeler på disse bilene er uansett slitedeler så jeg lever etter regelen om at hvis du ikke vet når det ble byttet sist så er det i hvert fall på tide... :)

Joda, Du har et poeng der :P Kommer nok til å skifte det og mye mer, men du vet, student, penger og borteboende hører virkelig ikke sammen xD

gswede
27/01/13, 20:26
Du får service kitt, inkludert pluggkabler, rotor, lokk, plugger, viftereim, luftfilter, bensinfilter, injektor seal. Alt originalt - for 1000lappen hos FCP.
Bare pluggkablene koster 1650.- her hjemme...

th3-1nonly
28/01/13, 01:00
Var på verkstedet en kjapp tur for å se om jeg kunne finne noe galt. Kom på at jeg skulle ta en titt på olje siden jeg har hørt at veiven kan plaske dersom det er for mye, og at oljen vil bli som en vegg for den. Joda, hadde selvsagt klart å fylle for mye viser det seg, så tappet den ut, og ting ble bedre. Men problemet er fremdeles der, neste jeg går over blir rotoren til fordelern, har hørt at på eldre volvoer kan det begynne å komme olje inn i denne, og kludre til tenningen. Siden det nå etter at jeg tømte oljen kjennes mer ut som den feiltenner blir dette neste å sjekke opp i. Og siden det har vært for mye olje i bilen, ja da er det jo fullt mulig dette har en sammenheng, høres logisk ut i mine ører da. Bør selvsagt kjøpe ny, men må vente til neste lønning, trenger bilen, så da får det bli rens i første omgangen, og ny i februar om denne er feilen.

gswede
28/01/13, 05:03
Godt poeng du har der, med for mye olje kan det hende du har stresset simmerringen på kamaxelen. Ikke uvanlig at det kommer litt der, over tid.
Gjør godt rent på kontakpunktene i lokket og du.
Når du bytter rotor, bytter du lokk i samme slengen. Plasmaen fra gnisten sliter like mye på lokkets kontaktpunkter som på rotoren.

th3-1nonly
28/01/13, 08:59
Godt poeng du har der, med for mye olje kan det hende du har stresset simmerringen på kamaxelen. Ikke uvanlig at det kommer litt der, over tid.
Gjør godt rent på kontakpunktene i lokket og du.
Når du bytter rotor, bytter du lokk i samme slengen. Plasmaen fra gnisten sliter like mye på lokkets kontaktpunkter som på rotoren.

Det skal jeg gjøre, blir å kjøre noe kontaktrens og greier sånn at det ser godt og fint ut, hvertfal de neste ukene til jeg får byttet ut delene. Blir noen Iridium stifter i samme slengen og full rens av innsugs manifolden når jeg likevel holder på å plukker.

Man lærer på den harde måten ey ?

TheStig
28/01/13, 10:53
Med det samme du holder på med kontaktrens så tror jeg du med fordel kan gå over dysekontaktene også samtidig. Bare vipp av aludekselet over fuelrailen så kommer du til dem.
Jeg hadde noen lignende symptomer på min 850 2.0 10v her i sommer, og det viste seg da at ene dysekontakten hadde rett og slett hoppet av og bare lå såvidt nedpå. Trykket denne på plass og motoren våknet straks til liv. Før dette gikk den som en dau sjark i høy sjø og motvind, og det måtte ekstra høyt turtall til for å i det hele tatt greie å holde litt fart i bakkene. Samt at det luktet veldig surt og stramt av eksosen.

Sier ikke at det nødvendigvis er dette som er problemet hos deg, siden dette har oppstått i forbindelse med luftfilterbytte. Men samtidig, jeg fikk problemet helt plutselig mens jeg kjørte helt vanlig langs veien. Det var liksom ingen grunn til at den kontakten skulle ramle av der og da..

Har hatt symptomene etpar ganger til i senere tid, og da har det vist seg å ha blitt dårlig kontakt der igjen.. Så en kontaktrens her er om ikke annet forebyggende iallfall. ;)

th3-1nonly
28/01/13, 13:20
Med det samme du holder på med kontaktrens så tror jeg du med fordel kan gå over dysekontaktene også samtidig. Bare vipp av aludekselet over fuelrailen så kommer du til dem.
Jeg hadde noen lignende symptomer på min 850 2.0 10v her i sommer, og det viste seg da at ene dysekontakten hadde rett og slett hoppet av og bare lå såvidt nedpå. Trykket denne på plass og motoren våknet straks til liv. Før dette gikk den som en dau sjark i høy sjø og motvind, og det måtte ekstra høyt turtall til for å i det hele tatt greie å holde litt fart i bakkene. Samt at det luktet veldig surt og stramt av eksosen.

Sier ikke at det nødvendigvis er dette som er problemet hos deg, siden dette har oppstått i forbindelse med luftfilterbytte. Men samtidig, jeg fikk problemet helt plutselig mens jeg kjørte helt vanlig langs veien. Det var liksom ingen grunn til at den kontakten skulle ramle av der og da..

