PDA

Vis full versjon : Valg av motorolje til B230FT



chrisbjorklo
24/01/13, 16:03
Driver nå å overhaler motoren min, så tenkte jeg skulle investere i skikkelig olje når den blir satt sammen igjen.
Lurer da på åssen olje dere ville valgt?

Har sett litt på Castrol Edge og Castrol Magnatech, noen som har erfaringer med disse?

Eller ville dere eventuelt brukt noe annet? Mobil1, Fina, etc?

Kauto
24/01/13, 16:56
Kjører 5-40 Mobil 3000 full syntetisk på min, og det er god olje! :) Funker veldig bra! Kjørt den på alle mine biler siden 2008 :) Blir ikke så fort "mettet" og holder seg bra=)

Batland
24/01/13, 20:04
Driver nå å overhaler motoren min, så tenkte jeg skulle investere i skikkelig olje når den blir satt sammen igjen.
Lurer da på åssen olje dere ville valgt?

Har sett litt på Castrol Edge og Castrol Magnatech, noen som har erfaringer med disse?

Eller ville dere eventuelt brukt noe annet? Mobil1, Fina, etc?
Jeg vil foreslå at du strekker det langt..SVÆRT langt for å starte opp motoren på INNKJØRINGSOLJE.
Mang en motor er blitt ødelagt av eiere som ikke vet bedre, tror at de skal gjøre det "skikkelig" og fyller helsyntetisk olje og kjøre motoren mye på tomgang og så bare HELT forsiktig.

chrisbjorklo
24/01/13, 20:17
Så hva anbefaler du? :)

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er usikker på hva jeg skal bruke, så da hadde det vært fint med begrunnelse på hvorfor oljene jeg spurte om ikke egner seg.. :)

Jannern
25/01/13, 10:47
Skjønner ikke helt helt hvor han vil for jeg har kjørt på helsyntetisk magnatech olje på min.. Har aldri hatt noe problemer hverken på F eller ft motoren :p

Forklar a Batland :)

andersg
25/01/13, 14:57
Her er det snakk om innkjøringsprosedyre, som ikke er bare-bare hvis det skal bli et 100% resultat. :) Dette for at ringene skal slites riktig til honinga, er bare one go å få dette "riktig". Klart, det funker sikkert å bare helle på helsynt og la den putre på tomgang, men da aksepterer man også et noe dårligere resultat.

Innkjøringsolje og innkjøringsprosedyre anbefales høyst! Akkurat gjort dette selv (rakk akkurat oppstart før snøen kom så jeg fikk prøvekjørt), med tips fra bla. Batland og SWR her på forumet.

Evolve_88
25/01/13, 15:49
Når jeg kjørte inn motoren min sist, så brukte jeg mineralolje de første 1000km. Så kjørte jeg litt blanda kjøring, med litt gjevn hard gass men ikke mye over 3500-4000rpm. Dro den gjevnt og full gass opp på turtall i 3.gir en del ganger aller første turen. Hadde ikke ikke mere enn ca 3500.rpm. Og bremsa den den med motor og i 3.gir på ca 1500rpm og opp igjen til 3500.

Batland
25/01/13, 17:05
Godt vurdert og jobbet dere to. Hvis dere tar en sylinderlekkasjetest så skal dere få se at motoren har det bra.
I forrige uke tok vi en slik test på en motor som var startet opp og forsiktig innkjørt på tomgang med helsyntetisk motorolje.
Alle sylindrene hadde nøyaktig 40%! lekkasje. En vinnende racemotor har 1 - 2 %.
Før bilen kom innom Turbosnurr så hadde andre forsøkt å mappe på dette uten å sjekke opp først.
Når de kom til 0,3 BAR ladetrykk så sprutet det ut motorolje.

Dagen helsyntetiske motoroljer er så uegnet til innkjøring at oljefabrikantene har sett seg nødt til å ta frem rene innkjøringsoljer. Man gjør smart i å vektlegge dette.

Batland
25/01/13, 17:17
Skjønner ikke helt helt hvor han vil for jeg har kjørt på helsyntetisk magnatech olje på min.. Har aldri hatt noe problemer hverken på F eller ft motoren :p

Forklar a Batland :)
Hverken jeg eller noen andre kan garantere fiasko hvis man starter opp og innkjører på helsyntetisk motorolje, men sjansene øker betydelig. En sylinderlekkasjetest avslører sannheten for hvordan motoren din har det etter din innkjøringsprosedyre.

Batland
25/01/13, 17:21
Så hva anbefaler du? :)

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er usikker på hva jeg skal bruke, så da hadde det vært fint med begrunnelse på hvorfor oljene jeg spurte om ikke egner seg.. :)
For å gjøre det veldig enkelt.
Jeg anbefaler innkjøringsolje.

Oljene du spurte om er helsyntetiske og IKKE innkjøringsoljer. Sjansen for fiasko er stor.

andersg
25/01/13, 23:31
Godt vurdert og jobbet dere to. Hvis dere tar en sylinderlekkasjetest så skal dere få se at motoren har det bra.
I forrige uke tok vi en slik test på en motor som var startet opp og forsiktig innkjørt på tomgang med helsyntetisk motorolje.
Alle sylindrene hadde nøyaktig 40%! lekkasje. En vinnende racemotor har 1 - 2 %.
Før bilen kom innom Turbosnurr så hadde andre forsøkt å mappe på dette uten å sjekke opp først.
Når de kom til 0,3 BAR ladetrykk så sprutet det ut motorolje.

