PDA

Vis full versjon : bytte av låsemodul. S40

skrubbsak
26/01/13, 22:29
Hei! Har en S40, 2006 modell, sedan, bensin, hvor låsen på bakluka har klikka. Låser seg ikke opp. Har sjekka ledningen og funnet ut at det må være selve låseenheten i bakluka. Tenkte å handle en brukt lås fra et bilopphuggeri. Men i haynes-boka står det at bytte av låsemoduler bør gjøres av verksted da software må oppdateres.. Men så leste jeg et sted at så lenge det var samme årsmodell og delenummer gikk dette fint uten å laste ny software på bilen. Noen som vet om det var noen store forskjeller på 2006 og 2007 modeller? ( hugga bilen er 2007 ). Erfaringer? Hva skjer om softwaren ikke godtar låsemodulen? Virker bare ikke låsen eller går alarmen eller noe sånt?:)

Takker for eventuelle svar! :)

gswede
26/01/13, 23:05
Nok en ting jeg måtte fixe på v50 min. Funker låsen om du fører ledninger fra bryter til kontaktpluggen - sånn at du garantert vet det er kontakt. Kontaktpinnene er syltynne og på på min begynte det med at av og til så ville ikke låsen åpne, til slutt ville den ikke åpne i det hele tatt. Skrudde ut kontakten, gjorde som nevnt over og alt var i orden. Laget en aldri så liten bøy på kontaktpinnene og smurte på litt syrefritt fett. Har funket gull siden det.

Tar deg en halvtime og er gratis. Får du ikke til med denne metoden er jeg redd den microbryteren må byttes. Det gjør du enkelt selv.

Kom på en ting, sjekk at metalldelen i nøkkelen din sitter skikkelig i plastikkdelen, er den løs vil du være i "vallet parking mode" som betyr at om du f.eks leverer bilen fra deg på et hotell e.l så tar du med deg metalldelen og mr parkeringsdude får plastikkbiten. Når han da låser opp bilen vil fremdeles hanskerom og bakluke være låst. Sikkerhetsgreie..