Har hatt symptomene etpar ganger til i senere tid, og da har det vist seg å ha blitt dårlig kontakt der igjen.. Så en kontaktrens her er om ikke annet forebyggende iallfall. ;)

Ja det er absolutt verdt å sjekke dette også, høres ut som om problemene ligner, så kommer nok til å gå over de bare for å få det gjort. Bilen har jo stått still i 3 år pga overtrykk i motor ved tett Veivhusventilasjon, dette er jo fikset, men støv og drit i kontakter er nok ganske sannsynlig med tanke på det. Tviler på at filterbyttet gjorde noe som helst med motoren, tror mer det var oljepåfyllingen som startet dette kaoset xD

Uansett, takk for tipset, har notert det, så blir å gå over det ;)

mrstfu
29/01/13, 11:09
merkelig at ingen har reagert på det, men turtallspulsering mellom 1000 og 1500rpm er mer eller mindre alltid synonymt med sliten/møkkete tomgangsmotor. ligger howto her på forumet, om det ikke er feilen burde det uansett gjøres med jevne mellomrom, koster null kroner, og kan gi deg en liten halleluja-opplevelse.

th3-1nonly
29/01/13, 14:05
merkelig at ingen har reagert på det, men turtallspulsering mellom 1000 og 1500rpm er mer eller mindre alltid synonymt med sliten/møkkete tomgangsmotor. ligger howto her på forumet, om det ikke er feilen burde det uansett gjøres med jevne mellomrom, koster null kroner, og kan gi deg en liten halleluja-opplevelse.

Joda, tenkte på det der, men det varte bare til jeg koblet batteriet av og på for å nullstille hjernen. Tomgangsmotoren er jo ny og den tar til seg godt med luft. Har lest at mange har hatt feil med den, så denne er tenkt på. Takk for notisen dog, setter pris på det :)

mrstfu
29/01/13, 22:43
ser den, men du har alltid den minimale muligheten for at noe piss har lurt seg inn i IACen når du bytta filter. hadde tatt den opp og vaska den uansett, gjør det selv hver 5k km. uansett, om du sier problemet er med batteriet, prøv å rense polene skikkelig, gå over all ledning i nærheten av batteriet, se etter slitasje... kjøp elektronikkrens og lavtemperaturfett, bruk de i den rekkefølgen på alt av kontakter i motorrommet... igjen, garanterer ikke løsning, men det gjør livet med 850 lamgt lettere åleve i senere kilometer.

th3-1nonly
29/01/13, 23:36
ser den, men du har alltid den minimale muligheten for at noe piss har lurt seg inn i IACen når du bytta filter. hadde tatt den opp og vaska den uansett, gjør det selv hver 5k km. uansett, om du sier problemet er med batteriet, prøv å rense polene skikkelig, gå over all ledning i nærheten av batteriet, se etter slitasje... kjøp elektronikkrens og lavtemperaturfett, bruk de i den rekkefølgen på alt av kontakter i motorrommet... igjen, garanterer ikke løsning, men det gjør livet med 850 lamgt lettere åleve i senere kilometer.

Ja, kan se hvor tanken kommer fra, har alt lagt ut mye penger på å få den i stand etter tre år uten start. Så det er kjipt at ting går i stykker allerede. Skal gå over kontakter og stuff i motorrommet, ta en skikkelig rens og få bort all dritten som kan ha samlet seg, skal en kjapp tur på verkstedet imorgen med begrenset tid, så får krysse fingrene for at jeg kan få bukt med problemet. Kommer tilbake med oppdatering når jeg har sett litt mer på det, så for øyeblikket, takk for all hjelp og tilbakemelding!

gswede
29/01/13, 23:47
Gjør deg selv en tjeneste og hold deg unna iridiumplugger. Originalplugger FTW

th3-1nonly
30/01/13, 14:54
Gjør deg selv en tjeneste og hold deg unna iridiumplugger. Originalplugger FTW

You got my attention. Hva er tingen med iridium og Volvo da? Til min kjennskap er iridium dyrere, men det skal tenne mye renere enn standard plugger med tanke på det lille tennpunktet. Om bilen går renere og forbrenner alt er vel det bra, eller er det noe jeg mangler i denne formelen ?

mrstfu
30/01/13, 18:08
You got my attention. Hva er tingen med iridium og Volvo da? Til min kjennskap er iridium dyrere, men det skal tenne mye renere enn standard plugger med tanke på det lille tennpunktet. Om bilen går renere og forbrenner alt er vel det bra, eller er det noe jeg mangler i denne formelen ?


den manglende faktoren her er alle oss andre som har prøvd og feilet med iridiumplugger. på det værste feilet den ene pluggen etter et par tusen kilometer. har siden brukt NGK sine anbefalte til min (b5252s, byttet til b5254s), med stor suksess.

lang historie kort, som vi sier til kjærringene: "gjør som jeg sier, resten skal du ikke bry deg om."