Dagen helsyntetiske motoroljer er så uegnet til innkjøring at oljefabrikantene har sett seg nødt til å ta frem rene innkjøringsoljer. Man gjør smart i å vektlegge dette.

Av nysgjerrighet og litt til trådstarter: en motor med såpass gjennomslag som du skriver her må hones på nytt + nye ringer?

Jeg kjørte inn litt ala fjøsmekk og brukte 2 runder mineralolje før første runde helsynt. Første oppstart på mineral, 2000rpm i 20min, så oljeskift. Kjørte en ivrig tur med litt sylindertrykk og motorbrems på andre runde mineral i ca. 30min, før jeg helte på det "vanlige" superglatte helsynt-greine.
Hatt av toppen nå mest for å sjekke siden dette er første gang jeg har bygget motor. :) Honinga ser bra ut til å være hjemmebygg. Hvis det holder noen år er smidde stempel og maskinhoning på lista.

Jannern
26/01/13, 08:39
Men jeg og Chris vil fortsatt vite navn og type olje da!:)

Men eneste jeg har byttet er alt ifra toppakning og opp. Trenger jeg kanskje ikke innkjøringsolje jeg da?

andersg
26/01/13, 11:11
Trenger ikke kjøres inn på nytt med mindre du har ny kam... :) Det heter break in-oil. Vet qwt.no har det.

Jannern
26/01/13, 15:50
Har fått hel overhalt kam og topp så det skal være som nytt regner jeg med.. Veit ikke om det er det du mener jeg eller om det er nærme nok det du vil kalle "nytt"? Hehe

andersg
27/01/13, 14:53
Ikke helt stø på "innkjøring" av kam, tror ikke det er like kritisk. Men gi den 20min på 2000rpm.

Batland
28/01/13, 11:19
Korrekt innkjøring av en NY kam og av stempelfjærer i en nyhonet blokk er ESSENSIELT for levetiden.
Når man kjører oppgraderte ventilfjærer så øker kravene til innkjøringen av kammen. Slurver man her så går kammen seg ned og må byttes.
Bruk klisset og følg instruksjonene som følger med den nye kammen!

Turbosnurr Tuning bruker for tiden Royal Purple sin Break-in-oil som har vist seg å være ett godt og trygt valg og som i praksis har levert meget gode resultater.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/8.png
http://royalpurpleconsumer.com/products/royal-purple-break-in-oil/

chrisbjorklo
28/01/13, 14:24
Så du anbefaler altså å først kjøre inn bilen (la den stå på tomgang?) med innkjøringsolje, for så å bytte over til vanlig olje igjen?

andersg
28/01/13, 22:20
Jeg fulgte denne veiledningen av SWR:


Lagre slites ikke til. Noensinne. Slites de, dør de.

Det viktigste av alt med hele innkjøringa er å ha den driftsvarm, så belaste den relativt hardt og variabelt i noen mil så sylindertrykket får ringene til å sette seg. Så skifte olje og filter.

Grunnen til at man bruker billig olje på oppstarten? Den skal ut igjen 30 min etterpå og ingen motorer nærmer seg bruddgrensa til NOEN oljefilm når de har 1500 varv og null belastning...hvis ikke noe er mekanisk feil. Forskjellen mellom ny billigolje og ny superduperolje er prisen og ikke mye annet. Forskjellen mellom billigolje og superduperolje etter 8000 km er STOR.

Så første oppstart, opp på 1500 varv eller så, la stå uten belastning til gjennomvarm. Dvs, minst 10 min etter at vanntempen er på driftstemp. Det er olja som skal være driftsvarm. Tapp den så og bytt filter. Selv om du vasket ALT i hele motoren med tannbørsten din før du monterte skal jeg banne på at du får store øyne når du ser gørra som kommer ut med olja..

Så ny olje og filter, relativt billig olje fungerer fremdeles helt fint, du skal ikke kjøre tur-retur Cape Town på den. Kjør den igjen opp til du har varm olje, så svinger du ut på veien og belaster den som skrevet over. Tapp igjen, og få atter en gang over alt det grå pulveret som følger med ut.. Husk filteret.

Fyll så med superduperultraslick-olja du har tenkt å bruke, og bruk den som vanlig, for etter foregående prosedyre er den 95% ferdig innslitt. Den lille resten kommer seg etter lengre tids bruk. Det viktigste er å få satt ringene så mye som mulig før denne "glatte" perioden kommer.

chrisbjorklo
29/01/13, 06:05
Tusen takk for det mest utfyllende og forklarende svaret i tråden!
Ser fram til oppstart nå, selvom det er en stund frem i tid! :)

sverre2210
29/01/13, 06:31
Takker også for svar, trenger den info'en når jeg og broder'n skal starte våres bil en gang i fremtiden :)

chrisbjorklo
29/01/13, 06:33
Er du broren til Kjetil du eller? I såfall er det vel 740n det er snakk om? :)

sverre2210
29/01/13, 08:21
Det stemmer veldig bra det :)

roffenn
29/01/13, 15:41
Sett mange slike tråder nå :P Kunne man ikke ha laget en sticky tråd om innkjøring? Er sikkert mange meninger og hvordan produkter man skal benytte seg av, men litt generelt :)

Torsen67
31/01/13, 21:33
Sett mange slike tråder nå :P Kunne man ikke ha laget en sticky tråd om innkjøring? Er sikkert mange meninger og hvordan produkter man skal benytte seg av, men litt generelt :)

Å klistre sånne type tråder er jeg helt enig i. Alt for lite nyttige tråder som klistres på vccn.