PDA

Vis full versjon : bensin i olja på 850 2,5t



fordlife
25/01/13, 16:04
hei..
bilen var lei å starte igår, men kom igang ettervært, etter 10min kjøring begynte den å koke, da daua jeg bilen å fikk taua den hjem. sjekka videre idag å dro opp oljepinnen å den lukte/smakte bensin...
noen som vet hva årsaken kan være å hva som kan være galt?

og vis jeg må ha ny motor/topp er 2,5liter motorene uten turbo helt lik som den med turbo?
å hva sier bt vis jeg setter oppi en 2,3 liter turbomotor?

takker for svar

hgnubel
25/01/13, 17:00
Tør ikke svare på de andre spørsmålene, men hvis du bytter motor må du ha papirer på hvilken bil motor kommer fra og eventuelt tollpapirer som viser betalt mva hvis donorbilen ikke er norsk. De vil kanskje også kreve attest signert en verksmester på merkeverksted på at understell og bremser er identisk mellom biler levert med de to motorene.

Bassan
25/01/13, 17:05
ikke glemme morsome jobben med og bytte ledningsnett :)

Morgis
25/01/13, 17:42
hull i ett stempel ?

turbomotorene har undersyling og annen kompressjon. så det skal vel forsåvidt gå an å benytte disse som en NA motor.

fordlife
25/01/13, 18:46
bilen gikk like godt når jjeg først fikk start på den som den pleier å gjør
mener du med NA motor?

fordlife
25/01/13, 18:49
kan ikke elnett skjøttes med torpedoveggen?
kan vel ikke være så mye forskjell på 2,3 til 2,5 motoren på ledninger?

C.Erstad
25/01/13, 18:50
http://no.wikipedia.org/wiki/Sugemotor

Kjetil Krømcke
25/01/13, 19:01
§9 Dobbelposting er ikke tilatt.
Tiltak ved brudd på denne regel er at tråd i feil forum / minst passende forum slettes uten forvarsel.

Slo sammen begge trådene.

gswede
25/01/13, 21:49
ikke uvanlig at det lukter bensin av olja, noe blåser forbi stempelringene uansett. Varierer seff hvor mye etter tilstanden på ringene..

mrstfu
26/01/13, 21:31
hull i ett stempel ?

turbomotorene har undersyling og annen kompressjon. så det skal vel forsåvidt gå an å benytte disse som en NA motor.

hull i et stempel er vel like sannsynlig som at han har fylt bensin rett i motor.


bilen gikk like godt når jjeg først fikk start på den som den pleier å gjør
mener du med NA motor?

med NA menes Naturally Aspirated, altså uten pustehjelp i det hele tatt, en motor uten turbo. Sugemotor på folkemunne.

fordlife
27/01/13, 14:32
ja, men er det bare hive på turbo å dyser fra min så er det samme motor?:)

mrstfu
27/01/13, 15:35
ja, men er det bare hive på turbo å dyser fra min så er det samme motor?:)

Nei. Først og fremst vil du lide under det alle konverteringer sliter med, nemlig kompresjon. Sugemotorer har langt høyere kompresjon enn turbomotor, så da må du senke slaglengden eller øke volumet på sylinder, med andre ord MYE jobb. ikke noe man bare gjør uten å ha en plan heller, mye prøv og feil, samt justeringer i den prosessen.

For det andre mangler du oljerør til og fra turbo, rettere sagt oljetur og retur. Uten olje går turboen din i femten sekundet før den brenner, og du jar kasta bort mye penger.

Derettet har du luftveiene. Du må ha alt av rør fra turbo, intercooler, ny luftfilterboks, nytt gasspjeld, ny eksosmanifold, LMM, downpipe, and the list goes on.

På toppen av dette kommer ledningsnettet. Ikke så stor forskjell her, men styringa til WG går helt tilbake til ECU, og må være der.

Kort sagt, billigere, lettere og som regel mer driftssikkert å kjøpe deg en turbobil. Med det sagt, om du absolutt skal turbokonvertere, er nok 20V 2.5L det beste utgangspunktet.

fordlife
27/01/13, 17:19
jeg har jo en 855 awd 2,5 20v turbo
men får bensin i oljen å den vil ikke starte

mrstfu
27/01/13, 21:16
sliter litt med å skjønne hva du er ute etter her. vil sette i en 2.3t med dyser og turbo fra din, eller sette i en 2.5i med turbo og dyser fra din?

uansett, jeg hadde brukt litt mer tid på feilsøking evt overhaling av motoren du har. gitt at stempelringene er gåene, at det derfor lukter bensin av olja og motoren ikke vil starte, er det langt billigere å åpne, bytte ringer og toppakning, og skru sammen igjen, enn å bytte motor. på den andre siden, kan hende sylindrene er ovale, som ikke er uvanlig på disse motorene, men i alle tilfeller er det gratis å skru fra hverandre toppen og ta en titt.

fordlife
27/01/13, 21:42
er bare ute etter om noen har noen tips jeg kan sjekke for å finne ut hva som er galt:)

gswede
27/01/13, 21:50
ta en kompresjontest

mrstfu
27/01/13, 22:47
ikke dumt det gswede sier her. du vil få stryk på kompresjonstesten, nesten garantert, men da vet du hvilken sylinder det er, i det minste.