:)

Erlend
30/01/13, 21:23
jeg har brukt bosch sine fgr7dqe plugger, er ikke det iridium da? synes de er knallgode jeg, syntes bilen gikk dauere med ngkene jeg brukte. b5252s.

th3-1nonly
30/01/13, 22:43
Hadde vært greit å vite litt mer i detalj hva som gjør Iridium bad for bussiness, men det er ikke så viktig, mer en personlig interesse. At any rate! Har vært nede å skrudd på bilen igjen, og jeg har klart å løse feilen, i det minste godt nok og midlertidig. Den går rent igjen, med noen virkelig få antydninger til å ikke tenne super bra. (Det kan jo være filteret også for alt jeg vet) Problemet viste seg å være pluggen(e), hvertfal den i sylinder 2 viste tegn til noe jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal ta, og skitt i forldeler og rotor.
Plukket av plastdekselet på toppen og det var ikke så utrolig pent må jeg si, tørket bort etter beste evne derimot:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/2026.jpg
Slik så pluggen i sylinder 1 ut:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/2027.jpg
Slik så pluggen i sylinder 2 ut: (Needless to say, all den oljen skal ikke være der, Elektrode avstanden var også betraktelig mindre, så denne måtte utvides)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/2028.jpg
Pusset, blåste, tørket og justerte pluggene, etter jeg satte de tilbake så var bilen MYE bedre på tenningen, og noe ventiltikking kom tilbake (gudene vet hvorfor) Så jeg bestemte meg for å hogge løs på Fordelern.
Slik var rotoren: (Denne er nå renset og all skitten er fjernet med 2-26 og sandpapir)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/2029.jpg
Slik ser fordelerlokket ut: (Dette er også renset, var mye skitt, olje, og korrosjon i det, brukte en del 2-26, pussepapir, og skrujern her, og vasket porselenet godt med superclean og 2-26, ikke som ny, men nest best)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/2030.jpg
Satte alt tilbake der det hørte hjemme, og bilen gikk som jeg nevnte tidligere i innlegget. Men med unntaket fra før den begynte å kødde seg, så spyr den nå ut hvitrøyk, tykk hvitrøyk, og det er her jeg blir bekymret for det jeg så på pluggen fra sylinder 2. Har noen en innvending til hva jeg bør forvente av arbeid på denne ? Skjønte fra situasjonen at det kan være ventiltettingene eller stempelringene som er slitt.....

Når det er tilbake til tenningsnettet da, så vet jeg hva jeg kommer til å bruke pengene på, foruten når det kommer til pluggene, ser det er litt å velge mellom i Beru, Bosch og NGK. Så her vil jeg ha deres tips dere som er litt mer vandt til Volvo (Jeg har kjørt Chrysler siden jeg fikk sertifikatet) Modern og resten av familien har vel egentlig hatt Volvo i alle år, så kommer nok til å fortsette den trenden, men hva anbefaler dere? Pris spiller ingen rolle, hvilken er det som tenner best og renest og gir mest ifra seg er det jeg er interessert i?

Takk for all hjelp så langt, dere er gull verdt folkens.

gswede
30/01/13, 22:54
Her var masse gromme bilder :-)

Olja på toppen der, under dekselet kommer fra oljepåfyll lokket. Eller rettere sagt den dårlig pakninga på lokket. Koster 13 kroner på bilia.

At det akkumuleres litteranne olje i fordeler over laaang tid er ikke uvanlig. Ingen krise før det renner olje der. Når det er sagt så tar det ikke lange tida å skifte simmerring på kamakselen..

Den pluggen pluss hvitrøyk ser litt verre ut, toppakning..
Husker ikke plugggapet du skal ha på sugis men det på bildet ser ganske stort ut, har du målt mot det det skal være?

Kan tenkes at gapet på den møkkete pluggen er riktig, og at plasma har spist opp gapet på de andre. Ser ikke ut til at det har vært mye fyr i den sylinderen for å si det sånn..

th3-1nonly
30/01/13, 23:32
Her var masse gromme bilder :-)

Olja på toppen der, under dekselet kommer fra oljepåfyll lokket. Eller rettere sagt den dårlig pakninga på lokket. Koster 13 kroner på bilia.

At det akkumuleres litteranne olje i fordeler over laaang tid er ikke uvanlig. Ingen krise før det renner olje der. Når det er sagt så tar det ikke lange tida å skifte simmerring på kamakselen..

Den pluggen pluss hvitrøyk ser litt verre ut, toppakning..
Husker ikke plugggapet du skal ha på sugis men det på bildet ser ganske stort ut, har du målt mot det det skal være?

Kan tenkes at gapet på den møkkete pluggen er riktig, og at plasma har spist opp gapet på de andre. Ser ikke ut til at det har vært mye fyr i den sylinderen for å si det sånn..

Tenkte jeg skulle lage en prosjekt tråd, legge ut litt flere av disse gromme bildene, har noen planer for bilen likevel, så hvorfor ikke ;)

Så at oljen er der er ikke helt uvanlig da forstår jeg. Greit å bytte, men ikke krise skjønner jeg.

Littegranne olje siden tingen sitter på kam'en er vel ikke helt å se bort fra, men bør vel skifte simmeringen siden det ikke er store dealen. (skal være i skikk vettu)

Det med toppen var det jeg fryktet ja, godt jeg stiger i lønn i Mars da xD Antar det ikke må skiftes HELT med det første, takler vel litt kjøring i moderate mengder, eller er det for risky ?

Gapet målte jeg ikke faktisk, men du kan ha et poeng der, for den virket vesentlig mye penere (på tross av oljen da) enn de andre. Så at det har vært lite fyr i den sylindern skal du ikke se helt bort i fra, dog har den gått rent og godt før jeg fylte for mye olje på den og skjøt meg i foten.

Men når det er sagt, om jeg skal av med toppen for å skifte pakningen på denne, bare sånn for moroskyld, har det noen hensikt å porte toppen på denne fra 10v til 20v? 20v utgaven av 855'en har vel noe 170 hester sammenlignet med 10 ventilerns 140. Motorn og motorrommet ser likt ut. (Hvertfal hva mine IKT øyne kan se). Uvitenhet kan fases ut med lærdom, så hva sier dere ?

TheStig
31/01/13, 10:52
Akkurat sånn så pluggen ut på syl2 hos meg også da den hadde problemer med gangen, og da var det altså pga dysa som fusket. Syns det ryker i overkant mye hvitrøyk av min også, spesiellt når det er kaldt. Men nå har jeg kjørt 10 000km siden i sommer og det eneste jeg har måttet etterfylle iløpet av den tiden er 0,5L olje. Vannet holder seg der det skal være, så tror ikke det er noe galt der.
Bensinforbruket er pr i dag drøye literen på computeren, men det er inkludert tomgangskjøring og masse kaldstarter. Har ikke kjørt lengre turer på lenge nå, men vet at forbruket kommer ned på 0,7ish så fort jeg kommer meg ut på en motorvei. Og til å være bare en 10V 2,0 så syns jeg motoren går som ei kule, det er bare å jage den over 4000rpm så går den faktisk ganske så godt. Vel og merke til å være bare en 126hester da.. :p

Syns Volvoen går minst like godt som Mercedesen min på 136hester faktisk.

th3-1nonly
31/01/13, 14:39
Akkurat sånn så pluggen ut på syl2 hos meg også da den hadde problemer med gangen, og da var det altså pga dysa som fusket. Syns det ryker i overkant mye hvitrøyk av min også, spesiellt når det er kaldt. Men nå har jeg kjørt 10 000km siden i sommer og det eneste jeg har måttet etterfylle iløpet av den tiden er 0,5L olje. Vannet holder seg der det skal være, så tror ikke det er noe galt der.
Bensinforbruket er pr i dag drøye literen på computeren, men det er inkludert tomgangskjøring og masse kaldstarter. Har ikke kjørt lengre turer på lenge nå, men vet at forbruket kommer ned på 0,7ish så fort jeg kommer meg ut på en motorvei. Og til å være bare en 10V 2,0 så syns jeg motoren går som ei kule, det er bare å jage den over 4000rpm så går den faktisk ganske så godt. Vel og merke til å være bare en 126hester da.. :p

Syns Volvoen går minst like godt som Mercedesen min på 136hester faktisk.

Riktig, så da er det mulig å kjøre med det uten store problemer, merker jo ikke akkurat noe på den, og er ikke olje i ekspansjonstanken som det var på Stratusen når jeg fikk den, så kjører med det da. Kommer nok fremdeles til å skifte toppakningen, reg.reim og greier iløpet av Mars-April så kan jo høvle over stempel og stempelringer også.

Men så var det toppen da, joda, skal innrømme at Volvoen har en sterk og rask maskin, men den er sofistikert, hyfset, tam. Den er behagelig og går så langt nedi turtal og gir, at det er en fryd å kjøre den, og den gjør som du sier. Men jeg kan bare ikke helt unngå å drømme om mer kraft, mer hester. Jeg hører mye bra om om 20v med tanke på kraft og forbruk. Kjørte litt med gamlingenes 2liter, men synes den var litt lite futt i, hvertfal sammenlignet med den bilen jeg hadde på tiden.

Takk for tilbakemelding hvertfal!

Så, hvilke plugger anbefaler folk til den gode gamle travern ?

TheStig
31/01/13, 15:02
Jeg har plugger fra Biltema for øyeblikket, riktignok ment kun midlertidig av økonomiske årsaker og pga feilsøking etter den berømte fuskinga jeg har nevnt allerede. Jeg hadde flett nye NGK plugger rett før denne fuskinga begynte, hadde nettopp kostet på hele motoren nesten 10 000kr i nye deler fordi jeg skulle på ferietur og dra campingvogn med den. Så da ble det byttet både regreim, veivhusventilasjon, vannpumpe, reimhjul, alt av tenningsdeler osv osv.. Så for å prøve ut andre plugger bare for å feilsøke så nøyde jeg meg med pluggene fra Biltema, men like etterpå oppdaget jeg altså at denne dysa var løs. Pluggene fra Biltema står imidlertid fortsatt i bilen, og de nye NGK pluggene ligger trygt plassert baki bilen i en liten pose fordi jeg rett og slett gadd ikke å bytte plugger igjen når bilen ble helt fin. :p

Jeg har jo pluggene til senere uansett, og Biltemapluggene har gjort jobben sin helt siden tidlig i høst og fram til nå uten at jeg har opplevd noe trøbbel med dem. De har vel fått kjørt seg noen hundre mil nå, flere turer Trøndelag-Østlandet-Sverige osv. Greit å få testet ut varene fra Biltema iblant også.. ;)

hgnubel
31/01/13, 15:08
Jeg ville kjørt originalplugger faktisk. Vet ikke hvem som er OEM-leverandør, men de er ganske bra.

På gamlebilen min som var en 2.0 10V sugemotor mener jeg bestemt at originalpluggene var av typen med tre jord-elektroder, omtrent som disse:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/2067.jpg

På turbomotoren jeg har nå er det den mer klassiske typen med bare en jord-elektrode.

mrstfu
31/01/13, 17:43
Tenkte jeg skulle lage en prosjekt tråd, legge ut litt flere av disse gromme bildene, har noen planer for bilen likevel, så hvorfor ikke ;)

Så at oljen er der er ikke helt uvanlig da forstår jeg. Greit å bytte, men ikke krise skjønner jeg.

Littegranne olje siden tingen sitter på kam'en er vel ikke helt å se bort fra, men bør vel skifte simmeringen siden det ikke er store dealen. (skal være i skikk vettu)

Det med toppen var det jeg fryktet ja, godt jeg stiger i lønn i Mars da xD Antar det ikke må skiftes HELT med det første, takler vel litt kjøring i moderate mengder, eller er det for risky ?

Gapet målte jeg ikke faktisk, men du kan ha et poeng der, for den virket vesentlig mye penere (på tross av oljen da) enn de andre. Så at det har vært lite fyr i den sylindern skal du ikke se helt bort i fra, dog har den gått rent og godt før jeg fylte for mye olje på den og skjøt meg i foten.

Men når det er sagt, om jeg skal av med toppen for å skifte pakningen på denne, bare sånn for moroskyld, har det noen hensikt å porte toppen på denne fra 10v til 20v? 20v utgaven av 855'en har vel noe 170 hester sammenlignet med 10 ventilerns 140. Motorn og motorrommet ser likt ut. (Hvertfal hva mine IKT øyne kan se). Uvitenhet kan fases ut med lærdom, så hva sier dere ?

Hva mener du med å porte toppen? Sette på 20V innsug? ikke for å skyte deg ned, men nei. absolutt nei.

20V har Bosch LH3.2 styringssystem, hvor 10V (både 2.5 og 2.0) har Fenix system. Kort sagt, 20V har to hjerner, en for tenning og en for jensintilførsel, og et par ekstra kontakter i motorrommet. 10V har en kombinert hjerne og en helt annen ledningsmatte, blant annet andre støpsler til coilen. I tillegg til dette har 20V en funksjon som ingen andre Volvomotorer har, et variabelt innsug populært kalt VVIS. Består av spjeld i innsuget som åpner og lukker beroende på gasspådrag og turtall. Denne styres av ei vakuumklokke, som igjen styres av en magnetventil, igjen styrt av ledningsnettet. Dette har ingen stor påvirkning på hestekrefter, men bunndrag i turtall mellom 1800 og 4200rpm, som er der man stort sett ligger under normal kjøring.

De ekstra hestekreftene kommer såvidt jeg har skjønt av toppens evne til å suge inn mer luft, igjen blandet med mer bensin. Den har jo dobbelt så mange ventiler i forhold til 10V, og således et noe mer effektivt system. Innsuget lar seg ikke montere på en 10V uten større ombygging, og å sette et 20V innsug på en 10V topp vil uansett bare føre til turbulens og en mindre effektiv motor, da hullene ikke stemmer helt overens og vil bryte luftstrømmens ellers effektive vandring.

Om du vil ha 20V 170HK (noe jeg anbefaler sterkt, gulla god motor med godt bunndrag og gooood lyd), er det kjappeste, billigste, letteste og mest levedyktige utveien å bytte motor med ledningsnett. Jeg gjorde det i fjor sommer, og om man kun bytter nett og motor, er det gjort på en helg. Er du smart og leiter litt, pluss litt flaks, finner du motor til noen usle tusenlapper, ga 4k for min.

th3-1nonly
31/01/13, 18:13
Hva mener du med å porte toppen? Sette på 20V innsug? ikke for å skyte deg ned, men nei. absolutt nei.

20V har Bosch LH3.2 styringssystem, hvor 10V (både 2.5 og 2.0) har Fenix system. Kort sagt, 20V har to hjerner, en for tenning og en for jensintilførsel, og et par ekstra kontakter i motorrommet. 10V har en kombinert hjerne og en helt annen ledningsmatte, blant annet andre støpsler til coilen. I tillegg til dette har 20V en funksjon som ingen andre Volvomotorer har, et variabelt innsug populært kalt VVIS. Består av spjeld i innsuget som åpner og lukker beroende på gasspådrag og turtall. Denne styres av ei vakuumklokke, som igjen styres av en magnetventil, igjen styrt av ledningsnettet. Dette har ingen stor påvirkning på hestekrefter, men bunndrag i turtall mellom 1800 og 4200rpm, som er der man stort sett ligger under normal kjøring.

De ekstra hestekreftene kommer såvidt jeg har skjønt av toppens evne til å suge inn mer luft, igjen blandet med mer bensin. Den har jo dobbelt så mange ventiler i forhold til 10V, og således et noe mer effektivt system. Innsuget lar seg ikke montere på en 10V uten større ombygging, og å sette et 20V innsug på en 10V topp vil uansett bare føre til turbulens og en mindre effektiv motor, da hullene ikke stemmer helt overens og vil bryte luftstrømmens ellers effektive vandring.

Om du vil ha 20V 170HK (noe jeg anbefaler sterkt, gulla god motor med godt bunndrag og gooood lyd), er det kjappeste, billigste, letteste og mest levedyktige utveien å bytte motor med ledningsnett. Jeg gjorde det i fjor sommer, og om man kun bytter nett og motor, er det gjort på en helg. Er du smart og leiter litt, pluss litt flaks, finner du motor til noen usle tusenlapper, ga 4k for min.

Hah, det var så mye involvert ja, nei da blir det heller motorbytte du, så takk for informasjonen, gull verdt.
Men ja, da blir det å se om jeg kan få noen Nye tenndeler, og muligens se om jeg kan få tak i en 20v jeg kan kjøre nedi etterhvert som tiden kommer og går. Tråden kan vel egentlig erklæres stengt da jeg egentlig har fått svar på det jeg ønsket. Kommer til å legge ut bilen i egen prosjekt tråd slik at de som ønsker kan holde følge med prosessen. Så takk for all hjelp så langt, har vært uvurderlig.

mrstfu
31/01/13, 18:39
Hvis problemet ditt er løst, sett [LØST] i trådtittelen, gjør det lettere å søke seg frem for folk som sliter med samme. For ordens skyld, nor jeg byttet motor, fjernet jeg og powerfilteret mitt. 20V er bråkete nok, i tillegg til at jeg sveiset hel eksos i 2.5" som ga litt lyd. Powerfilter/konfilter/sportsluftfilter gir mindre motstand, ja, men og da noe mindre filtrering, hvor usunt dette er for motor er en annen sak, men filteret blir liggende i motorrommet og ta inn varm luft, som ikke er bra i det hele tatt, kontra originalinnsuget, som henter kald luft fra grillen. På turbomotorer med litt pulver i har det noe for seg. da de trenger mer luft, men på sugemotor har det forsvinnende liten, om noe effekt i det hele tatt. Blir kun lyd av det, men igjen, jeg skjønner moroa ved det. Hører bilen min på noen kilometer og, tenker jeg.

Bare dagens tips fra en som har prøvd og feilet. Om du bytter motor og skal godkjenne det på biltilsynet, krever de at tenning og luftsystem er originalt og, så jeg er stoor fan av originalboksen.

Erlend
31/01/13, 19:36
Angående plugger har jeg god erfaring med bosch sine fgr7dqe :) syntes bilen min gikk bedre med de enn med ngk sine v-line plugger:)

th3-1nonly
31/01/13, 20:40
Angående plugger har jeg god erfaring med bosch sine fgr7dqe :) syntes bilen min gikk bedre med de enn med ngk sine v-line plugger:)

Noted :)

gswede
31/01/13, 21:50
dudes, husk nå bare å få sjekket gapet på pluggene - juster deretter. Uansett original eller ei.

Erlend
01/02/13, 14:47
Trenger vel ikke sjekke gapet på plugger lenger?

hgnubel
01/02/13, 15:17
Trenger vel ikke sjekke gapet på plugger lenger?

Jeg ble fortalt det ikke var nødvendig verken til 850en eller V70en, men så var det originalplugger da så de er vel gjerne justert/produsert etter spec...

mrstfu
01/02/13, 16:01
Trenger vel ikke sjekke gapet på plugger lenger?

Har hørt om livstidsolje og helårsdekk og.

hgnubel
01/02/13, 16:13
Har hørt om livstidsolje og helårsdekk og.

Livstidsolje er jo et veldig dekkende navn egentlig, den varer jo ofte hele levetiden til motoren/girkassen/vinkelgiret/etc...

gswede
01/02/13, 16:30
Sarkasme fra hgnubel til side :-) Om dere tror blindt på at volvo og deres underleverandører er ufeilbarlige er dere enten faretruende naive eller rett ut ignorante.

hgnubel
01/02/13, 17:20
Ja for all del, jeg mener ikke at det ikke er lurt å sjekke, men jeg handlet nye plugger utelukkende fordi jeg ikke visste når de var byttet sist. Satte dem rett på og har heldigvis ikke opplevd noen problemer verken før eller etter. Hadde jeg hatt eller fått problemer etter bytte ville bladmålet blitt rotet frem ganske fort :)

mrstfu
02/02/13, 12:39
Og derfor, uavhengig av produsentens påstander, finner man seg en intervall på byttet. Vi kan vel alle bli enige om at vinterdekk, plugger og olje ikke kan byttes for ofte, på denne siden av "riktig skrudd sammen", selvfølgelig.

hgnubel
02/02/13, 13:19
Ja, ta gjerne med bremsevæske på listen også hvis ikke du regner det som olje :)

Erlend
02/02/13, 14:25
jeg har ikke justert gapet på noen av bilene mine, bortsett fra 240`n min, bare for å være sikker :P men på 96 850n min så har jeg ikke gjort det da volvo her i fjorden har sagt at dette ikke behøves på så ny bil. jeg bytter plugger minimum 2 ganger i året, betaler drøye hundringsen for skiftet. hvilken hensikt har det å justere gapet på bilene våre?

hgnubel
02/02/13, 14:43
jeg har ikke justert gapet på noen av bilene mine, bortsett fra 240`n min, bare for å være sikker :P men på 96 850n min så har jeg ikke gjort det da volvo her i fjorden har sagt at dette ikke behøves på så ny bil. jeg bytter plugger minimum 2 ganger i året, betaler drøye hundringsen for skiftet. hvilken hensikt har det å justere gapet på bilene våre?

Kjører du veldig langt siden du bytter plugger så ofte? Jeg tenker annethvert år er mer normal interval, og det er sikkert oftere enn Volvo anbefaler selv også, men så kjører jeg stort sett bare ca 12.000km i året.

Erlend
02/02/13, 18:09
Nei, kjører ikke mere enn rundt maks 16k km. Mye langkjøring, men også mye kø og tomgangskjøring. Bytter de hver gang jeg har service på bilen:) bytter olje og plugger hvertfall 2 ganger i året, liker å ta vare på motoren:) tennpluggledninger, rotor og fordeler tar jeg kun 1 gang i året eller annenhvert år. Bare for å være sikker:) men burde jeg begynne å justere gapet? Hvilken hensikt har det?

gswede
02/02/13, 20:37
Det har med forbrenning å gjøre, i lag med tenninga di.
Egentlig en helt uvesentlig ting på en motor, noe du egentlig ikke trenger. Gnisten er bare en sånn miljøgreie som volvo har kommet på.
Du kjører glatt 50 tusen på originalplugger.

Erlend
02/02/13, 23:17
Ja, skjønner det da, men har det noe for seg å kustere gapet på pluggene mine? Siden jeg bytter de så ofte, vil jeg merke forandring? Jeg har alltid hørt og blitt fortalt at man ikke trenger det lenger pga elektroniske tenn.systemene i nyere biler osv, men om jeg har blitt feilinformert, rett meg gjerne:) jeg sier bare hva jeg jar blitt fortalt og lært mens jeg jobba på mekonomen :)

gswede
03/02/13, 04:09
Ja, de kan det på mekonomen.. Ble du fortalt at jorden var flat også.?

Erlend
03/02/13, 10:38
ja faktisk :P
her spør jeg hvorfor det er viktig å justere gapet? og så får jeg bare servert andre ting. svar seriøst eller la være da.. jeg har ikke anklaga noen eller kjefta på noen.. jeg spurte bare hvorfor? jeg ble fortalt av selgerne for pluggene dette. men som jeg skreiv i går: RETT MEG GJERNE!!!

gswede
03/02/13, 12:44
Fordi hvor mange volt som skal til for å danne en gnist er direkte påvirket av åpningen på gapet.


Det er ikke å rette deg, det er å fortelle deg at det er lurt å tørke seg i ræva etter du har driti. Noe de fleste vet.

Erlend
03/02/13, 12:58
Jeg skjønner jo det selv, men er virkelig nye plugger så dårlig justert at man må justere de selv?

gswede
03/02/13, 13:02
Og dansen fortsetter, JA, ofte er de det, men ikke alltid.
Man kan med andre ord ikke stole på at de er korrekt justert fra fabrikk, ei heller skal du stole på at pluggene mekonomen påstar er passelig for din motor, virkelig er det.
Leste du noe på forrige side i det hele tatt?

Erlend
03/02/13, 17:51
ja, jeg leste forrige side, jeg bare spurte ;) men takk for at du rettet meg da. er det originalt som gjelder da?

gswede
03/02/13, 18:45
Hvorfor har du drevet med pluggbytte to ganger i året?
Kjøp originale du, sjekk som sagt for nte gang gapet.

Erlend
03/02/13, 21:07
fordi jeg tar service på bilen, altså olje og slikt. 2 ganger i året... derfor.. ro nerva di du..

gswede
04/02/13, 11:26
rolig som brunost her. Bortkasta penger å skifte plugger hver gang du bytter olje.

Travellingman
14/02/13, 07:24
Hvis problemet ditt er løst, sett [LØST] i trådtittelen, gjør det lettere å søke seg frem for folk som sliter med samme.

Ser det står som løst nå, men har trådstarter bekreftet att alt er ok nå? En statusrapport hadde gjort seg ;)

Selsgutten
11/03/13, 11:25
Har akkurat samme problemet med min.. Er det mulig å få en update på va som var årsaken til problemet på bilen ?

hgnubel
11/03/13, 21:47
Mener å huske det ble satt "LØST" i trådtittel rundt post nr 15 i tråden, men om det faktisk ble løst eller om det bare var antatt løst et øyeblikk vet jeg ikke. Diskusjonen har i hvert fall fortsatt friskt lenge etter det ble merket som "løst".


Har akkurat samme problemet med min.. Er det mulig å få en update på va som var årsaken til problemet på bilen ?

Jeg føler det har vært diskutert mye i denne tråden, så bare for tydeligheten sin skyld: Når du har akkurat samme problemet så mener du altså sånn ca "Bilen hakker, rister og har ujevn gange uansett hastighet og turtall, kan ikke kjøre på samme gir som tidligere fordi det blir for tungt for bilen. Dette etter filterbytte" ?

Selsgutten
12/03/13, 11:45
Hakker å rister fælt ved gass pådrag ja.. uansett hastighet.. Men jeg har derimot ikke byttet noe filter eller lignende på bilen min..
samt oppoverbakke med den kan være en tålmodighetsprøve til tider.

hgnubel
12/03/13, 14:29
Hakker å rister fælt ved gass pådrag ja.. uansett hastighet.. Men jeg har derimot ikke byttet noe filter eller lignende på bilen min..
samt oppoverbakke med den kan være en tålmodighetsprøve til tider.

Da ville jeg gått rett på tenningsdeler. Hvis du ikke vet når rotor, fordelerlokk, tennpluggkabler og plugger ble byttet sist så ville jeg tatt alt sammen.

Gjerne begynne med å ta av dekselet over tennpluggene og inspisere tennpluggkablene, særlig der hvor de kommer ut fra under dekselet for der blir det gjerne gnagsår eller sprekker. Har du noe slikt der så får du gjerne en gnist innimellom som slår over der oppe i steden for i tennpluggen hvor den skal være. Dette beveger seg litt med vibrasjoner så du merker det gjerne kun når du belaster motoren; på tomgang kan den være helt fin.

Selsgutten
13/03/13, 08:20
Tenkte på det samme som du nevnte med tenningen.. Men fant ut av problemmet på den verst tenklige måten igår :/.. Det var vist bensin pumpen min som ikke har vert god i det siste :(.. Så nå er det hard leting etter en ny bensin pumpe X(

mrstfu
13/03/13, 11:22
Mekonomen, funker bra, og koster ikke fire lapper, som på Volvo.

Selsgutten
14/03/13, 10:15
Akkurat det jeg har gjort :).. Følte derimot ikke for å bruke 2500 på en bosch pumpe.. så da ble det ''testing'' av en billigere model. som vistnok skal være modeltilpasset :).. den ble min for snaue 1177,- :).. *Penger spart*

850GLTsilver
19/03/13, 15:54
Akkurat det jeg har gjort :).. Følte derimot ikke for å bruke 2500 på en bosch pumpe.. så da ble det ''testing'' av en billigere model. som vistnok skal være modeltilpasset :).. den ble min for snaue 1177,- :).. *Penger spart*

B-pumper henter jeg fra Statene. Får et par stykker for tusenlappen.
Er såkalte High Capacity-pumper som fungerer godt som gull.
Sitter en i hver av mine to 850-er. Prima.

Vil samtidig si at jeg kjører på original luftfilterboksene, da disse viser seg å ha bedre gjennomstrømming, bedre lyd og bedre rensing av lufta en noen som helst av disse såkalte "sportluftfiltre".
MÅ man ha mere lyd inn i kupeen, så kan jeg installere en mikrofon der i innsuget, og koble inn på stereoen i bilen.
Funker langt bedre.

Kjører quad-lelektrode BOSH-plugger også. Meget godt fornøyd.